Corsair Gaming STRAFE Cherry MX Red (US layout) Review

Foritain 13 oktober 2015, laatste update op 26 mei 2017, 4.084 views

Corsair Gaming STRAFE Cherry MX Red (US layout)

De Corsair Strafe mag dan wel Corsair hun 'budget' mechanische toetsenbord zijn, maar inhoudelijk laat hij weinig te wensen over. Bouwkwaliteit en functionaliteit zijn keurig, zo ook de verlichtingsmogelijkheden en de software is extreem uitgebreid. De Strafe moet echter wel een polssteun missen.

Pluspunten

• Aantrekkelijke vormgeving, oogt zeker niet als een budget model
  • Keurige materialen en afwerking, solide bouw.
  • Cherry MX switches
  • Eindeloze verlichting opties met per-key verlichting, effecten, en alle opties in de software.
  • Corsair CUE software extreem uitgebreid, mogelijkheden praktisch eindeloos.
  • USB pass-through port
  • Prijs-kwaliteitverhouding keurig

Minpunten

• Geen polssteun
  • Software kan hier en daar wat intuitiever.
  • Enkel leverbaar in MX Red en MX Brown.

Review: Corsair Strafe

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Corsair

Het is hard gegaan met Corsair: van geheugenfabrikant naar behuizingenbaas naar mogelijk wel –de- grote speler als het op ‘gaming’ randapparatuur aan komt. Mechanische toetsenborden zijn een onlosmakelijk onderdeel van die categorie, dus dat Corsair ook op dit gebied een serieuze rol speelt komt niet als verrassing. Sterker nog, met hun nauwe samenwerking met Cherry (je weet wel, die Duitse club van –de- mechanische switches) pakt Corsair een sterke positie in deze productcategorie; zo waren ze de enige die lange tijd RGB-verlichte Cherry MX switches mochten verkopen, en gaan ze een vergelijkbare positie innemen met de nieuwe Cherry MX ‘Silent’ switches. Deze heb ik op Gamescom al even kunnen ervaren, en ik heb een flauw vermoeden dat dit wel wat gaat worden.

Één ding hadden alle mechanische Corsair borden echter met elkaar gemeen: Goedkoop waren ze geen van allen. Nu zijn Cherry MX bordjes zelden ‘goedkoop’, maar laten we het er op houden dat Corsair enkel in het hogere segment mee wilde spelen. Daar is nu verandering in gekomen, want deze nieuwe “Strafe” is namelijk de eerste Corsair die een klein beetje in de buurt van de 100 euro komt. Momenteel is hij verkrijgbaar voor 115 euro inclusief bezorgen. De vraag hierbij is duidelijk: Biedt de Strafe voldoende meerwaarde vergeleken met de echte prijsvechters, en heeft Corsair niet te veel concessies hoeven doen om een lager prijspunt mogelijk te maken.

Als je al bekend bent met deze switches kan je dit deel gerust over slaan, dit is bedoeld als zeer korte introductie voor gebruikers zonder, of met beperkte, ervaring met mechanische toetsenborden.

Cherry, de maker van de switches die een cruciaal onderdeel vormen van dit toetsenbord, kan je toch wel –het- merk noemen als het op deze mechanische switches aan komt. Je kunt het zo zien: Een fabrikant kan zelf de toetsen maken, of het frame waar de toetsen in zitten, maar bij een mechanisch toetsenbord wordt zeer frequent gebruik gemaakt van de producten van Cherry aan de binnenzijde van het toetsenbord: onder het daadwerkelijke kunststof (of soms staal) van iedere toets vindt je een mechanische schakelaar die bepaalt hoe het indrukken van de toets aanvoelt.

Deze switches zijn zeer geliefd bij een grote groep gebruikers, en ik ben er zelf ook een groot voorstander van, sterker nog ik wil eigenlijk nooit meer terug. Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat deze toetsenborden per se beter is dan de niet-mechanische toetsenborden, die in de meeste gevallen gebruik maken van de veelvuldig gebruikte “rubber domes” die vooral goedkoop zijn om te maken. Smaken verschillen nu eenmaal, en ondanks dat de rubberen domes technisch inferieur zijn zijn er uiteraard ook mensen die ze fijn vinden werken. Buiten discussie staat echter dat Cherry MX switches een flink langere levensduur hebben, en ook hun unieke “feel” op de lange termijn vasthouden in tegenstelling tot de goedkopere domes die al snel voelbaar slijten en dan anders aanvoelen. Ook ken ik zelf geen mensen die na de overstap naar mechanische borden hebben gekozen terug te keren naar de rubber dome bordjes, een leuke indicatie dat deze toetsenborden echte aanraders zijn. Opvallend is ook dat deze mechanische switches bij zowel gamers als echte-niet-gamers populair zijn, want de prettige manier van toetsen indrukken leent zich zowel voor serieus gamen als fanatieke schrijvers.

