Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Sweex KB100US Illuminating Dual Color Keyboard Black USB Review

jostytosty 17 april 2010, 3.858 views

Sweex KB100US Illuminating Dual Color Keyboard Black USB

Pluspunten

• Prijs is laag.
  • Verstelbaarheid van licht, zowel kleur als sterkte.
  • Vormgeving.

Minpunten

• geen rekenmachine- , power-, of sleeptoets.
  • (een volle min!) geen informatie anders dan wat aan de buitenkant op de doos staat.
  • geen programmeerbare toetsen.
  • geen drivers
  • materiaal, spuitlaag snel stuk.
  • toesten kunnen "hangen"

Aan de vooravond van het samenstellen van een nieuw systeem wilde ik ook een nieuw toetsenbord en een nieuwe muis. Het leek me wel aangenaam om een verlicht toetsenbord te kopen maar ik wilde er niet te veel aan besteden. Een minimale zoektocht bracht me bij deze Sweex als één vd goedkoopste borden. Toen ik bij Alternate de doos mee kreeg zei de bediende dat er een opblaaspop bij in zat en dat als ik hem niet wilde hij hem wel wilde hebben. Ik zei dat mijn vrouw daar blij mee zou zijn omdat zij dan eindelijk eens rust had.... ik verliet de winkel met de stand twee - één. Ik zal geen shopreview over Alternate schrijven maar dat dit soort opmerkingen van zo'n gast ongepast zijn is duidelijk.

Prijzen

Terug naar het toetsenbord. ¤19,- is niet veel voor een toetsenbord dat net iets meer heeft dan alleen maar toetsen.

Verpakking en uitvoering

Het is allemaal uiterst minimalistisch wat ze bij Sweex uitvoeren. Een simpele platte doos met daarin, in een toetsenbord in een plastic zak.
Geen software, geen handleiding geen piepschuim o.i.d. Erg basic. ook op de site van Sweex vind je geen software of handleiding ook deze is net zo basic.
In het geval van dit toetsenbord hoeft het ook niet, het is een USB-stekkertje inpluggen en klaar.
De vormgeving is strak en simpel en daar hou ik wel van.
De uitvoering van het plastic is (als alles) minimaal. en er zitten een paar deukjes in van het gietproces (dat neem ik aan tenminste) storend is dat niet trouwens, je moet goed kijken om het te zien.

UPDATE 1 in de "A"is inmiddels een gat gevallen, de bovenste zwarte laag is deel weg! Dat geldt ook voor de Linker shift! Kortom slecht materiaal!

Functies

Het is een dualcolor toetsenplankje, waarvan de ledjes te schakelen zijn van rood naar blauw en de sterkte van het licht is met een draaiknop te regelen. daarmee voldeed hij eigenlijk al aan mijn verwachtingen.
Links naast de standaard qwerty toetsen zitten een paar e-mail en mail knopjes. Rechts zit de bediening van een mediaspeler en het aanslaan van de toetsen brengt me bij de onvermijdelijke Windows mediaplayer. Geen idee helaas hoe ik dat moet veranderen want dat is niet mijn standaard player.
Rechtsbovenin zitten knoppen voor geluid hard en zacht en helaas onlogisch zit de mute toets bij de mediaplayer toetsen. Maar drie- vier keer zacht is ook mute....
Rechtsboven zit ook de schakelknop rood- blauw van het backlight.
Wat ik erg mis is een toets voor rekenmachine, die gebruik ik nogal eens want ik ben lui genoeg om de simpelste berekening met de calculator te maken.

Werking

De toetsen hoef je niet diep in te slaan, ze hebben maar een kleine indruk nodig bij het typen. Ik ben benieuwd of dat in de praktijk wat uit gaat maken want ik mis nogal eens een letter wanneer ik iets typ. Helemaal soepel lopen de toetsen(nog) niet. Soms lijken ze een klein beetje weerstand te bieden, wrijving. Het rode licht is feller dan het blauwe. En 's avonds is daarom rood vaak handiger. Zaken als : print screen zijn dan goed leesbaar en in blauw is dat een stuk minder. de verlichting zit ook aan de zijkanten van het bord en straalt dus uit over het werkblad waar het bord op ligt.
Dat het licht bij te stellen is is ook zeker een pluspuntje, want nu kan het licht helemaal weggedraaid worden wanneer de PC uitstaat. De draaiknop is niet optimaal gemaakt en heeft net te veel weerstand bij het draaien dat je soms je nagels moet gebruiken om met de nokjes op de knop om de toets rond te krijgen. Maar het voldoet wel.

