Specificaties 2,4GHz WiFi + 4G-router, 4x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 4020 (International) Review

pclinde 30 september 2015, laatste update op 30 mei 2017, 2.691 views

AVM FRITZ!Box 4020 (International)

De AVM FRITZ!Box 4020 heeft dankzij het kleine ontwerp een hoog schattigheidsgehalte. Uiteindelijk zijn het de prestaties en de featureset die er tot doen. De 4020 doet dat op veel fronten goed, maar heeft ook zeker wat beperkingen.

Pluspunten

• Hoog schattigheidsgehalte dankzij het kleine ontwerp.
  • Stabiel en betrouwbaar.
  • Bomvol features met o.a. NAS en VPN. Dit leent de 4020 wel een beetje van zijn grote broers.
  • Handige app(s) die het beheer leuker en gemakkelijker maken.
  • Voor een schappelijke prijs krijg je veel (vooral aan software).

Minpunten

• Er zijn veel concurrenten in het veld die wel een 5.0GHz verbinding hebben. Wel moet ik toevoegen dat de goedkopere 5GHz routers veelal slechts een deel van die kanalen kunnen toepassen.
  • Geen Gigabit poorten.
  • De fabrieksinstellingen zijn wat vreemd: WLAN pakt het drukste kanaal en de ECO-modus beperkt de snelheid van de verbinding.

Beheerbaarheid Score: 5

- Software
- App – MyFRITZ!
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
AVM FRITZ!Box 4020 productpagina

Soms heb je gewoon behoeften aan iets schattigs. Groot, kolossaal en heftig zij niet het ‘nieuwe’ stoer. In deze review bespreek ik de AVM FRITZ!Box 4020. Waar ik zeker mijn benodigde dosis aan schattigheid mee kan aanvullen.

AVM is al langere tijd actief op de Nederlandse markt. De FRITZ!Box is vooral een veel gezien product, met een zeer unieke uitstraling. Waar waarschijnlijk veel lezers denken aan een ruimtevaartschip, Star Wars of iets anders met lasers en ruimte wezens. Ja, ik ben ook iemand die dit doet. De gekozen kleurcombinatie zien we terug in alle productgroepen van AVM, waar FRITZ! als merk- productnaam ook terugkeert.

De FRITZ!Box 4020 is het instapmodel van AVM. Met een prijs van circa 49 euro zitten er toch zeker wat goede concurrenten in het veld, of dit kleine, schattige FRITZ!je de competitie aankan? Je leest het verder in mijn review.

Een overzicht van de specificaties van de officiŽle AVM website:

We gaan dit keer voor een paar opsommingtekens, en nog een afbeelding van de 4020. Wat zijn de meest opvallende kenmerken? De 4020 is maar 166mm lang, 120mm breed en 48mm hoog. Dit maakt de 4020 een lichtgewichtje. Toch komen we genoeg basisfuncties tegen, zodat de 4020 zijn mannetje kan staan.

De WAN en vier LAN poorten kunnen maximaal 100Mbit aan, dus op mijn 200Mbit verbinding van Ziggo ben ik wat beperkt. De 2.4GHz WiFi-verbinding daar in tegen kan theoretisch 450Mbit/s aan. Er is geen ondersteuning voor een 5.0Ghz WiFi-verbinding. Tevens is de mini router is IPv6 ‘ready’.

Op het ‘windschild’ zitten twee knoppen, een WLAN-knop voor het handmatig in- en uitschakelen van het WiFi signaal. Met daarnaast nog een WPS knop (WiFi Protected Setup), om apparaten die dit ondersteunen direct te kunnen verbinden.
Het meegeleverd FRITZ!OS zou erg gebruiksvriendelijk moeten zijn. De 4020 is ook toegankelijk via de MyFRITZ! app. Ik ben om die reden erg benieuwd wat je krijgt aan service en gebruiksvriendelijkheid, zeker omdat we het hier over een instapmodel hebben.

De verpakking springt er wel wat uit, de combinatie de productafbeelding en blauwe accenten zijn erg leuk. Daar heb je in de praktijk echt niks aan. Toch is het wel een gezellig start. De verpakking is voorzien van verdere specificaties en features.

In de verpakking zit de FRITZ!Box 4020 zelf, de voeding, een witte netwerk kabel van 1.8m, een productoverzicht en een installatieposter.

Ik ben zelf echt mega enthousiast om het feit dat de 4020 zo klein is. Het kleurtje van rood/zilver is lekker opvallend en springt er zeker tussenuit. De vormgeving van de FRITZ!Box router generatie heeft ook wat eigenzinnigs. Ik kan het zeker waarderen, het komt een beetje neer op hetzelfde lef dat Noctua heeft als kleursamenstelling. Bovenop komen we de WLAN en WPS knoppen tegen.

Op de tegenovergestelde vleugel komen we de naamgeving tegen ‘FRITZ!Box’. Op de 4020 had de belettering ‘FRITZ!Boxje’ wel een gepaste variant geweest.

De LEDs sieren de zijkant / bovenkant van de 4020. Zodra de voeding in het stopcontact gaat lichten deze groen op.

