Specificaties 5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 930 Zwart Review

Huilequatre 30 september 2015, laatste update op 14 oktober 2015, 353 views

Nokia Lumia 930 Zwart

Update 14\10\2015: Nav reactie van LCP windows 10 geïnstalleerd... Toptoestel kan veel, maar is ook een beetje koning eenoog. Kreupele interface en rommelige instellingen en apps verpesten deels het plezier. Voordeel van de twijfel voorlopig, ben vooral blij dat ik een mooi toestel, met goede camera en zonder Android heb!

Pluspunten

• goed scherm
  • fijne tekstinvoer
  • draadloos laden
  • topcamera
  • Windows 10!

Minpunten

• accu is snel leeg
  • keuze in apps/matige kwaliteit apps
  • Windows 10 nog in ontwikkeling

Update 14\10\2015: Na de reactie van LCP hieronder gauw Windows 10 er op gezet. Dat maakt mijn waardering van het OS veel positiever! Minder rommelig, meer sneltoetsen om makkelijk te bedienen. Dat het nog in ontwikkeling is merk je wel. Camera start niet altijd en updaten van de apps gaat niet optimaal. Ik begrijp dat een harde reset helpt, maar daar heb ik nu geen zin in. Enorm nadeel, nu nog meer dan eerst blijft de batterij. Gister zonder veel gebruik na 6 uur zo goed als leeg! Gelukkig zat ik op kantoor en kon hij meteen aan de lader. Ook mobiele accu regelmatig nodig. Zeker 2 keer per dag hangt hij aan de oplader. Het lijkt wel een oude vaste telefoon!
Ben erg benieuwd naar verdere ontwikkelingen. Relatief tevreden gebruiker.

Eerste review:
Heb het toestel nu een maand, overgenomen van een mede-tweaker.
Had afgelopen jaar een HTC One m7, Microsoft 532 en de Moto E 2.

De eerste was niet meer te repareren na waterschade, de 2e een kado voor mijn moeder die ik eerst een paar weken heb getest op gebruiksvriendelijkheid, en de laatste een tijdelijk toestel om rustig te zoeken naar een nieuw toestel.

Van 2005 tot 2012 had ik altijd Windows telefoons, was er steeds heel gelukkig mee. Vervolgens 3 jaar Android geprobeerd, wel fijn, maar ik was erg nieuwsgierig naar de nieuwe Windows-toestellen.
Met die paar weken Microsoft 532 was ik overtuigd en ben op zoek gegaan naar een toestel met betere specs. Kwam uit op de 830, maar er ging iets mis met mijn bestelling en ging weer zoeken. Toevallig liep ik toen op Tweakers tegen deze 930 aan en zo had ik weer een Windows telefoon.

Nu een maand in gebruik en redelijk tevreden. Volgens mij is een Windows-telefoon-gebruiker vergelijkbaar met de Feyenoordsupporter (ben ik ook): Je start steeds weer hoopvol, denkt dat het nu echt gaat lukken, dat er toch een kampioenschap lonkt. En dan valt het weer tegen, het beleid is toch niet goed, de spelers vallen ver terug in vorm en blijken niet zo goed als gedacht..
Zoiets voel ik nu ook.
De 930 is mooi, ik heb de zwarte, maar vooral de groene vind ik schitterend.
Het scherm is top.
Meteen een draadloze lader gekocht, gaat helemaal goed.
De invoer met toetsenbord gaat prima, scherm reageert heel goed. Helaas geen keuze in toetsenborden.
Thuisscherm is geweldig, die tiles werken fijn en zijn overzichtelijk. Daar word ik erg blij van. Navigeren gaat zo best goed en het is een lust voor het oog.
Ik ben blij met de camera en de fysieke cameraknop.
Dat was het wel.

