Raijintek Triton Core AIO Water Cooling Solution Review

melek-taus 1 oktober 2015, laatste update op 26 oktober 2015, 7.928 views

Raijintek Triton Core AIO Water Cooling Solution

Niet alleen ziet de TRITON er echt geweldig uit met het verlichte reservoir en doorzichtige slangen, maar ook presteert de TRITON uitermate goed. Dit alles terwijl het installeren erg gebruiksvriendelijk is gebleven en voor een erg lage prijs van rond de 80,- is toch duidelijk een koopje.

Pluspunten

• Goede koel prestaties
  • Gebruiksvriendelijke installatie
  • Geweldig uiterlijk
  • Groot reservoir/ koelblok
  • Doorzichtige slangen
  • Uitbreidbaar
  • Verlicht reservoir
  • Goedkoop

Minpunten

• Fans maken aardig wat lawaai op hoge toeren

Geluidsproductie (min) Score: 5

Verpakking
Uiterlijk
Inbouwen
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Zoals velen weten probeer ik altijd computers samen te stellen die er gewoon gelikt uitzien. Ik ben geen casemodder hier heb ik nog de tijd nog de apparatuur voor. Toch probeer ik mijn computers altijd een beetje persoonlijk te maken. Zo gebruik ik altijd gesleavde kabels en stem ik alle onderdelen op elkaar af. Af en toe kleine aanpassingen aan de behuizing, maar meer ook niet.
Wat ik wel altijd geweldig vind zijn mooie waterkoelingssystemen. Ik vind het echt geweldig om een mooie opstelling met waterkoeling te zien.Ik bekijk dus ook veel worklogs van casemodders en heb casemodders als vrienden. Zelf gebruik ik echter altijd AIO waterkoelers. Het enige wat ik hier jammer aan vind zijn altijd de gebruikte slangen. Elke AIO waterkoeler die ik ooit heb gezien is voorzien van zwarte of soms witte slangen. Nu kun je dit natuurlijk zelf aanpassen echter zou ik mij daar niet aan wagen en ik zie liever een set welke standaard al is voorzien van doorzichtige slangen met eventueel kleurstof. Hier lijkt mij toch wel een grote markt voor te zijn. Er zullen genoeg systeem bouwers zijn die kwijlen naar al die mooie water koeling builds en zelf niet verder durven te gaan dan de AIO setjes van Corsair of Cooler Master.

Tot een jaar geleden dacht ik dat er nooit een fabrikant zou komen met een AIO koeler voorzien van doorzichtige slangen. dit veranderde toen ik op verschillende websites een bericht las over een AIO waterkoeler met doorzichtige slangen waarbij het zelfs mogelijk was om kleurstof toe te voegen. Het bleek hier om de TRITON van het merk Raijintek te gaan. Raijintek is voornamelijk bekend van hun behuizingen en luchtkoelers, als de naam je al wat zegt. De TRITON is ook de eerste AIO waterkoeler die zij op de markt hebben gebracht.

Maanden lang heb ik websites zoals Tweakers.net, Hardware.info, Caseking.de en dergelijke in de gaten gehouden om erachter te komen wanneer de TRITON nou eens beschikbaar zou komen. Dit duurde dermate lang dat ik maar eens zelf contact op heb genomen met Raijintek . Uit hun reactie maakte ik op dat de TRITON zo gewild was dat ze er niet tegen konden leveren. Dit verbaasde mij niets aangezien ze met de TRITON toch echt een gat in de markt van de AIO koelers hebben gevonden.

Toch voelde ik mij niet verslagen en heb ik maanden moeten wachten tot ik eindelijk een doosje in ontvangst heb mogen nemen. Ook Robbie bleek er erg blij mee te zijn aangezien hij er gelijk met de doos vandoor ging.

In deze review beoordeel ik de Raijintek TRITON zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's die ik host via Photobucket. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen en foto’s.

Specificaties:

Hieronder volgen de specificaties van de TRITON zoals deze op de website van Raijintek te vinden zijn.

Raijintek Triton product pagina

Het koperen waterblok is een nieuw design en bevat nieuw ontworpen micro kanalen, met een extra groot koel oppervlakte voorzien van 2 kanalen voor de beste stroming van de vloeistof.

