Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

ZyXEL NBG5615 Review

Gebruiker2008 11 oktober 2015, laatste update op 11 oktober 2015, 125 views

ZyXEL NBG5615

Na vele pogingen om dit apparaat goed werkend te krijgen op wifi heb ik het opgegeven. Lan werkt prima en daar zal het niet aan liggen.

Pluspunten

• Lan werkt goed en snel

Minpunten

• Wifi is zeer instabiel

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 1
Over het lan gedeelte heb ik geen klagen.
Maar...
Het kan een defect zijn? Want het is uiteindelijk weer niet gelukt om hier een goed stabiel werkend Wi-Fi signaal mee te krijgen.
Het signaal is "hard" alleen er loopt geen data.
Zeer irritant aangezien het device waarmee je Wi-Fi verbinding hebt gemaakt dit vast blijft houden. Zodra je Wi-Fi uitzet en weer op b.v. je abonnement verder gaat zal alles verzonden en ontvangen worden. meestal is er bij de eerste keer een goede verbinding en loopt er ook data over. maar na verloop van tijd of als je b.v. een test gebruikt dan is bij de 3e keer geen internet verbinding meer aanwezig. het "radio" signaal is dan nog wel steeds aanwezig. in het LOG verhaal komt er ook niets naar voren.
Andere kanalen zijn gebruikt en ook het weghalen uit de meterkast is geprobeerd.
Verbazingwekkend was er nog een update beschikbaar maar ook dit gaf helaas geen uitkomst.
OpenWRT is helaas niet beschikbaar voor dit model.
Als ik op zolder een oude wap54g aansluit dan pak ik vanuit begane grond via deze slechtere verbinding wel internet. Dus het lijkt op iets intern in de router te zijn. Ook het uitzetten van 5Ghz of elke andere combinatie maakt het er niet beter op. Tablets, laptops en gsm's van allerlei pluimage het maakt niet uit. Eerst werkt het een paar seconden/minuut goed waarna b.v. whatsapp berichtjes of het browsen/downloaden ineens stopt. Het Wi-Fi signaal is er nog steeds maar er gebeurt niks meer. ook resetten helpt niet.
Voorheen gebruikte ik de Cisco EPC3925 als router wat geen succes was op Lan en Wan. deze door Ziggo laten instellen als "dom" modem.
Hierna kwam een Dlink Dir-665 wat ook een ramp bleek te zijn. Deze Zyxel zou een stuk beter moeten zijn maar na 2 jaar ga ik eens een TP-Link Archer C7 of C9 proberen. Dus misschien komt hier binnenkort een review over;)

Heb jij ook een ZyXEL NBG5615?

Waarom heb je het apparaat nooit ter garantie aangeboden? Als het niet werkt ga je er toch niet mee doorklungelen en laat je het vervangen of repareren?
Hallo Wildfire,

Dat is zo gekomen omdat het leven keihard doorgaat.
Wi-Fi problemen zijn daarbij ook nog eens een ongrijpbaar iets.
In het voortraject waren er namelijk ook al problemen met Ziggo modem/routers welke tot 3x toe vervangen zijn.
Fora vol met goede tips om toch het router gedeelte uit te zetten en er een modem van te laten maken.
Een losse router erachter gezet welke vrij snel kapot ging na heel veel gezeur waaronder ook met Wi-Fi.
De huidige Zyxel kwam er toen goed uit. Helaas werkte wederom Wi-Fi niet zoals ik had gehoopt maar aangezien ik al diverse apparaten verder was kon het onmogelijk aan het nieuwe router liggen (toch?) ik woon ook nog eens in een beton blok met waanzinnig veel draadloos verkeer dus het zou kunnen dat...enz. Ondertussen had ik alles bedraad in het huis gemaakt. kinderen ook eigen PC's enz. Het vrouw en ik hebben een mobiel abonnement dus het Wi-Fi verhaal was niet meer zo een hot topic. de Visite klaagde meestal erover en nu uiteindelijk de kinderen toch ook.
Aangezien ze een mobiel hebben gekregen en een tablet (beide zonder internet) ben ik er toch maar weer eens ingedoken met extra hulp. het resultaat: Ik heb gisteren de TP-Link Router Archer C9 WiFi AC1900 gekocht. als ik hiermee weer vage Wi-Fi klachten krijg ga ik eraan denken om een exorcist te bellen ;-)