Specificaties Tower, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF 932 Review

Leevmeister 15 juni 2009, laatste update op 15 juni 2009, 9.063 views

Cooler Master HAF 932

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Inbouwmogelijkheden
  • Koelprestaties

Minpunten

• Geen stoffilters
  • Geen zwart interieur(had toch heel mooi geweest als ie dat had)
  • Schroefloos montage systeem (5.25" drives zitten niet heel erg goed vast)

Ik heb ook eindelijk de overstap gemaakt naar een Bigtower. Ik was mijn oude Procase Zirco AX zat, want hij had totaal geen ruimte voor kabel management, en de koelprestaties waren niet zo goed (ik had wel 2 casefans in de kast zitten). Ook voor toekomstige upgrades zou deze kast te klein worden, dus ik zocht naar een andere kast. Eerst wou ik eigenlijk een antec 900 of een 1200 nemen, maar dat kon niet om de volgende reden: ik heb 2 dvd branders, en een front panel van mijn X-Fi, dus ik neem al dan gelijk alle 3 de normale dvd drive poorten in. Maar ik wil ook een floppy drive in mijn kast hebben, want die heb ik nogal vaak nodig. Om dus 4 open drive bays te krijgen, was ik dan genoodzaakt om een van de harddrive kooien te verwijderen, maar dat zag ik totaal niet zitten. Mijn broertje heeft de Antec 1200, dus ik kon dat goed inspecteren hoe dat dan zou moeten. Het was ook een geldkwestie, want de antec 1200 was 20-30 euro duurder dan de HAF932, en de Antec 900 was goedkoper, maar ik vond die kast naar eigen mening toch nog te klein. Toen zag ik iemand op tweakers het hebben over de Coolermaster HAF 932, dus ik dacht, dat is ook misschien wel wat. Na verschillende reviews (waaronder die op tweakers) gelezen te hebben, ben ik op de keus gekomen van deze kast.

De koop

Ik heb de kast gewoon bij de Alternate in Ridderkerk gekocht voor ¤129,-. Eerst wou ik hem bij de Highflow bestellen, maar het bleek dat ze die kast niet op voorraad hadden, en ik had geen zin daar op te wachten. Toen ik de doos voor de eerste keer zag, viel het mij eigenlijk wel mee hoe groot de doos was, hij was namelijk niet veel groter dan mijn Procase Zirco doos, waar mijn eerste systeem afgeleverd in was. (ik heb namelijk in 2006 een Alternate kant-en-klaar systeem, model Phasis, gekocht, waar ik heel veel upgrades aan uit heb gevoerd) Het gewicht veel me eigenlijk wel mee, hij zou 13 kilo moeten wegen, ik moet zeggen dat ik het niet voelde, maar ik ben gewend zware computer kasten te tillen :) Eenmaal thuis gekomen heb ik de doos gelijk uitgepakt, en de kast los op de grond gezet.

De inbouw

Toen de kast eenmaal op de grond stond, haalde ik het zijpaneel eraf, om te kijken wat allemaal meegeleverd was met de kast. Je krijgt onwijs veel schroefjes bijgeleverd bij de kast, moederbordspacers, M3 schroeven en die iets kleinere schroefjes. Er bleek later ook een moederbord layout kaart erbij te zitten om de kijken op welke plek je de spacers moest plaatsen, maar ik heb die niet nodig gehad. Handleiding was heel handig, maar ik heb hem maar 1 keer nodig gehad voor de inbouw. Eerst ben ik begonnen met het uitbouwen van mijn oude kast, de Zirco AX. Dit duurde ongeveer een kwartier tot een half uur. Toen ik met het uitbouwen klaar was, ging ik eerst mijn onderdelen afstoffen, want ik heb dit niet vaak kunnen doen vanwege de rede dat mijn oude kast zo klein was, en ik bijna nergens bij kon zonder iets uit te bouwen.