De gebruikte pomp is ook een geheel nieuw exclusief ontwerp met een hoog stromings- gehalte van wel 120 liter vloeistof per uur, wat nogal was is. Het exclusieve ontwerp zorgt ook voor een laag geluid van maximaal 20 dBA. Het betreft een duurzame en betrouwbare pomp met glijlagers, grafiet pijp en keramische as met een levensverwachting van 50.000 uur.

Niet alleen het waterblok en de pomp is speciaal ontworpen voor de TRITON, maar ook hebben de koelvinnen van de radiator een hoge dichtheid. Dit zorgt natuurlijk voor een verbeterde geleiding van de temperatuur.

De TRITON wordt geleverd met twee 120 mm fans welke ook nog voorzien zijn van een fysieke fancontroller om de snelheid aan van de fans aan te kunnen passen.
De snelheid van de ventilatoren is 1000 tot 2600 RPM met een geluid van 21.6 tot 41.6 dBA wat voor een luchtstroming van 38.889 tot 100.455 CFM zou zorgen.

Om het nog helemaal af te maken is de TRITON voorzien van 3 flesjes kleurstof zodat je zelfs de koelvloeistof van een kleur kan voorzien. De beschikbare kleuren zijn rood, groen en blauw. Om dit geheel een mooier effect te geven is de doorzichtige tank ook nog eens voorzien van 2 led lampjes.

De specificaties spreken naar mijn mening voor zich, we hebben duidelijk een erg nette en complete AIO waterkoeler in handen.

Verpakking:

De verpakking van de TRITON wordt geheel bekleed met foto's en specificaties van de TRITON. Je kan duidelijk aan hand van de verpakking zien dat dit niet zomaar een waterkoeler is.
De naam TRITON is glanzend met een sprekend lettertype op de doos geschreven. Er is goed nagedacht over het design van de elementen en als vormgever vind ik dit er toch erg goed uitzien. Wat verder ook erg handig is aan de verpakking is het handvat aan de bovenkant, niet dat de doos veel weegt, maar toch is het handig.
Natuurlijk zegt het uiterlijk van de verpakking niets over de inhoud, maar een mooi uitziende verpakking kan ik waarderen.

De doos wordt vrij simpel opengevouwen waardoor de inhoud direct zichtbaar is. We zien een mooie grote radiator liggen met twee ventilatoren. Alles ziet er goed verzegeld en stevig verpakt uit. Voor de zekerheid is de pomp/ reservoir zelfs voorzien van een stuk piepschuim voor het geval er toch iets gebeurt tijdens vervoer.

Als we eenmaal alles uit de doos hebben gehaald hebben we twee ventilatoren , de TRITON en een zakje met accessoires. Het ziet er allemaal erg compleet uit.

Allereerst pakken we het plastic zakje met accessoires erbij. Zo is al duidelijk te zien dat er flink wat accessoires met de TRITON worden geleverd.

In het plastic zakje vinden we alle schroeven en bevestigingen voor de TRITON. Verder zitten er nog 3 flesjes met verschillende soorten kleurstof in en zelfs een zakje met koelpasta en een schepje hiervoor. Ook heeft Raijintek twee 3 pins naar molex adapters in het pakket gedaan, wat altijd handig kan zijn als je niet genoeg 3 pins aansluitingen op je moederbord hebt. De handleiding moeten we natuurlijk ook niet vergeten. Accessoires zijn er dus duidelijk genoeg.

Als eerste valt me op dat backplate voorzien is van een erg dik stuk foam. Dit natuurlijk ter bescherming van de achterzijde van je moederbord.

Als we alles eenmaal uit de doos hebben dan zien we toch dat we een mooi compleet pakket hebben.

Uiterlijk:

Laten we allereerst beginnen met de twee 120 mm ventilatoren. Het zijn zoals te zien witte ventilatoren met een zwarte behuizing en een glimmend Raijintek logo in het midden. De ventilatoren hebben 7 grote bladen wat voor een vrij krachtige luchtstroom zou moeten zorgen.

Zoals is te zien zijn de ventilatoren met een fysieke fan regelaar aan elkaar verbonden. Dit is erg handig aangezien je beide fans dus met 1 enkele 3 pins fan aansluiting kunt aansturen. Zo hou je sowieso dus nog een fan aansluiting over voor de pomp van de TRITON of eventuele andere fans in je systeem. Naar mijn mening heeft Raijintek hier toch echt goed over nagedacht. Zelf kom ik namelijk altijd 3 pins aansluitingen te kort op mijn moederbord.

