be quiet! Silent Base 600 Zwart Window Review

Foritain 6 oktober 2015, laatste update op 26 mei 2017, 3.402 views

be quiet! Silent Base 600 Zwart Window

De Silent Base 600 is een keurige behuizing. Kwaliteit prima, afwerking keurig, geluidsdemping uiteraard ook goed. De toevoeging van de fancontroller is een mooie bonus. De inbouwmogelijkheden zijn echter niet extreem, en het interieur is wat traditioneel zonder uitschieters. Wel een prettige behuizing om te bouwen ivm veel kabelruimte.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en afwerking keurig
  • Goede uitvoering van de klassieke ATX toren
  • Stil. Geluidsdemping, dubbellaags venster, stille ventilatoren, gedempte ophanging HDDs
  • Twee ventilatoren meegeleverd en voldoende extra ventilator plekken.
  • Bijzonder prettig bouwen met veel ruimte voor kabelmanagement.
  • Stoffilters op intakes en voeding
  • Eenvoudige maar functionele fancontroller
  • Adviesprijs net wat fors, maar met huidige straatprijzen een keurige prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• Voor liefhebbers van custom water zijn de mogelijkheden wat beperker dan de concurrentie
  • Ruimte voor slechts drie 3.5" HDD's (naast drie 2.5" SSDs)
  • Interieur kan nog wat 'opgefrist' worden, bijvoorbeeld met PSU afwerking

Review: be quiet! Silent Base 600 Window

- Inleiding
- Specificaties
- De buitenkant
- De binnenkant
- Inbouwen & Kabelmanagement
- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ be quiet!

Grofweg een maand geleden zette ik de review van de be quiet! Silent Base 800 online, een behuizing die indruk maakte met zijn uitstraling, bouwkwaliteit, en aandacht voor de afwerking. Het was tevens de eerste behuizing van het Duitse bedrijf, waar kennelijk al ruime tijd aan was gewerkt. Het kleinere broertje van deze (toch wel forse) behuizing liet niet extreem lang op zich wachten is vandaag aan de beurt, vandaag is tevens de dag dat be quiet! deze Silent Base 600 officieel uitbrengt. Deze behuizing kwamen wij ca 4 maanden geleden voor het eerst tegen op Computex, een echte verrassing was het dus niet meer, maar een beetje toffe ‘release’ is reden genoeg voor een beetje aandacht.

Waar de be quiet! Silent Base 800 in het begin enkel als gesloten versie uit kwam, met een windowed-versie pas maanden later, komt de 600 wel direct in beide vormen uit. Net als bij de 800 kan je kiezen voor een geheel zwarte versie, of een versie met oranje of zilverkleurige accenten. De gesloten versie komt met een adviesprijs van 109 euro, de versie met venster 124 euro. Vandaag gaan wij kijken naar de geheel zwarte versie met venster, voor een idee van wat je van de kleuraccenten mag verwachten kan je een kijkje nemen bij mijn Silent Base 800 review.

De productpagina van be quiet! stond op moment van schrijven nog niet online. Deze features (‘highlights’) en specificaties zijn dan ook van de be quiet! datasheet:

Highlights »
▪ Outstanding performance thanks to an innovative construction that assures excellent cooling efficiency and a perfect aircirculation at well-known whisper-quiet operation
▪ Excellent usability with simplest mounting and tool-free fitting of drives, an intelligent and adaptable cable solution, and air intake filters that are easily accessed for cleaning
▪ Ample space and cutouts are provided for high-end components of today and tomorrow, including space for water cooling radiators
▪ Two pre-installed Pure Wings 2 fans feature nine airflow-optimized fan blades and are decoupled from the case to circulate air with a minimum of vibration and the quietest possible operation; 3-step fan controller included
▪ Side panel with double-glazed window provides a perfect view inside the PC system; the window is made from scratch and impact resisting material and offers a superb soundproofing
▪ Professional cable management is supported with generous space for organizing cables, silicone rubber grommets, and carefully placed pass-throughs
▪ Product conception, design and quality control in Germany
▪ 3-years manufacturer’s warranty

De basis vorm lijkt dat van een typische (ATX) toren. Niet overdreven hoog of diep, maar eerder een schoolvoorbeeld van de definitie van een ‘midtower’. De breedte van 230mm is echter bovengemiddeld, wat veelal een mooie plus is voor stevige processorkoelers en kabelmanagement. De focus is ook overduidelijk, tot zo ver dat nog niet af te leiden was uit de naam van de fabrikant zelf: Deze kast focust op stilte. Geluidsdemping, dubbel-laags venster, stille ventilatoren, het spreekt voor zich.

