Specificaties 1TB 3.5" SSHD (SATA-600) @ 158/?MB/s - Bekijk alle specificaties

Seagate ST1000DX001, 1TB Review

Tentecrew 13 oktober 2015, laatste update op 13 oktober 2015, 1.070 views

Seagate ST1000DX001, 1TB

Deze Solid State Hybrid Drive levert een aanzienlijk snellere ervaring op voor een zeer lage prijs. Ik heb er eigenlijk weinig op aan te merken en ik kan het product aan iedereen aanraden!

Pluspunten

• Snel (niet in benchmarks)
  • Stil en koel in gebruik
  • Gaat lang mee
  • Goedkoop/goede value

Minpunten

• 2 weken "inwerkingsperiode"
  • maar 8gb langzame cache

inhoud:
-Compatibiliteit
-Conclusie

Foto vd schijf 1

Inleidijng:
Er zijn in de harde-schijf wereld eigenlijk maar twťť grote merken: Seagate en Western Digital.
Sinds een tijdje worden de op de consument georiŽnteerde schijven van Seagate over het algemeen gezien als minder betrouwbaar, zeker in de grote capaciteiten. Western digital zou voor "standaard" schijven beter zijn. Ook is de prijs van SSD's aanzienlijk verlaagd waardoor deze een hele goede optie zijn, zelfs voor mensen met een ietwat kleinere portemonnee.

Seagate brengt nu een nieuwe schijf uit die duurder is dan een standaard seagate of WD schijf, maar sneller is en langer zou moeten meegaan. Ook is de schijf goedkoper dan een SSD met significant betere prijs/GB verhouding

Wat is dit voor schijf?
De SSHD is een normale seagate 1TB schijf, waar een 8GB SSD aan toegevoegd is. Deze SSD dient als "cache" schijf en kan niet worden gebruikt om losse bestanden op te slaan. De schijf wordt gewoon als 1TB gezien.
Wat doet deze cache schijf? In het kort: Windows heeft een aantal "core" programmas waarop het zelf draait. Deze programmas draaien continu maar je merkt er als directe gebruiker niks van. Wat de SSHD doet, is dat het deze "core" programmas op de SSD zet. Deze worden dus een stuk sneller geladen en hoeven veel minder lang op te starten.

Principe hybrid

Dit betekent dat niet alleen windows sneller opstart, maar dat de hele "flow" van je computer sneller is. Omdat de meeste programmas (chrome, Word en games) ook gebruik van deze core-programmas maken, zijn deze ook sneller in gebruik. Hoeveel sneller? Dat leg ik uit in het onderdeel "prestaties"

Verpakking
Hier is jammergenoeg duidelijk te zien dat seagate wat kosten wilde besparen. De hdd kwam in een antistatisch zakje en eromheen zat bubbeltjesplastic.
Zeker niet acceptabel voor een HDD, ik verwacht op z'n minst een degelijk doosje en wat garantiepapieren en een pinout maar dat was er allemaal niet bij inbegrepen. Erg jammer

packaging

/\ Het antistatische zakje

testconfiguratie
Ik heb drie maal de 1TB sshd gebruikt.
1) Eigen PC met sata 2 en windows 10
2) PC van een klant met sata 3 en windows 10
3) Imac 27" met YOSEMITE
vergelijkingsmateriaal:
1) Macbook pro 2013 SSD
2) Seagate HDD (st1000)
3) oudere WD black uit iMac
4) verscheidene 2.5" SATA SSD's (voornamelijk crucial bx200)

De eerste was De Imac. Mijn vader gebruikte een 1TB WD black, speciaal voor apples. Deze ging na een aantal jaar kapot en ik heb hem deze schijf aangeraden.
Het enige problrrm waar we bij installatie op stuitten is dat de imac nog een kabel heeft die op de jumper aansluiting aangesloten moet worden. Deze is om de temperatuur af te lezen. Het probleem hiervan was dat de fans op 100% gingen (in het geval van een imac is dat een soort stofzuiger) maar dat was op te lossen met het programma "HDD FAN CONTROL" http://www.hddfancontrol.com/

In mijn eigen windows 10 PC, en de PC van de klant heb ik geen problemen gehad. De 2TB variant is iets dikker dan de 1TB versie, wat te begrijpen is.

De schijf werd meteen herkend en er was meteen een verschil in snelheid merkbaar (later meer hierover)

Prestaties

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van deze schijf.
Ik heb het vergeleken met een SSD's en HDD's.

Hier wat rauwe testresultaten:
Test rw

Hier een benchmark van windows 7 boot times:

Hier een benchmark van het openen van een level van de game "Portal"
Portal load times

Eigen experience:
Meteen na het installeren van de SSHD in de iMac was een duidelijk verschil zichtbaar. Booten duurde eerst bijna 2 minuten (mac was niet zo heel geoptimalizeerd voor SSD's en snel booten) en was bij de 1e boot na een time-machine restore van 900gb klaar met booten in minder dan 40 seconden! Dit werd na ongeveer 2 weken 35 seconden. Met yosemite is het ongeveer 30 seconden geworden.
Vergelijking met de SSD van de macbook pro: Deze start in 15-20 seconden op. stukkie sneller, dat wel.

In mijn eigen PC, Die ontzettend langzame POST heeft (duurt 15 seconden tot windows eindelijk begint te laden), duurt een boot zo'n 18-20 seconden. Exclusief BIOS POST screen duurt het ongeveer 5 a 6 seconden. Dit vind ik ontzettend snel.