Mechanische switches hebben uiteraard een prijskaartje. Toetsenborden met deze switches beginnen rond de 70,-- en lopen vervolgens op tot dik over de 100 euro, terwijl een rubber dome bordje vaak maar een tientje of twee hoeft te kosten. Toch stel ik regelmatig dat de zaken waar je fysiek mee zit te werken, zoals je toetsenbord, muis, of monitor, niet minder aandacht verdienen dan de onderdelen die je pc sneller maken. Een degelijk toetsenbord kan al snel de schrijfsnelheid en nauwkeurigheid verbeteren, net als dat een nauwkeurige muis een ontwerper meer tijd kan uitsparen dan een iets snellere processor.

Deze mechanische switches worden normaliter genoemd in combinatie met een kleur, de kleur switch zorgt hoe het bord aan voelt. Zo kan een switch zwaarder of lichter zijn, of kunnen er bepaalde unieke elementen aan zitten: Zo kan een switch geheel lineair zijn, oftewel de vereiste druk is van boven tot onder aan exact gelijk, maar er kan ook een “bump” inzitten, waarbij je na een paar millimeter indrukken een beetje extra weerstand voelt, of bij sommige kleuren zelfs een “click” hoort, welke duidelijk aangeeft wanneer de aanslag is gemaakt. Die klik switch is voor sommige gebruikers ook weer een punt van ergernis, wat bijvoorbeeld de blauwe switch voor omgevingen met andere mensen in de buurt weinig populair maakt. Uiteindelijk komt het er op neer dat er bijna altijd wel een kleur switch is die een individuele gebruiker kan bekoren, en het gevolg is vele discussies over welke kleur nou “de beste” is. De truuk is m.i. juist om te ervaren welke het beste bij jou past, en je niet blind te staren op de theorie van anderen. Juist omdat dat laatste lastig is met beperkte beschikbaarheid in fysieke winkels, is “welke switch past bij mij” de meest voorkomende vraag met betrekking tot mechanische toetsenborden, een vraag met zelden een 100% duidelijk antwoord.

Ik heb helaas niet de ruimte om inhoudelijk alle mogelijkheden te bespreken, en leesvoer kan dus eigenlijk niet op tegen een product echt te ervaren, maar mocht je niet weten waar te beginnen kunnen de volgende twee links van enige waarde zijn. In deze topics vindt je heel veel gedetailleerde informatie over de vele switches en de voor- en nadelen ervan:
Het grote mechanische toetsenborden topic @ GoT

De productvideo en specificaties van de Corsair website:

Het eerste waar Corsair op de productpagina op hamert is ‘Real Mech or Nothing’, wijzende op de Cherry MX Switches die aanwezig zijn, en iets verder zien we nog een kleine uithaal naar een Razer concurrent die gebruik maakt van de Chinese Kailh switches. Je kan bij de Strafe kiezen voor Cherry MX Red of MX Brown. Polling snelheid wordt niet vermeld, maar 100% anti-ghosting en full n-/104-key rollover wordt wel op de productpagina genoemd, en het is uiterst onwaarschijnlijk dat er geen sprake is van een 1ms reactietijd / 1000Hz polling.

Gewicht en afmetingen zijn niet heel opvallend. De breedte suggereert een standaard layout zonder extra knoppen aan de zijkanten, en het gewicht is net wat zwaarder dan gebruikelijk; een indicatie van solide materialen, maar misschien wat minder handig voor onderweg.

In de ‘budget Corsair’ kan je RGB verlichting uiteraard vergeten, die zien we pas vanaf ca 180 euro terug. De Strafe is rood verlicht, maar met de CUE software kan je wel elk LEDje individueel programmeren om tal van lichteffecten of persoonlijke lichtopties mogelijk te maken. Deze instellingen sla je vervolgens weer in het interne geheugen van de Strafe op, zodat je ze altijd mee hebt, mocht je jouw toetsenbord en instellingen een keer op een ander systeem willen showen.

