Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto X Style Zwart Review

DaveCool 6 oktober 2015, laatste update op 9 oktober 2015, 9.881 views

Motorola Moto X Style Zwart

Voor deze prijs een zeer goede telefoon! Zit tegen high-end zoals Galaxy S6 aan. Zie uitgebreide review

Pluspunten

• Mooi en zeer helder scherm
  • Vloeiend & snel (geen haperingen)
  • Waanzinnige stereo speakers (goed dus!)
  • Camera vrij goed, vooral bij goed licht
  • Zeer snel batterij opladen
  • Groot 5.7" scherm
  • Geinige & handige trucjes met handbewegingen
  • Multipurpose SIM & SD-tray (+ dual SIM wellicht!)

Minpunten

• Geen hardwarematige buttons (voor terug, home, menu)
  • Camera bij minder licht / snelle beweging
  • Klein minpunt: geen notificatie-LED ('opgelost' door Moto Display)
  • Klein minput (heel klein): door QHD scherm geen ondersteuning sommige apps (TomTom)

Review Moto X Style 2015

Ik was al een tijdje op zoek naar een vervanging van mijn +/- 2 jaar oude Samsung Galaxy S3 en dan uiteindelijk eind augustus deze Motorola Moto X Style bij CoolBlue besteld.

Vooraf: beweegredenen & overwegingen
Mijn S3 deed het nog prima, maar werd wel wat traag laatste halve jaar tot een jaar, waarschijnlijk omdat hij nagenoeg vol stond en omdat de huidige apps wellicht toch ook wat zwaarder worden en snellere hardware vereisen.
Bovendien vond ik ondertussen ook het scherm wat klein en wilde ik graag een groter scherm.
Een andere belangrijke reden was dat mijn Tele2 contract afliep en ik naar Simpel was gegaan (10,- p.m. voor 1000MB en 240min), maar dat was de meest slechte keuze ever. Bellen was wel goed, maar internet was zo verschrikkelijk slecht (zeer instabiel en zeer traag). Uiteindelijk onderzoeken laten doen en mocht ik daar weg na 6 maanden nagenoeg onbruikbaar internet (maakte overigens niet uit waar; ik had overal slecht bereik en met verschillende telefoons getest). Dus zodoende ook op zoek naar een nieuwe provider.

Uiteindelijk waren dit mijn wensen (qua telefoon):
* Groter scherm (zo groot mogelijk, maat 6" vond ik voor nu wel overdreven, dus moest het eigenlijk een 5.5" of 5.7" worden wat momenteel de meest gangbare 'grote' maten zijn.
* Betere camera, alhoewel ik nog steeds (ook nu nog) zeer tevreden ben over de camera van de S3
* Snellere hardware (met name hoofd-processor)
* Betere accuduur
* Ik was eventueel bereid veel te betalen voor een top telefoon, maar wilde proberen voor een kleiner budget een 'high-end' telefoon te kopen, beetje aangespoord door de 'OnePlus'-hype.

Ik ben dus de ontwikkelingen gaan volgen en had geluk dat rond de zomerperiode diverse nieuwe telefoons uitkwamen. Uiteindelijk was mijn shortlist:
* Top phone: Galaxy S6, maar wel 'kleiner' scherm (dan wat ik wilde)
* Top phone: LG G4
* OnePlus 2
* Moto X Style 2015
* Galaxy S5
* Galaxy Note 4
Een iPhone kwam voor mij niet in aanmerking omdat ik helemaal geen Apple producten heb (wel eens een Wifi router [Apple Airport Extreme] geprobeerd, maar vond ik uiteindelijk niks), en dus ook niet gewend ben daarmee te werken (bijv. iOS).

Omdat ik dus de Samsung Galaxy S3 gewend was, was de verleiding om voor de Galaxy S6 te kiezen wel redelijk groot, maar ik was het aan de andere kant ook wel zat om allemaal niet de-installeerbare apps op de telefoon te hebben waarvan ik op mijn S3 het vermoeden had dat die mijn telefoon vertraagde en voor haperingen zorgde.
Daarnaast viel voor mij LG sowieso al af, omdat mijn vrouw 2x een LG telefoon heeft gehad, en die begonnen beide na een tijdje raar gedrag te vertonen en vooral de batterij werd snel slecht en tenslotte werd de telefoon zonder duidelijke reden (zoals volle opslag) ontzettend traag. En dus werden die telefoons gewoon grote frustraties waardoor ik mijn vertrouwen bij LG verloren had.
En ik wilde eigenlijk wel een 'echt nieuwe' telefoon en niet een 'model van vorig jaar', zoals ik bij mijn S3 had gedaan. Dus daarom vielen de S5 en Note 4 af.
Bleef dus eigenlijk de OnePlus 2 over. Toen die telefoon volledig werd aangekondigd was ik eigenlijk teleurgesteld. Met name omdat de keuze was gemaakt voor de 810 soc en de camera mij tegenviel, daarnaast geen uitbreidbare opslag (SD-kaartje) en tenslotte vond ik de prijs te hoog samen met het risico dat er vergelijkbare bugs (hard- & soft-ware) in de telefoon kunnen zitten als bij de '1' (om het vervelende 'invite'-systeem maar niet te noemen).

