Sony Xperia Z5 Zwart Review

DennusB 11 oktober 2015, 6.429 views

Sony Xperia Z5 Zwart

Erg mooie telefoon om te zien! Heeft een erg solide gevoel en de hardware is erg snappy (lekker snel dus). Scherm is ook erg prettig, ook in direct zonlicht goed af te lezen.

Pluspunten

• Scherm
  • Waterdicht (zonder klepjes)
  • Notificatieled
  • Snel
  • Voelt erg solide

Minpunten

• Geluid kan niet heel erg hard
  • De randjes kunnen scherp aanvoelen

Heb de Z5 nu een paar dagen in bezit en heb er dus even geruime tijd mee kunnen spelen. In deze review wandel ik even door de verschillende aspecten van de telefoon heen :)

Featureset
Daar kan ik kort maar krachtig over zijn, de telefoon heeft eigenlijk alle moderne snufjes die je mag en kan verwachten. Uiteraard 4G, maar ook dingen als FM-radio zijn aanwezig. Erg prettig om zo'n complete lijst met features te hebben!

Bereik
Interessant dingetje, mijn iPhone 6 leek op het gebied van telefoonsignaal net wat beter te presteren. Waar ik nu regelmatig 2 van de 5 streepjes heb in huis was dat met m'n iPhone meestal wel 4 of zelfs 5. Het doet gelukkig niet af aan de snelheid van 4G of de gesprekskwaliteit.

Accuduur
Lastig om daar al een goed oordeel over te vellen, maar tot nu toe doet de accu het vrij netjes. Wel merk je dat hij onder zware belasting echt accu gaat slurpen, al is dat denk ik bij alle telefoons tegenwoordig.

Gebruiksgemak
Erg goed! De initile wizard om je door de setup van de telefoon te begeleiden is erg helder en netjes opgezet, ook het direct instellen van vingerafdrukken wordt netjes aangeboden en werkt erg helder en snel! De software heeft wel een Sony schil maar toch voelt het grotendeels als stock Android aan en dat vind ik een dikke plus! Niet teveel toeters en bellen dus :) De meeste meegeleverde apps kan je ook gewoon verwijderen, dus ook dat is netjes!

Scherm
Een erg prettig scherm, helder, scherp en voorzien van een goede dosis contrast. Kleuren springen er mooi uit en ook in direct zonlicht is het scherm goed te lezen, al zie je dan wel het "ruitjespatroon" van het touchscreen, dat had wat netter gekund.

Design
Dat is persoonlijk en geheel gebaseerd op smaak natuurlijk maar ik ben er wel van gecharmeerd. Lekker strak design, niet teveel knoppen of tekstjes op de behuizing. Enig nadeel is dat je soms voelt dat de randjes (bijvoorbeeld de achterkant die overloopt in z'n rand aan de zijkant) wat scherp kunnen zijn. Je zal je er niet aan openhalen, maar het voelt best scherp.
Wat wel grappig is is dat er blijkbaar echt nagedacht is over het design, waar de volume-knoppen zitten bijvoorbeeld, initieel lijkt dat een hele gekke plek... tot je het volume van een gesprek wilt veranderen als ie aan je oor zit. Erg slim van Sony!

Stabiliteit
Heel kort : Ik heb nog niets zien crashen of vast zien lopen, top dus!

Beeldkwaliteit
De camera is een prima camera, schiet prima plaatjes en ook de video's (in 4K) zien er goed uit. Wel merk je dat s'avonds bij mindere lichtomstandigheden de front camera enorm veel moeite heeft, bakken met ruis in je foto's. Dus beter even een lampje aandoen voor je selfie!

Tja, hij is duur, maar dat is wat mij betreft wel rechtvaardig. De telefoon zit vol met vette features, is waterdicht, heeft een mooi scherm, fijne speakers (die niet hard kunnen maar wel goed klinken), is snel en heeft een echt doordacht design.

En dan nog even dit
De vingerafdruk sensor in de powerknop, wat een bizar ding. Dat ze het er in hebben weten te proppen is al knap, maar wat is dat ding bloedsnel en super accuraat. Een hele toffe feature op een hele handig plek!!

Tot zover even mijn beknopte review na een paar dagen gebruik, mocht ik nog dingen tegenkomen dan zal ik de review zeker aanvullen.
Vragen? Let me know!

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Zwart?