Het enige minpunt aan de regulator is dat er nergens staat hoe snel de fans draaien of op welke stand deze staan. Links is langzaam en rechtsom is sneller.

Als we de TRITTON in handen hebben weten we gelijk waar we het voor doen. Het is toch echt een hele indrukwekkende koeler.
Het eerste dat mij opvalt zijn de mooie doorzichtige slangen en de verchroomde fittingen.

Zoals elke AIO waterkoeler is de TRITON al vooraf gevuld, je kan deze direct vanuit de verpakking plaatsen zonder dat je iets hoeft toe te voegen. In wezen zou je er zelfs geen omkijken naar hebben aangezien hij onderhoudsvrij zou moeten zijn.

Wat duidelijk opvalt is het formaat van het reservoir, deze is namelijk echt groot. Ik heb nog nooit zo'n groot reservoir gezien bij een AIO koeler. Natuurlijk is dit ook wel logisch aangezien er een vrij grote en krachtige pomp in zit.
Het reservoir ziet er echt gelikt uit en op de bovenkant na is deze geheel doorzichtig.

De slangen zitten zoals te zien vast met knelfittingen. Hierdoor heb je de mogelijkheid de slangen eventueel te vervangen, het hele set schoon te maken of zelfs uit te breiden. Volgens de specificaties kan de pomp 120 liter water per minuut doorpompen wat technisch gezien genoeg moet zijn om het set uit te breiden en de videokaart eventueel te voorzien van waterkoeling.

Als we goed kijken zien we aan de zijkant van het reservoir een led lampje. De TRITON is aan beide kanten voorzien van een ledje waardoor deze oplicht als de computer wordt aangezet.

De bovenkant van het reservoir is voorzien van een zwarte laag met hierop het Raijintek logo. Zelf had ik dit doorzichtig gelaten met het logo in het zwart. Ik denk dat het er dan nog wel beter had uitgezien.

Links boven op het reservoir zien we de vuldop. Zou je de aanwezige vloeistof willen kleuren met de kleurstof kan je deze zeer simpel losdraaien en de kleurstof hierin gieten. Als je de koeler zou willen voorzien van nieuw vloeistof kan je deze ook gebruiken om de koeler leeg te laten lopen. Het dopje heeft een rubberen ring zodat deze niet kan lekken. Wees wel voorzichtig met het vastdraaien aangezien de metalen fitting in het plastic vastzit, voor je het weet kan je dit kapot hebben gedraaid. Vast is dus vast.
Normaal gesproken is de vuldop voorzien van een garantiezegel, deze heb ik er echter zelf afgehaald omdat ik kleurstof aan de TRITON zal toevoegen. Op het moment dat je de garantiezegel verbreekt door bijvoorbeeld kleurstof toe te voegen heb je geen recht meer op garantie. Dit wordt duidelijk op de website van Raijintek vermeld en kan ik ook wel begrijpen aangezien je de vuldop bijvoorbeeld verkeerd vast kan zetten waardoor er schade aan je computer ontstaat.

De TRITON is voorzien van een erg groot koelblok wat er voor zorgt dat de CPU goed kan worden gekoeld. Let er natuurlijk wel op dat je eerst de bescherm folie eraf haalt voor je deze plaatst.

De pomp van de TRITON wordt zoals elke waterkoeler aangestuurd door een 3 pins connector. Deze kan je dus op elke fan connector van je moederbord aansluiten. Middels de 3 pins naar molex adapter kan je de TRITON ook direct op je voeding aansluiten. De kabel is al standaard gesleaved wat ik erg netjes vind aangezien dit er gewoon stukken netter in je computer uitziet.
Let erop dat als je een dergelijke koeler zoals dit op je moederbord aansluit dat je de fan control functie voor die specifieke aansluiting uitschakelt. Zou je de fan control functie aan laten staan wordt de pomp niet voorzien van een constante stroom aan energie en je moederbord of fan control software kan natuurlijk de RPM van de pomp niet vaststellen waardoor deze ook raar kan reageren.

Het formaat van de radiator is niet heel verschillend van een normale 240 mm radiator, deze is dus niet veel dikker of groter. Wat wel gelijk opvalt is de breedte van de kanalen. Deze zijn zoals de specificaties aangeven een heel stuk smaller dan bij welke radiator die ooit heb gezien. Dit zou voor een betere geleiding van de temperatuur zorgen.

