Specificaties 10,1" (1920x1200), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab 2 A10-70F 16GB Blauw Review

LLEEDD 7 oktober 2015, laatste update op 27 november 2016, 30.463 views

Lenovo Tab 2 A10-70F 16GB Blauw

Tablet voor weinig geld met goede prestaties, een redelijk goed scherm, goed klinkende speakers, een indrukwekkende accuduur en goede ondersteuning door de fabrikant. De behuizing en het scherm hebben echter wat kleine minpuntjes.

Pluspunten

• Resolutie scherm
  • Accuduur
  • Wifi bereik
  • Snelheid
  • Veel Android updates
  • Weinig bloatware

Minpunten

• Snel vlekken op het scherm
  • Schermhelderheid altijd zelf aanpassen
  • Scherm word niet erg donker
  • Redelijk grote bezels en tablet niet symmetrisch
  • Behuizing kraakt soms een beetje
  • Misschien te weinig aanpassingen aan Android

Ik heb deze tablet gekocht voor mijn moeder aangezien haar vorige B merk tablet de Viewpia TB310 totaal niet meer voldeed. Zo was hij niet vooruit te branden, de accu was heel snel leeg en het wifi bereik was verschrikkelijk. Alleen de beeldkwaliteit was erg goed van dit tablet (9.7 inch retina achtig). Naast ervaring met deze tablet maak ik zelf gebruik van de LG G-Pad 8.3 die ik in deze review als vergelijking gebruik. Deze review is helaas puur subjectief zonder zelf benchmarks uit te voeren aangezien ik de tablet maar een dag heb gebruikt en de tablet nu in gebruik is door mijn moeder.

Aankoop
Een nieuwe tablet moest alle slechte punten van de Viewpia verbeteren, het scherm proberen te evenaren (qua grote en kwaliteit) en niet te veel kosten aangezien mijn moeder er niet heel veel geld voor over had. De keuze is uiteindelijk gevallen op de Lenovo tab2 A10-70. Om zijn specs, goede recensies en prijs. De tablet is sinds kort eindelijk in Nederland leverbaar.
Ik heb hem uiteindelijk bij Afuture besteld voor ¤ 173,40. De prijs verschilt behoorlijk van andere shops bij andere is hij voor ¤ 229,- te koop. De service van Afuture was prima, de volgende dag lag de tablet al op de mat. Wat wel op viel was dat de tablet standaard op de Poolse taal ingesteld stond, wat natuurlijk zo verholpen was. Misschien dat Afuture door de tablet te importeren de prijs extra scherp weet te maken.

Behuizing
Wat als eerste op valt aan de tablet is het design, hij is mooi strak vormgegeven en de kunststof achterkant voelt fijn en duurzaam aan. Hij ziet er niet heel premium uit maar meer als een goed verzorgd werkpaard. Wel kraakt de behuizing een beetje dus geen super goede bouwkwaliteit maar ruim voldoende. De bezels zijn redelijk groot en wat een beetje wennen is is dat het tablet niet symmetrisch is; de bovenrand is breder dan de onderrand. Tot slot is het gewicht van de tablet naar mijn ervaring toch een beetje aan de zware kant is, vooral in vergelijking met de kleinere G-Pad 8.3. Lang in een hand houden is niet erg prettig.

Scherm
Het scherm is voor deze prijsklasse gewoon echt goed. Wel is het verre van perfect. Eerst de goede punten, zo heeft het scherm een fijne resolutie van 1920x1200 pixels, prima kijkhoeken en is het scherm lekker fel, buiten gebruiken is dus goed te doen.
Minpunten zijn er ook maar die wegen wat mij betreft wat minder zwaar. De helderheid is niet automatisch aan te passen wegens het ontbreken van een lichtsensor en blijft het scherm een beetje te fel op zijn laagste stand (niet fijn voor s'avonds in bed). Ook een beetje vervelend is dat vingerafdrukken erg goed zichtbaar zijn op het scherm en dat het scherm wat stroef aanvoelt, volgens mij hebben veel andere schermen voor deze problemen een coating welke ontbreekt op dit tablet. Kleurweergave lijkt op het oog prima op orde en is ook nog eens softwarematig aan te passen bij de instellingen. Het contrast is op het oog een klein beetje flets in vergelijking met de G-Pad 8.3.