De inbouwopties zijn ook niet erg opvallend, al zou je normaliter meer 3.5” HDD ruimtes verwachten ondanks dat de combinatie van drie 2.5”, drie 3.5” en drie 5.25” bays veelal zal voldoen. De koelmogelijkheden zijn echter wel weer ‘praktisch standaard’ voor de prijs en afmetingen: twee 120/140mm ventilatoren voor, twee 120/140mm ventilatoren boven, een 120mm ventilator aan de achterzijde en een 120/140mm model onderin. Standaard krijg je twee Pure Wings 2 ventilatoren, een 120mm en een 140mm model, voor geïnstalleerd. Dit zijn overigens ook retail modellen van be quiet! en hoewel het de instappers zijn van hun assortiment kan je het als bovengemiddelde ‘stock’ ventilatoren beschouwen.

Verder zien we 167mm ruimte voor processorkoelers, waar al behalve de meest extreme modellen mee te plaatsen zijn, en 290mm/400mm voor grafische kaarten; wederom geen drama. Wel een leuke toevoeging die de Silent Base 800 moest missen: Een drie-traps fan controller is toegevoegd!

De Silent Base 600 komt in een weinig bijzondere bruine verpakking die wat stevigheid wel voldoet. Net als bij de grotere broer is het gewicht niet overdreven.

Uit de verpakking is de Silent Base 600 duidelijk familie van zijn iets hoger gepositioneerde broer. We zien het herkenbare alu-look kunststof front met vergelijkbare luchtopeningen aan de zijkanten er van, een tweedelig front, en uiteraard hetzelfde logo. Wel anders zijn de pootjes (de 800 had soort-van beugels als voet), de frontpanel aansluitingen direct aan de voorzijde, en de afmetingen. Wat uitstraling betreft laat de Silent Base 600 een uitstekende indruk achter en tevens vond ik het leuk om de geheel zwarte versie eens te zien. Het kleurtje is wat speels, de geheel zwarte uitvoering geeft de Silent Base 600 een duidelijk stoerder karakter.

De zijpanelen zijn wederom vergelijkbaar met de 800: Een groot venster aan de linkerkant, en een be quiet! logo en optionele air-vent aan de andere kant. Wat jammer is, iets wat je vaker ‘mis’ ziet gaan, zijn de zichtbare plekken op een detail zoals het rechter zijpaneel (rond het logo). Een resultaat van de fabricage bij dergelijke kleinere elementen wat gelukkig pas op valt wanneer je flink licht op het zijpaneel zet, maar iets is wat beter kan en moet.

Achter het deurtje zien we drie 5.25” bays, geluidsdemping, en een piepklein schakelaartje van de fan controller. Klein maar fijn zal ik zeggen, want een dergelijk simpele toevoeging biedt grote praktische voordelen. Het stoffilter van de front intakes benader je ook van deze kant. Geen grote klep zoals bij de grotere broer.

De bovenzijde ziet er leuk uit, genoeg details voor een wat stoere look, maar zonder te veel poespas. Een grote power button, en wat gaten voor de ventilatie aan de achterzijde. De achterkant is grotendeels dat van een typische ATX toren, waarbij vooral de breedte in positieve zin op valt. Uiteraard zien we ook een stoffilter voor de voeding.

Accessoires komen in een simpele doos, met schroefjes gesplitst per soort, enkele tie-wraps, en rubberen montage stukjes voor je mechanische harde schijven. Prima, maar niet uitzonderlijk.

Bij het verwijderen van het zijpaneel valt op dat er wederom gebruik wordt gemaakt van een ‘dubbelglas’ venster, dubbelplexiglas uiteraard. Dit moet de geluidsdemping van gelijk niveau maken als de gesloten varianten. Het ziet er in elk geval keurig uit.

