Honor 7 16GB Grijs Review

Htc_Dane 23 november 2015, laatste update op 24 november 2015, 3.453 views

Honor 7 16GB Grijs

Prima telefoon in prijs en kwaliteit verhouding. Een waardige opvolger voor de Honor 6. Vooral de behuizing en vingerafdruk scanner zijn een grote vooruitgang tegenover het voorgaande model. Helaas heeft de telefoon een aantal minpunten maar dat mag geen reden zijn om dit toestel links te laten liggen.

Pluspunten

• Aluminium behuizing
  • Vingerafdrukscanner
  • Android 5.1
  • Frontflitser
  • Dual Sim
  • Smartkey
  • Camera

Minpunten

• EMUI
  • Mist NFC
  • Geen hoofdtelefoon meegeleverd

Letop; deze review wordt nog bijgewerkt.

Honor is een dochterbedrijf van Huawei Technologies Co Ltd, een Chinees bedrijf dat apparatuur voor telecommunicatie maakt. Honor bestond al een tijdje op de Chinese markt maar is sinds kort ook te vinden in Europa. Honor geeft weinig tot geen geld uit aan reclame en verkoopt haar toestellen alleen online. Door deze strategie biedt Honor haar toestellen voor een (vrij) lage prijs aan. Op 29 Oktober 2014 lanceerde Honor haar eerste vlaggenschap in Nederland, de Honor 6. n jaar later is er een opvolger voor deze smartphone aangekonigd, de Honor 7. In deze review bekijken we dit nieuwe vlaggenschip, voldoet hij aan mijn verwachtingen?

Voordat we beginnen met de review heb ik de specificaties van dit toestel even op een rijtje gezet:
  • Schermdiagonaal: 5,2 inch
  • Processor: HiSilicon 935 Octa Core
  • Resolutie: 1080 x 1920 pixels (Full HD)
  • RAM-geheugen: 3 Gigabyte
  • Opslagcapaciteit: 16 Gigabyte (uitbreidbaar tot 128GB)
  • Camera: 20 Megapixels
  • 2e Camera: 8 Megapixels (Front)
Met de specificaties van dit toestel is dus niks mis, maar presteert hij hier ook naar? De Honor 7 wordt geleverd in een blauw opvallend doosje, met daarin een 7 gegraveerd. De doos is vrij klein, net iets groter dan de telefoon zelf. Bij het openen van de doos zie je direct de Honor 7 liggen. De telefoon wordt geleverd met de benodigde accessoires maar wat ik persoonlijk echter erg jammer vind is dat er geen hoofdtelefoon is meegeleverd.

Inhoud van de doos:
  • Honor 7 16GB Mystery Grey
  • Documentatie
  • USB Kabel
  • Snellader
  • Pinnetje voor het openen van de simkaart-tray

De Honor 7 is leverbaar in twee kleuren; Mystery grey en Fantasy silver. Persoonlijk ben ik van mening dat de grijze versie er een stuk beter uit ziet, deze heeft ook een zwarte voorkant. De zilveren variant heeft een witte voorkant.

Waar je het bij de Honor 6 nog met een plastic behuizing moest doen, is er bij deze telefoon gekozen voor een volledig aluminium behuizing. De Honor 7 erg premium aan, een groot pluspunt n vooral in deze prijsklasse. Persoonlijk ben ik erg fan van het gebruik van aluminium bij de bouw smartphones. Het toestel ziet er goed uit. Wat wel jammer is, is dat de camera (redelijk) ver uit steekt, op het moment dat je hem dus op tafel legt kan de lens snel beschadigen. Wel wordt er gebruik gemaakt van saffier voor het beschermen van de camera.

De Honor 7 is voorzien van een 5,2 inch IPS Full HD (1920*1080 pixels) display, dit komt neer op ~424 pixels per inch. De kleuren zien er zeer goed uit en het scherm heeft een vrij hoge helderheid. Ook met de kijkhoeken van het display is niks mis. De automatische instelling werkt soms helaas wat minder, soms gaat het display ineens op zijn allerfelst op het moment dat je het echt niet nodig hebt. Andersom gebeurd ook wel eens. Voor een smartphone in deze prijsklasse is het scherm bijzonder goed. Op het scherm van deze Honor 7 is dus niks aan te merken.

