Cherry MX-Board 3.0 (Qwertz, Cherry Brown) Review

Mmore 12 oktober 2015, 3.719 views

Cherry MX-Board 3.0 (Qwertz, Cherry Brown)

Cherry heeft met de MX-Board 3.0 ervoor gezorgd dat het uitblinkt op datgene wat het moet doen. De basis van het toetsenbord is tijdloos, simplistisch en er valt eigenlijk geen nadeel te vinden op de basis van het toetsenbord.

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Zakelijke en 'no-nonsense' uitstraling
  • Afneembare / vervangbare kabel
  • Verkrijgbaar in veel verschillende MX-switch uitvoeringen

Minpunten

• Voetjes mogelijk fragiel
  • Beperkte featureset zal niet iedereen aanspreken

Review: Cherry MX 3.0 (red switches)

- Inleiding
- Cherry MX Switches
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Cherry

Dat Cherry een van de grootste namen is op het gebied van mechanische toetsenborden weet bijna iedereen. De door het Duitse bedrijf gemaakte switches zijn razend populair en worden toegepast in de mechanische toetsenborden van vrijwel elk merk. Wat veel mensen echter zal verbazen is dat Cherry zelf ook toetsenborden maakt, met name voor de professionele markt.

In deze review nemen we een kijkje naar een bord dat door Cherry zelf op de markt gezet wordt als een sober toetsenbord geschikt voor gebruik in allerlei professionele omgevingen, zoals op vliegvelden en in ziekenhuizen, maar natuurlijk ook gewoon voor thuis of op het kantoor. In tegenstelling tot de veel verkochte mechanische toetsenborden die vaak van allerlei toeters en bellen worden voorzien is dit toetsenbord ‘gewoon’ een subtiel stukje hardware, welke dan ook zonder problemen in een zakelijke omgeving gebruikt kan worden. Er wordt natuurlijk gebruik gemaakt van Cherry’s eigen “red” switches, waarover later meer.

Ik begin eerst met een algemene uitleg over mechanische toetsenborden, dit is bedoeld als een korte introductie voor gebruikers zonder, of met beperkte, ervaring met mechanische toetsenborden. Weet je echter al precies wat er bedoeld wordt met bijv. Red switches dan kan je dit stuk gerust overslaan!

Cherry, de maker van de switches die een cruciaal onderdeel vormen van dit toetsenbord, kan je toch wel –het- merk noemen als het op deze mechanische switches aan komt. Je kunt het zo zien: Een fabrikant kan zelf de toetsen maken, of het frame waar de toetsen in zitten, maar bij een mechanisch toetsenbord wordt zeer frequent gebruik gemaakt van de producten van Cherry aan de binnenzijde van het toetsenbord: onder het daadwerkelijke kunststof (of soms staal) van iedere toets vindt je een mechanische schakelaar die bepaalt hoe het indrukken van de toets aanvoelt.

Deze Cherry MX-switches zijn zeer geliefd bij de grote groep gebruikers van mechanische toetsenborden. Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat deze toetsenborden per se beter is dan de niet-mechanische toetsenborden, die in de meeste gevallen gebruik maken van de veelvuldig gebruikte “rubber domes” die vooral goedkoop zijn om te maken. Smaken verschillen nu eenmaal, en ondanks dat de rubberen domes technisch inferieur zijn, zijn er uiteraard ook mensen die ze fijn vinden werken. Buiten discussie staat echter dat Cherry MX-switches een flink langere levensduur hebben, en ook hun unieke “feel” op de lange termijn vasthouden in tegenstelling tot de goedkopere domes die al snel voelbaar slijten en dan anders aanvoelen. Ook zijn er maar weinig mensen die na de overstap naar mechanische borden hebben gekozen terug te keren naar de rubber dome bordjes, een leuke indicatie dat deze toetsenborden echte aanraders zijn. Opvallend is ook dat deze mechanische switches bij zowel gamers als echte-niet-gamers populair zijn, want de prettige manier van toetsen indrukken leent zich zowel voor serieus gamen als fanatieke schrijvers.

Mechanische switches hebben uiteraard een prijskaartje. Toetsenborden met deze switches beginnen rond de 70 euro en lopen vervolgens op tot dik over de 100 euro, terwijl een rubber dome bordje vaak maar een tientje of twee hoeft te kosten. Toch kan er gesteld worden dat de zaken waar je fysiek mee zit te werken, zoals je toetsenbord, muis, of monitor, niet minder aandacht verdienen dan de onderdelen die je pc sneller maken. Een degelijk toetsenbord kan al snel de schrijfsnelheid en nauwkeurigheid verbeteren, net als dat een nauwkeurige muis een ontwerper meer tijd kan uitsparen dan een iets snellere processor.