Het binnenwerk van de behuizing zelf is prima, maar weinig spectaculair. We een prima bouwkwaliteit, geluidsdemping op het andere paneel, een grote uitsparing voor processorkoelers en rubberen grommets op de gaten voor kabelmanagement. Verder zien we dat er slechts een kleine HDD bay aanwezig is voor drie 3.5” HDDs, en dat enige vorm van voeding-verbergen er niet in zit. De voeding rust wel op rubberen voetjes om vibraties tegen te gaan.

De ODD trays zijn tool-less uitgevoerd, al blijf ik van mening dat een paar schroefjes een optische drive of andere externe 5.25” device enkel ten goede komen. Interne kabels zijn netjes zwart uitgevoerd, met uitzondering van de laatste 3 millimeter van de HD Audio kabel (net even jammer).

Aan de achterzijde valt de stevige hoeveelheid ruimte voor kabelmanagement als eerste op. Het lijkt geen groot punt, maar het is een gigantische factor als het aan komt op snel en gemakkelijk een systeem bouwen. Waar de ruimte achter het moederbord ruim is, is de ruimte aan de voorzijde (achter de HDDs of ODDs) nog een stuk ruimer: Heerlijk! Verder zien we speciale plekjes voor twee SSD’s (de derde past bovenop de 3.5” HDD bay).

Mijn nieuwe ATX setup voor behuizingen reviews bestaat uit een MSI Z97 Gaming 9 AC moederbord en een setje Corsair Vengeance Pro DDR3 geheugen. Welke processorkoeler er in komt hangt van de behuizing af, in dit geval was de meest passende de be quiet! Dark Rock 3 welke ook in de Silent Base 800 werd gebruikt.

Nu is het inbouwen van een ATX toren, mits er een beetje ruimte is, geen echte uitdaging dus ook dit keer stelde het allemaal weinig voor. De behuizing is weliswaar compacter dan de grotere broer, maar ook hier zien we o.a. wat extra ruimte aan de bovenzijde. Je kan dit voor waterkoeling benutten, of profiteren van het feit dat het je ook makkelijker maakt bij het inpluggen van kabels. Persoonlijk zou ik altijd aanraden een behuizing te pakken met iets extra ruimte (zoals hier het geval is) als budget en locatie dat toe staan.

De keuze van be quiet! om slechts een enkele HDD bay toe te voegen gaat wel ten koste van maximale opslag, maar als gevolg kan je wel praktisch elke grafische kaart kwijt. Enkel SLI gebruikers die ook 3.5” HDDs willen toepassen moeten zorgen voor twee grafische kaarten korter dan 290mm. Gezien je ook GTX 980 TI’s kan kopen die korter zijn hoeft dat zeker geen beperking te zijn. Ook de voeding heeft flink ruimte, al blijven de kabels wel binnen het zicht van het venster. Een chique ogende voeding met zwarte kabels is wel een aanrader.

De bovengemiddelde breedte van de behuizing komt de uitstraling ten goede, maar vooral ook het inbouwen. Niet alleen kan je ook extreem brede grafische kaarten plaatsen, het kabelmanagement is werkelijk uitstekend. Nadat alle kabels waren aangesloten, waaronder twee 2.5” drives aan de achterzijde met aansluitingen, kon het zijpaneel er zonder moeite op worden teruggeplaatst. Dat centimetertje extra is echt een genot.

Het venster is verder niet geblindeerd, dus je kan normaliter goed naar je build kijken.

In de specificaties zagen we al een flinke hoeveelheid plekken waar je ventilatoren kan plaatsen, zes totaal is geen record, zeker voor de prijsklasse, maar je zal het gek moeten maken om het als beperking te zien. Een nadere blik op die koelmogelijkheden maakt ook duidelijk dat de Silent Base 600 ook daadwerkelijk op die luchtkoeling, of liefhebbers ervan, lijkt te richten want op gebied van radiatoren is het zeker geen hoogvlieger. Een 240mm of 280mm radiator aan de bovenzijde is geen punt voor een AIO-tje of korte loop, echter de voorzijde kan geen langere modellen dan 140mm kwijt. Het maakt de behuizing voor mensen die met een uitgebreide custom loop aan de slag willen gaan mogelijk minder interessant, al is er geen reden waarom je met een dremel niet flink extra ruimte zou kunnen maken.

