Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Sidewinder X3 Review

SouLLeSSportal 25 juni 2009, 2.743 views

Microsoft Sidewinder X3

Pluspunten

• ligt goed in de hand
  • dpi instelbaar
  • goede en duidelijke software
  • goed afgewerkt
  • heeft goede prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• linker en rechter muisknoppen zijn wat gevoelig evenals het scrollwieltje
  • nét niet zo nauwkeurig als een highend muis
  • dpi is wat grof in te stellen (stappen van 200 dpi)
  • geen rubberen coating op zijkanten
  • drie dpi knoppen voor high, mid en low

Een plezierig ontwaken
De deurbel gaat, en ik lig nog in bed. Grrr dan toch maar eruit bij de tweede keer. Met mijn brakke hoofd pak ik de deurbeltelefoonhoorn (scrabble anyone? :9 ) en hoor: "UPS, we hebben een pakketje van microsoft voor dhr siemensma." Huh, denk ik bij mijzelf, ik heb toch echt niets besteld voor zover ik bewust heb meegemaakt en al helemaal niet van microsoft?

Nu toch wel nieuwsgierig wat dit dan wel niet is open ik het pakket en tot mijn verrassing zie ik dat er een sidewinder x3 muis in zit, een prijs bij een website, stond me wel iets van bij! Nou ja, altijd handig! :D :Y)

Nu gelijk helemaal wakker bedank ik de beste man van UPS en begin gelijk met het uitpakken. Ik bedacht me net niet op tijd dat ik hier ook gelijk wel een review over kan schrijven en heb de doos al losgescheurd. Gelukkig valt het mee en heb ik snel even wat kiekjes gemaakt voor de lezers thuis die visueel in gesteld zijn.

Algemene beoordeling
Het is een tweehandige muis, dus symetrisch gebouwd, voor links en rechtshandigen prima te gebruiken. Ietwat kleiner dan de g5 of ghost die ik heb. Hij is iets hoger dan de mx1000 die ik nu voor mijn laptop heb. Zie de foto's onderin voor wat meer vergelijking foto's.

ergonomie
De muis voelt het meeste gelijk aan een g5, mx1000 komt ook aardig overeen. Ik hoef dan al bijna niet meer te zeggen dat dit wel goed zit. Hij ligt lekker in de hand, Dit geld voor beide handen.
De muis glijdt lekker soepel over de muismat en reageert scherp en correct, ook zonder de driver geinstalleerd te hebben werkt de muis al prima.

functionaliteit
De functionaliteit is over het algemeen goed tot voldoende. De muisknoppen zijn een beetje gevoelloos, ze klikken iets te gemakkelijk en dat kan soms lastig zijn. Het is wel iets waar je snel aan went. Verder zitten er drie dpi muisknoppen op, high mid low. Deze zijn in te stellen van 200 tot 2000dpi in stappen van 200. wellicht voor de hardcore gamer iets te grof maar het werkt prima. verder zitten er een linker en rechterduimknop op de zijkant. Standaard staan die op forward en back voor navigeren in een internetpagina of mappen.
Deze druk je dan weer wat moeilijker in, ook door de net niet ideale positie voor mij persoonlijk. Ik heb vrij grote handen en zit dan iets te ver naar voren met mijn vingers om de knoppen gemakkelijk te bereiken.
Het scrollwiel is stevig en werkt scherp en nauwkeurig. Er zit helaas geen mogelijkheid voor het tilten van het wiel naar links en rechts.