De verchroomde fittingen maken het geheel toch echt wel af.

Als we de TRITON inschakelen zien we het hele reservoir oplichting. Wel moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat de standaard vloeistof niet UV reactive is en dus hierdoor niet verlicht wordt.

Het led lampje oogt blauw, in het echt is dit minder en nijgt het toch meer naar wit. Waarschijnlijk komt dit dus door het reservoir en gebruikte materiaal of koelvloeistof.

Rond om de fittingen en de vuldop zien we een verlichte rand verschijnen als de TRITON aanstaat. Dit zorgt toch wel voor een heel mooi effect.

Gevuld met blauw kleurstof ziet de TRITON er nog beter uit dan eerst. Dit geeft de TRITON toch echt net dat beetje meer.
Het vullen ging verder erg simpel, later in deze review ga ik hier verder op in en kan je hiervan een filmpje zien.

Met een koeler zoals dit kan je naar mijn idee van elke computer wel een heel mooi systeem maken wat aardig wat respons zal krijgen op een LAN party.

Inbouwen:

Het inbouwen van de TRITON ging nog makkelijker dan verwacht. Allereerst controleer je welke schroefgaten je op de backplate nodig bent. De backplate wordt zowel voor Intel als voor AMD sockets gebruikt, het enige verschil is de gebruikte schroefgaten.

Heb je de schroeven door de bracket gedrukt plaats je deze aan de achterkant van je moederbord. De dikke schuim laag op de bracket richt natuurlijk naar het moederbord toe. Dit zorgt ervoor dat het moederbord niet beschadigd, maar ook zodat niets in directe aanraking komt met de backplate.

Met de moertjes zet je de backplate vast. Er zitten een plastic ringetjes in het pakket, deze plaats je voor de moer zodat je de moer goed vast kan draaien en zodat de moer het moederbord niet beschadigd.

Alle moertjes draai je flink strak aan zodat de backplate goed vast zit en er geen beweging meer inzit. Het kan haast niet makkelijker zijn.

Nu leg je de frontplate op de moeren en zet je deze met schroeven vast. Let er wel op dat de schroeven voor de backplate verschillen van de schroeven voor de frontplate. De frontplate schroeven zijn een stuk korter.
Zorg ervoor dat de frontplate goed vastzit deze houdt de TRITON namelijk op zijn plek.

Nadat we de brackets hebben vastgezet kunnen we de TRITON gaan plaatsen. Als eerste plaatsen we de radiator aangezien het makkelijker is om het koelblok ergens neer te leggen/ hangen.

Nu kan je de koelpasta op de gewenste manier aanbrengen. TRITON levert een klein zakje koelpasta met een spateltje erbij echter zal ik dit niet gaan gebruiken. Het uitsmeren van koelpasta is iets wat ik nooit heb gedaan en als ik koelers in handen krijg waar de koelpasta al is aangebracht maak ik dit ook gelijk schoon om zelf de koelpasta toe te brengen.
Ik gebruik zelf al jaren Arctic Silver 5 en maak gebruik van de zogeheten rijstkorrel methode. Dit doe je door de koelpasta midden op de CPU in de vorm van een kleine rijstkorrel aan te brengen. Doordat je de koeler hierop vastzet wordt de koelpasta vanzelf uitgesmeerd over de CPU. Het motto is ook, minder is meer, teveel koelpasta kan namelijk leiden tot slechte prestaties aangezien de koeler niet direct de CPU raakt. De pasta zorgt er alleen voor dat er geen oneffenheden zijn en het gehele oppervlakte contact maakt met de CPU. In wezen is de benaming koelpasta incorrect aangezien de pasta niet koelt, maar alleen voor een betere geleiding zorgt door het maken van een effen oppervlakte.

Nadat we de CPU hebben voorzien van koelpasta plaatsen we voorzichtig het koelblok op de CPU. Druk deze niet te hard aan, dit wordt geleidelijk gedaan door de schroeven waarmee het koelblok wordt vastgezet. Aan weerszijde van de het koelblok plaats je een schroef en deze zet je langzaam vast. Ik schroef nooit gelijk eentje helemaal vast, dit doe ik in stappen. Allereerst draai ik een schroef tot de helft en dan draai ik de volgende tot de helft en dan de eerste weer een stuk om vervolgens de schroeven dus geleidelijk vast te zetten.