Dus ik was eigenlijk wel blij met de aankondiging & bekendmaking van de Moto X Style. Ook de daarop volgende 1e reviews ("Hands on") waren allemaal vrij positief. Zelfs de camera werd in de top 3 geschaald, dus dat was mooi.
Dus toen besloten een nieuw abonnement bij HollandsNieuwe aan te gaan, samen met de pre-order van deze telefoon. Uiteindelijk zou ik dan over 2 jaar 360,- voor de telefoon moeten betalen, wat ongeveer gelijk is aan de USD 400,- die Amerikanen voor de telefoon in thuisland moeten betalen, en dus ook een stuk minder dan de EUR 499,- wanneer je de losse telefoon zou kopen.
En -even tussendoor- ik had Hollandsnieuwe al via een paar vrienden getest, en lijkt allemaal prima. Dus nog even wachten tot mijn nummer wordt overgezet, maar ook dat lijkt wel goed te zijn.

Levering & "unboxing"
Zoals hierboven gezegd, dus eind augustus bij CoolBlue deze telefoon besteld. De releasedate die bij mijn bestelling stond (en de datum waarop ik de telefoon zou ontvangen) was vrijdag 25-09-2015. De dag ervoor zou ik gebeld worden voor een leverafspraak (levering aan huis), wat echter niet gebeurde. Ik had het al zien aankomen, omdat ik het nieuws al een beetje volgde en ook berichten zag op het Tweakers Moto X Style forum: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1650934
Daarin werd al gemeld dat andere online shops de verwachte voorraad nog niet binnen hadden gekregen en dus de levering aan de klanten met 1 week moesten uitstellen.
Uiteindelijk dus ook niet door CoolBlue gebeld, maar ontving ik in de namiddag een emailtje met excuses en dat de levering nu voor vrijdag 2-10-2015 gepland stond.
Jammer natuurlijk; ik had er toch wel naar uit gekeken.
Ik volgde het Tweakers forum verder en zag toen dat de andere shops die week al wel voorraad binnenkregen. Dus het was spannend: zou CoolBlue ook de voorraad ontvangen hebben?
Uiteindelijk werd ik woensdag al door CoolBlue gebeld voor een afleverafspraak op vrijdag 2-10-2015. Ik zette de afspraak in de ochtend (blok 08:30-13:00) en uiteindelijk werd hij 09:10 bezord: jippie!

Wat ik al vooraf van andere "unboxing" videos had gezien is dat het een vrij grote doos was, in ieder geval groter dan waarin bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S-serie (bijv S6) in wordt geleverd.

Doos:

Bij het openen van de doos valt op dat er naar mijn mening zorg is besteed aan de 'presentatie' en het er 'gelikt' uitziet :9 :Y) . Ik word daar wel blij van :)

Uitgepakt:

Zoals je ziet wordt er een soort bumper bijgeleverd. Dat is wel erg netjes! Het is een vrij simpele, van hard plastic, maar wel 100% transparant en dat ziet er naar mijn mening dan toch best wel netjes uit op de telefoon (zie verderop deze review). Wel vind ik dan meteen dat de telefoon als plastic aanvoelt, omdat je dus eigenlijk die bumper in je hand hebt (waarin dan weer de telefoon zit).
Verder zit er dus een beknopt boekje bij, SIM-tray tooltje, oortelefoontje, en de turbo-lader.

Boekje:
Hier stonden toch wel wat handige tips & info in zoals het gebruik van de Motorola migratie app waarmee je de belhistorie (gemiste oproepen, in- & uitgaande gespreken), SMSen, contacten, etc mee kunt overzetten van je vorige telefoon naar deze. En je kunt zelfs kiezen of je van Android komt of van iPhone, etc. Ook weer netjes!

SIM-tray tooltje:
Over de SIM-tray en wat zaken daar omheen zometeen meer.

Oortelefoon:
Simpel, en een ietwat ander model dan wat ik afgelopen tijd heb gezien. Ik bedoel de vorm van de dopjes in je oor.