Uitgaande van een build met luchtkoeling zal je de stock ventilatoren in combinatie met fan controller ook wel waarderen. De Pure Wings ventilatoren zijn de instappers van be quiet! maar het zijn zeer degelijke ventilatoren van een retail-kwaliteit, de resulterende airflow is hoorbaar op volle snelheid maar zodra je de controller op medium zet is er al sprake van een zeer stille behuizing. Dit lijkt overigens een beetje vaste prik te worden bij behuizingen met een drie-traps fan controller: Hoorbaar op volle toeren (handig tijdens zware load / gaming), praktisch stil op medium, en met de stilste stand eigenlijk vooral zinvol voor de meest gevoelige oortjes. Ook geen onaardige bonus: be quiet! ventilatoren zien er ook erg goed uit. De 140mm ventilator aan de voorkant moet je overigens wel een beetje zoeken, die staat standaard direct op je HDDs te blazen.

Daarbij is de behuizing ruim voorzien van geluiddempend materiaal en dempende features op o.a. HDDs en voeding, dus valt er eigenlijk niets te klagen. De HDD welke ik gebruik tijdens het testen is een Western Digital Green, een vrij stille HDD van nature, maar de praktijk leert dat een luide HDD met een goede constructie praktisch niet te dempen is. Wat belangrijk is is dat resonantie van het frame wordt voorkomen en dat is het geval.

Het lijkt onvermijdelijk dat wanneer eerdere hoofdstukken vooral positief zijn, en de prijs nog niet ter sprake is gekomen, dat dit hoofdstuk een grotere uitdaging moet worden. Laat ik beginnen met het feit dat wanneer je deze behuizing op tafel hebt je direct wel begrijpt dat we het hebben over een ‘betere klasse’, laten we zeggen het 80-120 euro segment waar best veel te kiezen is. Daarbij moet ik opmerken dat vergeleken met een jaar geleden veel behuizingen rond de ~20% duurder zijn vanwege de sterke dollar, en dat ik vooralsnog de Silent Base 600 enkel kan beoordelen op de adviesprijs; winkels hebben tot vandaag namelijk nog geen voorraad.

Laten we eens beginnen met die adviesprijs: 109 euro voor het basismodel, 124 euro voor het model met venster. In de regel (bij concurrenten) is een ‘windowed’ variant enkele euro’s tot een tientje duurder echter zien we hier een verschil van 15 euro. Best fors, al krijgen we daar wel een dubbel-laags (steviger, stiller) exemplaar voor terug. Een redelijke keuze wanneer je een behuizing voor de komende jaren wenst te gebruiken, althans geen onredelijke. De adviesprijzen van de Silent Base 800 closed/windowed zijn respectievelijk 134 en 149 euro, oftewel 25 euro boven de 600, al zien we ze in de praktijk voor 10 tot 15 euro (soms zelfs nog meer, tot op het prijspeil van de 600 zelfs) onder de adviesprijs. De 800 is groter, heeft extra ventilatoren, een steviger interieur en een wat luxere algehele uitstraling. De 600 is net wat eenvoudiger, maar zet daar wel een fan controller tegen over. Onderlinge prijsverschillen (uitgaande van adviesprijs) zijn gezien de verhoudingen best fair, en tevens doet het vermoeden dat de straatprijs van de Silent Base 600 wat lager zal uitvallen.

De concurrentie komt echter niet alleen uit eigen kamp en is ruim aanwezig in dit segment, zeker voor het model met venster. Corsair biedt de 450D aan die het op inbouwopties en koelmogelijkheden wint maar op uitstraling van ‘de alu look’ en het venster moet afleggen tegen be quiet! en tevens geen fan controller biedt. De Cooler Master MasterCase Pro 5 is weliswaar wat duurder en ontbreekt ook een fan controller, maar is veel zwaarder/steviger gebouwd en voorzien o.a. een strakke PSU afwerking. NZXT heeft de Noctis en de H440, waarbij de laatste met de strakke uitstraling vermoedelijk een directe concurrent is die een luxer interieur biedt, zachter geprijsd is, maar minder koeling biedt en wederom geen fan controller heeft. Phanteks heeft de briljante Enthoo Pro en Luxe die een minstens even goede uiterlijke kwaliteit geven, een slimmer (en mooier) interieur, maar wel fors groter zijn en ook zonder fan controller komen (Daarbij aanmerken dat de Pro veel goedkoper is, en de Luxe iets duurder). En Uiteraard Fractal niet vergeten, die grofweg even veel vragen voor de Define R5 die praktisch niets te wensen over laat, of een paar tientjes minder vragen voor de Define S met vergelijkbare inbouwmogelijkheden (meer zelfs wat koeling betreft) maar wel weer de fan controller moet missen.

