Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 3490 Edition International Review

pclinde 20 oktober 2015, laatste update op 30 mei 2017, 3.962 views

AVM FRITZ!Box 3490 Edition International

De AVM FRITZ!Box 3490 heeft een lekkere balans tussen snelheid en stabiliteit. Tijdens gebruik ben ik nog geen gekke fratsen tegenkomen. De software en featureset zijn in twee woorden: extreem compleet.

Pluspunten

• Goede balans tussen snelheid en stabiliteit.
  • Geen gekkigheid ervaren (altijd UP).
  • Software waar je U tegen zegt. Soms kun je door de bomen het bos niet meer zien, maar het is er wel!
  • Draadloos 2.4GHz en 5.0GHz met Wireless-AC en DFS-ondersteuning.
  • Gebruiksvriendelijke setup om de 3490 in te stellen.
  • De MyFRITZ app is een leuke feature om de router te beheren en de NAS functie.
  • Prima prijs / kwaliteit verhouding.

Minpunten

• De 'green modus' beter bekend als de energiebesparingsmodus beperkt de LAN poorten, USB poorten en kiest het drukste WLAN kanaal.
  • De setup vraagt niet naar de instellingen van de 'green modus'. Waardoor niet ervaren gebruikers tegen een snelheidslimiet aanlopen.
  • NAS feature beperkt door de 15MB/s limiet van de USB 3.0 poorten.
  • Niet ADSL gebruikers leveren LAN poort 1 in voor een WAN aansluiting.

Beheerbaarheid Score: 5

- Software
- App – MyFRITZ!
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
AVM FRITZ!Box 3490 productpagina

Na mijn laatste Fritz!Box avontuur met de 4020 smaakte het toch naar meer. Daar komt vandaag verandering in met de AVM Fritz!Box 3490. Al eerder dit jaar kwam Foritain met een review van de AVM Fritz!Box 7490 met ingebouwde telefooncentrale. De 3490 is exact dezelfde router als de 7490, maar dan juist zonder ingebouwde telefooncentrale. Alle overige features zijn dus wel aanwezig op de 3490, waardoor die review ook relevant leesvoer mag zijn voor dit model

Er zullen ongetwijfeld gebruikers zijn die geen interesse hebben in een ingebouwde telefooncentrale. Heb je echter wel interesse in een hoger segment Fritz!Box dan is de 3490 het antwoord. Met een prijs van rond de 139 euro heb je router die bomvol aan features zit. En dan overdrijf ik zeker niet.

In deze review wordt onder andere de software en de praktijk eens goed besproken. Hier zullen er veel overeenkomsten zijn met de 7490 review van Foritain. Wat onvermijdelijk is. Toch probeer ik net als iedere review mijn eigen draai eraan te geven, daarnaast is een andere omgeving natuurlijk reden genoeg voor een ‘nieuwe’ ervaring! En waar anders kan ik het beste beginnen met de camera in mijn achtertuin? Ik wens je veel FRITZ! plezier!

Een overzicht van de specificaties van de officiële AVM website:

Er worden nog veel specificaties besproken in de volledige review. Voor nu bespreek ik wat opvallende features die kenmerkend zijn voor de 3490. De 3490 is een ADSL modem en router in één. Tevens is de 3490 een dual-band router met een 2.4GHz en 5.0Ghz WiFi signaal. Deze werkt simultaan, beide signalen worden tegelijktijdig uitgezonden. De theoretische doorvoersnelheid van het 2.4GHz frequentie is 450Mbps tot 1300Mbps op de 5.0GHz frequentie.

De 3490 is voorzien van 4 Gigabit LAN-poorten en twee USB 3.0 poorten. Met de USB 3.0 poorten kan je USB sticks, externe HDD’s of een printer rechtstreeks aansluiten. Met de USB-functies kan je heel gemakkelijk een USB stick benaderen binnen je netwerk. Dan is er ook nog een uitgebreidere NAS functie, waar veel mee mogelijk is. Dit laat ik nog even voor wat het nu is, zodat ik het dadelijk uitgebreider kan toelichten. Heb je nog een oude printer staan zonder netwerkmogelijkheden, dan kan je deze met de 3490 omtoveren tot netwerkprinter.

