Corsair Air Series AF140 LED Quiet Edition Blauw, 140mm Review

reinholdsnoek 1 oktober 2015, 357 views

Corsair Air Series AF140 LED Quiet Edition Blauw, 140mm

Op zoek naar leuke 140mm, blauwverlichte fans die niet veel herrie maken, goed koelen en er strak uitzien? Dan ben je hier misschien wel aan het goede adres... Lees de uitgebreide review voor meer informatie:

Pluspunten

• Goede kleurweergave
  • Geluidsniveau
  • Koelvermogen

Minpunten

• Geen rubberen trillingwerende mounts meer in de hoeken
  • 3-pins connector

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Ik heb een aantal van deze fans in mijn pc zitten en ik kan ze aan iedereen aanraden.

Ze zijn niet bepaald duur, ze maken niet veel herrie, ze zijn makkelijk te installeren en ze zien er fantastisch uit.

Door het dof-transparante design van de fanblades wordt het blauwe licht wat van de 4 LEDjes komt mooi verspreid over de fan. Dit geeft een mooie volle kleurweergave. Tuurlijk zie je nog wel een beetje dat het licht uit de 4 hoeken komt, maar in vergelijking met veel andere fans valt dat bij deze erg mee.

Het geluidsniveau is ook prijzenswaardig. Als je deze fans op 100% laat draaien gaan ze richting de 1100rpm, en dan is de lucht die langs de fans stroomt het enige wat je hoort. Het motortje van de fan hoor je niet/nauwelijks, en dit is erg netjes. De specificaties die Corsair bij de fan geeft, geven aan dat deze fan 25,5dB geluid produceert. Zelfs op 100% echt nog niet storend luidruchtig. Volgens Corsair zijn deze iets luidruchtiger dan de 120mm varianten... Ik ervaar dit echter andersom.

De luchtstroom van deze fans is volgens de specificaties ruim 112 kubieke meter per uur. Ik heb dit niet na kunnen meten, maar ik weet wel dat deze fans mijn setup lekker koel weten te houden zonder dat ik ze op 100% hoef te zetten. Als ik al deze fans in mijn setup op 100% laat draaien, dan wordt de systeemtemperatuur tijdens een potje Battlefield 4 niet warmer dan 45 graden Celsius. Mijn GPU kan bij deze game 60 graden worden, en mijn CPU zo'n 50 graden, maar de luchtstroom die deze fans genereren is zo goed, dat het altijd lekker koel blijft binnenin. Een goede airflow is ook nodig om een systeem optimaal te laten werken.

In tegenstelling tot de vorige generatie van deze fans, heeft Corsair alleen besloten om te stoppen met de rubbere stukjes op de plekken waar je de fan bevestigd. Dit was bedoeld om eventuele trillingen van de fan op de case tegen te gaan, en ik vond het een geweldige feature, maar dat hebben deze fans dus niet meer.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je moederbord over het algemeen een 4-pins fan header heeft voor de aansluiting, en deze fans hebben een 3-pins connector. Dit kan je alsnog prima aansluiten, doordat je voor het gebruiken van deze fans ook maar 3 pins nodig hebt. Wat echter een nadeel kan zijn, is dat je op sommige moederborden de fanspeed niet kunt wijzigen met een 3-pins fanconnector. Deze fans zullen dan altijd op maximale toeren staan te draaien als je ze op deze fan headers aansluit. Hier zijn wel oplossingen voor gelukkig. Je kunt een fancontroller inbouwen en hier je fans op aansluiten. Ook kan je een weerstandje inbouwen (wat ik zelf een beetje een gepruts vind voor zoiets). En in sommige gevallen werkt de oplossing die ik bij mijn setup heb toegepast zoals hieronder beschreven.

Op mijn moederbord (MSI Z97 MPOWER MAX AC) zitten 3 headers voor systemfans, en 2 voor CPU-fans. Ik had de 3 systemfanheaders al vol zitten, dus ik wilde de 4e in mijn case op de CPU2-fanheader aansluiten, toen liep ik tegen dit probleem aan. Deze fan bleef altijd op vol vermogen draaien, terwijl dat helemaal niet nodig was, en dan maakt die onnodig veel geluid (en licht). Ik heb hier toen een simpel splittertje voor gekocht, (Noctua NA-SYC1) wat het mogelijk maakte om 2 fans aan te sluiten op 1 systemfanheader. Zo heb ik deze fan uiteindelijk ook weer op een normaal regelbaar vermogen weten te krijgen.

Ik hoop dat je zo iets meer te weten bent gekomen over deze fans van Corsair en mochten er vragen of opmerkingen zijn, laat het gerust weten!

Heb jij ook een Corsair Air Series AF140 LED Quiet Edition Blauw, 140mm?