Die vergelijkingen laten het gevoel achter dat be quiet! weliswaar niet onredelijk is, echter dat de prijs niet echt een duwtje in de rug is richting deze degelijke Duitser. Mocht de straatprijs een kleine tien euro onder de adviesprijs uitkomen, geen onredelijke schatting gezien de straatprijzen van de 800 momenteel, dan denk ik dat de Silent Base 600 een ‘correct’ plekje zal vinden. Mijn advies aan be quiet! zou niet zijn om de behuizingen lager te positioneren, want het zijn namelijk keurige behuizingen, maar eerder om wat andere slimme elementen toe te voegen. Zo zou een slimmere afwerking van de voeding de variant met venster een sterkere positie geven vergeleken met o.a. de Phanteks, MasterCase, en NZXT, die wat het interieur betreft een stapje voor zijn. Wel valt in positieve zin op dat vooral de toevoeging van de fan controller iets is wat veel directe concurrenten lijken te missen, terwijl het juist een knappe praktische toevoeging is en voor de minder extreme builds een serieuze meerwaarde zal zijn boven bijvoorbeeld de Silent Base 800.

Ik noemde de Silent Base 800 al een schoolvoorbeeld van Duitse degelijkheid. Wat bouwkwaliteit en afwerking betreft ontloopt de Silent Base 600 zijn grotere broer ook niet gek veel. Misschien dat het aan het vroege sample zelf lag (op papier zou het namelijk niet mogen verschillen), maar hier en daar liet de 600 in de afwerking/tooling wel net even een klein steekje vallen terwijl mijn Silent Base 800 sample dat absoluut niet deed. Desondanks, kleine verschillen die je vooral pas merkt wanneer je ze beide in handen hebt. Toch is er nog altijd zeker sprake van een keurig gebouwde en afgewerkte behuizing wanneer je hem vergelijkt met zijn directe concurrenten.

Net als de visuele gelijkenissen voelt ook het DNA van de Silent Base 600 bekend na de recente ervaring met de 800: Het is een nette behuizing met een keurige uitstraling, prima bouw, en een zeer goede kwaliteit venster, maar wat innovatie betreft is het niet spectaculair. Geen opvallend interieur of exterieur, geen giga waterkoeling mogelijkheden, eigenlijk gewoon niets ‘nieuws’ maar gewoon een zeer goede ATX toren zoals we die al langer kennen. Overigens niet helemaal waar, want als we kijken naar praktische elementen zien we toch genoeg wat je elders zeker niet zo maar standaard krijgt: We zien handige SSD plekjes, een 3-traps fan controller, een hoop geluidsdemping, en een zee aan kabelmanagement ruimte wat het bouwen met een Silent Base 600 tot een genot maakt. Er is geen sprake van een Italiaanse designer met een Duitse engineer om tot een mooie melange te komen: Dit is gewoon Duits Duits Duits en alles precies zoals je vooraf verwacht. Een beetje meer afkijken voor wat handigheidjes bij de concurrenten zou van mij mogen, al zie ik het liever zo dan wanneer de Aziatische mentaliteit op gebied van behuizingen er aan te pas was gekomen. Lekker eten daar, maar wat behuizingen betreft geven ze menig Europeaan een hartverzakking.

Het maakt de Silent Base 600 vooral een veilige keuze voor medium- tot high-end builds en eigenaren die geen fratsen willen. Bekijk een foto, check de specificaties, en wanneer je tot kopen overgaat zal je niet voor verrassingen komen te staan. Een echte waterkoeler is het zeker niet, maar het is een keurig afgemeten behuizing voor stevige builds met een focus op luchtkoeling en een lekker strak resultaat onder je bureau. De prijs is wat aan de forse kant, maar het plaatje klopt wel. Zeker voor de Benelux-markt zal de uitstraling in positieve zin opvallen, en het is dan ook een mooie plus dat zowel het venster als de voor- en bovenzijde een uitstekend gevoel achter laten. Combineer dat met de praktische voordelen zoals de fan controller en het kabelmanagement, en je hebt een strakke, nette en praktische behuizing. Een prima aanrader dus.