Audio
De tablet heeft een speciale soundbar met Dolby Atmos technologie voor een extra surround ervaring. Het klinkt indrukwekkend en in de praktijk klinken de speakers ook erg goed voor een tablet, niet grandioos maar zeker beter dan de G-Pad 8.3. Het surround effect is vooral bij het Dolby Demo filmpje best indrukwekkend.

Accuduur
De accuduur is eigenlijk gewoon geweldig. Na hem een dag lang redelijk intensief te hebben gebruikt en een nacht op standby, kan hij nog eens 20 uur mee!

WIFI
Het wifi bereik is prima. In het hele huis is er bereik en ook nog eens op belangrijke plekken in de tuin (router hangt bij de deur). Een heel stuk beter dan de Viewpia TB310 (die niet verder komt dan een paar meter van de router) en zelfs iets beter dan de G-Pad 8.3. Ik heb overigens alleen de 2.4 ghz getest en niet 5 ghz.

Software
Wat op viel aan de software was dat er meteen tig updates te installeren waren. Wat ik wel gek vond is dat de tablet niet meteen naar de nieuwste versie geupdate kon worden maar dat dit dus stapsgewijs moest. Wel wijst dit op een goede ondersteuning van Lenovo, ze brengen dus regelmatig updates uit.
De interface is vanaf de Android 5.0 update erg verbeterd en ik ben blij dat ze af zijn gestapt van het Apple achtige homescreen, met alle apps op het scherm. Ook fijn is het dat er niet veel bloatware geļnstalleerd staat en dat de meeste apps die wel vooraf geļnstalleerd staan gelukkig te verwijderen zijn.
Lenovo heeft een stuk minder aangepast aan Android dan LG maar eigenlijk mis ik sommige aanpassingen wel. Zo is het standaard toetsenbord minder aan te passen dan bij LG en zijn de multitask-apps geheel afwezig.

Camera's
Camera's op een tablet zijn wat mij betreft niet heel belangrijk maar wel nuttig. De Lenovo heeft een 8mp camera met autofocus achter en een 5mp voor. De camera's maken geen super goede foto's maar zijn zeker bruikbaar.
Iets wat ik wel gek vind is dat in de standaardcamera app de camera in te stellen is tot 10mp, ik denk dat het beeld dan geupscaled word want bij een andere camera app is de resolutie maar tot 8mp in te stellen.

Snelheid
De tablet beschikt over een Mediatek MT8165 processor en 2gb ram. Mediatek heeft wat mij betreft niet een hele goede naam maar toch is de snelheid van deze processor goed op orde en in vergelijking met de Snapdragons is hij sneller dan de 410 en iets langzamer dan de 615.
In de praktijk is de snelheid prima. Ik heb zelf echter alleen nog maar redelijk eenvoudige apps geprobeerd maar het installeren en wisselen tussen de apps gaat soepel. De gebruikservaring is te vergelijken met de G-Pad 8.3 en veel beter dus dan de Archos 97.
Hieronder nog een link naar wat meer info en benchmarks van de Mediatek MT8165 processor:

De Lenovo Tab2 A10-70 is echt een prima tablet voor weinig geld die ik aan kan raden om zijn redelijk goede scherm, goede prestaties, goed klinkende speakers, een indrukwekkende accuduur en goede ondersteuning door de fabrikant. Aangezien er toch wat bezuinigd moet worden om een tablet te maken voor deze prijs heeft de tablet toch wat minpunten wat betreft het scherm en de behuizing. Maar al met al wegen te pluspunten een stuk zwaarder dan de minpunten. Een hele hoop bang for your ¤ dus, een beetje de Moto G onder de 10.1 inch tablets.

Heb jij ook een Lenovo Tab 2 A10-70F 16GB Blauw?

Ik heb hem dus aangeschaft via iBood voor ¤179 en ik moet zeggen dat ten opzichte van de voorgaande tablet (Asus TF300T) hij erg goed is.

Het is weliswaar zo dat hij op het gebied van WiFi wel wat steekjes laat vallen.
Zo gebruik ik dus 5 GHz en daar laat hij het zeer regelmatig het op afweten.
Dan moet ik eerst WiFi uitschakelen en daarna weer inschakelen en dan is er pas weer verbinding.
Ook op 2,4 GHz laat hij het zeer regelmatig afweten.