Zoals je nu zal opvallen heb ik de radiator verandert van plek. Dit kwam mij beter uit omdat de slangen tegen de ventilator achterin mijn behuizing drukten.

Nu hoeven we alleen nog de ventilatoren te plaatsen en de bescherm folie van de voorkant van het koelblok te halen en dan zijn we klaar.

Ik moet hierbij zeggen dat ik nog nooit zo simpel een koeler heb geplaatst. De meeste backplates van mijn vorige koelers bestonden altijd uit meerdere delen of rare gaten voor de verschillende sockets. Dit was toch echt een stuk simpeler dan dat ik had verwacht. Het plaatsen van de TRITON is duidelijk erg gebruiksvriendelijkheid en met de handleiding erbij kan elke beginner dit zonder problemen doen.

De TRITON ziet er zonder verlichting al erg goed uit in mijn systeem. Het is toch echt een heel mooi aanzicht en ik snap ook waarom Raijintek leverings- problemen heeft met een AIO koeler zoals dit.

Zetten we de verlichting aan dan komt de TRITON in mijn systeem pas echt tot zijn recht. Mijn systeem is voorzien van blauwe CCFL cathodes dus het kan er een stuk lichter/ blauwer uitzien dan in het echt.

Kijk niet raar op als je op bepaalde foto's mijn geheugen op ziet lichten, het betreft hier Avexir geheugen wat middels een hartslag effect wordt verlicht. Erg lastig om beide verlicht op foto te krijgen.

Op de meeste foto's is het niet goed te zien maar de gebruikte blauwe kleurstof blijkt dus wel UV reactive te zijn.

Ik kan echt uren naar een mooi systeem kijken en de TRITON heeft mijn systeem toch echt afgemaakt. Het krijgt bijna de looks van een zelfbouw waterkoelingssysteem. Zo zonder dat ik weet hoe de TRITON presteert zou ik deze zonder erover na te denken alleen al voor het uiterlijk kopen.

Gebruik:

Het is erg lastig te beoordelen hoeveel geluid een AIO koeler als deze is ingebouwd. In veel gevallen zal een videokaart of een ventilator namelijk meer geluid maken dan de koeler zelf. Hieronder vinden jullie een filmpje waaruit je enigszins kan beoordelen hoeveel geluid de TRITON maakt. In het begin van het filmpje hoor je een klik, dit is de knop achterop mijn voeding. Wil je dus 1 op 1 geluid met de werkelijkheid kan je aan hand van je eigen voedingsschakelaar het geluid op ware hoogte instellen.

Als we de TRITON inschakelen valt de verlichting ons natuurlijk als eerste op. Het blijft me nog steeds verbazen dat je voor deze prijs zoveel functionaliteit in een koeler krijgt. Wat verder ook zal opvallen is dat de TRITON nauwelijks hoorbaar is. Als je het geluid van het filmpje voluit zet dan hoor je de koeler natuurlijk wel maar in het echt komt hier vrijwel geen geluid af. Ik zet soms met verbazing mijn computer aan omdat ik mijn vorige AIO koeler wel duidelijk kon horen en ik nu soms even kijk of de koeler wel aanslaat.

Het plaatsen van de TRITON was zoals voorheen vermeld een stuk makkelijker dan verwacht, dit geldt echter ook voor het toevoegen van de kleurstof. Natuurlijk verwacht je niet dat dit lastig is, maar voor iemand die nog nooit kleurstof heeft toegevoegd of zelf een waterkoelingssysteem heeft opgebouwd kan dit nogal een uitdaging met schrikmomenten zijn.

De vuldop laat zich aardig makkelijk losdraaien en aan de binnenkant van de vuldop zien we ook een mooie rubberen ring. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de vuldop geen water doorlaat maar ook dat deze ook niet te strak hoeft te worden dichtgedraaid. Zoals eerder vermeld, vast is vast, draai niet te ver anders kan je de metalen fitting los/ kapot draaien aangezien het in plastic vastzit.

Het vullen heb ik voor jullie gefilmd, achteraf kwam ik er echter achter dat ik de verlichting niet heel hoog had staan waardoor het eerste deel van het filmpje aardig donker is geworden.

Wel wil ik iedereen erop attenderen de koeler goed te testen voor je deze in je computer plaatst. Je weet maar nooit of een fitting niet goed vast zit of dat de vuldop niet goed terug geplaatst is. Zelf heb ik de koeler in dezelfde positie als ik deze heb ingebouwd bijna 12 uur lang op het aanrecht laten draaien.

