Apple iPod Classic 120GB Zwart Review

Ardjee 8 juni 2009, 2.846 views

Apple iPod Classic 120GB Zwart

Pluspunten

• Prijs per Gigabyte
  • Uploadsnelheid
  • 120 gigabyte!

Minpunten

• bekrast snel
  • ondersteuning van andere media players is nog niet optimaal.

Geluidskwaliteit Score: 4
Nadat ik 3 jaar lang een el cheapo mp3speler van de blokker had gehad, werd het tijd om eens iets moderns te kopen. Ik had (dacht ik) 8)7 vrij weinig eisen, belangrijk was dat de speler langer meeging dan de luttele 4 uurtjes die me vorige mp3 speler uit zijnn batterij trok, en ik moest er al mijn muziek op kwijt kunnen. Vooral deze 2e eis zorgde ervoor dat ik bij de ipod classic uitkwam, aangezien het de enigste ipod was waar ik al mijn muziek (ruim 60 gig) op kwijt kon, en bij andere merken was de prijs voor een gelijkwaardig product te hoog.

Algemene beoordeling: voldoende

De reden dat de ipod classic geen goed of zeer goed krijgt, is dat het voor mijn gevoel op sommige puntjes wat steekjes laat vallen, maar verderop meer hierover.

Featureset: slecht

voor een product van ruim 200 euro, had ik persoonlijk meer features bijgeleverd willen hebben, de doosje van de ipod bevatte uiteraard een ipod classic 120 gigabyte, een usbkabel/oplader, en een plastic dopje wat om je ipod heen moet voor de universal docking station en uiteraard een paar oordopjes, helaas waren de oortjes van 8 euro die ik een keer eerder had gekocht voor me mp3 speler van betere geluidskwaliteit. (Over geluidskwaliteit kan ik niet eerlijk spreken, aangezien ik geboren ben met een kleine gehoorbeschadiging)
Een groot gemis vind ik het ontbreken van itunes, aangezien apple zo erg hun best doet dit programma te pushen, en dan nog de klanten het programma zelf laten downloaden, terwijl je er ook bijna meteen safari bij krijgt. Als ik deze programma's wou hebben, had ik ze al gehad.

Beeldkwaliteit: Goed

Alhoewel ik zelf nog geen films gekeken heb, ben ik toch positief over het beeldkwaliteit. Pas als er een felle zon op schijnt vervaagt het beeld pas, maar dit is eigenlijk met de meeste schermen die in de zon gehouden worden. Zelf gebruik ik midden in de nacht het licht van me ipod om niet te struikelen over de stoelen die in me kamer staan, er komt dus genoeg licht vanaf.
ook belangrijk is vermelden hoe groot het scherm is, volgens de apple site is het scherm 2.5 inch en heeft een resolutie van 320 x 240 pixels bij een ppi van 163.

Geluidskwaliteit: Goed

De ipod classic voldoet prima waarvoor die bedoelt is, namelijk muziek afspelen. Er zitten redelijk wat standaard equalisers op, maar ik heb het op normaal staan, naar mijn mening word er genoeg geknutselt in de studio's aan muziek. ook leuk om te melden is dat er een volumebegrenzer aanwezig is met de mogelijkheid om hier een wachtwoord op te zetten :) ik heb zelf de grens ergens op 85% gezet, aangezien mijn gehoor al niet de beste is. Wel wil ik vermelden dat het geluid van de standaard oordopjes door mij niet als geweldig beschouwd worden, (alhoewel ze wel comfortabel in de oor zaten)

Bouwkwaliteit en afwerking: Voldoende

Op bouwkwaliteit vind ik de ipod een beetje tegenvallen, maar de afwerking is daar in tegen prima te noemen. De reden dat ik de bouwkwaliteit tegen vind vallen is de feit dat de mooi glimmende achterkand binnen 2 dagen zonder beschermhoesje (misschien stom van mijn kant) al vol zat met krasjes, en dat zonder dat ik sleutels samen droeg met mijn ipod, toen ik dit wel eens per ongelijk heb gedaan, zijn er meteen 2 krassen middenin het beeldscherm verschenen. Het scheelt dat ik films maar gewoon thuis op mijn 24 inch scherm kijk, anders moet hier erg op gelet worden bij het kopen van een Ipod classic. ook is de ipod van een centimeter of 35 op de grond gevallen waardoor een hoek van de ipod wat platter is geworden. dit heeft de ipod verder in volle glorie overleeft, waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat de ipod meteen op pauze springt als de oordopjes jack eruit schiet, zodat de harde schijf in het apparaatje minder snel kapot gaat. een ander kleiner puntje is het feit dat de harde schijf in de ipod hoorbaar is als de leeskop verspringt. De afwerking van de ipod toen ik deze kreeg was goed te noemen. De achterkant spiegelde goed (misschien handig voor de dames die een spiegel bij zich willen hebben) en verder vind ik het apparaat er goed uit zien en heeft een robuuste gevoel omdat die redelijk zwaar is, helaas is die niet zo sterk zoals al eerder vermeld.