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een be quiet! Silent Base 600 Zwart Window?

Schiet mij maar af.....maar deze review vind ik beter dan die op de mainpage :') Hulde! Super gedaan!
Mag ik vragen waarom? :) wij hebben als commentaar vaak gehoord dat mensen veel metingen willen zien, zeker op het gebied van koeling en geluidsproductie, zodat ze een goede vergelijking kunnen maken met andere kasten. Dat heeft deze review van Foritain bijvoorbeeld niet. Wat maakt dan dat je het tóch een betere review vind dan die op de frontpage staat?
(Mening incoming) Ik vind meestal de foto's in de reviews van Foritain beter, bijvoorbeeld doordat de achtergrond en dergelijken aanwezig is binnen een huiselijke sfeer zie je het product zoals het echt is, met de witte achtergrond vind ik dat vaak vrij lastig.

Tweakers krijg bij mij weer echter een plus punt vanwege de temperaturen, het is erg fijn om te weten dat de koeling dik in orde is :)

Qua leesbaarheid komen ze aardig overeen, ze lezen beide fijn weg.
In 1 woord samengevat: Leesbaarheid. Ik ben zo dyslectisch als de spreekwoordelijke achterdeur. En dan nog een beetje. Zie mijn eigen reviews maar eens. Boven niveau +2 kom ik niet want ik ben nogal een tekstuele faalhaas (daarom ben ik ook fotograaf geworden en geen docent).

Hoe Foritain teksten opbouwt spreekt mij meer aan en leest voor mij makkelijker weg.
Het is dan ook heel persoonlijk. Echter: ik waardeer het niveau bij Tweakers ook ontzettend!
Maar in dit geval toch echt 1-0 voor de Community.

EDIT:
En zoals Azerion aangeeft, de foto's in huislijke setting zijn ook top =)

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 7 oktober 2015 18:55]

Dank je :D

En ach, reviews onderling vergelijken moet je niet te veel doen joh ;). Eerder leuk dat iedereen iets toe kan voegen, zo heeft Tweakers bijv. vergelijkingen en metingen die ik niet doe (tot voorkort had ik niet eens een standaard ATX set, nu wel, maar ik ga dan liever voor een mooier totaalplaatje met hardware die er lekker bij past, in dit geval een leuke be quiet! koeler). De grote winst voor de gebruikers is denk ik -meer- reviews :D

Wil niet zeggen dat ik het stiekem wel gewoon leuk vind dat jij deze review tof vindt natuurlijk hè :D

#pcmasterrace
leuke review om te lezen en zeker duidelijk.
Ik denk erover om met deze behuizing mijn (vind ik nu) afschuwelijke Zalman Z11 plus te vervangen.
Moet wel lukken als dit mijn specs zijn toch:
gallery: siard --> Hardware

[Reactie gewijzigd door siard op 7 oktober 2015 10:57]

-whoops-

Even mn reactie aanpassen, ik dacht dat ik onder een andere review zat te reageren, ik zag al extreem veel uitdagingen om jouw hardware in een geheel glazen behuizing te zetten.

Overweeg je een gesloten of een windowed SB 600? Want een mATX moederbord, GPU met blauwe PCB, en een niet modulaire voeding met meer kabels dan Cthulhu wordt wel een leuke uitdaging om het 'mooi' te maken. Maar om het te doen passen is er niets aan het handje, enkel de 3.5" cardreader gaat niet passen. Daar kan je bijv iets als dit voor gebruiken

pricewatch: Sharkoon Media Reader III

[Reactie gewijzigd door Foritain op 7 oktober 2015 21:51]

Ik heb je even een PM gestuurd, anders wordt het hier zo'n lang verhaal! ;)
Ach, op zich handig om het hier te houden. Andere mensen hebben mss ook wat aan de info :)
Foritain heeft mij geweldig geholpen en goede dingen vertelt over de behuizing. Ook was hij nog bereid suggesties te doen en te helpen maar het uitzoeken van een voeding! :D