Uiteraard is de router voorzien van IPv6. En zijn er opties mogelijk zoals VPN, een gastnetwerk, podcast opties en volledige overzichten van actieve verbindingen. Wat zit er eigenlijk niet op? Als het om de software gaat meer dan genoeg. De 3490 is niet ‘medium rare’ maar ‘well done’ in de goede zin. Want een steak doorbakken is doodszonde! Even mijn lolbroek uit, de 3490 is een compleet pakket, iets wat uitgebreid besproken wordt in deze review. Zonder nog te veel oponthoud gaan we door naar de achtertuin!

De AVM verpakkingen hebben een opvallende kleursamenstelling. Alsof de 3490 zich in de wolken bevindt. Met ingang van deze review zijn de eerste kenmerken van de herfst ook zichtbaar. Wat voor leuke plaatjes zorgt. Op de verpakking staan onder andere de specificaties en belangrijkste features.

In de verpakking komen zit de 3490, de voeding, een netwerk kabel, een ADSL kabel, een beknopte gebruikershandleiding en een installatieposter.

Dat de FRITZ!Box een unieke uitstraling heeft is geen onbekend verhaal. Wat erg leuk is voor de diversiteit aan producten die ik review. Bovenop vinden we een WLAN voor het handmatig in- en uitschakelen van het WiFi signaal. Met daarnaast nog een WPS knop (WiFi Protected Setup), om apparaten die dit ondersteunen direct te kunnen verbinden.

Op de bovenkant zitten ook de indicatie LEDS voor power, de LAN en WLAN verbinding, DSL (Digital Subscriber Line) en info. De info LED zal knipperen wanneer de FRITZ!Box aan het bijwerken is, en als Stick & Surf met FRITZ!WLAN USB actief is. Als de LED rood knippert is er een fout geconstateerd, en kan je het beste inloggen om na te gaan wat het probleem is.

Aan de onderkant vinden we de standaard WPA2 sleutel en de gebruikelijke informatie zoals het MAC adres en productnummer. Tevens zijn hier vier rubberen pootjes te vinden in combinatie met uitsparingen om de 3490 aan de muur te hangen.

Aan de achterkant komen we een reeks tegen aan aansluitingen voor mogelijk een ADSL verbinding, vier Gigabit LAN poorten (waarbij LAN 1 als WAN functioneert als je een kabel of glasvezel verbinding hebt) en een USB 3.0 poort. Met een kleine draai komen we de tweede USB 3.0 poort tegen op de zijkant.

Ik heb eerder een review geschreven over de AVM FRITZ!Box 4020 een ieniemienie routertje. Ik kon het niet laten om het formaat van de 3490 te vergelijken met de 4020.

Vooraf is het altijd handig om te melden dat resultaten enorm kunnen schommelen afhankelijk van een aantal variabelen. Dit verschilt per woning (muren, isolatie, apparatuur en niveaus), omgeving (actieve netwerkapparaten, apparaten en bevolkingsdichtheid) en tot hoever alles 1:1 gefinetuned is met je modem / netwerk.

Ik woon in een dijkwoning in het mooie Middelharnis. De woning is voorzien van 30 tot 40cm muren met aluminium isolatiemateriaal, wat zeer nadelig is voor de WiFi verbinding. De woning staat op 300m² en heeft een totale inhoud van 700m³. Hier zijn de tuin en het balkon bij meegerekend. De woning bestaat uit vier lagen. Vanaf beneden naar boven: de garage, de woonomgeving (huiskamer, wc, balkon en overige ruimtes), de slaapkamers en als laatst de zolder. De FRITZ!Box 3490 staat in mijn slaapkamer wat op de 3e verdieping is. Dit is misschien niet de meest ideale situatie voor heel het huis, maar voor mijn werkzaamheden en activiteiten ben ik het meeste op de 3e verdieping. Dus persoonlijk is het ideaal.