Deze mechanische switches worden normaliter genoemd in combinatie met een kleur, de kleur switch zorgt hoe het bord aan voelt. Zo kan een switch zwaarder of lichter zijn, of kunnen er bepaalde unieke elementen aan zitten: Zo kan een switch geheel lineair zijn, oftewel de vereiste druk is van boven tot onder aan exact gelijk, maar er kan ook een “bump” inzitten, waarbij je na een paar millimeter indrukken een beetje extra weerstand voelt, of bij sommige kleuren zelfs een “click” hoort, welke duidelijk aangeeft wanneer de aanslag is gemaakt. Die klik switch is voor sommige gebruikers ook weer een punt van ergernis, wat bijvoorbeeld de blauwe switch voor omgevingen met andere mensen in de buurt weinig populair maakt. Uiteindelijk komt het erop neer dat er bijna altijd wel een kleur switch is die een individuele gebruiker kan bekoren, en het gevolg is vele discussies over welke kleur nou “de beste” is. De truc is m.i. juist om te ervaren welke het beste bij jou past, en je niet blind te staren op de theorie van anderen. Juist omdat dat laatste lastig is met beperkte beschikbaarheid in fysieke winkels, is “welke switch past bij mij” de meest voorkomende vraag met betrekking tot mechanische toetsenborden, een vraag met zelden een 100% duidelijk antwoord.

In deze review is niet de ruimte om inhoudelijk alle mogelijkheden te bespreken, en leesvoer kan dus eigenlijk niet op tegen een product echt te ervaren, maar mocht je niet weten waar te beginnen kunnen de volgende twee links van enige waarde zijn. In deze topics vindt je heel veel gedetailleerde informatie over de vele switches en de voor- en nadelen ervan:

Het grote mechanische toetsenborden topic @ GoT
Mechanical Keyboard Guide @ Overclock.net

Eventueel kan je ook een switch tester bestellen, zoals deze van Cooler Master, waarbij wel de kanttekening gemaakt moet worden dat ‘echt typen’ op een toetsenbord toch altijd de voorkeur heeft.
Foto via Foritain

De specificaties van de Cherry website:

Over een toetsenbord valt niet heel veel te zeggen als het om de specificaties gaat en al helemaal niet als het toetsenbord in kwestie juist mikt op het zijn van een eenvoudig alternatief in een wereld van toetsenborden met allerlei toeters en bellen.

Het toetsenbord wordt aangesloten middels een standaard mini-USB 2.0 kabel. Dit is de kabel die je ook vaak ziet bij bijvoorbeeld videocamera’s of fototoestellen. Het is fijn dat het om een kabel gaat die gemakkelijk los te maken is, maar het is jammer dat er niet gekozen is voor de microUSB standaard. Tegenwoordig hebben steeds meer mensen deze microUSB kabel in huis liggen, terwijl het aantal mini-USB-kabels de komende tijd alleen maar meer zal afnemen. De meegeleverde kabel is 1.8m lang maar dus ook eenvoudig te verwisselen of verlengen.

Met een gewicht van 830 gram is het toetsenbord licht te noemen, zeker als we kijken naar andere toetsenborden in het mechanische segment. Dit komt mede door de afmetingen van het bord, die met 468x202x35mm gerust compact genoemd mogen worden, zeker als je in beschouwing neemt dat het om een ‘full size’ indeling gaat, waarbij bijvoorbeeld de numpad sectie gewoon aanwezig is. Dit is met name voor zakelijke gebruikers of gewoon voor mensen die veel met nummers werken heel belangrijk omdat het een stuk sneller/fijner werkt dan zonder.

Zoals wel vaker met toetsenborden die iets meer kosten is de verpakking door Cherry mooi ingedeeld, met veel kleur en een goed voorbeeld van wat we mogen verwachten als we straks de doos open gaan maken. Op de voorkant van de verpakking staat bovendien direct aangegeven om welk MX-switches het gaat, omdat het toetsenbord in allerlei verschillende versies aanwezig is.

