×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6s 64GB Grijs Review

P. vd Loo 10 oktober 2015, laatste update op 10 oktober 2015, 799 views

Apple iPhone 6s 64GB Grijs

Goede bouwkwaliteit zoals gewoonlijk. batterijduur lijkt verbeterd. 3DTouch lijkt vooral gimmick

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Stabiliteit
  • live photo's

Minpunten

• Duur
  • 3D Touch lijkt gmmick

Ik gebruik de iPhone 6s nu twee weken en kan me daarom een aardig oordeel vellen. Ik heb hem veel gebruikt tijdens een verblijf in het buitenland, daar veel gefotografeerd, muziek geluisterd, genavigeerd in de auto, gegoogled, appen. You name it, alle gebruikelijke zaken die je vaak in het buitenland doet.
Ik had tevens mijn Galaxy 6 edge plus bij me en dat is meteen mijn vergelijkingsmateriaal. Om met de deur in te vallen, de iPhone 6s legt het op bijna alle fronten af tegen de 6 Edge. De iPhone wint het enkel op batterijduur en stabiliteit.
De Android Phone heeft gewoon van nature wat vreemde dingen die een iPhone nu eenmaal minder heeft. Zo lockt mijn Edge bijvoorbeeld niet zoals het hoort.
Wat betreft scherm en camera is de iPhone ook veruit de mindere. Begrijp me niet verkeerd, want scherm en camera zijn erg goed, maar leggen het overduidelijk af tegen de Galaxy S6.
Wat wel heel mooi werkt, en waar ik weinig over gelezen heb is live photo. Dit geeft echt een meerwaarde. 3DTouch slaat eigenlijk nergens op. Gewoon drukken gaat net zo snel in de praktijk. Verder is het bijna nergens bruikbaar in apps. Tevens vind ik zelfs het gebruik in de praktijk hinderlijk in het homescreen als je dat opnieuw wilt indelen. Voorheen was lang indrukken van een icoon voldoende om dat te doen. Nu krijg ik vaak de "3D Touch" optie ipv dat ik mijn homescreen kan aanpassen.
Verder vind ik het nog steeds een gemis dat ik geen LED ter beschikking heb zoals op vele Androids, ook het blijven ontbreken van een terugtoets zorgt ervoor dat dagelijkse handelingen meer acties vergen op een iPhone dan op een Android.

Wat ik blijf waarderen is de eenvoud, stabiliteit en ook snelheid van de iPhone.
Ook de batterij is merkbaar verbeterd in dagelijks gebruik tov de 6. Ik heb wel veel (overbodige) synchronisatie op de achtergrond uitgezet.

De opslagruimte van 16GB is een no go gebied als je fotos maakt. Ook icloud biedt hiervoor te weinig mogelijkheden.

Zaken als draadloos en snelladen kan de iPhone niet. Vooral het gebrek aan snelladen, vind ik een groot gemis. Even snel bijtanken zoals met de Edge is er niet bij.

Kwa prijs vind ik hem duur voor het gebodene, maar ik klaag er niet over. Apple kan deze prijs nu eenmaal vragen en dat doen ze goed.

Weeg ik de prijs niet mee, dan kreeg deze Phone 5 sterren, weeg ik de prijs wel mee en zie ik wat de concurrentie bied, dan kom ik niet verder dan 3.

Heb jij ook een Apple iPhone 6s 64GB Grijs?

Meer advertenties

Goed om eens een kritische review te zien. Zijn er behalve de genoemde pluspunten nog andere dingen die er ( misschien wat meer specifieke dingen) goed aan zijn? De reviews waren, al dan niet betaald/ afgestraft indien niet positief door Apple, nogal juichend. Deze verbaasde me daarom redelijk. De prijs is inderdaad wel idioot.
Niet meer dan ik al beschreef, zoals bouwkwaliteit, stabiliteit en snelheid. Dat zijn belangrijke zaken en dat is ook de reden dat de iPhone het zo goed doet op de markt denk ik. Plus eenvoud en de regelmatige updates die gegarandeerd zijn.
De prijs kwaliteit verhouding bij apple is wel een beetje uit balans vind ik.
Ik zie de honger naar innovatie niet meer zoals dat was toen Steve Jobs aan het roer was.

Elke iphone onder Steve Jobs had wel iets wat je helemaal gek maakte en je persee moest hebben.

Nu is het een iets snellere cpu'tje en gpu erin. iets sterkere behuizing ( Zijn ze de consument wel verschuldigd na de faal die ze bij de 6 hadden qua buigende telefoons.)

Al met al is het een verbeterde Iphone 6.

IK had liever gezien dat ze een jaar ertussen hadden gelaten en een indrukwekkende vernieuwende apparaat hadden uitgebracht. Dat je denkt van " yeeezz deze ding MOET ik gewoon bemachtigen omdat die dit en dit kan.

Wie boeit die snelheids winst tussen de 6 en de 6s ?
De grootste deel van de doelgroep niks denk ik ?.

Maar goed het verkoopt als een malle en apple verdient er jaar op jaar meer geld mee.

Misschien zijn ze bang in die jaartje marktaandeel te verliezen?

[Reactie gewijzigd door killergrave op 10 oktober 2015 15:17]

Ik ben het ook met je eens dat de innovatie onder Jobs veel harder ging dan nu. Maar je kunt het ook zo bekijken: een overstap van de 6 naar de 6s loont niet. Maar een overstap van bijv. een 4s naar de 6s wel (zoals in mijn geval) juist wel. Ik zal een groter, lichter, veel sneller telefoon krijgen waarbij er erg veel echt nieuwe dingen zijn toegevoegd. Daar zal ik het weer drie a vier jaar mee doen, en wie weet wat voor nieuwe dingen ik kan verwachten bij de iPhone 8s ;)