Ik ben begonnen met een LAN test. We zijn thuis aangesloten op het Max pakket van Ziggo met 200Mbps download en 20Mbps upload. De 3490 beschikt over Gigabit LAN poorten wat in de 1e niet meteen duidelijk werd. Met een mager resultaat van 63Mbps down en 20.74Mbps up. Dit komt niet helemaal overeen met de geadverteerde productspecificaties. Na de speedtest wist ik direct dat ik nog even wat instellingen moest aanpassen binnen de 3490, om precies te zijn de energiebesparing modus. De LAN poorten staan ingesteld op green modus en behalen dan ‘maar’ maximaal 100Mbps. Het is heel simpel, drie vinkjes aanpassen en dan nog maar een keer testen. Waarna we de gewenste snelheid wel bereiken! Hooray!

De WiFi verbinding heb ik getest met een iPhone 6 Plus en een iPad 3. Tegelijkertijd is er een laptop en New 3DS XL actief op de verbinding. De testen zijn uitgevoerd op drie verschillende locaties in het huis: de slaapkamer (2 meter verwijderd vanaf de router), de huiskamer (15 meter verwijderd vanaf de router) en het begin van de garage (22 meter vanaf de router). In de huiskamer moet het signaal door twee muren en het plafond zenden, en in de garage komt daar nog een muur en plafond bij. De resultaten liegen hier niet om.

De FRITZ!Box 3490 ondersteund 2.4GHz, 5.0GHz en –AC. Heb je apparaten die 5.0GHz ondersteunen dan pakt het apparaat automatisch de 5.0GHz frequentie. Het 5.0GHz signaal is sneller, maar ook een stuk kwetsbaarder voor afstand, muren en stoorzenders. Hier zie je ook schommelingen in snelheid tussen de iPhone 6 Plus (met 5.0GHz ondersteuning) en de iPad 3 (met 2.4GHz ondersteuning). In de slaapkamer is de iPhone 6 Plus een duidelijk winnaar. Met wat meer afstand krimpt deze snelheid snel in.

iPhone 6 Plus slaapkamer

iPad 3 slaapkamer

iPhone 6 Plus huiskamer

iPad 3 huiskamer

iPhone 6 Plus garage

iPad 3 garage

En als laatst nog een test op mijn MSI GE620DX laptop voorzien van een Wireless-N 130 / Intel Centrino - 802.11b/g/n Wi-Fi chip. De test hieronder is op een afstand van 2 meter, aangesloten op de power adapter met maximale prestaties in energiebeheer. Ze vallen enigszins wat tegen.

Waar ik erg positief over ben is de afstand van het signaal. Kortgeleden heb ik een review geschreven over de Sitecom X8 AC1750. Als ik de resultaten vergelijk en het gebruik in de praktijk, dan kan ik het volgende stellen:

Beide routers zijn enorm stabiel, waar de 3490 net nog wat verder komt met het signaal dan de X8 AC1750. Vergeet niet dat dit per woning en omgeving willekeurig is. De X8 AC1750 voelt op sommige plekken (vooral in de huiskamer) wat sneller aan met het inladen van websites en YouTube video’s. De 3490 wint het juist weer op afstand, zeker in de garage. Hier heb ik juist weer een zwakke verbinding met de X8 AC1750. Woon je bijvoorbeeld in een appartement, dan zijn de verschillen te verwaarlozen. Behalve dan dat DFS ondersteuning wel verschil kan maken.

Ik knip de setup van de 3490 even los van de software voor een duidelijkere structuur. Dit zijn de eerste beelden die je krijgt te zien als je via je browser naar de 3490 gaat. Een simpel stappenplan om de LAN verbinding, WiFi verbinding en wat overige gegevens op orde te krijgen. Het begint met het instellen van je locatie en internetprovider. Staat je internetprovider niet in het menu? Geen probleem dan kies je gewoon voor overige providers.