Verder zien we nog een USB pass-through port, en een garantieperiode van 2 jaar.

De verpakking van Corsair is keurig om te zien. Niet te veel poespas, maar genoeg om een leuke indruk te maken in fysieke shops. De binnenkant is weinig bijzonders, het voldoet, maar het blijft gewoon wat karton moet een toetsenbord in een zak. Hoewel je bij sommige mechanische borden al blij mag zijn met een klein boekje, krijg je bij de Strafe toch een leuke bonus: Extra ‘grippy’ en grijze WASD en QWERDF keys, respectievelijk voor FPS en MOBA gamers. Uiteraard aangevuld met een keycap puller.

Alvorens we naar het bord zelf gaan zien we een opvallend dikke kabel. Geen sleeve, gewoon een typisch rubber-ish zwarte uitvoering. Aan het einde treffen we twee USB aansluitingen aan; één voor het toetsenbord zelf en één voor de USB pass-through. De aansluitingen zijn overigens wel aardig.

Dan de Strafe zelf. Net als bij de verpakking moet ik er weer even aan denken dat Corsair een Amerikaans bedrijf is, of in zoverre relevant voor een review: een Westers bedrijf. Daarbij mag je een strak product verwachten, met minimale overdreven poespas, en dat is ook de eerste indruk van de Strafe. De bovenkant van de behuizing is mat zwart kunststof welke lekker stevig voelt en ietwat glad (en vooral netjes) is afgewerkt. Het maakt een leuk contrast met het hoogglans zwarte kunststof van de zijkanten. De enige zaken die echt in het oog springen zijn de rode achtergrond onder de toetsen, daar kan je echt niet omheen, en mogelijk het wat grotere lettertype wat (voor mij althans) even anders dan anders was. De bekende layout met de brede linkershift en brede (maar lage) enter zal vermoedelijk ook gewaardeerd worden.

Andere opvallende elementen moet je al snel in de kleinere details gaan zoeken, of in elk geval de camera dichter voor bij de Strafe zetten. Zo zien we een keurig metallic Corsair logo aan de bovenzijde, een aparte knop voor verlichting en windows-key-lock naast de indicator LEDs aan de andere kant, en de spatiebalk met een grippy patroontje zal je ook niet ontgaan zijn.

Aan de achterkant is de Corsair Strafe niet overdreven opvallend, wat in deze regio vermoedelijk vooral positief zal worden ontvangen. We zien de USB pass-through, en dat de Strafe met de typische pootjes iets hoger te stellen valt; niets extreems.

We zien dat Corsair gekozen heeft het frame niet heel hoog te maken, waardoor je duidelijk opstaande toetsen ziet. Cherry MX switches nemen tenslotte enige ruimte in, en je ziet fabrikanten dan vaak kiezen voor deze oplossing, of een hoger frame met wat verzonken toetsen. In dit geval is de keuze begrijpelijk, want hierdoor zien we de rode ondergrond beter, en de uitstraling van opstaande toetsen is ook best leuk. Verwijderen we enkele keycaps dan krijgen we wel erg rode plaatjes met een rode ondergrond, rode switch, en rode LED verlichting. Dit toetsenbord is duidelijk niet voor groentjes (Ja Dave, ik heb het over jou).

De keycaps zijn het bekende transparante ABS plastic (nodig om licht door te laten) met een zwarte coating. De FPS en MOBA keycaps hebben een grijze top met een ‘grippy’ patroon, en tevens zien we dat de toppen gevormd zijn zodat voorkomen moet worden dat je op de verkeerde knoppen zit te drukken. Dit patroon, samen met het patroon op de spatiebalk, geeft de Strafe toch een wat herkenbaar karakter.

Niet gek lang terug nam ik al een kijkje bij Corsair hun CUE software, deze software wordt namelijk gebruikt voor al hun (recente) randapparatuur. Mocht je er al bekend mee zijn dan weet je praktisch ook wat je mag verwachten bij deze Strafe: een pakket met meer extreem veel mogelijkheden.