Zoals ik in het begin heb vermeldt is het mogelijk de ventilatoren te regelen met een klein draaiknopje. In het volgende filmpje is te zien en te horen dat de ventilatoren op de hoogste stand aardig wat lawaai maken, maar wat ook duidelijk wordt is dat deze erg veel lucht verplaatsen.
Helaas heeft de regulator geen voelbare standen, je draait eraan en ineens zie je de ventilatoren een stuk sneller draaien. Ik verwacht dat er 3 standen zijn aangezien ik niet meer verschil kon waarnemen in draai snelheid en geluid.
Op de laagste stand vind ik de ventilatoren het prettigst werken, er komt vrijwel geen geluid vanaf en ook wordt er aardig wat lucht verplaatst wat dus wel voor de nodige koeling zal zorgen.

Zoals je kon horen zijn de ventilatoren niet te gebruiken op de hoogste stand, deze maken dermate veel lawaai dat dit niet prettig zal zijn in een systeem naast je.

Middels mijn telefoon en een decibel meter applicatie heb ik geprobeerd te meten hoeveel geluid de TRITON en de ventilatoren maken.
Aangezien een mobiele telefoon en een gratis applicatie geen professioneel meet apparatuur is heb ik natuurlijk eest het geluid in de kamer gemeten. Hierbij heb ik er ook voor gezorgd dat er helemaal geen geluid waarneembaar was zodat we een enigszins betrouwbaar uitgangspunt hebben. De 30 dB in de kamer is in wezen dus muisstil.

Zoals te zien op de grafiek is de TRITON zelf aardig stil. Dit hebben we hierboven op de filmpjes ook kunnen waarnemen, maar een grafiek licht het nog iets beter toe. De ventilatoren op de laagste stand maken ook niet echt veel lawaai. Pas als we de ventilatoren hoger instellen zijn deze goed hoorbaar tot zelfs erg luid.

De AIO koeler die ik voor de TRITON gebruikte was een 120 mm Seidon van Cooler Master. 120 mm houdt in dat de radiator maar zo groot is als 1 ventilator terwijl die van de TRITON 2 ventilatoren groot is. Door het formaat is het niet meer dan logisch dat de TRITON beter zal koelen dan de Seidon. Toch verbaasde mij de prestaties van de TRITON, ik had niet verwacht dat mijn CPU zo koel zou blijven, vooral niet na een hele dag gamen en benchmarks draaien.

Om goede resultaten op papier te krijgen ik minimaal 3 keer de temperatuur tijdens elke test gecontroleerd. De temperaturen zijn middels MSI Command Center, FurMark en SpeedFan op een rijtje gezet en hiervan heb ik het gemiddelde genomen.
Beide AIO koelers heb ik met de gelijke hardware onder nagenoeg dezelfde omstandigheden getest. Het betreft hier een MSI B85-G43 moederbord, I5 4570 CPU in een Termaltake Core V51 behuizing met 4 intake en 3 outtake ventilatoren.

Aangezien ik een niet overclokbaar systeem gebruik heb ik niet de mogelijkheid de TRITON in een overclock situatie te testen. Zelf vind ik dit ook niet erg belangrijk aangezien ik een gamer, grafisch vormgever en tech geek ben. Overclocken is leuk, maar persoonlijk vind ik de hardware tegenover de meerprijs niet waard. Wel verwacht ik als ik mijn testresultaten zo bekijk dat de TRITON een CPU ook in een flinke overclock situatie goed koel kan houden.

Conclusie:

Niet alleen ziet de TRITON er echt geweldig uit met het verlichte reservoir en doorzichtige slangen, maar ook presteert de TRITON uitermate goed. Dit alles terwijl het installeren erg gebruiksvriendelijk is gebleven wat in veel gevallen bij AIO koelers heel anders is. Ik heb niet veel te klagen over de TRITON behalve dat de ventilatoren op hoge snelheid teveel lawaai maken, maar dat nemen we voor lief en veelal worden er toch altijd andere ventilatoren gebruikt. De TRITON biedt de mogelijkheid tot uitbouw en ook heb je de keuze tussen 3 verschillende kleurstoffen. Dit alles voor een erg lage prijs van rond de 80,- is toch duidelijk een koopje.