precisie
De muis reageert zoals je mag verwachten van een muis die als een gamemuis wordt aangeschreven. Hij is snel en accuraat, en de muis glijdt ook zoals al gezegd soepel over de muismat of bureaublad.
Ik heb in de korte periode dat ik de muis even heb getest geen problemen ondervonden dat hij versprong, aan de wandel ging of de acceleratie niet bijhield. Het is echter wel een lasermuis die niet altijd op elke muismat werkt. Bijvoorbeeld de razer exactmat heeft twee kanten maar alleen de speedzijde werkt met lasermuizen. De andere is te grof om de laser goed terug te sturen naar de lens.
Het is echter geen top of the line game muis zoals de g5, steelseries, razer muizen enz. Dat merk je wel in de kleinere bewegingen die je maakt in bijvoorbeeld photoshop of sniperactie. Het is het nét niet. Toch krijgt hij een ruime voldoende hierdoor door de prijs.
Wat ik wel heb gemerkt is dat het scrollwieltje wat gevoelig is voor wat al te bruusk doorscrollen, hij wil dan nog wel eens een heel stuk doorspringen in plaats van het te scrollen stuk gewoon langs te gaan. Soms handig als je snel een heel groot document door moet, maar wil je bijvoorbeeld in een lijst van winamp of map met veel files doorzoeken naar een specifieke file dan wil het nog wel eens voor irritatie zorgen. ook in games is dat wel eens lastig.

vormgeving
Zoals al bij ergonomie is aangegeven is het een fijne muis om langere tijden mee te werken. Hij is te gebruiken voor beide handen en is voor mij niet te groot of te klein. De dpi knoppen zitten wel vrij hoog en het zijn er ook drie voor high, mid en low. Dit is wat onhandig als je dat snel wil doen.

bouwkwaliteit
Weinig op aan te merken, lange kabel, goede stevige plastic onderdelen. De bovenkant is van matgrijze kleur voorzien. Er zijn geen grote naden of loszittende delen en alles ziet er solide uit.
Er zit geen rubberen coating op de zijkanten dus wellicht in verhitte gevechten gaat het door het zweten wat lastiger worden maar ik heb daar geen problemen mee gehad.
De onderkant is voorzien van 2 grote teflon pads en donkerrood plastic (past mooi bij mij samsung r710 laptop :P). Er kan niet geklooid worden met gewichtjes.

drivers en software
Er zit een cd bij met drivers, een handleiding en een warranty papiertje.
De cd is eenvoudig en installeert gemakkelijk de benodigde driver. eenmaal geďnstalleerd kan er per knop worden ingesteld wat de functie is. Ook dpi kan worden aangepast.
Simpel en vrij effectief. Het blijkt dat microsoft dus wel degelijk goede en simpele software kan maken waar je niet elke actie over de uac struikelt.

De prijs
Voor de prijs kan ik, hoewel ik het niet betaald hebt, zeggen dat hij prima in verhouding staat tot de muis die je krijgt. Het is geen top of the line muia maar hij doet wel precies wat je verwacht voor een muis van rond de 30 e. Hij zou niet veel onderdoen voor de mx518 geloof ik.

De microsoft sidewinder x3 is een mooie, eenvoudige maar volledige budget game muis die doet wat hij moet doen. De muis is voor beide handen te gebruiken en ligt ook in beide prima in de hand. De linker en rechtermuisknoppen zijn wat licht afgesteld en klikken ietwat sneller dan ik gewend ben. De afwerking is goed en ik kan niets anders concluderen dat hier een goede muis voor mij ligt die heerlijk is om mee te werken. Het werken met 3 knoppen voor dpi is wat lastiger dan up of down knoppen.
Na een maandje gebruik kan ik zeggen dat het een hele fijne muis is om lang mee te werken. Je hand ligt er lekker op en niet in een vage verkrampte manier wat vaak bij de goedkope muizen het geval is. De gevoeligheid van de knoppen wen je snel aan en stoort me nu niet meer.
Ik wil de organisatie van de prijsvraag en microsoft dan ook erg bedanken voor deze aanwinst voor mijn knaagdierencollectie ;)

SouLLeSSportal

Edit: wat extra ervaringen en puntjes toegevoegd.
Scrollwiel
ervaring laatste maand
paar spelfoutjes en overbodige woorden verwijderd

Heb jij ook een Microsoft Sidewinder X3?

kleine correctie: het is UPS denk ik die de pakjes rondbrengt en geen UPC :+

Voor de rest prima review!
uhhh ja lijkt me wat beter idd :>