Het begint allemaal vrij eenvoudig, met een niet te schreeuwerig welkomst scherm waar je profielen kan maken, opslaan, laden, en de standaard acties van de toetsen aan kan passen. We zien de drie hoofd-groepen van de software: Knop-assignments, verlichting, en performance. Zodra je de knoppen wilt gaan bewerken dan merk je al dat Corsair extreem ver gaat met de mogelijkheden, gewoon meteen volle back aan de macro editor. Voor een beginner even schrikken.

Het houdt daar ook niet op, alles wat in te drukken op je ramplank is is anders in te stellen. Zo kan je naast macro’s en tekst opties ook specifieke shortcuts, timers, muis-acties, media-toetsen, of zelfs DPI-effecten toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld een sniper-button op je toetsenbord instellen.

Het tweede grote onderdeel is uiteraard de verlichting. Ook dit begint vrij eenvoudig, met een eerste ‘lightning’ scherm waar je wat standaard lichteffecten kan selecteren. Deze gaan we in het volgende hoofdstuk bekijken.

Het derde ‘primaire’ deel is de performance. Dit blijft gelukkig lekker eenvoudig. Je kan alt-tab, alt-f4, en de windows key uitschakelen. Handig voor gamers.

Wil je meer? Dan ga je met de opties in de bovenste balk helemaal los, en vanaf hier wordt het ook echt een ‘hardcore’ stukje software. Je kan vanaf hier tot in de kleinste details alle denkbare trucjes uithalen. Hetzelfde gaat op voor de verlichting, waar je met extreme mogelijkheden per individuele toets helemaal los kan. De opties zijn eindeloos, maar je ziet dat om er alles uit te halen je je serieus in de CUE software zal moeten verdiepen. Het is een lastige afweging, zo was ik best gecharmeerd door de eenvoud waarmee sommige alternatieven een flink aantal lichteffecten mogelijk maken, maar kan je als je echt fanatiek bent met de CUE software echt iets persoonlijks bouwen. Voor een reviewer is het wellicht wat pittig om er tot in detail mee te prutsen, maar als jij een Corsair bordt koopt is het best redelijk te schatten dat jij daar iets meer mee wil doen in de komende jaren. En mocht je daar toch geen zin in hebben staat niets je in de weg om gewoon de effecten van anderen te downloaden en installeren.

Nog een aantal typische software features die uiteraard niet ontbreken. Instelling polling rate, automatische firmware update, instellingen backuppen, OSD settings, media player support, en de bekende support pagina met systeeminformatie en snelle links naar de handleiding, technische support afdeling, en het Corsair forum. Check meteen even die 'vette' specs van mijn werk laptopje.

In het bovenstaande deel heb je de CUE software gezien en dat er praktisch oneindig lichteffecten zijn te maken, delen, of te downloaden. Het resultaat kan ik beter in een serie foto’s uitdrukken, en een videotje om de standaard effecten weer te geven. Nogmaals, met een beetje tijd en aandacht kan je zelf tal van effecten toevoegen.

En wat foto's in het donker.

Niet verkeerd toch? Vooral die verlichting aan de zijkant is een leuke extra.

Met elke review over een Cherry MX toetsenbord wordt het lastiger om dit praktijk onderdeel in te vullen. De Cherry MX switch bepaalt het gevoel, en voor de rest kan de fabrikant zich eigenlijk enkel richten op de vorm van het bord, de uitstraling, en de featureset. Het gevoel van typen mag natuurlijk niet anders zijn. En zoals altijd is het gevoel van de Cherry MX switches dik in orde. Ik ben zelf geen liefhebber van de MX Red switch, ik vind hem te licht, maar dat is een kwestie van smaak.

De Corsair Strafe is een recht-toe-recht-aan mechanisch bord. Denk de rode achtergrond weg en je zou het bijna een zakelijk bord kunnen noemen. Het schakelen van mijn andere toetsenborden naar de Corsair Strafe vereiste geen moment gewenning. De schuine rand aan de voorzijde vind ik een prettige oplossing voor een toetsenbord zonder polssteun, maar in mijn ervaring maakt die centimeter voor de onderste rij toetsen niet zo gek veel uit. Het ontbreken van een polssteun mag echter wel benadrukt worden, zeker gezien de meeste andere Corsair Mechs deze wel hebben, en er ook andere mechanische bordjes zijn in deze prijsklasse die wel een polssteun bieden. Hou daar dus rekening mee.