Er zijn AIO koelers genoeg op de markt, maar ik denk niet dat je de TRITON met een van deze kan gaan vergelijken. Naar mijn mening heeft de TRITON geen concurrentie op de AIO markt. De enige waterkoelers die eventueel een vorm van concurrentie kunnen bieden zijn zelfbouw systemen.

Volgens de Griekse Mythologie is Triton de zoon van Poseidon wat hem tot een van de goden van de zee maakt. Dit verklaart volgens mij waarom Raijintek deze naam aan hun AIO heeft gegeven. We hebben hier namelijk duidelijk te maken met een god onder de AIO waterkoelers.

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Raijintek Triton Core AIO Water Cooling Solution?

haha, same case mate !

Toch een vraagje over de slangen, in een via-via ervaring heb ik toch gemerkt dat de slangen erg stroef zijn en dat ze makkelijk in de weg lagen. Heb jij hier ook last van of merk je het niet ?
Erg geweldige behuizing, heb deze nu al een jaar en nog steeds heel blij mee. Vooral door de mogelijkheden en ruimte.

Nee ik vond de slangen juist erg soepel, tenminste in vergelijking met de AIO setjes die ik voorheen gebruikte. Natuurlijk buigen ze wel een bepaalde richting op, maar dat is slang eigen natuurlijk. Het is dus niet zo dat ze in de weg lagen of ervoor zorgen dat de koeler maar op 1 manier kan worden gemonteerd. Wel had ik zelf nog gelezen dat de slangen snel knikken, maar ook hier geen last van gehad anders had ik dat wel gemeld.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 3 oktober 2015 16:20]

Beste Melek,

Ik zag je review staan en ik moet zeggen heel netjes gedaan.

aangezien je al wat dagen met deze AIO koeling zit heb ik een paar vragen want ik ben op het punt mijn NZXT x61 te vervangen.
Hoe is het geluid van deze pomp ? want mijn pc is op dit moment super stil op de pomp na van de x61. zelfs op sillent hoor je hem beetje grinden. en wat zijn je koelprestaties?

Is het misschien mogelijk ander vloeistof erin te plaatsen zoals bv de Mayhem Aroura en een ander radiator te denken aan een 280 MM ?

hoop op je snelle reactie.
Hallo Fhiko, bedankt voor je reactie.

Als je een van de filmpjes bekijkt/ beluisterd zal je horen dat de TRITON vrijwel geen geluid maakt. Deze is dus echt heel stil en presteert boven mijn verwachtingen uit. Dat mag ook wel met zo een groot koelblok. Als je benchmarks bekijkt op bekende websites zoals Tomshardware, Anandtech zie je dat net als in mijn review de TRITON uiterst goed presteert.
Verder is het mogelijk om de TRITON uit te breiden maar ook naar eigen zeggen aan te passen. De slangen zitten vast met draai/ klem fittingen dus je kan inderdaad de radiator los koppelen en een andere radiator aansluiten. Middels de vuldop of door de slangen los te halen kan je hem leeghalen en zelf ook vullen met elk ander vloeistof.
Bij het plaatsen van een andere radiator zou ik er wel rekening mee houden of de fittingen passen. Dit weet ik verder niet.
Dankjewel voor je snelle reactie. dan gaat ik hem zeker aanschaffen morgen.

ik zag alleen nog een dingetje staan wat is het verschil tussen de Raijintek Triton en de Raijintek Triton Core

Groet

Fhiko
De Core edition is zonder kleurstof. Verder geen verschil.
Is dat zo? Ik heb de Triton Core enige weken geleden besteld bij SiComputers, en daar staat bij dat de 3 flesjes kleurstof + de 2 120mm fans erbij zitten?
Helaas is de levertijd een probleem, ik moet tot medio december wachten...
Als je kijkt op de website van Raijintek zie je dat de Core zonder vloeistof is. Als er vloeistof bij zit heeft de verkoper de verkeerde model naam vermeld.

Ja de Triton is erg gewild, hierom heb ik hem ook ge´mporteerd uit Duitsland.
Hij is op voorraad bij bv amazon.co.uk... Daar staan echter 4 reviews die stellen dat hij snel lekkages heeft?!
Ben benieuwd wat jij daarvan vindt.

