Specificaties 5.2-kanaals met 100W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Pioneer VSX-830-K Review

Jurgen.D 11 oktober 2015, laatste update op 11 oktober 2015, 1.106 views

Pioneer VSX-830-K

Heel goeie receiver in de juiste prijs/kwaliteit verhouding. Ideaal voor wie net iets meer wil in de betaalbare prijsklasse

Pluspunten

• De MCACC kalibratie zorgt ervoor dat je het beste uit uw speakers kan halen
  • Passieve koeling, dus geruisloos
  • Eenvoudige aansluiting dankzij HDMI
  • Kan afspelen van alle gangbare apparaten
  • Bluetooth, Wifi, ethernet, spotify, internetradio,...

Minpunten

• Geen pro logic mogelijk bij 5.1 PCM op pc
  • Menu interface enkel 576p
  • Geen papieren handleiding
  • Afstandsbediening niet programmeerbaar en van mindere kwaliteit

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb na een lange zoektocht beslist om deze receiver te kopen.
Dit heb ik me nog geen moment beklaagd.
Afkomende van een Sony STR-DG510 is deze receiver een enorme verbetering.

Eerste indruk
De bouwkwaliteit is zoals je zou verwachten van een dergelijk toestel.
Metalen behuizing, stevig aanvoelende knoppen en volumeregelaar en mooie afwerking.

Wat me wel op viel is de iets mindere kwaliteit van de afstandsbediening. Niet dat deze slecht te noemen is, maar deze voelt licht aan en doet me denken aan een goedkope AB uit de budgetbak.
Maar in de praktijk geven de toetsen goed respons en doet hij heel degelijk wat je er van verwacht.
Er staan allerlei extra toetsen om een tv en BD speler te bedienen maar gek genoeg kan je ze niet programeren zodat ze op uw toestel werken.
Vermoedelijk werken ze dus enkel op een pioneer BD speler en tv.

Eigenschappen
Met zijn 5x 130watt op 6Ohm zal hij voor de meeste gebruikers ruim volstaan.
Op mijn 5x 80watt speakers gaat het dan ook meer dan luid genoeg.
Hij speelt alle denkbare coderingen af behalve de nieuwste dolby atmos, DTS-X en Auro 3D. Maar sinds er maar weinig mensen zijn die er aan denken luidsprekers in het plafond te steken is dit ook van minder belang.
De DAC's zijn voor mijn stervelingenoren ook meer dan voldoende. Ze halen 24bit/196KHz.
Tevens zijn er genoeg mogelijkheden om het geluid te tweaken naar eigen wens. Al is het soms wat zoeken in de menustructuur. Die mocht wat overzichtelijker zijn.
De menu interface is helaas maar 576P, dit mocht gerust wat hoger zijn en voelt dan ook wat verouderd aan.

Geluid
Het belangrijkste is natuurlijk het geluid dat het ding produceert.
En daar scoort de receiver bij mij heel goed.
Out of the box klinkt hij heel standaard en is er geen verschil te merken met mijn vorige receiver.
Maar eens hij gekalibreerd is met MCACC wat geheel automatisch gaat gaat een hele nieuwe wereld voor me open. Geluiden die ik tevoren niet kende kwamen plots uit mijn speakers.
In de MCACC kalibratie wordt er PER speaker een equalizer geregeld die zorgt dat per speaker iedere frequentie even luid gaat.
Dit zorgt voor een lineaire klank(of hoe je het wil heten) en creeert een veel mooier en voller geluid.
Tevens wordt de balans en vertragingen uiteraard ook aangepast en heb ik de kalibratie in mijn setup op geen fout kunnen betrappen.
Loopt er in de kalibratie echter toch iets verkeerd kan je dit manueel prima aanpassen naar eigen wens.

App
Net zoals alles heeft ook deze receiver een eigen app genaamd iControlAV5 en is verkrijgbaar op IOS en Android.
Vanuit de app kan je alle instellingen wijzigen, muziek afspelen uit bibliotheken, internet radio spelen, volume regelen,...
Eigenlijk alles wat je ook buiten de app kan. De app is grafish overzichtelijk en voldoet aan mijn standaarden.

Wizard
Zoals bij velen heb ik pas nadat alles geconfigureerd was ontdekt dat er ook een wizard ingebouwd zit in de receiver om alles haarfijn in te stellen op een makkelijke manier.
Het volstaat echter om met een browser naar de ip nummer van uw receiver te surfen om een webpagina te verkrijgen waar je een overzichtelijke wizard voorgeschoteld krijgt.

Heb jij ook een Pioneer VSX-830-K?