Wel mag in positieve zin worden genoemd dat de Strafe met zijn iets hogere gewicht als een blok op tafel ligt; het voelt gewoon lekker degelijk en hij doet precies wat ie moet doen. Het klinkt wat suf, maar eigenlijk is dat wat je wilt: een toetsenbord dat in gebruik juist niet op valt. De Strafe werkt gewoon, simpel. Minder simpel moet ik zeggen is het gebruik van de software. Corsair is een heel eind gekomen met de CUE software, en het aanbod aan kant-en-klare effecten is ook prima, maar om er alles uit te halen zal je er wel tijd in moeten investeren. Voor een reviewer, of een niet overdreven veeleisende gebruiker, is het handig dat een toetsenbord vlot en eenvoudig z’n truukjes toont en dan zijn er wel wat alternatieven, al moet ik zeggen: om leuke dingen te showen hoef je echt niet veel te doen. Echter voor iemand op zoek naar zijn, of haar, nieuwe toetsenbord voor de komende jaren zal het interessant zijn dat je met een beetje tijd eindeloos mooie effecten kan maken, en daar blinkt Corsair dan weer in uit.

De indeling biedt verder geen extra knoppen, anders dan wat media functies onder F-keys, dus ook dat deel is vanuit een praktisch perspectief niet relevant. Enkel de specifieke FPS en MOBA keys zijn wel interessant voor de echt fanatieke gamers. Ik vond het niet hinderlijk ze zelf te laten zitten wanneer ik schakelde van CS:GO naar MS:Word, maar een beetje ervaren gamer zal hopelijk ook zonder extra vormen de WASD toetsen wel weten te vinden. Desondanks is het een leuke toevoeging voor zij die vooral willen gamen, of zij die het gewoon tof vinden staan.

Met de Strafe inmiddels enkele weken in bezit is het zoeken naar kritische kanttekeningen. Het mag dan wel ‘het budget Corsair bordje’ zijn, maar in de ervaring kwam het woord ‘budget’ geen moment naar boven. Het ontbreken van een polssteun is voor iemand die dat echt waardeert wel jammer en een zichtbare besparing waar ik niet om heen kan, maar niet iedereen zal daar een traantje om laten en eigenlijk kom ik niet veel verder met de kritiek dan dat. Ik zou nog kunnen zeggen dat de Corsair CUE software dusdanig uitgebreid en feature-gevuld is dat het soms wat overweldigend is, maar ik voel mij direct al een zuurpruim om te klagen over het feit dat je echt absurd veel met die software kan. Liever haal ik dat als pluspunt aan: Met de software en de per-key verlichting kan je echt hele toffe dingen doen, zeker als je er rustig voor gaat zitten.

Het spijt mij dat ik het wat droog moet houden: de Corsair Strafe is gewoon een uitstekend toetsenbord. Hij staat als een huis, combineert een strakke uitstraling met een klein aantal opvallende elementen, waarbij enkel het aanwezige rood een love-it-or-hate-it element zal zijn, en de Strafe doet gewoon wat je er van verwacht: een no-nonsense bord zijn met die heerlijke Cherry MX toetsen. Kijk ik naar de bouwkwaliteit, het gevoel wat de Strafe mij geeft wanneer ik hem in handen heb, de totale featureset en de kleine extra’s zoals de extra game-keycaps die toch verdomd handig zijn voor de fanatieke gamer, dan hoor je mij ook echt niet klagen over de prijs van 115 euro. Het mag altijd minder zijn, maar zoals ik al zei: dan is echt een beetje zoeken naar iets om over te zaniken. Uiteraard moet je in deze prijsklasse wat van de luxere alternatieven missen, denk bijvoorbeeld aan RGB verlichting of aluminium covers wat de duurdere Corsairs hebben, maar ik ben zelf wel gecharmeerd door een enkel herkenbaar kleurenschema en de manier waarop Corsair de volledig kunststof behuizing heeft uitgevoerd. Ik was daarin ook niet de enige, want terwijl ik dit bord aan het testen was (en hier en daar wat foto’s aan het delen was) kreeg ik veel positieve reacties op hoe tof ze dit bord er wel niet uit vonden zien. Smaken verschillen, maar ik heb een flauw vermoeden dat de Strafe net als vele andere Corsair producten uitstekend in de smaak zal vallen, zowel met de uitstraling als de inhoud.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Corsair Gaming STRAFE Cherry MX Red (US layout)?

