Specificaties Soundbar met subwoofer en 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony HT-RT5 Review

liedje61Newbie 11 oktober 2015, laatste update op 11 oktober 2015, 604 views

Sony HT-RT5

De HT-RT5 is een mooi vormgegeven surroundsysteem. Wel pas 4 dagen uitgeprobeerd. Het geluid is mooi vol en helder bij het luisteren naar muziek. Systeem is makkelijk aan te sluiten en boxen en subwoofer zijn draadloos. Het is gemakkelijk via bluetooth of NFC aan te sluiten met bijv.je smartphone.

Pluspunten

• eenvoudige installatie
  • draadloos
  • kallibratie apparatuur bijgevoegd
  • mooi geluid muziek
  • vele mogelijkheden qua muziek afspelen

Minpunten

• prijs
  • kan niet alleen gebruik maken van afstandsbediening surroundsysteem
  • luidsprekersnoeren stopcontact mogen wat langer

Geluidskwaliteit Score: 4
Het installeren ging vlot, echter in 1e instantie kon ik met de afstandsbediening de TV niet muten of het geluid zachter zetten. Na bij de TV de instellingen te hebben veranderd lukte dit wel. Toch heb je nog wel de afstandsbediening van de TV nodig om van zender te veranderen.
Op zich is de kallibratietest heel handig alhoewel ik bemerk dat ik hem wel moet "bijstellen" naar mijn behoefte.
Het is na 4 dagen nog steeds zoeken hoe ik het systeem het beste afstel en de boxen het beste geplaatst kunnen worden (i.v.m. hoekopstelling banken)
Er zitten een aantal geluidseffecten op voor bijv. film, muziek en cinema geluid. Zowel bij de effecten muziek als muziek arena kun je goed het verschil horen t.o.v. standaard geluid. Vooral bij het laatste heb je het gevoel dat je bij een concert zit.
Helaas heb ik het surroundeffect bij films nog niet echt goed kunnen uittesten. Wat ik tot nu toe gehoord heb vond ik wat tegenvallen. Het geluid is wel mooi vol maar het echte effect van surround, dat sommige geluiden van links, midden naar rechts zou moeten "rollen" , vond ik tot nu toe niet overtuigend. Maar hierbij wel gezegd dat ik dit ook nog niet volop heb kunnen uitproberen, en dat wellicht dat dit ook nog met de opstelling van de boxen te maken heeft.
Voor de rest is het een mooi design, makkelijk aan te sluiten en niet te vergeten heerlijk draadloos.

Heb jij ook een Sony HT-RT5?

Hoe zijn je ervaringen nu je de SB een aantal maanden in gebruik hebt?
Ik ben vooral benieuwd hoe je dat 'bijstellen' van het geluid gedaan hebt. Ik heb begrepen dat er geen bedienbare equalizer in zit, alleen de auto calibratie.
Het zgn. Bijstellen heb ik gedaan door de boxen harder te zetten dan de SB. Het is wel even zoeken naar de beste afstelling. Wat nog steeds vreemd is is dat ik bijv. bij RTL4 de afstandsbediening van de SB nodig heb voor volume en voor andere zenders dit gewoon met mijn eigen afstandsbediening kan doen. Zoals ik hem nu afgesteld heb staan krijg ik het echte surroundgeluid en ook nog draadloos:een groot pluspunt. Wel zeg ik eerlijk erbij dat ik niet volle mep betaald heb want dat zou ik er niet voor over gehad hebben. Hoop dat je hier wat aan hebt.