Specificaties DLNA en Miracast-support, WiFi, 16GB - Bekijk alle specificaties

Ugoos UT3S 2GB Intern Geheugen 16GB Review

treris 11 oktober 2015, laatste update op 12 oktober 2015, 486 views

Ugoos UT3S 2GB Intern Geheugen 16GB

Heb de Ugoos UT3S nu ongeveer een maand in gebruik en kan niet anders zeggen dan dat ik er erg tevreden mee ben. Heerlijk apparaat om een "domme" TV te veranderen in een smart TV.

Pluspunten

• Performance (zowel apparaat als apps starten snel op)
  • Geluidsproductie (als in: geen)
  • Bediening via muis en toetsenbord werkt goed
  • Eenvoudig te rooten
  • Draadloos netwerkverbinding stabiel
  • Werkt goed i.c.m. m'n Synology NAS

Minpunten

• (nog) geen update naar Android Lollipop of Marshmallow
  • Afstandsbediening relatief nutteloos
  • Skype crasht (maar dat kan ook aan de webcam liggen)

Gebruik:
De UT3S wordt het meest gebruikt om films en series vanaf m'n NAS af te spelen op m'n TV. Daarnaast check ik er ook wel m'n e-mail mee en browse ik een beetje over het internet. Voorheen gebruikte ik veelal m'n desktop (die ook in de huiskamer staat) om de TV aan te sturen, maar ik begon het eigenlijk wat zonde van de energie te vinden om een volledige desktop te laten draaien enkel en alleen om op m'n TV een film te kunnen kijken. Daarnaast gaat m'n desktop binnenkort waarschijnlijk vervangen worden door een laptop omdat ik meer moet gaan reizen.

Verbinding
Zoals gezegd is de UT3S verbonden met m'n netwerk via een wifi verbinding, dit is een 5 Ghz verbinding en deze blijkt in de praktijk stabiel. Ik heb nog overwogen om er een bekabelde netwerkverbinding van te maken, de UT3S heeft een netwerkpoort, maar heb eigenlijk nog geen verbindingsproblemen of lag kunnen ontdekken en daarom laat ik het nu maar even bij de wifi verbinding.
Naast de wifi en netwerk verbinding beschikt de UT3S ook over een hdmi aansluiting (duh), meerdere usb poorten (ÚÚn OTG), spdif optical audio output en een microSD card reader.
Misschien ook wel belangrijk om op te merken dat de UT3S in tegenstelling tot de UT3 geen HDMI in aansluiting heeft. Dit en het feit dat de UT3S een ventilator heeft zijn volgens mij de enige verschillen tussen de twee uitvoeringen.

Aansturing
Voor de aansturing van de UT3S gebruik ik een logitech muis en toetsenbord die via een enkele dongle zijn aangesloten. Beide werkten gelijk, maar voor het toetsenbord heb ik nog wel een app van Logitech ge´nstalleerd om ook accenten te kunnen typen. Dit krijg ik zonder die app niet voor elkaar.
De meegeleverde afstandsbediening (overigens een andere dan aangegeven op de foto op tweakers) gebruik ik eigenlijk alleen maar om de UT3S aan te zetten.

Performance
De performance van de UT3S vind ik goed, zowel het opstarten als het starten van apps gaat snel en soepel. Daarnaast worden films en andere videomateriaal goed weergegeven. Ik moet wel zeggen dat ik hiervoor MX Player gebruik en niet de meegeleverde player.
In het algemeen reageert de UT3S minstens net zo snel, zo niet sneller, dan m'n HTC One M7 (draaiend op Android Lollipop). Ik heb overigens geen benchmarks gedraaid om het verschil tussen de RK3288 en Snapdragon 600 te meten.
De RK3288 SoC wordt in dagelijks gebruik ook niet heel warm, net iets onder de 60 graden. Ruim onder de threshold voor het aangaan van de ventilator (70 graden). Persoonlijk heb ik de ventilator dan ook nog niet horen aanslaan.

Software/Firmware
De UT3S wordt geleverd met Android 4.4 met een redelijk beperkt aantal voorge´nstalleerde apps en twee eigen (?) launchers van Ugoos. Een TV launcher een meer reguliere launcher. Alhoewel beide goed werken heb ik inmiddels wel Apex Launcher ge´nstalleerd omdat ik daar goede ervaringen mee heb en deze net wat customization mogelijk maakt.
Daarnaast heb ik de standaard browser vervangen door Dolphin, de file manager door ES File Explorer, de media apps door MX Player en Spotify en de office app door WPS Office. Dit ging allemaal zeer makkelijk doordat de UT3S gewoon beschikt over de Play Store.
Na het rooten (wat gewoon kan via het instellingen menu) heb ik ook App Ops toegevoegd zodat ik een beetje kan managen welke permissies de verschillende apps hebben.
Op de site van Ugoos is een alpha aangekondigd voor Android Lollipop, maar deze heb ik niet ge´nstalleerd. Voorlopig voldoet KitKat nog voor me, al hoop ik natuurlijk stiekem wel dat er nog updates komen.

Gezien hoe weinig m'n desktop in de afgelopen maand aan heeft gestaan kan ik niet anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben. Mooi product, voldoende aansluitmogelijkheden, draait stabiel en m'n TV voelt een heel stuk slimmer ;-)

Update
Afbeeldingen toegevoegd vanaf de site van Ugoos.

Heb jij ook een Ugoos UT3S 2GB Intern Geheugen 16GB?