Specificaties 7" (1024x600), Android 4.4, WiFi - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab 2 A7-10 Zwart Review

Awesomehobo 2 oktober 2015, laatste update op 13 januari 2016, 2.515 views

Lenovo Tab 2 A7-10 Zwart

Budget tablet die naar verwachting presteert

Pluspunten

• Formaat
  • Gewicht
  • Prijs/kwaliteit
  • Mat beeldscherm

Minpunten

• Geen stereo speakers
  • Geen camera aan de achterkant
  • Aan/uit knop vervelend

Niet geinteresseerd in een lang verhaal?
Scroll naar beneden voor een korte samenvatting!

Onlangs aangeschaft bij Coolblue, de Lenovo Tab 2 A7-10.

De A7-10 van Lenovo is een budget tablet met redelijke prestaties.

In de doos vind je de tablet zelf, een USB - Micro USB kabel, een Powerblock en wat informatieboekjes. (quick start guide en garantieinformatie)

De tablet is voorzien van een 1.3Ghz Quad core van Mediatek, 1Gb aan ram, en 8Gb aan interne opslag.
De opslag is uitbreidbaar via een Micro-SD kaart, tot een extra van (naar mijn weten) 32GB.

De tablet kost bij datum van schrijven 89,-, en voor een tablet is dat relatief goedkoop.
Voor zo'n prijs zal je dan ook niet de beste prestaties verwachten.

Wat mij opviel tijdens het eerste gebruik van de tablet, is dat het scherm mat is.
Dit was mij niet bekend, en was ook nergens vermeld.
In mijn ogen is dit een voordeel (denk aan gebruik buiten, bij zonlicht), maar brengt wel enig nadeel met zich mee.
Allereerst lijkt het scherm gevoeliger voor vingerafdrukken als normaal.
Ditzelfde geld overigens voor de behuizing van de tablet, welke zeer veel vingerafdrukken aantrekt.

Ten tweede is de helderheid van de tablet niet heel goed in te stellen.
Tegenwoordig is men vaak gewend aan de 'slider', die je ziet in IOS, en (de nieuwere versies van) Android.
Echter heeft deze tablet 'maar' 3 opties; donker, licht, of zeer helder.
Eerstgenoemde optie zal weinig gebruikt worden, dit omdat het lastig is om in deze stand normaal te werken.
'licht' is een redelijke helderheid, terwijl je veelal toch de helderste optie zal kiezen.
Dit omdat de helderste optie bij deze tablet ongeveer gelijk staat aan 70% van de maximale helderheid van nieuwere telefoons.

*Edit*: Slider is terug te vinden in de instellingen, maar is echter niet beschikbaar als "Quick Access"

Lokale opslag is weinig.
Van de 8Gb houd je circa 4.7Gb over.
Dit nadat je alle applicatie updates hebt uitgevoerd, aangezien bijna alle standaard applicaties gepdatet moeten worden.
Het systeem zelf draait overigens op Android 4.4, met een skin van Lenovo zelf.
Het systeem heeft veel weg van stock Android, met de uitzondering dat het niet beschikt over een app tray.
Alle applicaties e.d. die je installeert, worden dus standaard geplaatst op 'het bureaublad'.

Dit zie ik niet als een nadeel, en gebeurd met meerdere Android tablets.
IOS heeft dit standaard.

1GB Ram is weinig.
Mijn telefoon heeft al 3GB, laat staan een tablet.
Echter is mijn telefoon circa vier keer zo duur.
Voor een tablet van 89,- is het een logische keuze, en dus geen groot hinder.

Performance is goed, voor de prijs.
Zorg er voor dat je niet te veel applicaties tegelijkertijd open hebt staan, en de meeste acties zullen zonder problemen verlopen.
De tablet ondersteund een maximale video resolutie (bekijken van videos) van 720P.
De accu van 3450Mah is voldoende om een paar uur lang filmpjes op Youtube te kunnen kijken, of spelletjes op te spelen.
Voor kinderen, of 'beginnelingen' in de tablet wereld, is dit dus een goed instapmodel.