Gebruik

Hier is niet veel over te melden. Wat weerstand in de toetsen soms en de draaiknop van het licht. Maar verder echt plug en play, no nonsens geen drivers.

Update 2, Soms blijven toetsen hangen heb ik gemerkt, had gelukkig geen consequentie, bij delete....!!!

Een goedkoop toetsenbord, waar de knop "rekenmachine" op ontbreekt maar ook een sleep- of powertoets.
Het doet wat het doen moet en gezien de prijs mag je ook niet te veel verwachten. Het is aardig (slim-line) vormgegeven.
Misschien is zo'n uitgebreide review als deze al te veel eer voor zo'n simpel produkt. Maar ik ben er zeker niet ontevreden over. Het is geen gamers keyboard. De kwaliteit is eigenlijk slecht en het is geen aanrader, helaas, want hij lijkt wel leuk en nieuw oogt hij goed.

Heb jij ook een Sweex KB100US Illuminating Dual Color Keyboard Black USB?

Had nog nergens iets gelezen over dit toetsenbord. De review is duidelijk. Je geeft duidelijk aan welke (extra) toetsen er wel en niet zijn, dank je. Leuk om er ook bij te vermelden dat de extra-toetsen niet programmeerbaar zijn. Ook zeg je duidelijk welke kleur het meeste effect heeft. Dit is een heel goede review. Als het aan mij ligt lees ik graag wat maar over je volgende aankopen.

Aan Kyrill: Je kan elk keyboard gebruiken om spelletjes op te spelen alleen hebben echte gamer-keyborads deze toetsen beter benadrukt (door een andere kleur van lampje eronder ofzo).
Sommige toetsenborden willen ook wel eens last hebben van het feit dat ze niet meer dan 2 of 3 toetsen tegelijk ingedrukt kunnen hebben, of dat er anders één toets niet wordt doorgevoerd.
DIt ligt aan het toetsenbord, niet aan de manier van input (PS/2 kon namelijk volgens mij maar 2 of 3 signalen per keer krijgen).

Nette, strakke review.
Jammer van je verhaal bij Alternate, als webshop heb ik het altijd een goede winkel gevonden.
Laatst kwam ik een stagiair tegen bij Hardwareoutlet, deze verkondigde dat ik liever niet teveel kleingeld moest geven, hij was niet zo goed in tellen.
Is wat anders dan dat jij had, maar volgens mij was het niet helemaal zijn vakgebied :P
Dat verhaal bij Alternate: doelde hij niet gewoon op zo'n opgeblazen plastic zak die er vaak bij in zit ter bescherming van de spullen? Beetje snel op de tenen getrapt of geen gevoel voor een geintje als je over zoiets valt!
Verder kan je voor dit geld, zoals anderen ook al opmerkten, natuurlijk niet verwachten dat je programmeerbare knoppen en allerlei functietoetsen krijgt (die trouwens op andere normale toetsenborden ook niet standaard zijn). De slijtage is dan weer wel jammer...vooral met verlichting zal dat de leesbaarheid van de tekens niet echt ten goede komen. Toch maar eens blind leren typen dan? :P Heb je gelijk ook geen verlichting meer nodig.
Leuke review, maar wel eentje die vraagt om mooie foto's van het plankje in actie ;)
Mag ik dan vragen of die negatieve punten niet teveel gevraagd zijn voor een toetsenbord in die(lage) prijsklasse?
de eisen gesteld zijn nogal onrealistisch, als je de eigenschappen erbij pakt. Een volledig tobo met speciale knoppen enz. voor de laagst mogelijke prijs. Ik ben het dan ook niet eens met wat jij als grote min ziet op een vrij standaard ramplankje.
Ook geen foto's die je verhaal onderbouwen over het uiterlijk van de ramplank.

Ook layouttechnisch mag er gebruik worden gemaakt van kopjes, vetgedrukt en de punt achter een kopje hoeft ook niet. De ene keer wel de andere niet is ook niet echt goed.
Misschien zijn de minpunten wat te sterk aangezet, maar anderzijds heb ik nog een ander plankje liggen dat waarschijnlijk minder heeft gekost (is al oud) en wel power- sleep- calc- toetsen heeft.
edit: het lijkt me toch relevant dat potentiële kopers weten dat sommige toetsen er niet opzitten en dat er geen toetsen geprogrammeerd kunnen worden, misschien niet zo zeer een min punt als wel puntjes die er missen en waarom je andere toetsjes zou kunnen kiezen.

[Reactie gewijzigd door jostytosty op 24 mei 2009 23:45]

hoi
leuke review kon (nog) geen andere review op het net vinden
Waarom is het niet ) via WASD als gamer bord te gebruiken?