Specificaties Starterset, 1x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset TL-PA8010P KIT Review

loekf2 30 september 2015, laatste update op 5 september 2016, 1.340 views

TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset TL-PA8010P KIT

Wat mij betreft voldoende prestaties voor wat ik nodig heb, maar een netwerk via je elektriciteits installatie blijft een kwestie van wat trial & error, geluk en hopen dat je weinig last van storing hebt.

Pluspunten

• Installatie gemak

Minpunten

• Snelheid (1200 Mbps is een illusie)
  • Slechte software (Windows only)

Beheerbaarheid Score: 2
Ik heb deze gisteren ook in huis gehaald, omdat ik niet blij was met de performance van de Devolo dLAN 1200+ en eens wilde zien hoe deze (iets goedkopere) presteren:

- Design is even lomp. Ze zijn zelfs iets breder dan die Devolo's. Als je hem dus in een stopcontact met 2 aansluitingen prikt, kun je die andere niet meer gebruiken. Andere kant... dit wordt afgeraden.
- Ik vind de software echt brak. Er is alleen een Windows tooltje en het installeert Winpcap (soort Winshark ?). Werkt soms wel, soms niet met Wifi.. anders krijg je meldingen dat het "local device" niet gevonden is. Via vast ethernet heb je meer succes. Er is ook geen OS X versie van de SW.
- De software biedt ook de mogelijkheid om QoS aan te zetten (via 802.1p) en zelfs vlan's. Neem aan dat de zender en ontvanger dit dan moet ondersteunen in je netwerk en je bv. je managed switch iets met vlan's moet doen. Mij niet duidelijk wat de profielen (internet, audio/video, streaming) doen. Zag wel dat de verbinding opnieuw gaat intrainen (gereset) als dat aanpast.
- Je schijnt ook de firmware te kunnen updaten. Ik vond een firmware release op de Europese website (niet de NL site) van TP-Link met versie 20141031. Dit bleek er al op te staan. Op de US site stond een nieuwere (Juni 2015), maar kan me voorstellen dat er verschillen zijn (dus niet geinstalleerd). Ik ga er dus vanuit dat je niets hoeft te upgraden en de set plug en play is.
- Qua snelheden lijkt het wel beter dan Devolo. Ik zie 60-70 Mbps met deze TP-Links vs. 50-60 Mbps voor de Devolo's. Die 1200 Mbps haal je echt niet, zelfs niet binnen een groep. Mijn interesse is vooral om de maximale snelheid van m'n VDSL in de meterkast over te houden. Snoer trekken via een loze leiding is (nog) geen optie. VDSL is ~90 Mbps, dus ik verlies toch zo'n 25%.
- Net als die Devolo's kun je zien dat de snelheid toeneemt naarmate ze langer gepaired zijn. Blijkbaar moet er toch e.a. ingetraind worden. Voor wat het waard is, die Devolo's geven zo'n 950-1008 Mbps aan in mijn geval. Die TP-Link's zo rond de 1000 Mbps na toch wel een 15 minuten.

Ik houd het een paar dagen op die TP-Links, anders gaan ze weer terug.

Update 1:

Het viel me al op dat de OS X 10.11 update snel ging, maar deze TP-Links zijn echt beter. Ik zie nu ~80 Mbps piek, gemiddeld 76 Mbps. Leuke verbetering dus, denk dat deze blijvertjes zijn.

Update 2:

Deze review begint op een soort blog te lijken, maar ik ben de random drop-outs zat. Je ziet niets aan de 3 status LEDs, maar de verbinding klapt er wel even uit.

Via deze link:

lijkt het erop dat deze TP-Link net als bv. Devolo's last hebben van random dropouts Dit lijkt een euvel te zijn van Qualcomm Homeplug AV2 chipset. Een workaround is door bv. de router constant te pingen, bv. met een interval van 1 seconde.

AV2 homeplugs met een Broadcom chipset hebben hier minder last van. Echter volgens deze link:

zou de firmware van 16 maart e.a. oplossen. Dit is dus een andere firmware die ik laatst in mijn PA8010P gezet heb (Februari 2016).

Inmiddels verschijnen er ook AV2000 modellen op de markt, ook van TP-Link. Bv. de PA9020P. Deze gebruiken een Broadcom chipset.

Enfin, ik ga morgen een proefje doen met:

- PA8030P met laatste firmware
- TP-Link TL-PA9020P
- D-Link AV701 (ook Broadcom, maar geen passthrough.. minder voor mij)

Wordt vervolgd. Hopelijk is het lek boven.

Update 3 (8/31/2016):

Gisteren TL-PA9020Ps binnen gekregen. Ondanks dat deze "AV2000" zijn, dus max. 2000 Mbps throughput qua link snelheid (let op dit is duplex, dus bv. 1000 Mbps up and 1000 Mbps down) is de snelheid niet beter dan mijn "oude" PA8010Ps. Dus nog steeds zo'n 50-60 Mbps met uitschieters. Dit is dus de snelheid naar buiten (VDSL modem => PA9020P => electra => PA9020P => switch => iMac), De flash applet die XS4ALL gebruikt presteert onder Windows beter, dus tel er nog maar 10% bij op.