Bij de pc van de klant Was het resultaat ook erg goed. Deze had een nieuwer MSI h81 moederbord en zonder de "fast boot" mode duurt opstarten 15 a 20 seconden.

Ook in dagelijks gebruik is het zeker te merken dat deze schijf sneller is.
Alles laadt sneller, finder (file explorer) werkt sneller en alles is wat "vloeiender"
Vooral in vergelijking met een normale hdd had het systeem van mij en de klant veel minder haperingen en duurde alles gewoon wat korter.

In de tests is dus niet te zien dat deze schijf zn geld waard is, als je grote files overzet is de snelheid helemaal niet zo hoog, maar in real-world prestaties is dit zeker een aanrader.

Featureset
Dit is een kleine specsheat:
Capacity
NAND Cache: 8GB MLC
Average Data Rate from NAND: 190 MB/s
Average Data Rate: 158 MB/s
Average Latency: <12ms

zoals je klan zien zijn de NAND chips verrevan snel. Dit is echter niet noodzakelijk omdat het vooral om de lage latency gaat. Iets snellere NAND chips en iets meer cache zou echter een fijne toevoeging zijn, zeker omdat de meerprijs zo'n 20§ is.

Dit is de chipset. Ik heb zelf weinig verstand van SSD controllers en NAND chips maar dit heb ik kunnen vinden erover:

LSI disk controller paired with an eASIC SSD controller that leverages the on-board 8GB Toshiba MLC NAND

De schijf is nu verkrijgbaar in capaciteiten van 1, 2 en 4TB. allemaal met 8gb cache. Verder zijn ze alleen verkrijgbaar met SATA aansluiting en hebben ze een 4-pin jumper aansluiting.

Geluid en hitte

Hitte: De schijf zit nu in een redelijk slecht geventileerde drive bay in mijn nzxt s340. De IDLE tempertatuur ligt rond de 27 graden celsius en het wordt maximaal 5 graden warmer wanneer de schijf zwaar belast wordt.
De schijf maakt ook redelijk weinig geluid. Evenveel als een normale 1TB schijf van WD of Seagate. Echter is hij wel een stukje stiller dan de (meestal 10000RPM) WD black schijven.

Ik ben erg tevreden over de temperatuur en geluidsuitstoting. Voor compleet stille schijven is echter nog steeds een SSD nodig :/

stabiliteit/betrouwbaarheid
Ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad met de stabiliteit van de schijven. Ze staan best lang aan (mijn pc staat zon 4 uur per dag aan en gaat niet op sleep) en hij zit bij mij vol met 800GB data (bijna vol dus)
Ze blijven snel, ook na langere tijd, en ze gaan niet ratelen.
Een (zelfbedachte maar redelijke) theorie voor de betrouwbaarheid:

Omdat de frequently-accessed core programs (opm het zo te noemen) op een SSD staan, en er ook maar weinig op de SSD geschreven wordt en er vooral van gelezen wordt (de cache SSD is zegmaar "gesettled" na 2 weken) gaat de schijf langer mee. er hoeft veel minder van de schijf gelezen te worden dus de taken worden goed verdeeld.
Ik kan dit niet bevestigen, behalve door te zeggen dat alle drie de schijven nog zo goed als nieuw presteren (:

compatibaliteit
Kort stukje: Je hebt niks meer nodig dan ten minste een SATA 1 (1.5gb/s of 150mb/s) connectie. De schijf komt toch nooit ver boven 150 mb/s. De schijf zelf heeft verder een SATA 3 (600mb/s of 6Gb/s) aansluiting en is compatible met elke Sata versie. De compatibaliteit is dus erg goed.
Een additionele Molex aansluiting zou fijn zijn geweest, voornamelijk voor oudere systemen / servers, maar ik mis deze zelf niet.
Drivers zijn niet nodig en de SSHD werkt met elke OS (getest met windows en apple (en Unibeast hackintosh YOSEMITE))

conclusie

Ik zou deze SSHD aanraden aan iedereen die een niet heel groot budget heeft maar wel een snelle pc wil. De schijf is snel, stil, betrouwbaar en goedkoop maar ik had graag een grotere cache-SSD gezien. Deze schijf heeft geen uitzonderlijke read/write snelheden maar in real-world taken is het zeker een significante snelheidsboost. Echter, wanneer je al een SSD hebt en dit als tweede (data) schijf wilt, raad ik het af. Hoewel programmas sneller laden zullen films, muziek en andere data dit niet doen. Deze gebruiken namelijk niet de "core programs"die de sshd gebruikt.

(prijs bij publicatie: ongeveer §75)

Ik wil graag een grote shoutout geven naar http://www.storagereview.com/seagate_desktop_sshd_review . Ze hebben veel goede benchmarks gedaan en geven duidelijke informatie.
Ook wil ik duidelijk kane dat alle plaatjes in deze review niet van mij zijn maar rechtstreeks van google afbeeldingen komen.

Heb jij ook een Seagate ST1000DX001, 1TB?

Kosten besparen op de verpakking? Dit is zo'n beetje de standaard verpakking voor harde schijven. Echte retail-verpakkingen (dus doos e.d.) zie je gewoonweg bijna nergens meer, al jaren niet.
Klopt, alleen nog bij SSD'S, maar ik vind dat als je 20§ extra betaalt je wel iets van paperwork mag krijgen... Maar ik ben het inderdaad gewend