Verder merk ik kleine en minder kleine dingen die tegenvallen.
Double tap om scherm aan te zetten werkt soms, maar meestal niet.
Het geluid is redelijk.
De batterij gaat snel leeg... Soms ook onverklaarbaar. Ben ik een half uur muziek aan het luisteren (mixradio app is briljant), beetje internetten in de trein, kom ik er op mijn werk achter dat ik al 50% kwijt ben. Ik had het toestel 2 uur van de lader! Onverklaarbaar. In elk geval is het ouderwets: je moet in de buurt van een stopcontact blijven met deze telefoon en ik heb mijn accu voor onderweg weer in mijn zak.
Grootste irritaties zitten in de interface. Ik mis actieknoppen om in 1 keer wifi aan/uit te zetten, of Bluetooth. Je kunt wel soort snelkoppeling maken, maar dan moet je nog steeds een aantal maal klikken in menu's. Dat werkt omslachtig.
Als ik een video kijk en zet het geluid harder, heb ik secondenlang een brede balk in beeld met het geluidsniveau, is niet uit te zetten.
Ik mis de glance/glimp functie, dat je de tijd kunt zien zonder het toestel aan te zetten. Ik mis een notificatieled.
Zo zitten er een hoop kleine ongemakken in.

Op zich vond ik dat geen punt, ook met het oog op de komende Windows 10, belangrijke reden om wél een Windowstelefoon te kopen.
Ik las over Android en IOS apps die zouden kunnen draaien en werd helemaal blij. Nu is daar weer verwarring over, blijkbaar komt die optie weer niet in de nieuwe Windows. Jammer, daar gaat het onderscheidende element!
Want over de apps in de Store ben ik niet erg enthousiast. Goede MSN-apps, bv een fitnessapp waarin de stappenteller gebruikt wordt, worden binnenkort niet meer ondersteund, foto-apps zijn onduidelijk... Mogelijk is dit de stilte voor de storm die Windows 10 heet?
Voorlopig heb ik weinig keuze in de Store, zijn apps maar lastig te vinden en soms is de kwaliteit om te huilen. Ik had voor aanschaf gekeken of mijn favoriete Wordfeud ook in Windows bestaat, dat was zo. Nu merk ik dat de versie zo slecht is, dat ik ben gestopt met spelen.
Dat dus.
Afijn, het is nog geen enorm succes. Ik ben wel tevreden met het toestel, zie echt potentie in het besturingssysteem en heb vooral veel hoop dat we afstevenen op een kampioenschap!
Dus voor nu het voordeel van de twijfel, de hoop die het wint van de ervaring.

Hup Windows!

Heb jij ook een Nokia Lumia 930 Zwart?

Veel van je ongemakken zijn in Windows 10 Mobile opgelost. Je zou deze nu al kunnen installeren als je even lid wordt van het Windows Insider programma. De laatste build is behoorlijk goed te noemen en veel interne apps zoals mail en calendar krijgen veel updates waardoor ze steeds beter werken. Ook de one-click WiFi toggle zit er in. Ook het settings menu is exact zoals Windows 10 voor de desktop, dus veel overzichtelijker en veel settings zijn direct op je Homescreen te pinnen.
Android en iOS apps worden wel degelijk mogelijk op Windows 10 Mobile. De ontwikkelaars moeten hiervoor hun apps porten met de tools die Microsoft daarvoor aan het ontwikkelen is.
Dus het gat van apps zou met Windows 10 Mobile eindelijk kleiner moeten worden in korte tijd. Ik ben in ieder geval hoopvol gestemd. Dit is wel de laatste kans die Microsoft krijgt met Mobile, dus ze kunnen deze maar beter met 2 handen aangrijpen. Wat ze ook zeker doen. De nieuwe flagship phones worden waanzinnig en met de universal apps voor Windows 10 zullen er veel apps voor alle devices beschikbaar komen.
" Ik mis actieknoppen om in 1 keer wifi aan/uit te zetten, of Bluetooth." --> die kunnen in het action/notification center worden toegevoegd. :)
Ik zie dat je Windows 10 Mobile hebt geinstalleerd :) Zelf heb ik de stap naar de laatste build van W10M ook maar weer eens genomen op mijn Lumia 920. De vorige builds waren niet bruikbaar in de praktijk, maar de laatste versie (build 10581.0) werkt ontzettend goed.
Wat mij wel weer tegenvalt, is dat je na de installatie van W10M je toestel écht een factory reset moet geven (zonder backup terug te zetten!) om het OS volledig vloeiend en snel te laten werken. Dit is tot nu toe altijd noodzakelijk geweest bij de W10M Insider Previews. Ik hoop dat dat niet meer nodig is met de RTM, want anders zullen veel Windows Phone toestellen niet optimaal presteren.
Dus ik kan je als tip meegeven: zorg dat je de laatste build hebt en doe echt een Factory Reset. Daar heb je uiteindelijk veel voordelen van.