Als eerste ging mijn voeding in de kast, deze heb ik in de bodem van de kast geïnstalleerd. Mijn voeding is modulair, en ik had dus alleen de 24 pin voedingplug en de 4/8 pin voedingsplug erop zitten, later komen de andere kabels pas. Als tweede was het moederbord aan de beurt. Wel eerst al die moederbordspacers geïnstalleerd, en het I/O Shield geïnstalleerd. Toen ging het moederbord erin, en heb ik het vastgezet. Daarna installeerde ik de optische drives, het voorpaneel van mijn X-Fi en een 3.5” floppy drive (ja, die heb ik nogal vaak nodig :P, dat hoort bij mijn hobby) in een 5.25” verloopstuk was er al bij was geleverd. Daarna waren de videokaart en de geluidskaart aan de beurt. Dit ging heel makkelijk, en ik had geeneens schroeven nodig, want de kaarten zaten al gewoon goed vast. Als laatste van de grote componenten waren de harddrives aan de beurt, deze sleden makkelijk in de desbetreffende sledes, en klikte je gewoon vast.

Ik had tot nu toe nog geen enkele kabel vastgezet. Ik zette de kast op de grond, en haalde ook het andere paneel eraf. Het was mijn bedoeling de kabels zo goed mogelijk op te ruimen in de dubbele zijwand. Ik ben ongeveer een halfuur bezig geweest met al de kabeltjes te ordenen, en vast te zetten. Naar mijn mening is het goed gelukt, vooral voor een eerste keer. Nog een fanmate tussen de zijpaneelfan gezet, want ik had geen plek meer voor die fan op het mobo, dus dan maar de fan op molex met een fanmate ertussen . Toen was ik eindelijk klaar met alles, en kon de kast weer dicht :D

Het uiterlijk

De meningen over het uiterlijk van de ze kast zijn nogal verdeeld. Sommige mensen vinden hem prachtig, anderen vinden hem afgrijselijk. Een site vond dat de kast eruit zag als iets wat uit de achterbak van een Hummer zou kunnen zijn gevallen. Ik vind deze kast wel mooi, en daar gaat het voor mij om . Ik vind deze kast een ruig en militair uiterlijk hebben. De rode LED-fan aan de voorkan van de kast is niet heel duidelijk zichtbaar. Als het donker is, zie je eerder de Power- en HDD- led. Deze LEDs zijn blauw, en heel fel. Coolermaster had er beter aan gedaan om ook rode LEDs te gebruiken voor deze lampjes, of tenminste iets minder felle blauwe LEDs zodat de rode LED-fan er meer uit springt.

Eén van de minpunten van deze kast is het feit dat er geen enkele stoffilter in de kast zit. Als je op een stoffige zolder (zoals ik) zit, zal deze kast van binnen erg snel stoffig worden. Tóch heb ik voor deze kast gekozen, omdat ondanks het feit dat mijn procase zirco AX stoffilters had, de kast gewoon stoffig van binnen werd. Ik maak liever deze kast een beetje regelmatig schoon, dan dat ik een kast heb waar de stoffilters niet eens functioneren.

De binnenkant van de kast

Toen ik de kast eenmaal open had gemaakt, viel mij op hoe immens veel werkruimte deze kast had. Geen enkele kast die ik ooit heb gehad, heeft zoveel ruimte als de HAF932 mij geeft. De kast ondersteunt alle reguliere formfactors, zoals Micro-ATX, ATX en E-ATX. Mijn Gigabyte P35C-DS3R (ATX), past met gemak in de kast.Wat héél erg handig aan deze kast, is het gat in de backplate onder de cpu. Dit vergemakkelijkt het vervangen van processorkoelers enorm, vooral als ze een backplate hebben. Waar je normaal je hele moederbord voor moest verwijderen, kan je gewoon bij deze kast de koeler verwijderen, zonder de hele zooi te moeten uitbouwen. De rand van dit gat wordt mooi afgedekt door een rubber strip, die je beschermt voor scherpe randen. Deze kast maakt gebruik van een schroefloos montage systeem. Dit wordt gebruikt bij de 5,25 inch bays, de hdd bays en de uitbreidingspoorten. Bij de harddrives heeft coolermaster sledes gemaakt, die je uit de constructie kan schuiven, en vast kan klikken. Je klikt de harde schijf erin, en je kan hem in de kast schuiven. Mocht je toch nog willen schroeven, dan kan je aan beide zijkanten van de harddrive nog 1 schroef vastzetten, mocht je dat nodig vinden. Dit heb ik gedaan, gewoon voor de zekerheid.
Bij de 5.25 Inch bays is er een soort van klik mechanisme. Als je je DVD-drive in de drivebay schuift, en op de knop drukt, dan zit de dvd drive vast, aan één kant welteverstaan, de andere kant kan je het beste gewoon nog vastschroeven, want de ene klikkant is niet genoeg.

