Eminent hdMedia EM7071 Review

Antaeus_1 4 juni 2009, 5.049 views

Eminent hdMedia EM7071

Pluspunten

• Kan enorm veel verschillende bestanden afspelen
  • Goede beeld- en geluidskwaliteit
  • Stille ventilator
  • Veel bijgeleverde kabels
  • Goede gebruiksaanwijzing

Minpunten

• LAN is traag, overzetten van bestanden gaat langzaam (gebruik FTP)
  • Geen volledig toetsenbord op scherm
  • Geen mogelijkheid om bestanden van USB schijf rechtstreeks over te zetten op interne schijf
  • Grote videobestanden (1080p van 15Gig of meer) afspelen kunnen door de hoge bitrate haperen.

Geluidskwaliteit Score: 4
Na eerst de Conceptronics CFULLHDMAi en de Mvix Mvix PVR in huis te hebben gehad, heb ik uiteindelijk gekozen voor de Eminent 7071.

Alle 3 de apparaten zijn netjes verpakt, voldoende kabels erbij en de gebruiksaanwijzingen zijn redelijk, met uitzondering van de Eminent, deze is duidelijk beter en uitgebreider.

Ik zocht een mediaplayer welke veel verschillende videoformaten moest kunnen afspelen. Mijn tv speelt full-HD 1080i af, dus de uitgang moest HDMI zijn.
Ik heb een snel draadloos netwerk en wilde alles via wifi afspelen dus moest de mediaplayer dit bezitten.
Voor audiobestanden heb ik al een Logitech Squeezebox. Deze speelt met een erg goede kwaliteit muziek af, met name MP3 en FLAC (zit achter een analoge high-end installatie).

De Conceptronics heb ik binnen 24 uur weer terug gebracht om 2 redenen. Door niet goed te lezen bleek dat je het apparaat via een USB adapter draadloos moet maken. Ik heb zo'n stick en eerlijk is eerlijk, dat werkte direct goed. Echter kan je dan geen harde schijf meer toevoegen omdat er maar 1 USB connector aanwezig is. Ik begon al te overwegen om toch een bedraad netwerk aan te leggen.
Echter kan de Conceptronics niet overweg met ISO files, die ik juist graag download (op het kaartje bij de winkel waar ik hem kocht stond overigens dat dit wel kon). Voor de muziekliefhebbers is het belangrijk te weten dat hij ook niet met FLAC overweg kan.
Ondanks alle positieve kanten toch terug gebracht en omgeruild voor een Mvix PWR met i TB interne schijf.
--> Inmiddels schijnt de Conceptronic dit allemaal wel te kunnen, evenals relatief simpel de USB connector uit te breiden. Voor mij staat nu wel de vraag of het aan mij heeft gelegen dat ISO en FLAC niet afgespeeld werden, of dat er een modificatie heeft plaats gevonden.

Deze heb ik 14 dagen lang in huis gehad. Er waren een aantal punten waar ik mij meer en meer aan begon te ergeren.
Allereerst het kabaal van de ventilator. Ondanks de keuze om deze op zacht te zetten bleef het echt ergeren. Als je dan eens lekker relaxed van een muziekdvd wilde genieten, dan is dat gewoon niet prettig.
Verder heb ik veel problemen gehad met het koppelen aan het draadlose netwerk. Ik ben geen IT-er maar ook geen digibeet. Wanneer mij dit 6 uren experimenteren kost dan is het niet gebruiksvriendelijk. Uiteindelijk heb ik het aan de praat gekregen met als ergenis dat bij ingeschakelde beveiliging (versleuteling) ik geen gebruik van de webapplicaties (Youtube, etc.) kon maken. Geloof me, alles geprobeerd en gecontroleerd.
Als je dan full HD hebt, dan wil je dat ook weleens bekijken met een film. De meeste 1080 films zijn in de p-variant (meer beeldlijnen ten opzichte van de i-variant). Met een bijgeleverde applicatie moet de Mvix via je computer met diverse bestanden overweg kunnen welke niet rechtstreeks kunnen. Ik heb het nooit aan de praat gekregen.
Ondanks alle mogelijkheden waren de ergernissen groter dan de vreugde en ben ik toch verder gaan kijken.

Ik liep toen tegen de Eminent aan. 2 verkopers gaven aan dat deze wat meer voordelen heeft. Zo kan de firmware beter worden geupdate waarbij de Eminent ook met nieuwe extensies overweg kan. Hij heeft een bittorrent en nzb client aan boord, kan met een optionele harde schijf min of meer als een NAS worden ingezet, etc. etc. Maar is niet draadloos. Ik kan inmiddels uit ervaring zeggen dat er op dit moment niks boven een bedraad netwerk gaat.