Hulde voor deze goede reviewer en over het algemeen goede tweaker! :)
leuk om deze review na de review van zijn grote broer te lezen.
toch de 600. iets kleiner, de voeten zitten niet in de weg en je hebt beina dezelfde mogelijkheden als bij de 800 die toch 30--40 euro duurder is.
Prijs wisselt per model, maar er zit altijd wel wat tussen ja. Kan het mij verder goed voorstellen, al heb ik persoonlijk (Voor mn eigen systemen) ook liever net wat kleiners.
Tweakers heeft hem al weer offline door de NDA denk ik.
Was mij inderdaad ook opgevallen, was die van Tweakers aan het lezen toen die plots offline ging, daarna doorgegaan met deze, toen ik een bedankje wou posten was die ook weg :o :o

Scheen het één en ander aan verwarring te zijn doordat iemand de NDA had doorbroken waardoor tweakers en Foritain ook hun post maakte en daarna dus weer offline haalde.
Hij stond inderdaad onder NDA tot 13:00 vandaag. Maar goed, dat is opgelost :D
De link van de plaatjes bij de 1e hoofdstuk zijn offline denk ik
De eerste 4

Op andere locatie waar ik was kon ik niks zien

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 9 oktober 2015 17:17]

Mooi, ik denk dat dit mijn volgende behuizing gaat worden.

Eigenlijk was ik aan het wachten op een behuizing met ingebouwde cardreader, maar die lijken amper gemaakt te worden. Ik heb al een 3,5" cardreader, die zal ik dan moeten plaatsen in combinatie met een 5,25"->3,5" verloopbracket voor achter het deurtje.

Vraagje: mijn moederbord heeft geen USB3, dus ik denk aan een PCIe uitbreidingskaart met interne poort om de front-aansluitingen werkend te krijgen. Hoe werkt de aansluiting van USB3 bij deze kast?

Heb ik dit nodig (met een echte interne USB poort):
pricewatch: Delock PCI Express Card > 3 x extern + 1 x intern USB 3.0

Of dit (19 pins intern):
pricewatch: Delock 2 x external USB 3.0 + 1 x internal 19 pin USB 3.0

Of iets anders?

[Reactie gewijzigd door DeadMetal op 8 oktober 2015 10:57]

Ingebouwde cardreaders zijn zeldzaam. Een aantal CM behuizingen hebben het (Silencio series bijv) uit mn hoofd, maar de concurrerende towers helaas niet. Ik vind het ook jammer.

Verloopbracket kan, je kan ook zoiets overwegen pricewatch: Sharkoon Media Reader III . Geen idee wat een bracket kost, maar misschien even veel als een hele reader.

Voor je USB 3.0 frontpanel moet je inderdaad iets hebben als pricewatch: Delock 2 x external USB 3.0 + 1 x internal 19 pin USB 3.0
oftewel met een interne 19-pin USB 3.0 aansluiting heb je nodig. Wel een prijzig ding joh, heb je USB 3.0 aan de voorzijde echt nodig? Anders kan je voor een paar euro een 3.0->2.0 adapter kopen, dan werken je front USB 3.0 poorten op 2.0 snelheid totdat je een keer je mobo upgrade.

Als je niet per se usb 3.0 nodig hebt, kan je deze gebruiken. Precies die gebruik ik in mn Silent Base 800
Handige dingen. Ik meen dat je die ook bij Nederlandse kabelshops kan vinden als je ze sneller wilt hebben voor een klein beetje meer.
Hallo! Great review
I had to use google translate, but still really good!
Yet, I have a (noob) question for this case, is it possible to use the 5.25" Front bay to allocate extra drives? for example using the icy dock:

to expand the number of drives? would it be possible?

Thanks!
Let me know if anything was unclear, I imagine the Google Translate version to be an.. err.. 'interesting' read ;)

I dont use those Icy docks myself, but as long as they dont stick out it'll be fine. I usually use Sharkoon QuickStore products if i need front docking bays, those definitely don't stick out and should fit here too.

productreview: Sharkoon SATA QP Intern Multi review door Foritain

That's one example, they also have 2x5.25"-> 3x3.5" docks. Alternate and Informatique used to be the only shops to have them in stock, not sure how the situation is now.
Uitgebreide duidelijke review met mooie foto's. Heb de gesloten uitvoering besteld. Bedankt.