Apple iPad mini 4 Wi-Fi 64GB Grijs Review

InfinityEye 3 oktober 2015, laatste update op 22 oktober 2015, 616 views

Apple iPad mini 4 Wi-Fi 64GB Grijs

De nieuwe iPad mini 4 biedt goede mogelijkheden tot multitasking. Je moet wel voor jezelf uitvinden of je het fijn vind op een relatief kleiner scherm twee applicaties te draaien - zeker wanneer ze veel tekst bevatten. Door 2GB RAM hoeft content minder snel opnieuw ingeladen te worden.

Pluspunten

• Gelamineerde IPS paneel

Minpunten

• Mute switch ontbreekt
  • Geheugenupgrades duur

In de loop van de komende weken zal ik deze review uitbreiden, omdat ik het product pas net heb aangeschaft.
Ik wil me voorlopig vooralsnog uitlaten over de nieuwe eigenschappen van de iPad mini 4. Dat zijn in mijn ogen vooral de volgende:
- multitasking
- meer RAM (wat merk je hiervan in de praktijk?)

Multitasking
De iPad mini 4 geeft je de mogelijkheid om twee app's tegelijkertijd naast elkaar te gebruiken. Dit kan zowel in landscape als portrait-modus. De meeste app's zijn aangepast om zoveel mogelijk informatie te laten zien op een deel van het scherm. Zo zie je in mail bijvoorbeeld alleen een lijst van e-mails en wanneer je er op klikt pas de inhoud. Wanneer je alleen een tweede app opent wordt de inhoud van je oorspronkelijke app wat donkerder weergegeven. Pas als je de verhouding tussen beide app's kiest worden beide apps even 'helder' weergegeven en kan je afwisselend in beide content bewerken of verkennen.
In Portrait modus is het denk ik zinvoller om vooral te multitasken met grafische apps (Foto's, Maps, Nieuws-apps), en om met Office-applicaties vooral in Landscape te multitasken omdat de tekst dan wat groter is. Sowieso ben je dan wel geneigd om je scherm iets dichter bij je gezicht te houden (meer op 'smartphone' afstand - 30 cm)

22-10-2015 - Wat me wel opvalt nu ik de iPad twee weken heb gebruikt: wanneer ik weinig-gebruikte apps niet afsluit via de multitasker, zie ik dat internetpagina's toch wel vaak opnieuw geladen moeten worden. Dat gebeurt met name bij het openen van 15 tot 20 apps. Daarbij heb ik ongeveer 6 tabbladen open staan. Ik vermoed dat o.a. Office Word en bijlagen openen >2MB in Mail ervoor zorgen dat het RAM weer volloopt.

Geheugen (RAM)
Ik heb een eerste test gedaan zojuist, waarbij ik enkele webpagina's heb geopend, een PDF van 112 MB in iBooks, grafische e-mails heb bekeken en een stad in Maps bekeek en de Volkskrant-app gebruikte om een artikel te lezen. Hoeveel ik ook verwisselde van apps, de content is direct beschikbaar bij wisselen. Ik zal deze week opletten vanaf wanneer ik merk dat webpagina's opnieuw geladen moeten worden, of Maps de satellietbeelden opnieuw moet downloaden.

3-10-2015 - Dit zijn mijn allereerste bevindingen. Wil je over een specifieke feature meer informatie, vraag het dan even aan me, dan kan ik er deze week naar kijken.

Accuduur
Ook bij veel gebruik gaat de accu gemakkelijk een werkdag mee waarbij er regelmatig naar een wifi-accespunt gezocht moet worden. Na een dag apps (>200MB) downloaden en installeren, gebruik maken van 3D anatomy apps en office-werk ~4 uur die dag, blijft de helft van de acculading over.

Touch ID
Wanneer je op dit moment een iPhone 6s (plus) bezit en je overweegt deze iPad te kopen, realiseer je dan dat de Touch ID-knop de 'oude' technologie bezit van de iPhone 5s/6, en vingerafdrukherkenning langer duurt (ca. 200 tot 500ms?). Dat komt denk ik omdat de sensor alleen actief zoekt naar je vingerafdruk wanneer het toegangsscherm aan is, terwijl dit bij de nieuwe Touch ID-technologie ook gebeurd in slaapstand. Voor mij zou het geen dealbreaker zijn, omdat je je tablet veel doelbewuster gebruikt en je daar vaak meer tijd voor neemt.

Beeldscherm
Het beeldscherm is nu gelamineerd en dat is een aangename verbetering ten opzichte van de iPad 2 en 3 die ik in de winkel heb bekeken. Het scherm is helder en heeft goede kleurweergave. Meer informatie over de displays in de iPads kun je vinden op de website van Displaymate.com:
Nieuw iPad mini 4 iPad screenshootout

Bescherming
Op dit moment gebruik ik de iPad met een Apple iPad mini 4 Smart Cover in blauw, deze sluit het scherm van de iPad redelijk af, maar ik vind het wel een erg dure beschermingstechniek.

Heb jij ook een Apple iPad mini 4 Wi-Fi 64GB Grijs?