Turbo lader:

Zoals je misschien nog net kunt zien op het plaatje heeft deze lader 3 laadsterktes:
  • Standard output: 5V --- 2.85A
  • Turbo 1 output: 9V --- 2.85A
  • Turbo 2 output: 12V --- 2.15A
Ik weet overigens niet hoe je kunt schakelen tussen die laad-modi, of dat de telefoon dat zelf doet, of dat de lader zelf 'intelligent' is en de modi kiest...

Even de telefoon goed bekijken (smullen :Y) )
Bovenkant:
SIM-tray rechts en hoofd-telefoon aansluiting in het midden (ja, die zit dus bovenop de telefoon en niet onderop zoals bij veel andere telefoons).

Onderkant:
USB aansluiting

Zijkant links:
Geen buttons dus (waar bij de Galaxy S-lijn de volume buttons zitten)

Zijkant rechts:
Het knopje meest rechts op deze afbeeling heeft wat ribbeltjes en is de power-button.
Het grotere knopje links (midden op de zijkant van de telefoon) is de volume button.

Achterkant van de telefoon:
Hier zie je dus de 21M camera en de dual-LED flitser.
Die dual-LED heeft overigens 2 verschillende kleuren led (super wit & gelig), met het idee dat het een wat natuurlijkere flits zou geven.
Het Motorola-logo is overigens GEEN vingerafdruk-scanner.

Andere foto van de achterkant:

Voorkant van de telefoon:
Het 5.7" scherm, smullen weer :) 8-)

Even kort over de SIM-tray.
Motorola had al aangekondigd dat er ook een dual-SIM van de Moto X Style komt (of er zelfs in sommige landen/regio's al is).
Zodoende zijn een paar nieuwsgierige eigenaars al eens wat verder gaan kijken, en het bleek dat zowel de SIM-tray die je in je telefoon schuift, als de unit waarin de SIM-tray in je telefoon schuift voor een aantal modellen al de nodige hardware aanwezig heeft om dual-SIM te kunnen gebruiken.
Zo ook mijn telefoon.
In onderstaande foto kun je zien dat er 2 blokjes zijn, die voor de aansluiting van beide SIMs dienen:

Overigens is ook gebleken uit een tear-down video dat er ook modellen zijn die geen 2e blokje hebben en dus dan simpelweg niet hardwarematige ondersteuning kunnen hebben. Dat is bijvoorbeeld bij deze tear-down video te zien (minuut 06:40 & 07:50):

De SIM-tray zelf:
Hier kun je overigens ook zien dat de plek voor de 2e SIM is afgedekt met een plastic plaatje. Wanneer je die zou weghalen, zou je daar de 2e SIM ruimte zien.
Zie ook XDA:

De laatste informatie is dat het een paar mensen al is gelukt een Braziliaanse ROM te flashen en daarmee ook de dual SIM werkend hebben gekregen.
Daarmee is het dus bevestigd dat het wel kan... Ik ben benieuwd of we over een paar maanden het middels een app ofzo aan de gang kunnen krijgen. Ik heb het eigenlijk niet nodig, maar ik loop zoals velen nu ook al met 2 telefoons rond (1 prive, en 1 zakelijk).

Telefoon aanzetten:
Sorry voor de 1e foto... :D

Als je dan e.e.a. hebt over gezet (bijv. met de migratie-app), dan ziet je home-screen er standaard zo uit:

Bovenste gedeelte van de voorkant van de telefoon:
Hier zie je dus de front camera die ook een eigen LED-flash heeft.
Je kunt het niet zien op de foto, maar links van de bovenste speaker zitten nog 2 sensoren (ik weet niet wat die doen).

Onderste gedeelte van de voorkant van de telefoon:
Hier zie je de onderste speaker, maar je kunt ook nog net zien dat er zowel links als rechts van de speaker 2 sensoren zitten. Dit is vooral op de witte versie van de telefoon beter te zien.
Vermoedelijk dienen deze 2 sensoren samen met de bovenste voor de handbewegingen die je kunt doen (zoals mute, en scherm aan, dit heet samen "Moto Display")

Tenslotte heb ik de bumper erop gezet.
Voorkant:

Achterkant:

Bovenkant:

Onderkant:

Zijkant (buttons):