Overigens heb ik van Cherry een doos ontvangen waarop de MX Black switches staan terwijl het geleverde toetsenbord een model met red switches is, waarschijnlijk omdat het hier om een review sample gaat. Nadat de doos open gaat treffen we naast het toetsenbord niet heel veel meer aan. Meegeleverd wordt twee rode antislip stickers, twee rubberen dopjes om de voetjes van het toetsenbord steviger te laten staan op je bureau (en om je bureau tegen krassen te beschermen), de mini-USB naar USB-kabel en tot slot de handleiding.

Wanneer we het toetsenbord dan eindelijk uit de verpakking hebben treffen we een strak en simpel uitziend toetsenbord aan wat toch nog een aantal eigenaardigheden heeft weten te behouden. Het gekozen font op de toetsen treffen we ook rechtsonder aan waar simpel het de naam van het toetsenbord staat: “Cherry MX-board 3.0”. Bovenin treffen we bovendien het logo van Cherry aan. Tot slot zien we rechtsboven het numerieke gedeelte van het toetsenbord een aantal media toetsen, waarmee o.a. het volume kan worden veranderd en waarmee je in n klik naar je ingestelde homepagina toe kan gaan.

Voor de onderkant van het toetsenbord bestaan er twee opties. Je kan ervoor kiezen om de voetjes uit te klappen, zoals we dat gewend zijn, maar mocht je ervoor kiezen om dit niet te doen dan is er de mogelijkheid om twee rode antislip stickers aan te brengen zodat het toetsenbord goed op je bureau blijft liggen. Het is fijn dat Cherry de keuze aan de eindgebruiker laat en dat je dus niet verplicht de antislip stickers hoeft te gebruiken, hoewel dit voor de meeste mensen wel de voorkeur zal hebben.

Het installeren van een toetsenbord stelt natuurlijk weinig voor en (gelukkig) heb je voor dit specifieke toetsenbord geen speciale software nodig. Alle functies werken direct na het inpluggen op zowel Windows 10 als Debian 8. Dit kan als een groot voordeel gezien worden ten opzichte van veel fabrikanten die hun toetsenbord bundelen met software die onnodig op de achtergrond draait. Natuurlijk is het een stuk makkelijker voor Cherry omdat de MX-Board 3.0 geen speciale functionaliteit biedt zoals macro toetsen.

Een aantal toetsen zijn op een subtiele manier verlicht om zo de status aan te geven van de toets, denk hierbij aan de NUM-pad toets, de caps lock en de Windows toetsen. Over de Windows toets(en) gesproken, deze zijn eenvoudig uit te schakelen middels een speciale toets helemaal rechtsboven (het huisje). Door deze toets samen met de control toets in te drukken wordt de Windows toets volledig uitgeschakeld wat erg fijn is als je bijvoorbeeld aan het gamen bent en je niet per ongeluk die toets in wil drukken.

Naast de verlichting in de toetsen om aan te geven of deze aan of uitstaan is ook het logo van Cherry bovenin het toestel verlicht. Dit is, net als de andere features van het toetsenbord, in een hele subtiele wijze gedaan. In het daglicht zullen de meeste waarschijnlijk niet eens doorhebben dat er verlichting inzit, maar zodra het wat donkerder wordt kan je het duidelijk zien.

Ik gebruik zelf al jaren mechanische toetsenborden en ik moet toegeven dat mijn eerste indruk niet was dat ik mijn reguliere toetsenbord, welke full-profile toetsen gebruikt en dus een stuk groter is, zou gaan vervangen voor de MX-Board. Als een gebruiker van brown switches was het de eerste paar dagen echt even wennen aan de lineaire red switch, maar inmiddels ben ik helemaal verkocht. Het toetsenbord blijft niet alleen thuis, maar gaat ook mee naar kantoor waar het de verschrikkelijke rubber domes vervangt. Door zijn kleine profiel en het niet al te zware gewicht is het geen ramp om het toetsenbord dagelijks te vervoeren en hij past ook nog eens perfect in een ‘gewone’ Eastpak tas. Het is dan ook jammer dat het toetsenbord niet meegeleverd komt met een soort van beschermzak, iets wat bij sommige concurrenten wl gedaan wordt.

