Cooler Master GeminII Review

tommyNL 22 mei 2009, laatste update op 6 juni 2009, 515 views

Cooler Master GeminII

Pluspunten

• Goede koel prestaties
  • Passief ook goed
  • laag (handig voor HTPC behuizing)

Minpunten

• geleverde koel pasta is slecht
  • kan geen 1x 12cm fan monteren zonder bracket (en die past niet in PC)
  • onhandige instalatie

Koelvermogen Score: 5
Ik heb mijzelf een CM geminii aangeschaft aangezien deze redlijk goed uit de test kwam EN hij was laag zodat hij in mijn HTPC behuizing paste

In the Box
Doos is redelijk simpel, en zit in: de koeler in goed plastic verpakt. En een wit doosje met daarin alle benodigde onderdelen om de koeler te bevestigen en ook een handleiding. Helaas geen 12cm Fan mee geleverd maar zelf kan je vaak betere koelers kopen dan standaard word meegeleverd.
Je kan de koeler op zowel 775 en am2 en zelfs het oudere 939 socket kwijt. Geen 1366 maar dat is nog te nieuw voor deze koeler.

Instalatie / configuratie
Instalatie is niet zeer gemakkelijk. Je moet eerste je moederbord uit je PC halen en dan pas kan je de back plate aan de achterkant plaatsten. Ook is het vervelend dat je je moederbord op de koeler monteerd (ipv je koeler op je moederbord legt). Dit had wel wat makkelijker gemogen maar ik vraag me af hoe want de koeler is lomp groot. Dit gaf geen problemen met geheugen of andere koelvinnen van het moederbord.
De standaard koel pasta dat meegeleverd word is zeer stug en redelijk brokelig. Dit is zeer vervelend om te smeren en koelt ook niet lekker.

Ik gebruikte eerst de standaard koel pasta en merkte dat het contact niet goed was (achteraf). Daarom heb ik mijn eigen koel pasta gebruikt. Dit raad ik ook aan want anders werkt het gewoon niet goed en gaan de prestaties erg achteruit. Oppervlakte van de koeler is niet helemaal ok (of oppervlakte van de processor niet) Want nadat ik de koeler er af haalde zat er maar op een paar punten koelpasta maar dat kan ook aan de pasta liggen aangezien de nieuwe pasta zich over de hele koeler verspreide. Verder heb ik de kast open laten staan en een 12cm fan aan de zijkant die lucht IN de kast blaast en een 12 cm fan die de lucht uit de kast zuigt op de CPU koeler.

Mijn PC:
-E6300 @ 2.8Ghz - 1.375V
-OCZ PC6400 4-4-4-12
-Asus P5K Pro
-POV M-station (gelijk aan NOX media)

Koel prestatie
Omgevings temperatuur: 22
Ik ben vergeten om de stock koeler te testen VOOR dat ik deze koeler monteerde dus de stock koeler prestaties zijn wat minder omdat die in de winter zijn gemeten.

Stock koeler:

Nieuw pasta:
idle: 37
Load: 45

conclusie
Het is een goede koeler voor een lekker goedkoop prijsje (bijv bij azerty voor 17 euro).
Alhoewel instalatie en koelpasta niet al te lekker zijn, is dit een aanrader om te kopen.

Cijfer: 8

Heb jij ook een Cooler Master GeminII?

Ik heb deze koeler zelf op een Q6600 draaiend en hij koelt hem zeer goed moet ik zeggen.
Dit komt ook doordat mijn kast al zeer goede airflow heeft.

De GeminII houd mijn Q6600 B3 (overclocked naar 3.0Ghz) op 27-29 IDLE ongeveer. terwijl de kamertemp dan 17 graden is. Dit is zeer goed aangezien de stock koeler hem met stock snelheden op slechts 40-42 graden hield IDLE.

De koelpasta is idd zeer matigjes. De eerste keer gedaan en gewoon netjes een laagje koelpasta op de cpu, het bleek echter dat het laagje zo dun was dat hij niet goed contact maakte (kwam voornamelijk omdat de pasta gewoonweg niet te smeren is).
Daarna gewoon wat pasta in het midden gedaan en de koeler er tegen aan geduwd en strak vastgeschroefd.

Al met al is dit een goede review
Ik heb em ook, met een overgeclockte q6600 eronder met standaard pasta. mijn idle is 34 en mijn load is 54, dus daar heb ik geen problemen mee, hij is wel gigantisch, het is een drama om het ding in een antec 300 (4mm over) te zetten en dan je 8 pin 12v aan te sluiten.
Ik ben vandaag nog eens wezen overclokcen om er nog meer uit te halen.
Nu krijg ik een 37 idle en 45 load.
terwijl de kast nu dicht zit en omgeving temp 22C is.

Kenelijk zijn mijn eerte waarnemeningen niet helemaal goed. maar m'n broer zij dat de nieuwe thermische pasta eerst even een paar keer warm en koud moest worden om goed te kunnen werken. Weet niet wat daarvan klopt maar kennelijk wertkt het nu goed.