Omdat je de 3490 ook als modem kan inzetten vraagt de setup hoe je de 3490 wilt installeren. Via de DSL lijn (ADSL), of via een modem op de LAN 1 poort. Er is geen WAN poort aanwezig, dus als je kiest voor de laatste optie raak je een LAN poort kwijt. De LAN poorten zijn bij mij standaard allemaal bezet. Ik moet het dus met 1 LAN poort minder doen wat best spijtig is. Voordat je verder gaat moet je nog bevestigen op de opties overeenkomen met de aangekruiste gegevens.

Tussendoor vraagt de setup om de snelheid van de downstream en upstream. Als je deze niet aanpast zullen de standaardinstellingen (32Mbps download) en (2Mbps upload) gebruikt. Het is de moeite waard om deze goed te zetten.

De laatste optie bestaat uit het instellen van een wachtwoord om in te loggen op de 3490. Na deze stap gaat de 3490 alle instellingen verzamelen en instellen. De verbinding valt tussendoor weg en komt uiteindelijk weer online.

Om het proces af te ronden controleert de 3490 de verbinding, en krijg je het WiFi wachtwoord voorgeschoteld. Dit wachtwoord (WPA2) komt overeen met de sticker op de onderkant van de behuizing. Je kunt vanuit hier nog niet de netwerknaam en het wachtwoord veranderen.

Als je het volgende scherm ziet ben je geslaagd voor je FRITZ!Box examen!

De FRITZ!Boxen staat bekend om hun uitgebreide softwarepakket. De 3490 is hier ook geen uitzondering op. Soms kun je door de bomen het bos niet meer zien. Gelukkig is er een gestructureerd menu waar je stap voor stap langs kunt werken. Ik begrijp het ook volledig dat je misschien als lezer denkt: ‘wat een stortvloed aan informatie en screenshots’. Ja, dat is het ook zeker. Wel ben ik van mening dat ik het zichtbaar moet maken tijdens mijn review. De software van AVM – FRITZ!Box is dermate onderscheidend dat het gezien mag worden. Bij een fysiek product is het vrij lastig om de software te laten zien, dus een review verleent zich hier prima voor.

Ik begin met de schermafbeelding waar ik het vorige hoofdstuk mee beëindigde. Dit is het overzicht waar alle activiteiten zichtbaar zijn. De WLAN en LAN zijn momenteel actief. De huidige firmware is rechts bovenin af te lezen. Er is ook een hoop informatie te vinden te vinden over dataverbruik van de afgelopen dagen, weken en maanden. De snelheidsinstellingen van de binnenkomende verbinding kan je hier ook instellen, mocht je dit overgeslagen hebben tijdens de setup of opnieuw willen instellen. Je kunt de 3490 ook als extender of access point gebruiken om het signaal verder uit te zenden.

Restricties, blokkeren, gemodereerde toegang of volledige toegang tot alles op het internet. Met de 3490 kan je de wereld van het internet volledig betreden, maar ook volledig dicht timmeren. Waar heb ik het over? Ouderlijktoezicht en filters! Je kunt profielen aanmaken die tot specifieke websites toegang of geen toegang hebben, bepaalde tijden instellen dat de gebruiker online kan gaan, of gewoon heel ‘het internet’ volledig offline gooien tussen een bepaald tijdstip. Dit maakt de 3490 niet alleen interessant voor thuis, het kan ook nog eens handig zijn voor de plaatselijke friettent? Doe mij maar een patatje speciaal, een berenklauw en een klein potje WiFi. Ik zelf ben nog niet zover dat ik echt van de optie gebruik maak. Wel kan ik me voorstellen dat ouders graag grip hebben op het internetgebruik, dus wil je dit echt beheren: de 3490 is je vriend.