Het eenvoudige design houdt in het dagelijks gebruik goed stand maar zorgt er ook voor dat het toetsenbord verder weinig bijzonderheden heeft. Kwalitatief maak ik me zorgen over de plastic voetjes, die wat fragiel aanvoelen. Dit zal bij regelmatig gebruik op dezelfde locatie geen probleem mogen zijn, maar als je van plan bent om veel met het toetsenbord op pad te gaan dan is het belangrijk dat je niet vergeet de voetjes altijd in te klappen voordat je het toetsenbord in een tas doet.

Cherry heeft met de MX-Board 3.0 ervoor gezorgd dat het uitblinkt op datgene wat het moet doen; lekker typen. De basis van het toetsenbord is tijdloos, simplistisch en er valt eigenlijk geen nadeel te vinden op de functionaliteit. Met een volledig numeric gedeelte en de volume toetsen blijft het toetsenbord geschikt voor dagelijks gebruik in een zakelijke omgeving, ondanks de low-profile toetsen die gebruikt worden. Kwalitatief gezien voelt het toetsenbord stevig aan, maar de voetjes zijn gemaakt van plastic wat gemakkelijk af kan breken wanneer je van plan bent veel te gaan reizen met het toetsenbord. Dit reizen is zondermeer mogelijk, omdat het toetsenbord dankzij de low-profile toetsen, de afmetingen, en het geringe gewicht heerlijk mobiel is.

Met een prijs van rond de 70,- heb je met de Cherry MX-Board 3.0 tegen een aantrekkelijke prijs een mooi mechanisch toetsenbord in huis welke goed en anoniem zijn werk doet. Voor het dagelijks werk komt het toetsenbord niets tekort, maar wil je andere features zoals ingebouwde mediatoetsen, macrotoetsen of verlichting per toets dan zal je wel verder moeten kijken. Cherry zet met de 3.0 n ding voorop: de basis functionaliteit van het prettig typen.

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie hieronder natuurlijk erg waarderen, dit geeft de motivatie om door te gaan met deze reviews, maar uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews *D

Terug naar boven

Heb jij ook een Cherry MX-Board 3.0 (Qwertz, Cherry Brown)?

Love the cup :D

... and the keyboard ;)
Thanks ;) :P
De hele dag een thee kop hoort erbij he als je met een Engelse samenwoont.
Ik vroeg me af waar je dit toetsenbord gehaald hebt?
Zie hem alleen op centralpoint maar die verkoopt alleen varianten met een EU-layout of DE-layout, ik zou graag net als jou een US-layout willen hebben.

Alvast bedankt, goeie review. :)

[Reactie gewijzigd door Tdocter op 17 oktober 2015 16:35]

De verschillende versies zijn helaas wat lastig te verkrijgen in Nederland. Ik heb mijn exemplaar via Cherry gekregen. Best bet voor een internationale layout is Amazon.co.uk (vaak gratis verzending, Cherry verkoopt hier direct aan consumenten) en Amazon.de. Ook bij casekings.de kan je terecht voor verschillende versies en als je contact met ze opzoekt kunnen ze vaak precies de versie die je graag wilt hebben voor je regelen!

Graag gedaan :)
De internationale versie staat ook op tweakers,
pricewatch: Cherry G80-3850LYBEU-2
Deze is prima verkrijgbaar, ik heb er inmiddels twee, een voor op mijn werk en een voor thuis.

Ook heb ik er rubberen o rings ingedaan wat helpt tegen het bottom out geluid.

Mijn ervaring is dat het een prima toetsenbord is, met voor een mech low profile toetsen.
Bouwkwaliteit is redelijk goedkoop maar komt overeen met de prijs, het rechter voetje heeft de neiging in te klappen wanneer je het toetsenbord beweegt en de usb poort waar de kabel in gaat zit niet heel vast.

Over het algemeen is het een prima instap mech toetsenbord.
Ik heb er inmiddels ook een en ik wil er wel even bij vermelden dat dit toetsenbord "cherry style" stabilizers heeft op de grotere toetsen. Deze toetsen voelen daardoor naar mijn mening wat 'zompiger' aan als je ze helemaal indrukt. Zeker als ik ze vergelijk met de "costar style" stabilizers in een van mijn andere toetsenborden. Daarnaast bleef door deze stabilizers bij mij de enter toets regematig onderin hangen, dit vereiste nog vrij veel moeite om op te lossen. (veel gepier met pincetten en paperclips zeker als je niet het hele bord uit elkaar wilt slopen). Daarnaast zijn de metalen stabilizer bars niet te verwijderen bij cherry style en wel zeer gemakkelijk bij costar.