Bij de uitbreidingssloten van het moederbord kan je je uitbreidingskaart vast zetten met plastic klemmen, deze houden rekening met dual-slot kaarten, en ze zetten de kaart heel goed vast. Alleen het onderste slot werkt niet zo goed met dit mechanisme, omdat hij aan de onderkant geen ondersteuning heeft. Wat verder ook nog handig aan deze kast is de dubbele zijwand. Zo kan je je kabels ten minste fatsoenlijk wegwerken, en dat komt de airflow ten goede, maar je kast ziet er ook gelijk een stuk opgeruimder en netter uit. De kast is erg breed, 23 cm ongeveer, dus bijna (zo niet alle) cpu koelers zullen met gemak in deze kast passen. De power en resetknop zitten aan de bovenkant van de kast. Niet alleen de knoppen zitten daar, maar ook een bakje waar je bijvoorbeeld je mobiel en USB stick in kan leggen. Dit bakje heeft een rubber matje, dat verwijderbaar is, en als je het eraf haalt, dan kom je de fillport voor een eventueel watercooling reservoir tegen.

Het zijpaneel huist een 230 mm fan (die je naar wens ook kan vervangen voor 4x 120mm fans), 1 van de 3 die standaard meegeleverd worden met de kast. Boven de fan zit er ook nog een window en een paar ventilatiegaten in het zijpaneel. Als je een Watercooling Radiator wilt installeren is er ook nog genoeg plaats daarvoor. Bovenin is er plek voor een 360 radiator en onderin een 240 (je verliest sowieso eentje, dat hangt af van waar je de voeding installeert ;) ). Via de window zie je mooi het interieur van je kast. Al met al een mooie, maar ook functionele kast, met alles erop en eraan.

Modbaarheid

Ik heb mijn kast niet gemod, maar ik zie op internet vooral paintjobs op deze kast gedaan worden, waar hij zich ook goed voor leent. Ik vind de originele kast al mooi, dus ik ga daar ook niks aan veranderen. De kast is eigenlijk ook gewoon al af.

Geluidsproductie en koelprestaties

Naar mijn mening is dit een heel stille kast, in ieder geval de stilste die ik ooit heb gehad. Als ik mijn videokaart fan wat lager zet (want die staat op 80 procent, waar die wel te horen is, maar niet irritant), dan hoor ik de kast amper. Alle casefans draaien gewoon 100%.
De koeling van deze kast (hij heet niet voor niets HAF = High Air Flow) is zeer goed, sommige onderdelen zag ik gewoon een verschil van 7 t/m 9 graden Celsius. Deze kast koelt ook zelfs beter als het zijpaneel erop zit, maar dat lijkt me logisch omdat hier een 230 mm intakefan in zit. Ik raad vooral mensen met veel warme onderdelen deze kast aan, vanwege de goede airflow.