Review & mijn mening
Ontwerp, design & uiterlijk
Zoals ik hierboven vrij uitgebreid heb laten zien, zijn naar mijn mening de 'looks' van de telefoon niet verkeerd. Ik vind hem eigenlijk gewoon wel mooi. Zelfs mijn vrouw vind hem wat mooier & stoerder dan haar Galaxy S6 (maar ze vind de Moto wel te groot voor haar).
Ik heb met opzet zwart gekozen, omdat alles dan 1 geheel wordt en bijvoorbeeld het scherm dan wegvalt samen met de bezel rondom het scherm. Voor mij hoef ik dus niet een specifiek voor & door mij aangepaste telefoon te hebben, bijvoorbeeld via 'Moto Maker'. Dit is mijn smaak en voor mij goed.
Ook vind ik de speakers mooi zo boven en onder het scherm. Wel betrapte ik mezelf er de 1e paar keer op dat ik op de onderste speaker drukte om naar het home-scherm te gaan 8)7 . Op die plek zit bij de Galaxy S-serie natuurlijk de home-button, dus daar moest ik even aan wennen.
Ook de achterkant van de telefoon vind ik mooi en practisch; stevig stroef rubber (niet te zacht) en voor het 'design' een metalen strip met daarin de camera, flash en Motorola logo: netjes, strak en mooi. Ook heeft de achterkant dus diagonaal lijntjes in het rubber als structuur, mooi.
Verder zijn de randen van de telefoon van metaal (aluminium denk ik) en dat voelt hoogwaardig en stevig aan.
In het Tweakers forum melden 1 of 2 gebruikers dat de power- en volume knopjes wat los zitten, maar dat vind ik eigenlijk niet. Ze zitten misschien iets lossen dan ik gewend ben op mijn Galaxy S3, maar absoluut niet om te zeggen dat de knopjes lost zitten. Ik vind ze gewoon prima zo, en zeker wanneer je de bumper (stock van Motorola of een andere bijv. TPU bumper) erom heen hebt.
Tenslotte is de voorkant volledig vlak en de achterkant licht gebolt. Daardoor ligt hij ook lekker in de hand.
Verder is de telefoon wel redelijk zwaar: zo'n 180gram, dat is zo'n 50gram zwaarder dan de S3 en ook 30gram zwaarder dan de S6. Maar hij is dan ook een stukje groter met een grotere batterij. Ik vind hem zeker niet te zwaar en het draagt ook bij aan het solide en premium gevoel.

1e keer
Wat direct bij het 1e keer aanzetten opvalt zijn eigenlijk 2 dingen:
Het super heldere en scherpe scherm, en dat hij groot is natuurlijk.
Zoals gezegd was mijn vorige telefoon de Samsung Galaxy S3 en dan is dit toch wel een verschil, eigenlijk een verademing! Eindelijk minder kleine lettetjes en websites, alles wat beter te lezen en beter aan te tikken met je vingers! AAAahhhhh!

Het 2e dat dan opvalt zijn de stereo speakers, die geven echt een waanzinnig goed en helder geluid. Bovendien kunnen ze ook nog eens zeer luid (dat is dan wat misschien voor die scholieren op de fiets, vinden ze wel stoer... 8-) ). Maar hij kan echt hard.
Zoals eerder gezegd heeft mijn vrouw de Galaxy S6 en die vond ik al goed, helder en luid, maar dit gaat echt duidelijk een stap (zeg maar meerdere stappen) verder. Echt heel goed.

Dan merk je bij het 1e keer aanzetten ook direct hoe mooi opgeruimt, strak en soepel de Android is die erop draait. Echt heel gelikt en vloeiend. Fijn! Fantastisch!

Spul overzetten
Ik ga dan vervolgens altijd direct aan de slag om mijn spullen erop te zetten en ook dat process is mooi gefaciliteerd door Motorola middels de Migratie tool. Dat werkt goed en je kunt kiezen vanaf welke type telefoon je komt (Android, iOS, etc).
Wel viel me op dat hij niet alle agenda items meenam. Dat bleek uiteindelijk te komen doordat ik mijn S3 agenda niet alle agenda items op Google had staan, maar echt in de telefoon. Eigenlijk had ik dan wel verwacht dat die migratie-tool ook die zou meenemen, maar blijkbaar neemt hij dus enkel de Google items mee. Daar moet je dus wel even bij opletten voordat je oude agenda leeghaalt.
Direct daarbij merkte ik een 'bug'. Tenmiste, ik denk dat het een 'bug' in de agenda app is. Ik heb er ook verjaardagen in staan, maar die stonden allemaal 1 dag voor de daadwerkelijke verjaardag. Misschien kwam dat, omdat ik er bij mijn S3 agenda een reminder voor 1 dag eerder bij had, en dat de Google agenda hem daarom op 1 dag eerder zette. Uiteraard is dat niet juist; hij moet gewoon op de juiste dag staan met een reminder voor de dag ervoor. Ik heb daar behoorlijk mee lopen klooien en kwam er niet achter waaraan het lag, maar uiteindelijk heb ik alle verjaardagen maar 1 dag later dan de daadwerkelijke verjaardag gezet en wanneer je dan op 'opslaan' klikt, dan staan ze daarna op de goede dag... 8)7
Nadien dacht ik, dat ik het misschien ook via de online Google agenda had kunnen proberen... maja, nu staat het al goed.