Volgens Lenovo moet je na iedere update weer terug naar de originele fabrieksinstellingen toe maar dat doe ik niet vanwege bepaalde spellen.
Lang niet ieder spel heeft ondersteuning van Facebook en om weer helemaal overnieuw te beginnen is ook niet alles.
Ook begint hij de laatste tijd spontaan te rebooten.😯

Voor wat betreft de accuduur: daar ben ik niet mee eens.
Theoretisch kan hij 12 uur mee maar na een paar uur gamen dan is de accu al behoorlijk leeg.
Ook is het zo dat hij niet oplaad tot 100% van de capaciteit.
Ook heb ik er een lang snoer aan hangen (ca. 1.80 m) en dan verdriedubbelt tot verviervoudigt de tijd dat hij aan de lader moet.

Voor wat betreft het scherm daar ben ik het wel mee eens.
Het geeft heel veel vlekken. Een beetje teveel naar mijn idee. Er valt niet tegen te poetsen.

[Reactie gewijzigd door Ernie411 op 12 oktober 2015 16:31]

Wat is je accuduur met screen on time en wat voor verbruik hoort daarbij (games, browsen of lezen) als ik vragen mag?
Dat is toch wel het belangrijkste gegeven bij aanschaf van een tablet of telefoon voor mij.

Ik ben op zoek naar een redelijk goedkoper vervanger voor mijn memo pad 10 uit de prehistorie die na 3 uur spelletjes en browsen al leeg is.
En 8 uur screen on time is toch wel een minimum voor mij.
Ja, 8 uur screen on time haalt hij.
En wat de Memo Pad 10 aangaat: die heb ik hier ook.
Weliswaar in de 64GB uitvoering met Android 5.0.2 erop maar die moet ook weer het veld ruimen.
Dit vanwege het feit dat er geen Real Racing 3 opdraait.
Ok mooi bedankt voor de info :)
Tablet bevaltmij ook erg goed! Een tip voor het aanpassen van de helderheid is de app "dimly", deze maakt hhet wat aangenamer voor 's avonds..
Deze tablet lijkt mij echt waar voor zijn geld. Hoe ervaar jij de wifi. Want dat is nou net hetgene wat bij mijn huidige tablet knudde is.
Wifi signaal is bij mij altijd goed, dat terwijl de router vrij ver weg staat van waar ik hem meestal gebruik.. Een heel enkele keer heb ik dat wifi wegviel, maar dit kan ook door de router komen. Even in en uitschakelen herstelt dit altijd..
Ik moet erbij zeggen dat ik hem niet heb geupdate naar 5.0 omdat dit bij veel gebruikers problemen gaf en de tablet voor mij zo perfect is. De accu gaat echt erg lang mee, laad hem meestal om de 3 dagwn op, met gemiddeld gebruik (browsen en email lezen). Prima tablet nog steeds.
Na upgraden naar 5.0, meteen een reset uitvoeren via "Wipe Data/Factory Reset" zou volgens onderstaande post Wifi-problemen (en andere) moeten oplossen. (N.B.: Ik heb het zelf niet geverifieerd.)

bron:

FIXED !!!!! - Re: Lenovo Tab 2 A10-70 10" Tablet WIRELESS DROPS OUT! [ Edited ]
Options
‎02-04-2016 09:09 AM - edited ‎02-04-2016 09:12 AM

After placing a call to Lenovo Customer Support (three calls actually...)
The fix:
1. Turn off Lenovo Tab 2 A10-70F.
2. Turn on Tablet while holding power button and Volume UP button.
3. Keep holding buttons until a screen with plain text comes up (text was blue and red )
4. Use volume up/down buttons to navigate to "Wipe Data/Factory Reset" Option. - Press power button to select.

this leads to a few more self explainatory continuation buttons.....

My tablet eventually came back with nothing on it but a plain version of Lollipop 5.01 that does not lose WiFi.
Hope this works for others.
Tip voor mensen die het scherm te helder vinden in het donker.

Er zijn Apps waarmee je hem nog donkerder kunt maken en zelfs blue light filteren. Een voorbeeld van zo'n app is: night screen
Vorige week OTA update van Lenovo ontvangen naar Android 6.0. Ik moet zeggen dat dit een grote verbetering is ten opzichte van Android 5.0. De software begon traag te worden en je kunt nu eindelijk alle active apps killen in het multitasting overzicht.