Ergonomie: Goed

In eerste instantie was ik bang hoe de bediening van meer dan 100 artiesten en meer dan 700 albums zou gaan. Gelukkig valt die allemaal reuze mee. de draaiwiel doet zijn werk goed, en dankzij deze tog al redelijke oude manier van besturen bij ipods is de prijs een stuk lager dan die van de ipod touch. het scrollen gaat redelijk goed, ik heb er persoonlijk alleen last als ik maar 1 optie hoef te verschuiven.
ook erg mooi vind ik de opstarttijd van de klassieke ipod. Deze is een stuk korter dan mijn el cheapo blokker kreng. Ook erg mooi is de mogelijkheid om de hoofdmenu te customisen.
Waar ik wel last mee heb is het aankoppelen van de ipod aan de computer, het is me al enkele keren gebeurd dat de ipod vast liep bij het aankoppelen, gelukkig duurt het resetten niet enorm lang, en word niet alle muziek verwijderd, maar ik betwijfel of de harde schijf binnenin het resetten wel leuk vind, aangezien er wel een tik van binnenuit de ipod komt. Een ander groot gemis is de verplichte gebruik van itunes. Ik probeerde muziek op mijn ipod te zetten het eerst met Winamp, alleen om een of andere reden deden niet alle nummers het via deze manier. toen voelde ik me toch maar gedwongen om itunes te downloaden en instaleren. Na het instaleren van itunes begon het meteen met al mijn audio en video's toe te voegen in zijn media library (wat ondersteund word) Hierna begon het meteen album covers te downloaden, wat ik zo snel mogenlijk probeerde uit te zetten met enorme trage responstijden. Ook het control A en versleep alle muziek naar de ipod manier vond Itunes niet leuk, enorme lag was aanwezig, en om een sleep van +- 5 centimeter van de muis heeft me een halve minuut gekost.
Een voordeel is dat het muziek erg wel erg snel opgezet werd. ik heb niets opgemeten, maar volgens mij was de ipod halfvol na 90 minuten. dat is dus ongeveer 10 MBps!

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid: Voldoende

Alhoewel de ipod niet uitbreidbaar is, en zelfs de accu niet te vervangen is, krijgt deze groep tog een voldoende, aangezien ik de ipod als een prima mini externe hdd kan gebruiken, Mits ik de aansluitkabel meeneem. de kopieersnelheid is naar mijn mening ruim voldoende voor deze doel.(10MBps) zolang je maar niet teveel haast hebt. Over de aanbod van de assessoires durf ik geen uitspraken te doen, ik mijd Itunes liever. (een kleine opmerking, wanneer ik iso's probeer te kopieren naar mijn ipod beweerd deze dat de bestanden te groot zijn, terwijl er genoeg ruimte is op me ipod. Na het uitpakken van de iso's deed alles het wel normaal)

Mobiliteit en accuduur: Zeer Goed

Misschien overrate ik dit een beetje omdat ik een vervijfvoudiging heb qua batterijduur, en het opladen gaat vergeleken oplaadbare batterij'en ook als een raket. de ipod is goed te dragen. zou in een gemiddelde jaszak met gemak moeten passen, misschien was het juist beter geweest als die groter was, dan zouden sleutels er niet meer inpassen en daardoor krassen voorkomen worden O-)

Prijs: Zeer goed

Ondanks de minpuntjes krijg je bij de ipod classic goed waar voor je geld, een 120 gigabye muziekspeler voor net boven de 200 euro is in mijn ogen niet duur. Ik heb nergens een goedkopere product gezien tot nu toe.

Heb jij ook een Apple iPod Classic 120GB Zwart?