Het is weer een lekkere review! Goed gedetailleerd!

Weet je wat ik eigenlijk nog mis?
RGB toetsenborden met Cherry MX Blue switches.
Heerlijk om te typen, maar ik kan ze nergens vinden! Heb jij ze gezien?
Dank je Captain :D

MX Blue met RGB moet wel bestaan zou je denken? Corsair heeft de exclusive niet meer, Ik vermoed dat ze niet eenvoudig in NL te kopen zijn. Sowieso is de markt voor Blue veel kleiner dan Red/Brown, dus je ziet veel fabrikanten Blue al volledig negeren. Corsair was als eerste met de RGB MX switches, maar die lijken daar geen brood in te zien.

Als je ze per se wil is het een kwestie van tijd dat een fabrikant er wel mee aan komt... hoop ik :D
Precies dat!

Ik zie op de website van Corsair wel een variant van de K70 RGB met Blue switches..
Vraag mij af waarom die markt zo klein is! Heerlijk dat ge-klik! :D
Zie hem echter niet beschikbaar hier? Of mis ik iets.

Dat geklik, tja, heerlijk in de vingers, minder voor het oor. Ik ben ook blij met de MX Green, maar als ik daar 24/7 op ga werken krijg ik ruzie :D
Klopt Stephan,

Als je alleen al zoekt op RGB toetsenborden met MX Blue krijg je niks...
MX Green? Zal ik daar eens naar kijken! Niemand die last van mij heeft! :D
mooi geschreven. toch heb ik het idee(ik ben danwel een leek maarja) dat alle mech toetsenborden op elkaar lijken. ook qua keys

[Reactie gewijzigd door JortJwz op 13 oktober 2015 18:01]

Dank je :D

En tja, de verschillen zitten veelal in de details. Met dezelfde switches en veelal basis layout lijkt het al snel op elkaar. Denk dat het belangrijkste is dat de basis in orde is, en dat je zelf een keuze maakt op basis van vereiste features en evt. merkvoorkeuren. Echte miskopen op mech gebied ben ik zelf nog niet tegengekomen.
Zou niet willen beweren dat het miskopen waren, maar alle mechanische Corsair toetsenborden in mijn omgeving zijn al RMA geweest omdat de LEDs (in meer of mindere mate) uitvielen (6 van mij in minder dan 2 jaar tijd). Uitgebreide topics hiervan zijn te vinden op het Corsair forum, maar de representativiteit is daar niet uit af te leiden en Corsair is niet zo scheutig met dat soort info.
Feit is wel dat de blauwe en witte LEDs helemaal uit het assortiment zijn en daar in mijn omgeving ook altijd de problemen bij ontstonden. Zou je misschien, indien de rode LEDs bij jou onverhoopt toch beginnen uit te vallen, een PM kunnen sturen/de review wijzigen? Ik durf het namelijk niet weer aan om Corsair te kopen maar mis hun mediatoetsen. Die zijn nergens anders zo goed als bij hen. Als de rode LEDs het gewoon goed blijven doen dan zou ik een aanschaf weer kunnen overwegen.
Je hoort wel meer verhalen van uitvallende LEDs, dit lijkt niet specifiek merkgebonden, maar een probleem dat 'somehow' vaker bij mech switches met LEDs voorkomt. Het probleem zit in het beoordelen van de omvang van dit probleem. Vergeet niet dat er jaarlijks ongelofelijk veel van dit soort bordjes worden verkocht, dus een topic met een paar paginas, zo ook bijv op Tweakers, zegt niet direct dat er echt structureel wat is, laat staan dat specifieke modellen hier gevoeliger voor zijn. Als jij er 6 in één jaar hebt gehad, is dat natuurlijk wel reden voor wat hoofdpijn, maar ik durf er niet direct conclusies aan te verbinden.

Ik heb zelf een flink aantal mech borden, in verschillende kleuren en verschillende merken, maar nog geen defecte LEDs gehad. Mocht dat gebeuren dan laat ik het zeker even achter hier, deze Strafe ligt bij een goede vriend, dus als er wat is hoor ik het zeker.

Maar nogmaals, zou het graag willen, maar ben zelf niet overtuigd dat dit probleem merkgebonden is, of dat wij dergelijke informatie ooit kunnen achterhalen.