De poorten naar de 3490 kunnen open en dicht worden gezet. Met port-forwarden kan je snel een eigen Teamspeak of Minecraft server opzetten. DDNS is ook aanwezig net als VPN om van buitenaf toegang te krijgen tot je netwerk. Je kunt vanuit de 3490 (en iedere FRITZ!Box) een MyFRITZ! account aanmaken. Met een account is het beheren van je router en overige FRITZ! apparaten een stuk gebruiksvriendelijker. In het app hoofdstuk ‘MyFRITZ!’ vertel ik dadelijk meer over het gebruik van de app.

Ik heb het al eerder aangegeven en toch doe ik het nog een keer. Ervaar je tegenvallende LAN prestaties en haal je niet het maximale uit je verbinding? Controleer dan of de green modus (energiebesparingsmodus) niet aanstaat, anders worden de LAN poorten tot een snelheid van 100Mbps beperkt.

Door naar het onderdeel media. Op de 3490 zitten twee USB 3.0 poorten die op meerdere manieren te gebruiken zijn. Een oudere printer zonder netwerkopties kan omgetoverd worden tot netwerkprinter. Het delen van een USB apparaat of externe HDD behoord ook tot de mogelijkheden. Combineer dit met de ingebouwde NAS feature en je komt al een aardig eind. Natuurlijk is het niet vergelijkbaar met een volwaardige NAS, wel is het een zeer aangename feature. Met de 3490 is dit erg goed te doen, maar ben je wel wat meer beperkt met de ingebouwde CPU. De snelheidstest van de USB poorten was een tegenvaller. Deze kwamen niet voorbij de 15MB/s, hier deel ik dezelfde mening als de FRITZ!Box 7490 review van Foritain, een zware belemmering voor de NAS feature.

De USB power instellingen hebben hier een vergelijkbare energiebesparingsmodus als de LAN poorten. De USB poort op de zijkant staat standaard op USB 2.0 ingesteld, even aanpassen en gaan met die banaan!

Dan komen we aan bij de WiFi instellingen, zeker niet onbelangrijk. De 3490 heeft 2.4GHz, 5.0GHz en –AC ondersteuning. Aangesloten apparaten met 5.0GHz ondersteuning worden automatisch toegewezen aan het 5.0GHz signaal. Een iPhone 6 Plus of Samsung Galaxy 6 worden bijvoorbeeld automatisch aan het 5.0GHz signaal gekoppeld. Hier is wel een kanttekening dat het automatisch selecteren van kanalen niet perfect is. Waar je zou zeggen dat het minst bezette kanaal geselecteerd wordt, doet de software juist het tegenovergestelde. In mijn 4020 review ervaarde ik dit al, en hier komen we hetzelfde probleem tegen. Misschien nog iets voor een toekomstige firmware update. Heb je het hoofdstuk ‘in de praktijk’ gemist? Dan raad ik je aan om nog even terug te scrollen voor de resultaten. Wel is de DFS (Dynamic Frequency Selection) voor de 5.0Ghz band op de 3490 een dikke pluspunt!

Wil je niet dat bezoekers op het vaste WiFi netwerk zitten? Dan kan je een gastnetwerk aanmaken. Hier komen we ook een hoop filters, restrictie en blokkade opties tegen. Geen gekke websites (kucht) in huis. Met de QR-codes kan je iemand nog sneller toegang geven om verbinding te maken met je netwerk. Iedere keer als je aanpassingen maakt krijg je een nieuw overzicht, wat je kunt uitprinten met de WiFi gegevens, zodat de QR-code ook weer up-to-date.

Als laatste onderdeel de algemene instellingen. Dit zijn de instellingen die we vrijwel in iedere router tegenkomen. Toch verzorgt AVM / FRITZ!Box hier ook alles tot in de diepste details. Met uitgebreide logoverzichten, die niet alleen een verbinding weergeven, maar ook het koppelen- en ontkoppelen van apparatuur. De energiebesparingsmodus is al een paar keer te spraken gekomen. Bij de instellingen komen we een overzicht tegen met staafdiagrammen die een indicatie geven over het stroomgebruik. In mijn geval is dit gewoon optimaal stroomvreten, want we willen performance! Wil je wel energie besparen dan kan ik me voorstellen dat het een aangename feature is.