Meer advertenties

Streepjes zeggen niets over het bereik, zeker niet bij verschillende telefoons.
Het zou zo maar kunnen zijn dat jouw sony toch een beter bereik heeft dan de iPhone maar dat gewoon met minder streepjes aangeeft.
Ten tijde van "antennagate" heeft apple juist het aantal streepjes aangepast bij hetzelfde bereik (bron, naar mijn mening om zo een slechter bereik beter te laten lijken dat het was.)
De streepjes zijn dus een willekeurige weergave en geen nuttige manier om te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 12 oktober 2015 09:30]

Op mijn Macbook heb ik altijd vijf streepjes WiFi ontvangst, door het hele huis en zelfs buiten. Daar is dus helemaal niks van waar.
Onjuiste conclusie. Er is helemaal geen standaard hoeveel signaal sterkte n streepje aangeeft. Tussen telefoons of laptops zit een groot verschil. Op Apple zou 4 streepjes bijvoorbeeld -70dB zijn terwijl op een Sony telefoon 4 streepjes -80dB is. Er is geen wereldwijde standaard voor signaal sterkte kwa 'streepjes'. Je kan het alleen meten in dB (decibel).
Nou het is meer dat de laptop erg "optimistisch" is over de sterkte van het signaal.
Ah ik las je comment alsof je Fly-guys stelling tegensprak.
Is deze xperia wel echt waterdicht?? ik had voorheende Z3 die ik zelf nooit heb getest op waterdichtheid, maar wel veel slechte verhalen over gehoord.. Zo erg dat Sony de garantie weer heeft moeten intrekken. verder was het wel een puik toestel.. misschien dat ik nu ook voor deze ga
Sony en ik adviseren je om hem niet echt in het water te doen. Als je geen al te gekke dingen doet is de kans 95% dat de telefoon het overleefd. Regen/douche zal het zeker overleven, maar echt zwemmen zou ik toch vrij spannend vinden. Zelf nog nooit problemen met Xperia telefoons gehad, maar ik heb dan ook nog nooit echt gezwommen met telefoon. Wel de hevigste regenbuien en een fontein overleefd! :P
Ik heb zelf een Z1, ze zijn echt waterdicht en voldoen ook aan de standaarden voor waterdichtheid. Sony raadt niet aan de telefoon onderwater te gebruiken, dit is ook niet wenselijk ivm het touchscreen. Ook bijvoorbeeld zout water is geen aanrader ivm corosie.
Verder kun je je telefoon prima onder de kraan afspoelen als er vette vingers op zitten, wat ik erg fijn vind!
Het staat op de doos en in alle boekjes, echt onderwater houden heb ik zelf nog niet gedaan haha. Dat komt nog wel :P
Hoe staat het met de krasgevoeligheid en vlekkerigheid van het scherm? Op mijn Xperia Z1 Compact zit zo'n lelijke screenprotector die enorm gevoelig is voor vingerafdrukken en waarop bij het minste of geringste stofje al kleine krasjes ontstaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit krassen op m'n telefoonscherm heb gehad, bij geen enkele tel. En dat terwijl ie altijd in m'n broekzak zit en ik hem overal op tafel of banken of whatever neersmijt. Ook hierbij lijkt me dat dus prima (Gorilla Glass 4), maar echt weten doe ik het natuurlijk nog niet.
Ja precies, dat was dus ook de mentaliteit waarmee ik een Z1 Compact kocht. En toen kwamen de eerste krasjes. Niet dealbreaking hoor, maar fraai zijn ze niet.

EDIT: In elk geval fijn om te horen dat er Gorilla Glass 4 op zit, dat is volgens mij bij de Z1 niet zo (vandaar ook die suffe screenprotector die Sony erop had geplakt).

[Reactie gewijzigd door LiMbO83 op 12 oktober 2015 10:41]

Ik ben sinds kort overgestapt op tempered glass protectors. Hoewel je telefoon dan wel iets dikker wordt, 0,3 mm ongeveer, is het een verademing ten opzichte van de plastic screenprotectors. Ook voor de xperia z5 zijn ze al beschikbaar voor de vr n achterkant. Wel via Ebay bestellen, scheelt toch wel een hoop centen 8-)
Over de waterdichtheid kan ik duidelijk zijn. De Z0 is waterdicht. Regelmatig mee gezwommen. Gaat prima. Wel is het beeldscherm gevoelig voor de statische elektriciteit in het water. Het display schiet alle kanten op. Dus foto's maken onder water is geen succes. Ik verwacht dus ook dat de overige toestellen in de serie ook waterdicht zijn.
Gelukkig heeft de Z5 een hardwarematige foto knop, dus misschien dat een foto maken dan wel lukt?
statische elektriciteit in het water
De huidige multi-touchscreens werken met capaciteit ;) ,omdat water een behoorlijke capaciteit heeft zal die daarop reageren :) . Statische elektriciteit is wat anders ;) .