Overigens wel benieuwd: Hoe gingen die RMAs? Dat soort ervaringen zijn ook wel prettig om te weten!

[Reactie gewijzigd door Foritain op 16 oktober 2015 11:02]

Mooie review wederom, wat ben je toch een Koning :) !

Vond persoonlijk de XTi revieuw leuker / Mooier product.
Dank je Falloutboy :D. XTi is ook leuk, had ze een tijdje naast elkaar liggen, leuke was dat iedereen die voorbij kwam meteen een favoriet koos. Denk dat een smaak (of merk) voorkeur zeker wel een grote rol zal spelen bij de keuze.
ik voel een blogje aankomen over verschillende keyboards :+ ?

Mooie review maar dat wist je al :p
Hmm... misschien een keer iets over verschillende switches, anderzijds is daar al zo veel over geschreven...
Leuke review!
Prima mechanisch toetsenbordje van Corsair, maar voor mij zijn er toch wel wat nadelen:

- Het ontbreken van een polssteun
- Zo te zien geen dedicated media buttons (Play/pause/next/volume wheel)
- Corsair heeft een erg 'schreeuwerig' lettertype (Font) gebruikt voor de cijfers/letters op de toetsen, alsof ze capslock vergeten zijn uit te zetten.

Maar misschien vergelijk ik hem nu te veel met mijn Corsair K70 waar ik uiterst tevreden mee ben :D
Valide punten, als je die features wilt dan is een K70 inderdaad de meerprijs al snel waard. Ik was nooit zo weg van de k70 eigenlijk, juist meer van deze. Strafe RGB hmmm? ;) Heb je iig één van de punten verholpen.
Bouwkwaliteit en functionaliteit zijn keurig, zo zijn de verlichtingsmogelijkheden ... en de software is extreem uitgebreid
Denk dat bij de puntjes nog een woord mist? Verder nette en duidelijke review. Bedankt :)

[Reactie gewijzigd door Wom op 16 oktober 2015 16:57]

Volgens mij was ik mijn zin halverwege kwijt en heb ik een afslagje genomen :D
Wat een behoorlijke stap achteruit in vergelijking met de K serie van Corsair.. Qua design maar ook qua materialen is dit echt een stap in de verkeerde richting!
Ik was zelf juist nooit zo overtuigd door dat laagje alu op de bovenkant, maar daar bleek ik vaak één van de weinigen in. Het ziet er m.i. wel leuk uit, maar de Strafe is zeker niet minder solide/stevig dan een K-serie. Design, tja, ik doe mn best het product goed te laten zien, het beoordelen laat ik (zo veel mogelijk) aan jullie over :D

Ben natuurlijk wel benieuwd wat je er specifiek niet mooi aan vindt !
Het alu wat je aanhaalt bijvoorbeeld ;-)! Teveel onnodig niet lekker plastic overal. Geen metalen scroll voor geluid meer. Erg goedkope keycaps (van de foto gaan mn haren al overeind staan) dan bedoel ik kwaliteit van de caps zelf en het gekozen font type.

Gebruik van Cherry Switches en per key backlight is wel een goede zet ;-)!

Misschien heb ik het gemist maar hoe zit het met de helderheid van de LEDs? (lijken wat rozig/zwak op de foto maar ligt miss aan de foto's?)

[Reactie gewijzigd door Bram178 op 16 oktober 2015 19:30]

Duidelijk :)

Helderheid, zeker icm de rode kleur, is een lastige voor mijn camera om het echt goed vast te leggen. Het oogt al snel wat zwak of roze (in het licht) danwel oranje (in het donker). De helderheid is m.i gewoon in orde, niet uitzonderlijk sterk, maar voldoende om in een lichte omgeving de verlichting te zien, en in het pikdonker zal je hem wat willen terugschroeven. Vanuit een praktisch oogpunt niet echt een overweging denk ik.
Wat ik wel mis bij deze review is een vergelijking tussen de gewone Red en de Silent Red's (video). Zou top zijn!
Kan enkel vergelijken wat je hebt natuurlijk, was het maar zo'n feest dat ik alle toetsenborden tot mijn beschikking had.

Maar raad eens wat er inmiddels hier in huis ligt en waar binnenkort een review van zal verschijnen ;)
Dat is zeker waar!
Ik kijk er naar uit!