De camera van de Honor 7 heeft 20 megapixels, voor een telefoon in deze prijsklasse is dat bijzonder veel. De Sony IMX230 module presteert bijzonder goed. De camera schiet in goede belichting extreem mooie plaatjes, zodra het donker wordt komt er helaas wat meer ruis op de foto's. De dual tone flits maakt alles goed. De camera app bevat bijzonder veel bewerkingsmogelijkheden waar je voor elke situatie je foto kunt aanpassen of verbeteren. Ook op de front camera lever je bij deze telefoon zeker niet in. Integendeel, een 8 megapixel camera aan de voorkant zie je niet vaak. Op de voorkant zit zelfs een kleine flitser waar je dus ook in het donker goede selfies kunt schieten. Als je de camera's op een telefoon belangrijk vind dan kun je met deze Honor 7 geen verkeerde keuze maken. Ik heb een aantal foto's gemaakt in goede lichtomstandigheden en wat mindere, ook heb ik een filmpje gemaakt:

Op papier is de hardware van deze telefoon zeker niet verkeerd. Wederom is er gekozen voor het gebruik van een processor van Huawei, de Hisilicon kirin 935. Deze processor is zr snel en zorgt voor weinig vastlopers, laggs etc. Wat mooi is aan deze processor is dat het alle 8 kernen tegelijkertijd kan gebruiken. De Octa core processor is opgebouwd uit 8 Cortex-A53 kernen, 4 kernen geklokt op 2.2 GHz
en de andere 4 op 1.5 GHz. De beste manier om de prestaties van de processor de testen is door middel van Benchmarks, ik heb Antutu en Geekbench 3 laten draaien en dit zijn de resultaten:

Het toestel is super snel en het spelen van zware games is voor deze telefoon geen uitdaging. Wel loopt de telefoon soms vast in de interface. Dit komt omdat EMUI redelijk zwaar is, hier komt ik later nog op terug.

Je zult het misschien niet verwachten maar met deze telefoon kun je k bellen. Hiermee is niks mis, een gesprek voeren werkt prima. Hier is niks op aan te merken. Je kunt met alle providers 4G ontvangen. Met T-Mobile werkt 4G snel en daar heb ik verder niks op aan te merken. Een klein maar wel belangrijk onderwerp van een review, de Honor 7 scoort k op dit punt goed.

De Honor 7 wordt geleverd met EMUI (Huawei’s Emotion UI) 3.1 in combinatie met Android Lollipop 5.1, recente software is erg belangrijk voor bijvoorbeeld beveiliging, apps en natuurlijk de nieuwste features. Over de software is ontzettend veel te vertellen, ik ga het beperken tot de basis. Degene die van veel poespas houd, veel wilt aanpassen en een unieke ervaring wilt maakt met de Honor 7 een verstandige keuze. Persoonlijk vind ik EMUI een skin die t overheersend is en teveel functies bevat die vrij onnodig zijn. Je hoeft deze niet te gebruiken maar op het moment dat je een simpele instelling wilt doen raak je al snel verdwaald in een menu van keuzes.

Ook het missen van een overzicht van apps is een groot nadeel van de software. Alle apps staan op het beginscherm waardoor het gauw erg druk word. Sommige interface-elementen zijn regelrecht uit iOS gekopieerd en dat is jammer. Wel kun je verschillende thema's downloaden en is alles aanpasbaar naar eigen wens. Hiermee kun je je telefoon helemaal personaliseren. De vele functies maken het misschien onoverzichtelijk maar er zijn zeker talloze handige features.

n hiervan is de mogelijkheid om veel elementen in de beveiliging aan te passen. Je kunt elke bij elke app bepalen welke machtigingen je deze wilt geven. Ook de vingerafdruk scanner werkt bijzonder goed en vloeiend.