Inmiddels draait deze ruim een week. Bij aankoop wel een 1 TB schijf erbij gekocht. Wanneer je de doos opent ligt de deksel er los op met de scroefjes netjes verpakt. Een HD aansluiten is binnen 1 minuut gedaa en binnen 2 minuten is alles gereed. Veel kabels, waaronder een op het oog solide hdmi kabel. Een afstandsbediening die goed in de hand ligt met oplichtende knoppen (hoe eenvoudig kan iets goeds toch zijn). Het aansluiten gaat goed, voldoende mogelijkheden. En nu iets erg prettigs, de ingebouwde ventilator is niet hoorbaar (ik heb gecontroleerd of deze wel werkte) dus geen storende bijgeluiden.

Het enige wat tijd koste was het zoeken naar de mappen op mijn eigen computer met daarin de bestanden. Deze kan je het beste in de vorm van shortcuts zelf aanmaken.
Het apparaat biedt enorm veel mogelijkheden onder water, zoals bittorrents, rechtstreeks downloaden via nzb's en gebruiken als ftp. Voor mij was het belangrijkste 1080p en Matroska af kunnen spelen naar 1080i. Kan die (er zijn enorm veel uitgangsmogelijkheden, inclusief 1080p) Ook ISO en FLAC. Firmwareupdates gaan via het internet. Menustructuur is simpel waardoor zelfs mijn vrouw er mee overweg kan.

Beeld- en geluidskwaliteit zijn beide erg goed, ook muziekbestanden zet de Eminent goed om naar analoog.

Is er dan niks wat beter kan? Jawel. Ik kan niet sneller dan met 4MB/s bestanden naar de interne harde schijf krijgen (eigen computer en netwerk is volledig 1Gig).
--> Wanneer je bestanden via de ingebouwde FTP server overzet haal je tussen de 7 en 8MB/s, wat ik nog steeds niet bijster snel vind, maar wel acceptabel is.

Verder is het lastig om woorden e.d. in te typen omdat je geen volledig toetsenbord hebt (ook niet virtueel op je beeldscherm) Daar zou Eminent wat aan kunnen doen.

En wat ik mis is een mogelijkheid om de bestanden op een gekoppelde USB HD over te zetten op de interne HD.

--> Grote zeer data-intensieve films, zoals 1080p met alles erop en eraan hebben op bepaalde momenten een behoorlijk hoge bitratesnelheid, soms de 50mbit overschrijdend (praat ik over films van 15 gig of groter die op de interne schijf staan). Dan begint de boel te stotteren en te haperen. Aangezien het juist leuk is om dat soort films te bekijken zou een oplossing wenselijk zijn.

Maar al met al een apparaatje wat je niet snel in verlegenheid zal brengen wanneer je digitale video en audio wilt afspelen. Vergeet hierbij je draadloze netwerk.

Heb jij ook een Eminent hdMedia EM7071?

Reviews door de redactie

Deze Eminent is een NMT (Networked Media Tank) met de zelfde mogelijkheden en beperkingen als de anderen. Het basis ontwerp in de Popcorn Hour, en deze krijgt dan ook het snelst de firmware updates. Deze wil echter nog wel eens warmte problemen krijgen (kleine behuizing zonder ventilator). Ik heb zelf een HDX-1000. Hierbij is het warmteprobleem opgelost door een aluminium behuizing te nemen en de processor hier aan vast te maken. De hele behuizing is hiermee koelblok, werkt erg goed.
Er zijn echter nog veel meer merken en modellen, kijk maar eens op het forum hier http://gathering.tweakers...st_messages/1325337///nmt.
Bittorrent, NZB etc. kunnen ze allemaal. Keuze genoeg dus.
Je hebt volkomen gelijk dat er meer dan voldoende keuzemogelijkheden zijn, te veel eigenlijk.
Ik geloof ook dat we pas aan het begin staan van de mogelijkheden en ik denk ook dat de ontwikkelingen erg snel zullen gaan. Grote vraag is of je moet wachten of niet? Ik denk dat de huidige mogelijkheden ruim voldoende zijn.
ik ben wel eens benieuwd wat er nu zo uitgebreid is aan de handleiding van de Eminent t.o.v. die van Conceptronic. Je maakt er wel melding van maar legt niet uit waarom. Leer ik van.

De verkoper heeft inderdaad maar beperkte kennis mbt de gigabit aansluiting
lees hier de rest
waar uitgelegt wordt dat het wel kan.

een externe hdd maakt meer herrie als een interne hdd ? moet je me dat toch eens uitleggen ..
effectief zitten ze alle 2 in een behuizing.

