Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z97M-DS3H Review

silmaril8 1 oktober 2015, 412 views

Gigabyte GA-Z97M-DS3H

Uitstekend Intel Z97 chipset moederbord! Heeft voldoende opties en is zeer stabiel.

Pluspunten

• prijs (zeer goedkoop voor een Z97 bord)
  • betrouwbaar (geen enkele rare error gehad)
  • chipset

Minpunten

• bios (bedienen met muis gaat wat minder fijn)

Layout Score: 4
Ik vond het tijd om mijn 4 jaar oude i5-2500K pc te upgraden. Ik zag dat de tweedehands prijzen van een 2500K nog redelijk hoog lagen. Ik besloot dus om mijn oude processor (+moederbord) te verkopen en op zoek te gaan naar een nieuw upgrade setje.

Mijn eisen waren de volgende:
  • Een 4th of 5th generation Intel i7 of een hele snelle i5 (allebei 2de hands)
  • Overklokken niet nodig
  • Onboard videokaart (voldoende) met DVI+VGA+HDMI aansluiting
  • Micro-ATX moederbord
  • 4 geheugensloten
  • Goedkoop
  • Front USB3.0 aansluiting
  • Minstens 5 SATA poorten
  • Minstens 2 PCI-Express poorten (o.a. vanwege evt. aankoop geluidskaart)
Ik kon uiteindelijk heel goedkoop tweedehands een (nieuwe) Intel Core i7-4970 processor op de kop tikken. Het werd dus een 4th generation Intel processor, oftewel een moederbord met socket 1150. Het moederbord wilde ik wel nieuw kopen dus ging ik in de Tweakers Pricewatch (heerlijke feature van Tweakers!) op zoek naar een moederbord. Ik vulde bovenstaande eisen in en besloot uit de volgende 4 te kiezen:Als eerste koos ik het Asrock B85M-Pro4 moederbord. Onder andere vanwege de prijs en omdat Tweakers dit moederbord bij de laatste BBG's aanprijsde. Ik probeerde dit moederbord uit met de nieuwe processor en mijn oude geheugen (2x2GB DDR3 1600Mhz). De installatie van Windows 7 64bit verliep vlekkeloos. Echter kreeg ik soms krakend geluid (van de onboard soundcard) bij het opstarten van Windows (eenmaal opgestart geen problemen). Ik las toen op forums dat dit vaker voorkomt bij Asrock moederborden en bij bepaalde onboard soundcards. Ook las ik op de Asrock website dat de Memory Support List eigenlijk niet zo heel uitgebreid is met nieuwe geheugen modules; er staan vooral veel oude modules op die (volgens) de pricewatch niet meer verkocht worden.

Ik besloot dus het moederbord terug te sturen (Wet Koop op Afstand) en een ander moederbord uit te kiezen. De MSI H97M-G43 viel af omdat dit moederbord dezelfde sound chipset had als de Asrock. Ook vond ik de Memory Support List van de MSI karig. Dus het werd de Asus H97M-Plus of de Gigabyte GA-Z97M-DS3H.

De Asus is wat duurder, maar heeft wel iets betere specificaties (wat voor mij niet echt relevant was). Maar, aangezien ik van plan was om nieuw geheugen te kopen, heb ik voornamelijk gekeken naar beide Memory Support lijsten. Ik was van plan 2x8GB DDR3 1600Mhz geheugen te kopen. Uiteindelijk werd het de Gigabyte GA-Z97M-DS3H moederbord in combinatie met een nieuw Dualchannel Crucial geheugensetje: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical 2x8GB 1600Mhz.

In de doos zit een handleiding, 2x SATA kabels (waarvan 1 met 90 graden hoek), een I/O shield en een software CD.
Het moederbord is iets kleiner dan een wat uitgebreider Micro-Atx moederbord, waardoor het moederbord makkelijk in elke Micro-ATX PC behuizing past. De plaatsing van alle aansluitingen (zoals bv CPU fan of Sata poorten) is allemaal logisch en gaf geen problemen.
Installatie van Windows 7 64bit op het moederbord verliep (net als bij de Asrock) vlekkeloos. Alles werd meteen herkend. Ik had ook geen krakend geluid met de onboard geluidskaart.

Het updaten van de Bios gaat heel makkelijk op dit moederbord. Ik heb dan ook meteen de nieuwste Bios erop gezet (van september 2015). We komen nu wel bij het enige nadeel van dit moederbord: de Bios. Je kan in de BIOS gewoon de muis gebruiken, maar dit is niet 100% vloeiend. Ook moet je dubbelklikken als je een optie wil aan of uitzetten (in plaats van 1 keer klikken). Maar goed, de Bios is niet het allerbelangrijkste. Uiteindelijk gaat het om de prestaties en de betrouwbaarheid.

Een week later heb ik ook nog een nieuwe SSD (Crucial BX100 250GB) gekocht. En een Asus geluidskaart (de Asus Xonar DGX).
De Setup ziet er nu zo uit:
  • Gigabyte GA-Z97M-DS3H
  • Intel Core i7-4970
  • Scythe Samurai Koeler (+Arctic silver koelpasta)
  • 2x8GB DDR3 1600Mhz Crucial (timings 8-8-8-24)
  • SSD Crucial BX100 250GB
  • Asus Xonar DGX sound
  • Antec Three Hundred (met front USB3.0) met 4 casefans
  • Be Quiet 530Watt
Dit is een superstabiele set. Ik heb nog geen enkele rare Windows fout of vastloper gehad. Ook blijven de temperaturen zeer laag.

Ik doe niet aan overklokken (kan ook vrijwel niet met een i7-4790). Maar in de Bios heeft dit moederbord meer dan voldoende opties hiervoor.

Ik raad iedereen die op zoek is naar een Socket 1150 Micro-ATX moederbord dit bord aan. Je betaalt wel 10-15 euro meer dan de Asrock, maar vooral vanwege een goede uitgebreide Memory Support Lijst is het mij dat wel waard. Ook de onboard geluidskaart is iets beter.

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z97M-DS3H?

De QVL hegt je wel erg veel waarde aan.
Het gaat in QVL alleen over stejes RAM die door de mobo fabrikant getest zijn.
Er zijn dus nog zoveel meer reepjes die ook werken op datzelfde mobo.

Maar top dat je een fijn upgrade set hebt.
Is altijd weer zo tof je nieuwe hardware voor het eerst op te starten.
Succes er mee!
Ik weet dat ander geheugen ook gewoon zal werken; dit was namelijk ook zo bij andere computers die ik in elkaar heb gezet.

Maar misschien is er toch wel een verschil. Ik ben nu bezig met mijn review over het Crucial 2x8GB dualchannel setje. En in de nieuwste memtest86 komt dit geheugen ook voorbij de Hammer test. 2 andere geheugensetjes die ik op dit moederbord getest heb, kwamen niet door de Hammertest.

Ik weet echter niet of het aan QVL supported geheugen ligt of misschien omdat dit "nieuw" geheugen is waar ze deze DDR3 fout hebben verholpen.

(Voor de duidelijkheid: DDR3 geheugen heeft problemen met de Hammertest in de nieuwste versie van Memtest. Het grootste gedeelte van alle DDR3 testen, hebben moeite met deze test).
Je hebt 5 fans in je pc, maar slechts 2 headers op je moederbord.
Gebruik je wel alle fans? Hoe heb je ze aangesloten?
Ik gebruik 4 van de 5 fans. 3 daarvan gebruik ik via Molex: