Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6s 128GB Grijs Review

magnat505 5 oktober 2015, laatste update op 12 november 2015, 287 views

Apple iPhone 6s 128GB Grijs

Geweldige nieuwe iphone, net overgestapt van de iphone 4, naar de galaxy s6 edge, terug naar iphone.

Pluspunten

• Retina HD scherm
  • kleurweergave
  • camera
  • accuduur (3 dagen normal use)
  • snelheid
  • 3D touch
  • vernieuwde touch id

Minpunten

• Opladen gaat wel erg langzaam

Van de iphone 5s ben ik overgestapt naar de galaxy s6 edge deze telefoon vond ik echter niet fijn om te gebruiken en de telefoon had teveel nadelen tegenover voor mij haast geen voordelen. Toch maar terug gegaan naar iphone. In dit geval de iphone 6s plus 128gb space grey.

Behuizing en algemene bouwkwaliteit
De iphone heeft net als voorgaande modellen een aluminium behuizing, alleen is de behuizing deze keer sterker dan bij zijn voorganger. Het is geen realistische test, maar de buigzaamheid van de telefoon is hierbij enorm afgenomen. Ik heb geprobeerd hem te benden zoals bij de vorige iphone modellen, ik kreeg er echter geen beweging in. De telefoon voelt dan ook zeer stevig aan.

Nieuwe features
- 3D Touch
- Live photos

Bij de presentatie van de nieuwe iphone werd 3d touch en live photos helemaal de hemel in geprezen door apple en hoe innovatief het wel niet was etc. Mijn eerste indruk was, dat werkt niet en ik zal het nooit gebruiken. Bij live photos kreeg ik een beetje het idee wat bij de nokia 920 zat, dat je bepaalde onderdelen van de foto kon laten bewegen.

Na uitbundig gebruik te hebben gemaakt van 3D touch, kom ik echter toch terug op mijn mening. Het went echt enorm snel en na een paar dagen weet je precies welke apps het wel en niet ondersteunen. Zo gebruik ik 3D touch vooral om even snel in een mailtje te spieken, daarna te denken o nee dit is niks, naar rechts vegen en hij is weg. Dit principe wordt peek en pop genoemd door apple. Waarbij je dus even kan kijken is het wat druk je door en opent de mail of foto. Vooral bij mail, messages en instagram vind ik het echt een toevoeging.

Live photo's staat standaard aan op de telefoon. Nu had ik dat eerst niet door en als je dan terugkijkt dan zie je dat je regelmatig een live photo hebt waarbij je je telefoon al in je zak wil doen, terwijl hij nog opneemt. Echter als je er op let en je maakt foto's waar wat actie in zit dan is het echt een leuke toevoeging. Zelf heb ik 2 honden waar ik een aantal live photo's van heb gemaakt. Als ze dan spelen en je maakt een foto krijg je toch een leuk idee. Deze foto kan je daarna ook instellen als home screen achtergrond en hem daar ook laten bewegen.

Het gewicht van de iphone is wat zwaarder dan zijn voorganger, dit viel ook behoorlijk op. Mijn baas heeft de iphone 6 plus en die weegt toch echt merkbaar minder. Het is verder niet heel vervelend dat hij zwaarder is, hierdoor ligt hij eigenlijk fijner in de hand. De aluminium behuizing is nogal glad en met wat meer gewicht heb je toch het idee dat hij wat vaster in de hand ligt. Om het probleem van de gladde behuizing op te lossen had ik net zoals bij de galaxy s6 edge een protector aangeschaft van bodyguardz, hierdoor heb je zeer veel grip op je telefoon en is hij nog beschermt ook. De protector zit voor en achter op de telefoon, en ook de randen zijn beschermt.

De camera steekt helaas nog steeds uit, dit is wel een groot gemist tegenover de 5s, de telefoon wiebelt nu steeds als je hem op tafel legt en een bericht probeert te typen. Voor de rest vind ik persoonlijk de volume knoppen en de aan/uit knop op een onhandige plaats zitten. recht tegenover elkaar terwijl je soms een combinatie van knoppen moet gebruiken voor bv hard reset.

Beelscherm
Het beeldscherm is in principe niet heel veel veranderd, het scherm is nog steeds prima af te lezen met veel zonlicht, de kleuren zijn prachtig neutral, precies zoals het hoort. Het 5.5 inch scherm is ook een mooi formaat om foto's en video's op te bekijken. De retina HD resolutie is prima, je ziet geen pixels en het beeld is gewoon haarscherp.

Snelheid
De iphone heeft apple's nieuwste processor, de A9. Deze is echt razend, maar dan ook echt razendsnel. Elke keer als ik denk, een telefoon kan nu echt niet meer sneller, blijkt het dus nog sneller te kunnen. Apps openen echt instant en ook met zware taken heeft de iphone totaal geen problemen. Ondertussen heb ik al redelijk wat 4k video geschoten, deze in imovie gezet en gerenderd tot een geheel filmpje. Dit ging echt zo snel dat het mijn pc een beetje schaamteloos in een hoekje liet staan. De 2gb ram is ook echt een vooruitgang, al heb je 10 apps open, refreshen gebeurd haast nooit meer. Hiermee is multitasken ook echt next level. Bij de galaxy s6 edge zat het geheugen (3gb) al vol na het openen van 7 apps, terwijl ik bij de iphone het tot nu toe geen problemen heb ervaren bij het openen van meer apps.
De grafische prestaties van de chip zijn ook indrukwekkend, elke game wordt zonder lag gedraaid.
De nieuwe touch id sensor is ook vernieuwd, ook deze is nog sneller dan zijn voorganger. Het homescherm wordt instant unlocked na je vinger minder dan een seconde op de sensor te houden. Sommigen vinden het een nadeel dat ze de notificaties hierdoor missen, maar in principe kan je ook je notificaties lezen door in je notificatie center te kijken. Persoonlijk vind ik deze zeer snelle unlock fijn, voor het bv snel maken van een foto, zeker in combinatie met 3d touch.

Camera
Ondertussen heb ik de telefoon nu 2 weken en heb ik nog nooit zoveel foto's gemaakt met een mobiel device als nu. De foto's zijn werkelijk ongelooflijk scherp. Het is echt een feest om foto's te maken. Zelfs met weinig licht vind ik de camera persoonlijk echt goed, het enige nadeel is dat zodra er flits bijkomt ogen vaak licht geven, dit is echter bij (bijna) elke telefoon. filmpjes maken met de camera is ook geen vervelend iets, ik heb wel een aantal filmpjes in 4k geschoten, hoewel persoonlijk vind ik dat 60fps 1080p meer waarde biedt, zeker bij actie filmpjes. Tijdens het boarden heb ik een 60fps filmpje gemaakt van een schans, dit zag er echt heel smooth uit. Al met al vind ik de camera stukken beter dan die van de galaxy s6 edge, ook met die telefoon heb ik minstens 1000 foto's gemaakt, maar gemiddeld waren de plaatjes minder van kwaliteit.

Accuduur
Er is nog al wat discussie geweest over de batterij, in combinatie met welke chip je telefoon had, voor meer informatie http://www.macrumors.com/...phone-6s-a9-samsung-tsmc/
Nu heb ik de chip van TSMC, verder weet ik niet of het echt veel uitmaakt. Mijn telefoon houdt het in elk geval makkelijk 2 dagen vol op de accu. Sommige dagen heb ik echt een hele dag spelletjes/filmpjes gekeken etc en zelfs dan kon ik de batterij niet in 1 dag leegtrekken. Bij gemiddeld gebruik zal de telefoon het ongeveer 2 dagen volhouden. Voor de zware gebruiker haal je de dag dus zonder problemen en bij mensen die hun telefoon wat minder vaak gebruiken denk ik dat de 3 dagen ook wel moet lukken.

Er is ook nog een mode om je batterij te sparen. Deze mode verlengt de accuduur met ongeveer 1-2 uur. Als je deze mode graag altijd gebruikt is er wel iets waar op gelet moet worden. Zodra de telefoon een acculading van boven de 80% bereikt wordt de mode automatisch uitgezet.

Voor mij is deze iphone echt de beste telefoon van dit moment, de processor is razend snel, het werkgeheugen draait voldoende apps naast elkaar, de camera is erg goed, de accuduur is prima, de behuizing is stevig en de telefoon heeft een premium uiterlijk. Er zijn echter wel wat nadelen te bedenken voor sommigen, zo bijvoorbeeld de prijs. Voor dit model heb ik 1079 euro neer moeten leggen. Nu vind ik dit ook absurd veel, maar uit ervaring kan ik na 3 jaar vaak nog een mooi bedrag terugkrijgen, terwijl dit bij de galaxy s6 edge het geval niet was (850 euro -> 500 euro, in nog geen 3 maanden). Voor de mensen die opzoek zijn naar een telefoon die veel waar biedt, en fijn is in gebruik, is dit een echte aanrader.

Heb jij ook een Apple iPhone 6s 128GB Grijs?