Camera
Daarna ben ik eens wat simpele point & shoot fotootjes gaan nemen plus een video. En eerlijk gezegt viel me dat direct in 1e instantie tegen. Het was wel goed, maar niet zo goed als ik me had voorgesteld (misschien ook beinvloed door de 1e reviews, waarin een professionele site de camera in de top 3 schaalde). Daardoor viel me ook direct op dat mijn S3 eigenlijk nog steeds super scherpe & goede foto's maakt. En eigenlijk vind ik de full-HD video van mijn S3 beter dan die van de Moto X Style.
De selfie camera is wel stukken beter en ook wide-angle waardoor je dus ook meer op je foto krijgt. Ook de video van de selfie-camera is gewoon full-HD en ook echt wel goed.
Dat was dus op vrijdag, later ben ik in het weekend met de kids naar de dierentuin geweest en toen viel me wel de camera in zeer positieve zin op: zeer veel detail op de foto en goed scherp. Ook bewegende objecten zet hij dan toch goed en scherp op de plaat. Video is ookdan erg mooi en soepel.
Dus: buiten en bij goed licht is de camera subliem. Dat mag wel gezegd worden.
Nu heb ik binnen in huis of bij schemering nog niet veel foto's gemaakt (ik heb hem nu net 6 dagen), maar daar lijkt het alsof de camera wel wat beter is dan mijn oude S3, maar niet zoveel beter als ik had gedacht/gehoopt.
Bovenstaande is dan ook direct de belangrijkste argumentatie waarom mijn vrouw de Galaxy S6 wilde en niet bijvoorbeeld deze Moto X Style: zij maakt veel meer (point & shoot) foto's dan dat ik dat doe, en dan wil ze dus gewoon de top camera van dit moment op haar telefoon hebben.

Video & geluid
Toen maar eens wat HD muziek video's via youtube bekeken. WoW! Dat is wel erg tof! Daar zie je dan meteen waarin deze telefoon echt opvalt en uitspat.
Waanzinnig scherp, helder en mooie beelden, en het geluid is dan rondweg top (voor een telefoon). Zeker als je de telefoon recht voor je houdt (wat je normaliter wel doet natuurlijk) dan merk je ook echt de stereo vanuit de speakers en dat het een mooi vol geluid is. Zelfs de bas komt er redelijk goed uit. Zo goed had ik dat niet verwacht. Dat was dus weer eens smullen :D

Batterij & laden
Dan vind ik het ook slim van Motorola om de batterij niet volgeladen in de doos te stoppen. Er zit genoeg 'juice' in om direct aan de slag te gaan en zaken over te zetten, maar daarna moet je hem toch echt een keer aan de USB lader hangen. Slim, want dan kan je als kersverse gebruiker ook direct even meemaken hoe super snel je de batterij dan weer vol krijgt: de 1e keer had ik hem maar zo'n 10min aan de lader zitten en schoot hij van 11% capaciteit naar 56% capaciteit! Whoahahahahaaaa! Ik zat echt te lachen, dat was eigenlijk bestwel ongelofelijk! Dat is wel erg fijn zeg! }>
In het weekend had ik hem bijna leeg op 3%, toen een 30min exact aan de turbocharger gehangen: 66%. Dus +/- 60% erbij in 30min.
Dat is op zich raar, hij kan dus in 10min +/- 45% bijladen, maar in 30min ook 63%. Dus wellicht communiceren de telefoon en de Turbo-charger toch samen, en kan de charger dan schakelen tussen verschillden modi voor opladen (standaard, turbo1 of turbo2)... ik weet het niet, maar daar lijkt het wel op.
Tenslotte heb ik afgelopen dagen dat ik de telefoon heb, gemerkt dat de batterij met gemak de hele dag mee gaat en heb ik meestal zo'n 30% capaciteit over als ik naar bed ga.
Uiteraard is dat wel afhankelijk van wat je er mee doet, maar deze eerste 6 dagen ben ik er redelijk mee aan het spelen en doen, dus wel wat intensiever dan normaal.
Ik weet het; heb je niets aan, maar de batterij is in ieder geval beter dan de S3.