Met de skin is prima te werken alleen is het jammer dat er teveel poespas is, dit maakt de telefoon soms niet alleen onoverzichtelijk maar ook sloom. De zware skin vraagt veel van de processor, dit is af en toe wel eens merkbaar.

De Honor 7 is voorzien van een 3100 mAh-accu met ondersteuning voor Quick Charge 2.0, wat erg goed en snel werkt gezien de grote accu. Bij intensief gebruik haal je makkelijk het einde van de dag. Als je hem wat minder gebruikt kun je 2 3 dagen halen zonder hem op te laden. Een zr goede zaak! Het is zelfs mogelijk om andermans telefoon op te laden met de Honor 7, wel moet je hiervoor een specifiek kabeltje aanschaffen.

Deze telefoon kost momenteel 349 euro dat is voor een telefoon met deze specificaties vrij weinig. Voor mensen die graag een telefoon willen die veel functies bevat, goed gebouwd is en redelijk goed functioneert doen met dit toestel zeker geen miskoop. Er zijn uiteraard betere smartphones op de markt maar die zijn een stuk duurder. Zoek je een volwaardige telefoon voor een relatief lage prijs? Dan is de Honor 7 een prima alternatief.

Heb jij ook een Honor 7 16GB Grijs?

Mooie review :) Een opmerking: volgens mij ondersteund de NL versie van de Honor 7 gewoon alle belangrijke 4G banden in Nederland hoor! Ik citeer Vmall: 4G: LTE band 1 (2100 MHz), 3 (1800 MHz), 7 (2600 MHz), 8 (900 MHz), 20 (800 MHz). Daar zitten alle LTE frequenties bij die in Nederland gebruikt worden.

De mijne komt er iig aan! :9 Ben benieuwd hoe hij bevalt :*)
Bedankt voor de feedback, ik ben de review nog aan het updaten met plaatjes en extra informatie. Je zult zeker geen spijt krijgen van je aankoop! Ik was inderdaad even verward met de Honor 6 Plus die niet alle LTE banden ondersteund, ik ga het direct aanpassen. :)
Verander je jouw naam nu ook naar Honor_Dane?? O-) :P
Hoi Dane,

Heb je het doosje goed nagekeken? Ik aan de onderkant van een van de kartonen afscheidingen die in het doosje zitten, zat bij mij een koptelefoon.
Ik heb echt gn koptelefoon meegeleverd gekregen helaas. Waar heb je het toestel besteld?
Ik heb hem via VMALL.eu besteld.
Heb het nog even nagekeken, mijn koptelefoon zat in het zelfde doosje als de oplaadkabel.
Als je de ene kant open doet kun je de kabel pakken, als je de andere kant open doet zit daar de koptelefoon.
Ik heb een vraagje: Heb jij ook ondersteuning voor de 5 GHz WiFi band? Mijn Honor 7 vindt alleen de 2.4 GHz band, terwijl andere apparaten wel de 5 GHZ band vinden ;(

Ik had trouwens ook 'gewoon' oordopjes in de verpakking zitten...via Vmall besteld.
Mijn honor 7 heeft gewoon ondersteuning voor de 5GHz band. Hij verbind ook altijd automatisch met die band op mijn router.
Oke...bedankt voor je feedback... ben bang dat ik hem terug kan sturen... op geen enkele manier de 5 GHz band :-(
Zie inderdaad op internet dat meer mensen er last van hebben... Wellicht kan dit topic van onze vrienden van XDA kan helpen; http://forum.xda-develope...r-7-wlan-problem-t3204677

Mocht het niet lukken en heeft het echt hoge prioriteiten kun je het best even contact opnemen met Vmall inderdaad, service is uitstekend!
Thanks...zal er de komende dagen eens induiken.
Is het mogelijk om gebruik te maken van de Google Now Launcher? Het enige wat mij weerhoudt van het kopen van deze telefoon is namelijk de (verschrikkelijke) EMUI skin.