De actieve LEDS kunnen ook aangepast worden naar voor geïnstalleerde schema’s. Hier heb ik stiekem de hoop dat AVM nog met een optie komt om alle LEDS gewoon uit te schakelen. Een handmatige back-up, de FRITZ!Box updaten en geregistreerde gebruikers beheren is ook nog onderdeel van het softwarepakket. Kijk je liever niet om naar het updaten van de firmware dan kan dit gewoon automatisch.

Er zijn verschillende apps beschikbaar in de App Store en Google Play Store. In mijn review maak ik gebruik van de iPhone applicatie beter bekend als de MyFRITZ! app. Eenmaal als de router actief is kan je verbinden met de app. Je kunt inloggen met een FRITZ! account, deze kan je aanmaken in de software van de router en worden daar ook opgeslagen. De beheerrechten kan je ook direct instellen in de router. Je kan er voor kiezen om toegang te geven tot alle functies, en je kunt gebruikers beperken tot bijvoorbeeld alleen de NAS optie.

Het eerste beeld was een beschikbare firmware update (FRITZ!OS 6.30). De melding had ik niet eerder gehad terwijl ik ingelogd was in de router.

Rechts bovenin is er een klein drop down menu met de FRITZ!Box opties, NAS opties en je accountopties. Het routeroverzicht komt volledig overeen met het routeroverzicht dat we eerder zagen in het hoofdstuk software. Je kunt vanaf de telefoon on-the-go instellingen aanpassen, zelf heb ik de voorkeur om het via een browser te doen, omdat het niet echt gemaakt is voor op de telefoon. Desalniettemin is het een fijne optie voor gebruikers die het wel plezierig vinden.

De NAS feature op de 3490 beschikt over 400MB aan opslagruimte. Hier kan je bijvoorbeeld kleine afbeeldingen of documenten uploaden voor licht gebruik. Voor diegene die een serieuze aanpak willen met de NAS feature kan je bijvoorbeeld een externe HDD aansluiten.

Na een aardige collectie aan schermafbeeldingen is het conclusietijd. De AVM FRITZ!Box 3490 is een ‘wat’ kleiner broertje van AVM FRITZ!Box 7490 met ingebouwde telefooncentrale. De 3490 modem/router is identiek aan de 7490 met uitzondering van de telefooncentrale. Vraag mij niet naar de productnamen en cijfers, want hier zet ik ook nog mijn vraagtekens bij.

Waar ik wel op in kan gaan is mijn praktijkervaring, het gevoel en de emotionele aspecten. De 3490 zet een ijzersterke basis neer, voorzien van features die overtuigend zijn. Het softwarepakket is compleet, bijna een overdaad voor de normale gebruiker. Het kost om die reden ook aardig wat tijd om alles goed te testen. De 2.4GHz en 5.0GHz frequenties / WiFi signalen zijn erg stabiel. Wel rekening houdend dat de je apparatuur 5.0GHz ondersteund. Je zult merken dat 5.0GHz apparaten automatisch het signaal oppakken. Wordt het signaal te zwak, dan kan deze overschakelen naar het 2.4GHz signaal. Apparaten die alleen op 2.4GHz werken vinden ook prima hun weg in het verbinden met de 3490.

Met mijn Ziggo Max pakket (200 down / 20 up) behaal ik via de LAN verbinding de maximale snelheid. Wel vind ik het jammer dat ik LAN poort 1 moet inleveren als WAN poort, dit gaat op voor gebruikers van kabel- en glasvezelverbindingen. Er blijven nu 3 LAN poorten over wat te weinig is voor mijn gebruik. Ja, ik struikel over het missen van één LAN poort. Hier zijn ook oplossingen voor, maar deze zijn niet direct te vinden op de router zelf. Dit is voor mijn gebruik gewoon een gemis, terwijl andere gebruikers dit misschien helemaal niet ervaren.