Dingen instellen
Vervolgens heb je de 1e WoWs gehad en ga je wat dingen verder instellen. Ik weet eigenlijk niet meer precies wat ik allemaal gedaan heb, maar ik heb in ieder geval ook gekeken naar de Moto Display, Moto Spraak en Moto acties.
  • Moto Acties
Hiermee kun je bepalen hoe de telefoon moet reageren wanneer je een bepaalde handbeweging met de telefoon doet, of voor het scherm doet. Zo kun je bijvoorbeeld 2x je hand draaien (met je pols draaien, hoe je het wilt zeggen), om de camera direct (vanuit standby stand) aan te krijgen. Werkt erg snel & handig.
Of je kunt 2x hakken (alsof je 'hout hakt' met de telefoon) en je hebt je LED zaklamp
Of je kunt instellen dat wanneer je met je hand voor het scherm zwaait (gewoon 1x) dat dan het scherm oplicht en je de huidige tijd en status ziet (bijv. berichten of meldingen).
Ik heb mezelf er al op betrapt dat ik naar de Galaxy S6 van mijn vrouw aan het zwaaien was om te zien of haar telefoon of mijn telefoon nu 'bliepte'... ja, dat werkt dus niet; enkel bij de Moto :) 8)7
  • Moto Display
Hier kun je instellen hoe het scherm moet reageren bij bepaalde situaties/acties zoals binnenkomende meldingen of met apps. Ook kun je aangeven welke details hij moet laten zien (want anders zou iemand anders dus even kunnen zwaaien naar jouw telefoon als die op tafel ligt en direct alles kunnen lezen bijvoorbeeld).
  • Moto Spraak
Hiermee kan je middels je stem opdrachten geven aan je telefoon, waarna de telefoon deze dan uitvoerd. Echter werkt dit momenteel nog niet voor Nederlands, maar wel voor de Engelse taal bijvoorbeeld.

Bovenstaande 3 "Moto"-toevoegingen zijn handig, zeker omdat de telefoon geen notificatie-LED heeft. Die miste ik de 1e 2-3 dagen wel (was ik weer gewent van de S3 en ook de S6 heeft zo'n notificatie-LED), want je kunt dan direct vanaf een afstandje zien of er iets binnengekomen is omdat de LED oplicht. Dat kan dus niet met de Moto X Style; je moet dan echt even zwaaien naar je scherm en dan zie je de status/berichten/etc. Op zich prima en ook een goede oplossing, maar je kunt dus niet meer zonder actie van je zelf en op afstand zien of er een bericht ofzo is binnengekomen. Toch wel een klein nadeeltje.

Scherm - super, maar 2 nadelen
Zoals eerder aangegeven is het scherm echt waanzinnig. Maar er zijn ook 2 nadelen wat mij betreft.
is dat het scherm aldus quad-HD is (QHD). Van mij had dat echt niet gehoeven, full-HD is goed genoeg en stukken beter voor batterijverbruik. Het nadeel wat ik echter bedoel is, dat sommige apps (waarschijnlijk echt slechts enkele specifieke) het op een QHD niet meer goed doen.
Zo heb ik altijd TomTom op mijn Galaxy S3 gebruikt, naar grote tevredenheid (zo super simpele en overduidelijke navigatie). Maar deze werkt nu op het QHD scherm niet meer. Hij start op, maar je krijgt vervolgens een zwart scherm en kunt niet navigeren. Dat is uiteraard niet het probleem van de telefoon, maar van TomTom die de app gewoon moeten aanpassen. Maar het is wel vervelend; die TomTom kan ik dus niet meer gebruiken op mijn telefoon.
-Even kort- ik denk dat TomTom ook nog een andere reden heeft om de app niet te updaten, en dat is omdat ze nu een nieuwe app hebben TomTom Go Mobile genaamt en die moet je voortaan als service maandelijks betalen. En die doet het wel op een QHD scherm. Nu zou je zeggen, dan neem je die toch? Ik heb hem getest, maar die nieuwe TomTom is ook volledig van opzet, menu en kaarten veranderd. Ik vind het niet meer fijn en intuitief werken. Uiteraard kwestie van wennen, maar dan probeer ik liever direct ook een paar andere Navigaties, zoals Sygic die het wel op QHD doet en ook TomTom kaarten gebruikt.
Het andere nadeel van het scherm, of misschien wel meer van de telefoon of van deze versie van Android, is dat je onderaan in je scherm je software-knoppen hebt voor 'terug', 'home' en 'menu'. Daardoor verlies je zo'n 9mm (bijna 1cm) van de onderkant van je zichtbare scherm. Wanneer je dus hardware buttons had gehad onder je scherm, dan had je geen ruimte van je super mooie heldere scherm verloren. Dat vind ik toch wel jammer.
Vooraf (voor mijn besluit om deze telefoon te kopen) had ik dat al gezien op previews en hands-on reviews, maar ik zag op de reviews ook die 2 knopjes links en rechts naast de onderste speaker. Ik had gehoopt dat het wellicht configureerbare knopjes zijn, waaraan ik dus functies zoals 'terug' en 'menu' zou kunnen koppelen, en waarmee je dan die knopjes in je zichtbare scherm kwijt bent.
Helaas is dat dus niet zo. Die knopjes naast de onderste speaker lijken sensoren te zijn en zijn dus niet toe te wijzen aan acties/functies.
Jammer, want wanneer je bijvoorbeeld een webpagina bekijkt op de Moto X Style en op de Galalxy S6 en je legt ze naast elkaar, dan is het zichtbare scherm van beide ongeveer even groot. En dat terwijl de Moto een 5.7" scherm heeft, en de S6 een 5.1".
Tweakers site. S3 - S6 - Moto X Style (4.8" - 5.1" - 5.7")
Hier zie je dus dat bij de Moto X Style het onderste gedeelte van het bruikbare scherm voor de softwarematige buttons (back, home, menu) wordt gebruikt.