Mjah, ik vind de review een beetje tegenvallen. Je hebt het over een featureset, maar bespreekt vervolgens geen enkele feature. Audioboeken? Podcasts? Welke bestandsformaten kan de iPod aan? Etc. Je geeft een slechte beoordeling puur op het feit dat het 'slechte' oordopjes zijn en er geen cd bij zit.

Nog een aantal opmerkingen:
- 9 van de 10 duurzame mp3 spelers (Zune, iPods, Creative) hebben geen verwisselbare accu's. Dat betekent niet dat het niet mogelijk is. Op Ebay zijn er genoeg accu's + tools beschikbaar om je accu te vervangen wanneer deze stuk is.
- Je geeft als nadeel dat je geen iso op de harde schijf kan zetten. Een iso groter dan 4GB kan je nooit op een harddisk kwijt wanneer deze FAT32 is geformateerd, dat ligt niet aan de iPod maar aan de filesystem.
- Je noemt twee voordelen dubbelop
- Een foto zou leuk geweest zijn bij je review.
en wat apple ook zo leuk benaamd voor een plastic dopje van enkele cent: de enige echte universal docking station!
Het stukje plastic is natuurlijk niet het universal docking station. Dit dock is een stevig ding met a/v-uitgang en ir-ontvanger, geschikt voor meerdere modellen iPod/iPhone. Om hem universeel te maken voor elk apparaat, krijg je bij elk apparaat (zo ook jouw iPod) een stukje plastic om erin te klikken, zodat je iPod perfect in de dock past.
Mee eens, ik vind het ook een tikje gebruiksonvriendelijk om essentiele software voor de iPod niet mee te leveren. Enige twee redenen die ik kan bedenken is kostenbesparing (ook doordat de doosjes nu kleiner zijn wat aanzienlijk scheelt in logistieke kosten), en dat de kans groot is dat een meegeleverde iTunes toch al verouderd is zodra je de iPod gekocht hebt.

Bij elke videokaart die ik koop zit ook een driver-cd, maar ik kan me niet herinneren die ooit gebruikt te hebben, je gaat toch als eerste de hipste drivers zelf downloaden.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 23 mei 2009 15:07]

Zelf ben ik ook geen fan van iTunes, veel te veel fratsen en traag, maar er zijn voldoende alternatieven, zie:

en voor een review en benchmark van deze ipodmanagers zie:
hehe. je hebt gelijk. ik zal het maar even aanpassen...

en met videokaart drivers is het zeker wel eens handig. want ik heb wel eens meegemaakt dat ik een oude videokaart moest instaleren voor alleen beeld, welke niet meer werd ondersteund via officiele drivers. alhoewel ik denk dat het ondersteunen van ipods tog iets simpeler is dan oudere graka's

[Reactie gewijzigd door Ardjee op 23 mei 2009 15:23]

Nette review!
Hoewel er inderdaad wel het een en ander te veranderen is qua geluid met de standaard EQ, vind ik het toch jammer dat er (nog steeds) geen user-preset aanwezig is. Je komt misschien wel een heel eind, maar (voor je) zelf het lekkerste klinkende geluid te krijgen met je (eventueel) eigen oordoppen is voor mij nog steeds een reden waarom ik nog geen iPod heb (of er moeten tools zijn die het voor de Touch en iPhone wel mogelijk maken?)

Overigens sinds ik ben overgestapt naar OSX, en waar je iTunes standaard in je dock heb zitten, werkt het hier eigenlijk gewoon hartstikke goed en snel. Op m'n oude XP bak heb ik het vaker slechter gezien...
bedankt. ik ben zelf ook best wel blij met mijn eerste review :D
Ik ben zelf geen geluidscriticus. Mijn 2.1 speakersetje van creative ala 20 euro vind ik al mooi genoeg geluid maken, dus de standaard instellingen van mijn ipod vind ik prima.
Ik heb itunes zelf alleen op vista geprobeerd, dus of het onder OSX prima werkt weet ik niet.
een erg mooie review

maar dat de ipod vallen goed overleefd komt door dat hij een soort ram heeft waar hij de muziek nummer die afgespeeld wordt en vaak ook nog een paar volgende nummer van het album inzet.

dat zorgd ook meteen dat de HDD in de ipod niet al te vaak moet upspinne wat weer tengoede is voor de batterij duur.