Al met al is dit een hele goede kast met heel veel inbouwmogelijkheden voor de prijs die je ervoor betaalt. Ik zou zo iedereen deze kast aanraden, alleen moet je hem wel mooi vinden, en dat is iets persoonlijks :P

Update 15 juni 2009

Ik heb me processor koeler onlangs vervangen met een Cooler Master GeminII, ik voeg hierbij de foto even van bij. De koelprestaties in deze kast in vergelijking met de Freezer 7 Pro is 5 Graden C. De fans die ik op de geminII heb gebruikt zijn Artic Cooling 12 PWM fans, met PST (PWM sharing technology), dit wil zeggen, ik kan t/m 5 fans dmv doorlussen op 1 pwm aansluiting aansluiten. Dit had ik nodig voor de cpu fans, want ik heb maar 1 CPU fan header (en nu draaien ze lekker op dezelfde RPM :D

Heb jij ook een Cooler Master HAF 932?

Reviews door de redactie

Hangt er een beetje vanaf welk moederbord je hebt. Mijn vorige moederbord had de backplate wel op dezelfde plek zitten, maar nu ik over ben op s1366 heb ik niet meer zoveel aan dat gat :P De socket op mijn moederbord zit iets lager dan gewenst.

Verder een prima review! De kast is ideaal voor goede luchtkoeling EN voor waterkoeling. Ik heb er zelf 10 fans inzitten en alles is watergekoeld. Echt super. Een kast die meerdere systemen meegaat.

edit: Ik denk dat het gat voor s775 goed zit, maar voor s1366 niet meer. Overigens heb ik er verder geen last van.

edit2: Je kunt misschien nog noemen dat er bovenin plek is voor een 360 radiator en onderin een 240 (hangt er ook vanaf waar je je voeding plaatst ;)). Ook zitten er in het zijpaneel gaten om 4x120mm fans op te hangen ipv de enkele 230mm.

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 23 mei 2009 20:26]

Daar heb je inderdaad gelijk in, maar voor het merendeel is dit gat wel gewoon goed (dat neem ik aan tenminste, anders zat het er niet in :P )

Edit: ja, ik zal het nog wel toevoegen van die fans, zo spoedig mogelijk iig :P

Edit2: is inmiddels aangepast, bedankt voor de tip :D

[Reactie gewijzigd door Leevmeister op 23 mei 2009 20:32]

Leuke review :D

Heb de kast zelf ook en ben er zeer tevreden over. Wel heb ik de voorste fan uitgezet aangezien de harddisk temperaturen hier prima blijven en het scheelt toch weer wat geluid.
Mijn HD4870 koeler heb ik vervangen door een Scythe Musashi. Draait op 100% en komt niet boven de andere fans uit.
hmm ik heb deze kast ook en ik zoud ie rooie led fan maar aan laten staan krijgt je videokaart ook weer wat meer frisselucht.. want die fan gebruik ik niet alleen voor me hard drive te koelen :)
Prima review!

Voor deze prijs overweeg ik serieus een aankoop! Wat een ruimte ook in deze case, of vergis ik me nu? Volgens mij is die qua prijs/kwaliteit 1 van de beste kasten momenteel verkrijgbaar! Ook qua case fans ziet het er perfect uit! En volgens mij is er genoeg ruimte in de kast om een grote koeler te monteren (bv zo'n zalman koeler op de processor)!

[Reactie gewijzigd door Bram205 op 15 juni 2009 21:36]

Reken er niet op dat de wieltjes bruikbaar zijn; na een maand gebruik zijn twee van de vier gebroken.
Ik heb deze kast nu al weer een maand. Heel mooi en fijn ding, maar er is 1 ding waar ik niet goed van word; resonantie! De zijpanelen maken regelmatig een irritant geluid terwijl al mijn fans op hun langzaamst draaien :(
Heb resonantie op de kast zelfs niet onder load, begint me serieus de keel uit te hangen, had hem binnengebracht bij winkel om wat hardware bij te laten plaatsen, alles eens te kuisen en kabels wat beter aan te brengen.
Zeiden dat ze niks aan reso konden doen :(
Nog een nadeel, vind ik is dat bv card readers niet vast te krijgen zijn met die toolless 5"25' dingen.

De verf is ook niet echt kras bestendig.

Hele goede review anders ;)

[Reactie gewijzigd door AsoT op 23 mei 2009 23:11]

Welke cardreaders praat je over dan, geef me aub een voorbeeld? Ik heb namelijk ook een 3.5 " cardreader liggen, en die krijg ik gewoon met gemak geinstalleerd in de drivebay met de converter.