PS en ik zie liever een nzbclient op een 500Mhz nasje draaien dan dat het gedaan moet worden op een 300Mhz Sigma Designs processor. Maar goed als je dat geen belemmering (of je hebt geen nas) is dat inderdaad een alternatief
Maar goed als tie aan het parren is moet je niet naar een film gaan kijken .. ;-)
Hoe maak ik de mediaspeler draadloos? Ik heb een Belkin N Adapter in de mediaspeler zitten, handmatig het IP-adres ingegeven, gateway en DNS echter krijg ik geen LAN-led knipperend.
Kan je mij vertellen hoe dat werkt met die NZB server, ( zoals SABNZB ) ...
Als dit op dit apparaat werkt dan doe ik namelijk gelijk mijn Cfullhdmai weg inruil voor deze :)

Edit:
Ik lees net hoe het zo'n beetje in zijn werk gaat. Weet je toevallig of er ook andere apparaten zijn die dit doen :)

Download, click and play. Use the built-in BitTorrent and Usenet client to download music or movies directly on the internal harddrive of your Eminent EM7071 hdMEDIA High-Definition Media Player. No need to keep your computer turned on while downloading. Did you know that the Eminent EM7071 hdMEDIA High-Definition Media Player opens and repairs the files you have downloaded? That is what we call download, click and play! Please make sure that you do not download material that is protected by copyright.

[Reactie gewijzigd door Sjempoe op 23 mei 2009 20:14]

Ik gebruik voor NZB bestanden het programma SABnzb. Ik heb geen gebruik gemaakt van de ingebouwde mogelijkheid van de Eminent.

Zoals ik eerder aangaf is de overdrachtsnelheid via LAN slechts rond de 4MB/s. De Eminent heeft ook een FTP server. Indien je de bestanden via FTP overbrengt is de snelheid ineens verdubbeld.
Volgens mij heb je de Conceptronic niet lang genoeg uitgebreidt gebruikt, want zowel FLAC als ISO worden wl ondersteund.
Nu weet ik niet hoe je je data streamt, maar dat kan bv ook wel gelegen hebben aan je uPnP server of zo.
Door mappen te sharen had ik toegang tot de nodige bestanden. Verder had ik er een externe HD bijgekocht en daar de nodige bestanden opgezet. De ISO bestanden en mijn behoorlijke hoeveelheid FLAC bestanden kon hij niks mee. Beide kreeg ik niet aan de praat, beide stonden ook NIET vermeld op de doos.

Ik heb naar aanleiding van jouw berichtje even gekeken op hun website en zie dat je deze nu wel kunt afspelen. Of ik ben abuis en heb ik er samen met 2 verkopers totaal naast gezeten, of er zijn wat positieve aanpassingen geweest. Daarbij heeft hij wel een 1Gig LAN aansluiting (volgens een verkoper is het echter alleen de ingang maar kan de processor het niet aan, geen idee of dit echt zo is of het een broodje aap verhaal was)

Verder las ik ook dat je door middel van stekker meerdere USB ingangen kunt creren. Dat maakt de Conceptronic toch wel weer een interessant apparaat denk ik. Enige wat echt niet gaat is natuurlijk een interne harde schijf. De externe harde schijven maken meestal toch wel wat kabaal.
Kan je iets vertellen over de snelheid van de interface? Deze zou nogal traag zijn bij vergelijkbare modellen zoals de Popcorn Hour A110 en de HDX1000.

En hoe is het met de feature Uizending Gemist?
Ik vind de interface niet storend traag of zo. Het overschakelen gaat netjes maar verwacht geen 1ms klik&go, de processor heeft het soms al zwaar genoeg:-)

Nu heb ik niks met uitzending gemist maar ik geloof niet dat die feature erop zit, wel en hele boel andere leuke en minder leuke dingen.

Wel is er een soort van gebruikersnetwerk en het zou zo kunnen dat die mogelijkheid daar te vinden is.

Overigens gaat het allemaal pas echt interessant worden wanneer je op de interne snelle harde schijf een lekkere grote 1080p film download met alles erop en eraan. Je kan piekmomenten halen van meer dan 50kbps en ja, dan begint het allemaal echt te haperen :)

[Reactie gewijzigd door Antaeus_1 op 4 juni 2009 00:20]

Ik zou ook graag weten hoe ik de Eminent heMedia 7071 draadloos aan mijn netwerk kan krijgen. Ik heb het geprobeerd met een N Adapter van Linksys maar het lukt op geen enkele manier.
Is het iemand gelukt? En hoe heb je het voor elkaar gekregen?
Alvast bedankt voor de reactie(s).