O ja, en kijk voor de lol eens naar de grafiek "prijsontwikkeling", die piek in het aantal views :)
De lekkages hebben meer te maken met de levering van het pakket. Ik had al vakers gelezen dat het reservoir gebroken/ beschadigd is tijdens de levering en dat dit niet werd gecontroleerd voor de plaatsing. Dit is eigenlijk ook de enige reden die ik kan terug vinden waarom er meldingen zijn van lekkages.

Bij elke AIO koeler is het te adviseren deze eerst te controleren op schade en lekkages die kunnen ontstaan door verzending.

En LOOOOOL. op de views.
Je hebt invloed in Nederland, tweakers ftw! :)
Foutje hier ...de Core versie is zonder Fans..
Het enige wat mij tegenhoud om deze AIO te kopen; is dat de garantie vervalt als je er een kleurtje bij doet....zo ook met het uitbreiden van de AIO. Verder mooie review en leest lekker weg :D !
Ja dat is wat mij ook deed twijfelen, maar voor de prijs dat die kost kon ik hem niet laten liggen. Kaal zonder kleur ziet hij er ook vet uit hoor.
Bedankt voor je reactie.
Dat ben ik met je eens; het is een plaatje om te zien :D (ik dacht dat die eerst rond de 180 euries zat...is snel gezakt :P )
Hij was ook aardig prijzig en bijna een jaar niet leverbaar. Heb hem zelf via Duitsland laten leveren en ineens is hij hier verkrijgbaar 8)7
Mooie review! Bedankt :)

Kan je mij vertellen of de fittingen los te halen zijn? Zodat de slangen dus door de gaten in een behuizing naar buiten kunnen.
Ja het is mogelijk om de fittingen geheel los te halen. Je kan bijvoorbeeld dus ook langere slangen gebruiken of totaal andere fittingen.
Super! Net als bij de Swiftech AIO.
Bedankt voor de aanvulling :)
Erg leuk om je (eerste) ervaringen met dit setje te lezen. Ik heb zelf nooit aan waterkoeling gedacht maar dit lijkt mij toch wel een leuk projectje.
Bedankt voor je reactie, de koeler zit nu al 3 weken in mijn systeem en ik ben er echt blij mee. Zou je ooit waterkoeling willen plaatsen is dit absoluut een aanrader. Het installeren was zoals je zag super simpel.
Het is een goede leesbare review! Ga zo door!
Bedankt voor je reactie en dat is ook inderdaad de bedoeling.
Dit is weer goed leesvoer geweest voor jn mijn pauze. Heel schoon geschreven, met mooie duidelijke foto's en een geweldige foto die van je hond.
Ik ben al enige tijd op zoek geweest naar een nieuwe AIO koeler en ik denk toch dat ik het gokje ga wagen met de TRITON. Je review komt dus precies op tijd vooral omdat ik al op zoek was naar reviews en jij de enige bent die hiervan een echte gebruikers review heeft geschreven. Nogmaals heel netjes en welbedankt voor de review.
Graag gedaan en veel plezier ermee als je voor de TRITON kiest.
Helemaal vergeten te reageren; foei Pim! De video's met het vullen van de loop en de ventilatoren maken het af. Voorzichtig voor je handjes met zulke hoge toeren. :P Top review!
Haha Pim toch, volgende keer strafwerk en nablijven haha. Sowieso bedankt voor je reactie. Had zoiets het vullen moet ik filmen al was ik eerst bang voor een water spektakel.
Van de toeren schrok ik inderdaad, zo snel had ik ze niet verwacht.
Mooie review :)

Goed leverbaar in NL ook... pfff :/
Tot vorige week was de Triton nog goed leverbaar, maar zoals vermeld is de Triton dermate gewild dat deze snel is uitverkocht.
Zelf heb ik de Triton vanuit Duitsland ge´mporteerd.
Te freaking cheap voor woorden, kan t eigenlijk nog niet geloven. Verder erg complete review, mooie plaatjes en layout. Puntje is wel het weinige vergelijkingsmateriaal, zie graag meer 😉 zou m graag aan een oc test willen hangen.. Stock is ook maar..ehm.. Stock 😀
Bedankt voor je reactie en dat was ook mijn reactie toen ik hem op de markt zag komen. Had graag een OC test of uitgebreidere vergelijking gedaan echter helaas niet het materiaal voor.
Supervette build en gave review! Helemaal terecht dat je in de top 3 van beste gebruikersreviews staat! :)
Bedankt voor je reactie en ja ik ben ook echt blij met mijn build.