Youtube filmpje. S3 - S6 - Moto X Style (4.8" - 5.1" - 5.7")
Hier zie je nu dat de softwarematige buttons (back, home, menu) worden verborgen en je dus wel het volledige scherm ter beschikking hebt.

Ook bijvoorbeeld bij sommige spelletjes merk je dat je zichtbare scherm door de softwarematige buttons verkleint wordt, zoals Need for Speed, waarbij tijdens het gehele spel de software buttons in beeld blijven en dus je effectieve beeld kleiner is. Maar bijvoorbeeld bij Clash of Clans worden de software buttons tijdens het spel verborgen en heb je weer wel volledig beeld ter beschikking. Bij dit spel komen de software buttons transparant tevoorschijn wanneer je op die plek van onder naar boven over je scherm veegt. Dat is dan wel een goede oplossing.
Uiteraard heb je ook volledig beeld bij TV kijken of youtube ofzo.
Dus het valt misschien wel mee, maar toch had ik dan liever de buttons buiten het scherm aan de onderzijde gehad.

Tenslotte
Sommige mensen geven bij de Moto X Style aan dat ze het jammer vinden dat er geen vingerafdrukscanner op zit. Ik mis dat helemaal niet. De Galaxy S6 van mijn vrouw heeft dat dus wel, en het werkt goed en handig, maar ik vind de handbeweging bij de Moto net zo goed (is welliswaar iets anders, snap ik). En ik ben toch niet van plan met mijn telefoon betalingen middels vingerscanner te gaan doen enzo. Dus nee, ik mis het echt niet. Ook nooit gehad tot nu, dus ook niet aan gewend, dus ik mis het niet. Ook niet als ik probeer verder in de toekomst te kijken.

Ik mis vooralsnog een app/tool waarmee ik mijn telefoon kan terugvinden of locken wanneer ik hem kwijt ben (of als hij is gestolen). Op de Galaxy S3 (en S6 ook) zit een app van Samsung zelf waarbij je via internet je telefoon kunt lokaliseren of andere acties vanaf afstand kunt doen, zoals locken e.d.
Dat heb ik op mijn Motorola Moto X Style nog niet gevonden, dus het zal er wel niet standaard of vanuit Motorola op zitten.

Oordeel / conclusie
Mijn uiteindelijke oordeel is dat nagenoeg al mijn verwachtingen waar zijn geworden en dat enkel de camera bij slechter licht iets tegenvalt en dat ik moet wennen aan de software buttons in het scherm.
Door de looks, de frisse snelheid en het top scherm en speakers vind ik dat deze telefoon zijn geld absoluut waard is en dat hij wat mij betreft meekomt met het top segment zoals de Galaxy S6.
Ik heb alle features van bijv. de S6 niet nodig en ik heb zelfs liever een schone, snelle, en wat groter scherm en dat is deze Moto X Style.
Ik ben er super blij mee! :)

Heb jij ook een Motorola Moto X Style Zwart?