De NAS feature is een geweldige optie om bij lichtgebruik de voordelen te hebben van een NAS. Het is zeker niet vergelijkbaar met een volwaardige NAS, toch kom je bij normaal gebruik al een aardig eind. Hier deel ik dezelfde mening als Foritain zijn review, de USB snelheid blijft achter met 15MB/s.

Het plaatsen van de router binnen je netwerk is kinderspel. Heb je er echt weinig verstand van, dan kan je de instructies erbij pakken om bij de router te komen, vervolgens helpt de setup je verder. Vanaf dit moment kan het instellen eigenlijk niet fout gaan. Wel wil ik je erop attenderen dat de green modus beter bekend als de energiebesparingsmodus snelheid beperkt. Dit is voor de LAN poorten en USB poorten van toepassing. Je kunt beide opties aanpassen in het internet tabblad in het menu van de router. Heeft je LAN verbinding dus te weinig snelheid? Controleer dit dan eerst, voordat je de modem, router en PC van het netstroom verwijderd.

De AVM FRITZ!Box 3490 is een prima, stabiel en betrouwbaar apparaat. Waar ik vooral erg te spreken ben over de stabiliteit en het WiFi signaal. Op de verschillende woonlagen heb ik een stabiele verbinding. De garage is dan wel een uitdaging, maar stapje voor stapje komen we er wel. De 3490 schommelt momenteel rond de 139 euro. Voor de gebruiker die gewoon wat meer wilt is de 3490 een prima router. In het werkveld is dit ook goed waar te nemen, vooral in de MKB sector ben ik de boxjes herhaaldelijk tegengekomen. Ben je opzoek naar veelzijdigheid, een beetje plezier met de MyFRITZ! app en betrouwbaarheid? De 3490 is een uitstekende basis voor deze ervaring!

Hieronder nog een aantal hoge resolutie foto's voor nog meer beeldplezier! Klikken om de foto's uit te vergroten:

https://www.techtesters.eu/pic/AVM3490/low1.JPG https://www.techtesters.eu/pic/AVM3490/low2.JPG

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 3490 Edition International?

Mooie review! Maar waarom geen Asus genomen (bijvoorbeeld) ? Nu je toch het modemgedeelte helemaal niet gebruikt ligt het toch voor de hand om een meer dedicated router te nemen?
Ik ben ook wel benieuwd waarom je zo veel geld zou uitgeven aan een router terwijl merken als Asus en TP-Link voor veel minder geld vergelijkbare functionaliteit aanbieden.
Ik review meerdere producten. :) Groot kans dat er in de toekomst meer bij gaat komen. :3 De FRITZ!Box is toevallig op mijn pad gekomen. :D (Er staat ook meer informatie over mijn hobby in mijn profielbeschrijving).
Bedankt! :) Ik review wel vaker product. De FRITZ!Box is via / via op mijn pad terecht gekomen. :)
Zeer gave en uitgebreide review wederom :) Dikke +3 .
Thanks Wim! Een uitgebreid beest is het. :D

Off-topic: het was super gezellig zaterdag! Leuk dat ik je een keer in het echt ontmoet heb. De oordoppen voor Foritain liggen nog klaar hier. Snel weer een keer aan de BB (bier en bitterballen).
Wuuut? :D Wha? Wuu oordoppen? O.o

Maar uh, leuk verhaal weer Pimmy. 7490 was mij natuurlijk al aardig bekend, maar leuk een andere ervaring er over te zien.
Ja een kleinigheidje. :D Neem ik vrijdag voor je mee i.c.m. nog wat andere spullen. :D

Thanks trouwens! Het zijn software giganten van routers. :p
Ik ben het wel met de voorgaande sprekers eens. De Fritzbox (ik kreeg hem bij mijn XS4all glasvezel abo) zal dan wel een goed apparaat zijn maar ik vind bijvoorbeeld de web UI van het ding een ramp. Het ziet er amateuristisch uit en zoals je zelf ook al aangaf moet je soms echt zoeken naar functies.