De tablet beschikt over WiFi, GPS en Bluetooth. Mobiel internet wordt niet ondersteund.
Zelf heb ik gemerkt dat het WiFi bereik op de tablet soms wegvalt, terwijl dit niet gebeurd bij mijn telefoon. Dit kan echter een persoonlijk issue zijn, en vat ik dus ook niet op als nadeel.

Samenvatting;

Voor 89,- is dit een prima tablet.
Het presteert naar verwachting, en heeft een mooie 'look & feel'.
Het enige waar ik mij soms aan irriteerde, is het indrukken van de aan/uit knop, terwijl de bedoeling was om het geluid zachter te zetten.
De positie van deze knoppen is naar mijn mening 'niet verwacht', en kan soms dus tot irritatie lijden.
Om spelletjes op te spelen en filmpjes op Youtube te kijken is dit een leuke tablet.
Verwacht er echter niet van om zwaar te gaan multitasken, want de 1Gb aan Ram zal dit niet toelaten.

k vond ik gister een advertentie bij bol.com, waar zij de A7-30 aanbieden, voor dezelfde prijs van 89,-.
Deze tablet heeft een lichte upgrade t.o.v. de A7-10, namelijk dat hij over een camera aan de achterkant beschikt, een ietwat luxer design, en 16GB aan interne opslag, i.p.v. 8.

Mocht de A7-30 op tijd van lezen dus nog dezelfde prijs zijn, zou ik die zeer zeker aanraden over de A7-10.

Desondanks blijft het een leuke tablet, en is het zeker zijn prijs waard. :)

UPDATE 13-1-2016 20:34::
Zojuist een notificatie ontvangen op de tablet, waarbij het gaat om een systeemsoftware-update. Het betreft hier een update naar Android 5.0, ofwel Android Lolipop.
(houd er rekening mee dat deze update 887MB in beslag neemt, en deze specifieke tablet 'maar' 8GB heeft in totaal)

UPDATE 13-1-2016 21:21
Succesvol de tablet geupdate naar Android 5.0.
Tablet runt soepel, tot nu toe geen problemen mee ondervonden.
Met Android 5.0 is overigens ook de App Tray er bij gekomen.

Heb jij ook een Lenovo Tab 2 A7-10 Zwart?

hoe zit het met de kijk hoeken van de tablet?
De kijkhoeken zijn naar mijn mening verbazend goed, desondanks het ( vrij lage resolutie) LCD scherm. Als ik de tablet 70 graden van mijn zicht af zou draaien, kan ik nog steeds alles op het scherm vrij duidelijk zien.

Ik ben verder echter geen specialist in dit soort zaken, maar naar mijn mening is het (zeker voor deze prijs) meer dan prima
mooi om dat te horen, hoe zit het met de accu-duur tijdens het spelen van een spelletje, mn laptop/telefoon houden het hooguit 2/3 uur uit als ik n beetje star-wars Commander aan t spelen ben. Hoe lang houd deze t vol?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet uitbundig heb getest.

Het enige spel wat ik er op heb staan, en dus ook gespeeld heb, is Clash of Clans.
Ik weet niet in hoeverre dit vergelijkbaar is met Star Wars Commander, maar ik kan sowieso 5 uur door, als ik het continue aan heb staan.

Dit is wel met 'middelmatige' schermhelderheid, dus niet voluit.
o, dan denk ik dat t met Star wars commander dan ook wel zo ongeveer zo lang vol houd, Fijn dat je snel reageert :)
Geen probleem ^^

Houd er wel rekening mee dat de tablet, naar zijn prijs, niet heel veel 'rekenkracht' heeft.

Het is een vrij trage tablet, maar voor het kijken van videos en een spelletje spelen is hij wel oke.

Het opstarten van apps e.d. kan dus ook wat langer duren als je al andere apps open hebt staan.

Zelf gebruik ik hem regelmatig voor Spotify, Youtube en dus ook Clash of Clans, maar nooit echt tegelijkertijd
Goede review. Zat ook te kijken naar een budget tablet. Nu blijkt de tab2 7-10 een snellere cpu te hebben dan de 7-30. Op zich vreemd. De 7-30 is ook goedkoper.

Btw.
De slider of quick toggles is pas in iOS 7 gekomen terwijl dat al in Android 2.3 zat en wellicht al eerder.