Ik heb nu de note 4. Zat te wachten op Nexus 5 of nexus 6. Maar ze vallen me tegen. Lg 4G is me te veel niet-stock Android. Hiervoor had ik de Nexus 5. Beviel me goed. Ga toch weer naar kale Android versie. Deze wordt het...... misschien kort tripje New York. Krijg ik korting op mn tripje doordat de telefoon goedkoop is in usa en ik dus bespaar
Wat is er mis met de N5x?
Ikzelf heb van de week mijn 1,6 jaar oude n5 laten vallen en heb nu wat barsten in het linker-onder-kwadrant.
Enige nadelen van de n5x vind ik het formaat (nog groter dan de n5),ontbreken van wireless charging en ruk design voor de rest is ie in alles beter.
Ik ga waarschijnlijk een n5x halen met de btw vrije weken omdat:
-stockandroid
-2 jaar support
-helaas is dit een van de meest compacte toestellen met SD 808 en 1080p
Hoezo in alles beter?
Motorola heeft min of meer stockandroid, geen verschil.
2 jaar support, dat heeft motorola ook met zijn toestellen de laatste tijd.

Moto style heeft een groter scherm (moet je voorkeur hebben), meer geheugen (3gb ipv 2gb), uitbreidbare opslag dmv SD kaart. Ik weet niet of de camera beter is van de nexus.
Ik bedoel de vergelijking n5 en n5x.
Ik snap dat dat niet goed overkomt, kan helaas nu mijn bericht niet meer aanpassen.
Camera van de nexus5x zou uitmuntend moeten zijn.
Ja..ik heb het ook gelezen.
Na de galaxy s6 en lg g4 nr drie van beste camera's. 84 punten krijgt de 6p/5x. De style heeft 83 punten dus net iets minder uitmuntend. Maar de andere plus punten van de style zijn voor mij wel doorslaggevend. Maar ik begrijp dat je liever een kleiner scherm wilt.
Mediamarkt actie in januari

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 10 oktober 2015 19:31]

Kun je amerikaanse telefoons in Nederland gebruiken met onze simkaarten?
Goede review :)
Wel een vraagje, het qHD scherm, is dat nu een AMOLED of een LCD display?

Nog paar kleine dingetjes als toevoeging.
De sensoren die je aan de voorkant ziet zijn infrarood sensoren en die zorgen ervoor dat je telefoon reageert op je hand gebaren. (zwaaien om scherm op te lichten, vegen om een oproep te negeren).

De app/tool die je zoekt om je moto op afstand te lokaliseren / locken is beschikbaar via de website van moto zelf. Je kunt daar inloggen met je google account en zo je gewenste instellingen doen. Het is dus geen app maar iets wat vast zit aan de "hardware" van je telefoon. Ik had ingesteld dat mijn oude moto om de 10 minuten een sms met locatie gegevens naar mijn email en 2 voor geprogrammeerde nummers moest sturen en dat heeft mijn moeder (die heeft mijn oude foon tijdelijk gebruikt) haar prepaid tegoed gekost :+
Goede review :)
Wel een vraagje, het qHD scherm, is dat nu een AMOLED of een LCD display?
LCD.
Via de google https://www.google.com/android/devicemanager kun je je toestel vinden, locken en bellen.

Waarschijnlijk is dit wat je zoekt?
Yes, thanks.
Ik zie nu ook de instellingen in de telefoon daarvoor:
Google Instellingen -> Beveiliging -> Android Apparaatbeheer
Mooie review, bedankt!

Was van plan om een van de nieuwe Nexus toestellen te pakken, maar nu die zo duur zijn neig ik naar deze :) Het niet werken van de TomTom app vind ik wel een echt nadeel trouwens.
Even melden aan TomTom en deze zullen dat wel rap fixen ;)
Nice review! Ik wilde hem al halen maar hierdoor ben ik nog meer overtuigt geraakt thanks :)
Nette review. Ik zit ook aan dit toestel te denken of aan de X style play.
De bedoeling is dat ik dit toestel blijf gebruiken totdat ik weer kan verlengen, lijkt me dat ik dan het beste voor dit toestel kan gaan.
Leuke review. Dat van de niet fysieke buttons in Android is al lang zo. Volgens mij is Samsung één van de enige die nog fysieke knoppen gebruikt.
Onscreen maakt scherm wellicht kleiner maar maakt ook toestel kleiner.
Ik vind het wel jammer dat je bij non-motorolla partijen hem niet kan samenstellen. Je kan alleen kiezen uit wit/zwart. :(

Dat is nou het leuke.
Het klinkt gewoon als de ideale Android smartphone. Top review!
Kan deze ook 1080p 60fps opnemen?
Ik heb nog nergens een 60fps sample kunnen vinden, niet in reviews en niet op YouTube....