Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite L50-C-18T Review

aminam 11 oktober 2015, laatste update op 13 januari 2016, 526 views

Toshiba Satellite L50-C-18T

Een prima all-rounder voor deze prijs, met het haarscherpe scherm en vrij krachtige nvidea gpu als hoogtepunt.

Pluspunten

• prachtig fhd ips scherm
  • snelle ci5 processor
  • krachtige nvidea gpu
  • goedkoop

Minpunten

• matige bouwkwaliteit/afwerking
  • superslome harde schijf
  • slecht toetsenbord
  • geen dvd speler
  • storende ventilator

Ik kocht deze laptop als vervanger voor mijn gedateerde dell vostro met mobiliteit en prestaties in het achterhoofd. De meest voor de hand liggende specificaties als scherm,processor en videokaart zijn voornamelijk waar je voor betaald. Al zijn het geluid, accuduur, mobiliteit en uitstraling ook goed, scoort de laptop op de meeste andere vlakken best slecht.

processor/videokaart
Een van de sterke punten van deze laptop en waarschijnlijk de reden waarom veel mensen hem zullen kopen. Zoals bekend zijn de broadwell ci5s snel met een zeer laag energie verbruik, ik ben de grenzen van deze processor dan ook nog niet tegen gekomen in applicaties zoals games. De videokaart is minstens net zo goed, de 930m is eigenlijk een naar beneden geschroefde 840m en er kunnen dus prima games mee gespeeld te worden.Tot nu toe is Warthunder het zwaarste spel wat ik er op gespeeld heb en dat trok hij ergens tussen medium/high in zowel ground als air.

Scherm
Het scherm is een van de meest opvallende dingen aan deze laptop, een full hd IPS scherm is namelijk niet iets wat je vaak ziet in de ¤700- prijsklasse. Het is dan ook gerust een reden om voor deze laptop te gaan, kleuren en kijkhoek zijn zoals je van ips gewend bent simpelweg fantastisch.

Geluid
Toshiba neemt het geluid van deze laptop ook mee als selling-point, maar erg bijzonder is het niet. Het geluid is erg helder van klank en kan aardig hoog opgeschroefd worden ook, maar na de 60% hoor je dat de kwaliteit sterk af neemt.

Toetsenbord
Hier kunnen we kort over zijn, het toetsenbord is ronduit klote. Ik type deze review er mee en ik kan mijn pezen horen schreeuwen om genade, de aanslagen zijn zwaar maar het ergste is dat er weinig travel is en het frame rond de toetsen hoog zit. Dit heeft als effect dat je constant met je vingers op het frame strand.

Koeling
Ik heb de temperaturen onder gebruik helaas niet bekeken (wellicht later) maar voor nu zit het wel goed, de laptop warmt niet snel op en ook na een paar uur intensief gebruik vormt hitte geen belemmering. Over het ventilator profiel ben ik minder te spreken, de fan staat grotendeels van de tijd uit en dat is goed. Minder is echter dat wanneer hij aan slaat je het meteen hoort, de frequentie van de fan is best irritant.

Touchpad
Niet het fijnste touchpad wat ik gehad heb op een toshiba laptop maar verder prima, hij is vrij groot en je vingers glijden er makkelijk over heen. De muisknoppen zijn met het touchpad gecombineert en je kunt dan ook beide kanten van het oppervlak gebruiken om in te drukken, dit gek genoeg met uitzondering van de linker en rechter bovenhoeken.

Behuizing
De behuizing ziet er aardig chique uit maar de afwerking is één van de punten waarop bespaart is. Het hele oppervlak is plat er is dus geen rekening gehouden met de polzen, de hele rand die onder het zilverkleurige oppervlak zit is scherp aan de vingers. Upgraden gaat niet makkelijk bij deze laptop al zijn er andere dunne laptops waarbij het erger is, bij deze schroef je simpelweg alle schroeven uit de bodem, verwijder je de accu en de discdummy en je kunt de bodem lostrekken.

Je kunt dus merken dat er meerdere offers gebracht moeten worden om de goede specs waar te maken. Dit neemt niet weg dat deze laptop veel waar biedt voor zijn geld, wat mij betreft een aanrader dus.

Heb jij ook een Toshiba Satellite L50-C-18T?