Ik heb zelf ook een sony Z3c, laatst had iemand een flesje water overheen gedropt en na even afdrogen werkt hij natuurlijk weer :P . Die persoon was wel erg bang dat het stuk was, maar jah daarom had ik ook bewust gekozen voor Sony :+ , zodat ik niet bang hoef te zijn.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 12 oktober 2015 16:28]

Goede review en volkomen met al je punten eens, degelijk toestel, fantastisch scherm, razendsnel, ligt goed in de hand (niet te groot en niet te klein, de Z5 premium is dan weer zo'n baksteen). De "scherpe" randjes geven naar mijn mening wat meer houvast dan een gladde ronde telefoon, dus dat vind ik positief. De "waterdichtheid" vind ik eigenlijk meer een gimmick en beschouw ik als "goed water- en stof-dicht". Als je er mee gaat zwemmen dan zou ik zo'n echte waterdichte nemen maar die zijn heel anders gebouwd, meer militair/bouwvakker stijl.
Het volume is naar mijn mening echt te laag, zelfs maximaal vind ik het eigenlijk nog wat te soft, hard mag naar mijn mening echt hard zijn (lees: te hard om goed voor je oren te zijn) . Je bent verantwoordelijk voor je eigen oren dat hoeft een fabrikant niet voor je te doen.
Kan het geluid van de speaker niet hard of gaat het om het volume van de hoofdtelefoonaansluiting?
Sorry voor de onduidelijkheid aan mijn kant. Ik gebruik nooit de "speakertjes" op de telefoon zelf, sterker nog ik vergeet gewoon dat die erop zitten. Ik luister behoorlijk veel naar muziek, en gebruik daarvoor f oordopjes f mijn Sennheisers, maar zelfs met vol vermogen is het nog redelijk zacht. Ik denk dus dat ik maar een hoofdtelefoon zoek met een lagere impedantie (16-50 Ohm). Ik denk dat ik die Sennheiser Momentum 2 eens ga proberen.
heb verschillende vergelijkingsvideo's gekeken en de Z5 doet niet onder aan de rest
Ja maar met alle respect, video's bekijken en vergelijken is niet hetzelfde als met je telefoon in de hand verschillende koptelefoons uitproberen. Ik kom net bij twee verschillende Hifi zaken vandaan, om verschillende koptelefoons uit te proberen, om eens te zien of er koptelefoons waren die wl genoeg volume konden produceren. Commentaar van medewerkers uit *beide* zaken...het volume is te laag en het ligt aan de telefoon. De goedkopere (30-100) "over-ear" en "on-ear" koptelefoons waren sowieso te zacht. De duurdere (150-200+ ) waren net luid genoeg op max volume. Een vreemd fenomeen want n van de medewerkers plugde zijn Galaxy Note 5 in en die was dus hard genoeg. Ik denk dat ik hier maar een apart topic voor open.
maar heb je wel Clearaudio+ aan?
Clearaudio+ doet van alles met het geluid maar maakt het geluid naar mijn idee zeker niet neutraler. En Sony richt zich met deze en eerdere telefoons (Z3 / Z3 compact) ook op de liefhebbers van meer high end geluid, door een goede DAC in te bouwen.
Als je echt van muziek houdt is dit wel een telefoon voor jou. Natuurlijk ondersteunt ie Hifi kwaliteit, maar je hebt ook de mogelijkheid om normaal geluid te upscalen naar 'bijna' hifi kwaliteit. Verder heb je clearaudio en kan je in de equalizer van alles aanpassen. Genoeg extra's dus ;)
Gefeliciteerd met je nieuwe telefoon!

Deze telefoon staat zeker op mijn lijstje voor de vervanging van m'n One M7, maar ik maak me een beetje zorgen over het bereik. Bij mij in huis is het bereik niet heel goed (meestal maar 3 van de 5 streepjes), een goed bereik op de telefoon is dan ook erg belangrijk voor me.
Heb je toevallig een vergelijking gemaakt tussen de feitelijke signaalsterktes van je iphone en je z5? Of zou je dat kunnen doen?
Helaas heb ik dat niet kunnen doen omdat mijn iPhone toen al verkocht was. In ieder geval heeft het geen (of weinig) invloed op je belkwaliteit, die is hier kraakhelder binnen huis!
Ok, thanks! Dat is uiteraard het belangrijkste!
Beetje kort door de bocht, bij minpunt geluid zacht. Beetje hetzelfde zeggen waarom een x5m trager is(ten opzichte van n m5) bijv. Doordat de telefoon aardig goed tegen water kan. Kan het geluid moeilijker door het speaker membraam.
Het gaat niet om de speaker maar om de hoofdtelefoonuitgang, zie hierboven.
Ik heb mijn Z5 ook net binnen met hi-res hoofdtelefoon MDR-10RC ff alles op DSEE HX gezet maar wauw wat een verbetering ten opzichte van mijn vorige Z1. Top geluid
Die bas, volle bas zonder vervorming. Ik heb liever kwaliteit dan dat hij hard qua geluid kan. Tot nu 3 dagen in bezit maar nu al tevreden.
maar het maximale volume is prima?
Heb hem zelf nu twee dagen en erg tevreden mee! Eens met alles wat jij ook zegt in deze review. Moest alleen even wennen aan het formaat, kom Namelijk van de Xperia Z1 Compact af :)
Wie heeft anno 2007 nog geen bluetooth stereo headset? En anno 2012+ bestaat er aptx, qua geluid best te doen voor muziek op telefoon.

[Reactie gewijzigd door Btcaelum op 12 oktober 2015 23:28]