Over de verf, tja, het is maar hoe je met je kast omgaat hé ;)

Bedankt voor je reactie :)
Deze: http://www.ms-tech.de/ger...t/detail/pdcid/35/pdid/51

Bij mij zitten er nog geen echte krassen in hoor maar de verf vind ik toch niet zo krasbestendig, ik zat er eens met een ijzeren deeltje van mijn headset tegen en er zat al een heel klein krasje in, je moet wel redelijk dicht kijken om het te zien. Met andere kasten die ik gehad heb was de verf toch beter, zelfs van goedkopere merken. Misschien is het omdat het zo'n special verf is met een soort van kleine deeltjes erin.
Goede review.

Ik heb alleen een vraagje: waarom werk je met 3 geheugenmodules? Het DC-aspect gaat zo verloren ;(

Ik vind die manier van werken met de hardeschijven die een kwartslag draaien maar irritant. Dat is ook met de CM690. De SATA-kabel gaat bij mij helemaal dubbel :/
Ik had ook eerst maar 2 memory modules geinstalleerd (Crucial geheugen met die goede micron chipjes erop :D ), maar later kreeg ik van iemand nog een 1gb ram module, en toen heb ik die gewoon bij mij in de kast erbij gezet. Mijn crucials draaiden standaard 667 mhz, maar ik heb ze op 800 mhz gezet, net zoals de OCZ module die er nu ook in zit. Maar ik merk niet zo heel veel dat het nu niet dual channel is.

Dat van die harde schijven kan je goed vinden, of je vind het maar niks. Deze kast heeft volgens mij bij de achterkant van de hdd's wel wat meer ruimte dan de CM690 heeft, want de ruimte tussen de kabel en het paneel is nog ruim 2 cm.
Heb deze kast al verschillende maanden staan, ben er tevreden over.

1 van de usb aansluitingen werkt niet, bij mij is het 1 van de luidste kasten die ik ooit gehad heb maar weet nog altijd niet of het nu aan de kast ligt of aan mijn Sapphire 4870 :)
De fans draaien namelijk allemaal boven de aangegeven 700 RPM.
Misschien eens een fan controller erin steken.

De leds zijn inderdaad veel te fel, in het donker kan je er een boek bij lezen.

Ik zou zeker alle gebruikte bays vastschroeven, had een DVD brander erin gezet zonder, na 2 dagen was hij kapot door de vibraties (wat duidelijk te horen was tot ik de opvolger vastschroefde).

Al in al een goede makkelijk werkbare kast met goede temps -> waar ik hem eigenlijk door gekocht had.
Ja, het kan ook aan je ati hd4870 liggen, want iemand in mijn familie heeft dat geval, en die is zeker niet stil. Dat van die usb aansluitingen heb ik gelukkig nog geen last van, maar ik heb wel een ander probleem. De bovenste 230 mm fan draait bij mij maar op 470 RPM max. Ik heb coolermaster al gemaild, en had al een nieuwe fan ontvangen, maar de DPD heeft de fan tijdens transport gebroken ;( . Nu heb ik ze weer een mail gestuurd, met de vraag of ze nog een nieuwe kunnen sturen (hopelijk krijg ik dan een hele fan }> )
Heb nochtans de fan van 4870 draaien onder de 20% en is de nieuwere zogezegd stillere versie.
Die usb aansluiting, ach ja, er staan er genoeg op, enige spijtige is dat het er 1tje van voor is die ik constant gebruik voor usb sticks, externe opslag etc te wisselen dus ik heb er eigenlijk maar 3.

Fans zouden allemaal op 700 RPM moeten draaien behalve de achterste dacht ik.
Was al aan het zien geweest voor een fan controller maar voorlopig doe ik het nog zonder, maar 1 draait ook echt op 700 volgens mobo.

[Reactie gewijzigd door Graviton12 op 24 mei 2009 09:06]