Specificaties 200GB HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

Maxtor DiamondMax 10 200GB , 200GB Review

Krisp 20 april 2005, 1.533 views

Maxtor DiamondMax 10 200GB , 200GB

Pluspunten

• snel
  • NCQ

Minpunten

• lawaai bij wegschrijven
  • oudere schijven hebben problemen met nForce 3/4 moederborden

Waarom deze aankoop?

Deze schijf heb ik eigenlijk een beetje bij toeval gekocht. Ik ben vorig jaar op de HCC geweest, en wilde een harde schijf hebben die 200GB bevatte, en hooguit honderd euro was. De derde eis was dat er SATA op zat, omdat ik vind en vond dat IDE schijven achterhaald zijn/waren. Ik gebruik ze nog wel, maar ik koop geen nieuwe IDE schijven meer. Toen ik bij een stand aankwam zag ik deze harde schijf liggen, en deze voldeed aan alle eisen.

Futures en prijs

De schijf heeft een mooi pakket aan futures die deze schijf doen onderscheiden van de concurrentie. Zo heeft deze schijf native SATA en NCQ. Zeker toen deze schijf werd geïntroduceerd, was het een revolutionaire schijf: NCQ voor de consument was toen nog niet vertoond bij mijn weten. Ook is deze schijf scherp geprijsd, voor 90 euro kun je al zo’n schijf kopen.

Ervaringen in eerste pc

Ik heb deze schijf een beetje vooruit gekocht. Ik zou dit jaar een pc gaan kopen, maar had op dat moment al ruimte nodig, ik kwam van 20GB en met ADSL is dat snel gevuld…. Omdat mijn vorige pc een Pentium 3 was, heb ik een goedkope Sweex SATA-controler (silicon 3112) gekocht, en ben ik gaan draaien. Dat viel me niet tegen. Natuurlijk was ik veel minder gewend, maar hij overtrof mijn verwachtingen. De schijf is zeer snel, ook al had ik toen nog NCQ uitstaan. Vanaf deze schijf heb ik ook mijn DVD’s gebrand, en mijn video’s bewerkt. (voor zover dat ging op een P3) Tot zover vond ik mijn aankoop zeer geslaagd.

Ervaringen in mijn tweede (huidige) pc voor de firmwareflash

In mijn huidige pc werd ik minder blij van deze schijf. Ik had namelijk een nForce 4 moederbord gekocht, en die combinatie is niet echt handig, zo staat ook in de FAQ. Regelmatig viel de schijf uit, en dit was niet bevorderlijk voor mijn bestanden: ik heb regelmatig Windows opnieuw geïnstalleerd. Ook gebeurde het vaak dat mijn schijf niet werd herkend. Na lezen op GoT heb ik nieuwe firmware gedownload, maar op deze pc kon ik de schijf niet flashen, waarom weet ik niet. (op dat moment werd de schijf wel herkend door het moederbord) Pas nadat ik deze schijf in mijn eerste pc had gedaan kon ik flashen. Toch vind ik dit een flinke misser van Maxtor, en ik vind dat dit niet had mogen gebeuren. Wel vind ik dat Maxtor het vervolgens goed heeft opgelost.

Ervaringen in mijn tweede (huidige) pc na de firmwareflash

Na deze gebeurtenis, die mijn vertrouwen in Maxtor geen goed heeft gedaan, ben ik toch weer positief over deze schijf. NCQ merk ik niet heel erg, alleen als ik echt grote bestanden verplaats merk ik het verschil. Maar schijf is sowieso al snel. De schijf is op zich redelijk stil, maar zodra je iets wegschrijft, niet meer. En als je vaak wat wegschrijft, dan ga je dat ongewild steeds beter horen. Dit valt op te lossen door deze schijven aan rubber op te hangen of iets dergelijks, en misschien ga ik dat ook wel doen.

Wie deze schijf nu koopt zal in principe geen problemen meer hebben. Helaas was dat bij de introductie van deze schijf anders. Maxtor heeft dit bij mijn weten goed hersteld, en daarom vind ik dat deze schijf één van de betere schijven is. Wie minder belang hecht aan het geluid, en meer aan de snelheid, raad ik deze schijf van harte aan.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 200GB , 200GB?

Reviews door de redactie