Die applet zegt zo'n 50-60 Mbps down en 30 Mbps up.

Die 2000 Mbps kan je dus echt nooit halen, maar dat is bekend.

Qua stabiliteit, nog geen conclusies. Kon gisteren wel 2 uur naar Netflix kijken zonder dropouts. Laatste tijd was het gemiddel 1 a 2x per uur raak.

Update 4 (9/5/2016)

Link speed: bijna 1500 Mbps. Echter, de netwerk snelheid (gemeten met Ookla) is rond de 55 Mbps.

Volgende experiment is met MOCA (multimedia over coax).

Heb jij ook een TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset TL-PA8010P KIT?

Goedendag,
Kan ik meerder powerlines van tp link 1200 mbps pairen met elkaar, en zo ja kan ik de powerlinks ook los kopen? Ik kan dit nergens vinden op het internet.
Alvast bedankt.
Gr,
Nico
Volgens mij wel. Mij ervaring is dat Powerlinks van bv. Devolo (zelfde standaard) zelf een verbinding met elkaar zoeken. In het tooltje van Devolo kun je dat grafisch zien, ook wat de snelheden zijn. Dus stel je hebt:

- Er een in de meterkast aan je modem hangen (A)
- Een in de woonkamer (B)
- Een in een slaapkamer (C)

Dan zal ie verbinding maken:

A <=> B
A <=> C

maar ook B <=> C

Er is de TL-PA8010P, dus een losse adapter met doorgeef stopcontact (in goed Nederlands) maar idd nergens te koop lijkt het.
Zie hieronder

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 4 januari 2016 17:22]

Ik las net je test en hoop dat je me een tip kan geven.

Ik heb zelf nu een Devolo 200 en een 500 wifi aangesloten. Blijkbaar is het 't snelste als ik de 500 wifi op de router aansluit en de 200 aan de andere kant bij de apparatuur die ik wil gebruiken.

Ik heb Ziggo internet via de kabel en haal bekabeld 200 Mbit down.
Nu haal ik met de huidige (hierboven beschreven) devolo aansluiting 59 Mbit om met mijn filmspeler films wil streamen. Bedraad lukt dat wel.
Wanneer ik een Devolo 1200 of een TP-link 1200 zou kopen, zou dat veel helpen?
Niet gegarandeerd, maar de 1200 standaard heeft MIMO en betere modulatie technieken waardoor je hogere snelheden zou kunnen halen. Ik heb uitgebreid zitten spelen met Devolo's en TPLink's. Bij mij werkte de TPLinks het beste, ondanks dat ze in theorie de zelfde standaard ondersteunen en misschien wel zelfde chipset hebben.

Wat ik in de review niet vermeldde, is dat ik af en toe dropouts heb. Hadden die Devolo's ook, maar ietsje meer. Verbinding valt dan weg en komt na paar minuten weer terug. Denk storing op de lijn. Wat ik nog steeds niet geprobeerd heb is een unieke encryptie code zetten om uit te sluiten dat de buren in de weg zetten.
Dank je voor je reactie.

Ik heb de devolo's en de TPlinks even op proef besteld. Ik ben benieuwd wat ze me opleveren.

Zelf nog even wat tests hier gedaan met mijn huidige situatie, maar dan vooral even naar wifi.

De gunstigste uitkomst voor mijn wifi op de devolo:
Downloaden: 22.85 Mbps
Uploaden: 21.25 Mbps

Rechtstreeks wifi van mijn router:
Downloaden: 34.91 Mbps
Uploaden: 21.49 Mbps

Via mijn Airport Extreme Wifi:
Downloaden: 50.74 Mbps
Uploaden: 21.43 Mbps

Via UTP kabel:
Downloaden: 159.38 Mbps
Uploaden: 21.63 Mbps

Wifi zal ik niet kunnen testen van de 1200 setjes, omdat dat niet op de door mij bestelde setjes zit, maar via utp wel.

Hoe frequent zijn de dropputs trouwens?

[Reactie gewijzigd door mrroy44 op 4 januari 2016 18:43]

Net even de Devolo's getest. Vanaf de meterkast is de snelheid die ik haal zo'n 80 Mbps.
Vanaf een stopcontact dichterbij mijn tv (minder storing, maar dan moet ik wel een kabeltje in de gang laten liggen) zelfs 130 tot 140 Mbps. Dat is niet verkeerd gezien de 160 Mbps die ik haal als ik een kabel rechtstreeks van de router trek.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van de TPlinks. Ik hoop ze morgen binnen te hebben.

Overigens ook even gekeken hoe de 1200 het doet in combinatie met de 200 en de 500. Bij de 200 zit ik dan rond de 40 Mbps en met de 500 rond de 80 Mbps.
De 1200 helpt die dus ook wel wat omhoog, maar niet zo vel als twee 1200's dat doen.
Dank je wel voor je reactie. Ik ben aan het testen gegaan. Ik ben iets te uitgebreid als het gaat om het kort en bondig omschrijven van mijn bevindingen, en heb er dus maar een review van gemaakt. Je kunt hem hier lezen:

productreview: Devolo dLAN 1200+ Starter Kit review door mrroy44