Aangezien ik alleen maar Internet afneem (geen VOIP en TV) van XS4all heb ik mijn oude Asus RT AC66U weer aangesloten, die werkt ook prima met deze glasvezelverbinding. TV schijnt overigens ook geen probleem te zijn mits je een managed switch gebruikt en uiteraard correct configureert.

Oh ja: wel een goeie review! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door klaaz op 21 oktober 2015 11:49]

De FRITZ!Box zit inderdaad 'bomvol' features. Het web UI kan inderdaad hier en daar wel een opfrisbeurtje krijgen. :D Desalniettemin werken de features erg goed. :D

Bedankt! :D
Het logo en het uiterlijk van het ding kunnen ook wel een opfrisbeurtje krijgen. Het ziet er niet uit, echt alsof een stagair het in de jaren '80 als een spoedklus op zijn Escom pentuim 133 in coreldraw heeft ontworpen.
Nadat ik destijds de review van de 7490 van Foritain had gelezen was ik eigenlijk wel van mening dat dat 'm zou worden, alleen de prijs stond mij tegen. Aangezien wij geen vaste telefoon gebruiken is dit eigenlijk een betere optie! _/-\o_
Ik merk alleen dat jij de 'm puur als router gebruikt en af en toe de optie ADSL vermeldt. Voor het totale plaatje is het volgens mij wel raadzaam om ook ADSL2/VDSL en VDSL2 te melden,
ADSL is zo 20e eeuw...... :O :O

Voor de rest niets te zeuren, bedankt voor de review (en nu maar afwachten wat Sinterklaas ons dit jaar brengt, wat rijmt er op Fritz!box????)
Daar heb je helemaal gelijk in (ben nog een beetje blijven plakken / ADSL modus). :P

Ik kan mij inderdaad voorstellen dat de prijs van de 7490 een tegenvaller kan zijn. Je krijgt voor die prijs wel veel extra's bovenop de 3490, maar als je er geen gebruik van maakt is het zonde van je geld. Om die reden is de 3490 een goede middenweg. :D

Wat rijmt er op FRITZ!Box... Dat is een goede vraag... Hmm... Ik wil je graag helpen met je sinterklaasgedicht. Geachte Sinterklaas, ik heb liever dit jaar een FRITZ! dan een tweezits? :P
Wat rijmt er op FRITZ!Box... Dat is een goede vraag...
Unox.
Als je geen rijmwoord weet plaats je het 'moeilijke woord' ergens anders in de zin. :)

Mijn Fritz!Box is okee.
Ik heb er zelfs twee
weer mooi geschreven. dikke +3 van mijn kant!
Thanks! Heeft wat tijd gekost, maar dan heb je ook wat. :) Vooral de software is altijd even zoeken en selecteren wat wel en wat niet. :D
Leuke review! :)
Grappige foto's ook, zo in de natuur. ;)

Wat een spuuglelijk apparaat trouwens. :X
Love it, or hate it. :p Het is een bijzonder verschijnsel. :) Bedankt voor het compliment!
De snelheden van de WiFi vallen me toch altijd erg tegen. Met deze vrij goede router, valt toch soms bijna driekwart van de snelheid weg tov bekabeld.

Ik heb zelf een AVM FRITZ!Box 7360 met glasvezel (100m/bit) maar ik verlies ook al snel de helft van de snelheid. Kabels leggen in mn appartement is niet echt een optie... Wat denken jullie van die homeplug dingen? (via stopcontact)

[Reactie gewijzigd door dinnuk op 28 oktober 2015 09:39]

Heb je de Green Modes (eneriebesparigsmodus) al gecontroleerd? En de snelheid van je internetpakket (down/up) al handmatig ingevoerd in de software?
Weet je toevallig ook of de 3490 aan 'band steering' doet? Bij band steering ziet de router/accespoint dat de client naast 2,4Ghz ook 5Ghz ondersteunt en duwt de client dan automatisch naar het snellere 5Ghz netwerk.