Aan de achterkant uiteraard de aansluitingen een WAN poort, de vier LAN poorten en de poweraansluiting. Met een kwartslag komen we de USB 2.0 poort tegen, wat eenzaam!

Gooien we FRITZ! op zijn rug, dan komen we een sticker tegen met een SSID naam, WPA2 sleutel, MAC adres en een serial code.

Om nog even te bewijzen dat de 4020 een lichtgewicht is, een kleiner collectie aan ‘in het handje’ foto’s. Met deze beelden wil ik dit hoofdstuk afsluiten en direct door naar de praktijk testen.

Vooraf is het altijd handig om te melden dat resultaten enorm kunnen schommelen afhankelijk van een aantal variabelen. Dit verschilt per woning (muren, isolatie, apparatuur en niveaus), omgeving (actieve netwerkapparaten, apparaten en bevolkingsdichtheid) en tot hoever alles 1:1 gefinetuned is met je modem / netwerk.

En dan kom ik meteen met de deur in huis vallen, of beter gezegd de dijk in huis vallen. Ik woon in een dijkwoning. De woning is voorzien van 30 tot 40cm aluminium isolatiemateriaal, wat zeer nadelig is voor de WiFi verbinding. De woning staat op 300m≤ en heeft een totale inhoud van 700m≥. Hier zijn de tuin en het balkon bij meegerekend. De woning bestaat uit vier lagen. Vanaf beneden naar boven: de garage, de woonomgeving (huiskamer, wc, balkon en overige ruimtes), de slaapkamers en als laatst de zolder. De FRITZ!Box 4020 staat in mijn slaapkamer wat op de 3e verdieping is. Dit is misschien niet de meest ideale situatie voor heel het huis, maar voor mijn werkzaamheden en activiteiten ben ik het meeste op de 3e verdieping. Dus persoonlijk is het ideaal. Laten we aan de slag gaan met Mordor!

Ik ben begonnen met het testen op mijn laptop de MSI GE620DX laptop voorzien van een Wireless-N 130 / Intel Centrino - 802.11b/g/n Wi-Fi chip. De test hieronder is op een afstand van 2 meter, aangesloten op de power adapter met maximale prestaties in energiebeheer.

Op het moment van testen waren er ook een iPad 3 en iPhone 6 Plus actief op de verbinding. Met de iPhone 6 Plus heb ik dezelfde test uitgevoerd op 2 meter afstand. De laptop scoort net wat beter dan de iPhone 6 Plus.

Ik was erg benieuwd hoe sterk het signaal is in de huiskamer, ongeveer 15 meter verwijderd van de 4020. Ik mag hier natuurlijk niet vergeten dat het om een wat ‘lager’ segment router gaat. De resultaten waren voor mij meer dan voldoende, en zelfs zeer plezierig te noemen om gewoon alledaagse dingen te doen. Waar we nu zien dat iPhone weer wat sneller is dan de laptop.

De WC mag dit keer ook niet ontbreken. Hier beleef ik belangrijke momenten van de dag met YouTube en 9GAG. Hier zien we net wat mindere prestaties dan in de huiskamer. Sorry Foritain, volgende keer doe ik iets creatiefs met de ‘iphone-wc.png’!

In de garage was er ook nog een WiFi verbinding, dit was echt puur bij binnenkomst, want al snel viel de verbinding weg. Op het balkon was de verbindingen ook niet optimaal om echt te kunnen genieten van de WiFi verbinding. Op dat moment moest ik Mordor verlaten, en doorgaan met 4G.

Ik heb dezelfde testjes ook uitgevoerd op een iPad 3. Van links naar rechts: slaapkamer (2 meter afstand), huiskamer (15 meter afstand) en de garage.

Woon je in een groot huis of een zwaar geÔsoleerde bunker? Dan kom je met de 4020 niet ver genoeg om overal goed signaal op te pakken. Toch heeft de 4020 mijn verwachtingen overstegen als het om signaal gaat. Ik was bang dat ik in de huiskamer al tegen problemen zou aanlopen, maar dit was achteraf helemaal niet het geval. De 4020 doet het perfect op de 3e verdieping en stabiliteit is ook zeker een pluspuntje. Met meerdere WiFi apparaten aangesloten bleef de verbinding ook erg stabiel. Het gebaar van een ‘duimpje omhoog’ is hier zeker van toepassing. Als ik dan denk aan de prijs van 49 euro, en het volgende hoofdstuk software, dan komt er nog een tweede duimpje bij. Gesproken over software: ‘bus driver, move that bus!’

Dit hoofdstuk was voor mij een totale verassing, dit bedoel ik niet in de zin van het hoofdstuk software is nieuw, maar in de zin van de software is uitgebreid. Met de prijs van circa 49 euro had ik een kort gewiekte software verwacht, waar vrij weinig in mogelijk zou zijn. Dit was juist helemaal niet het geval, de 4020 heeft juist veel mogelijkheden binnen de software. Dit zal niet op hetzelfde niveau zitten als de echte high-end modellen van AVM, maar los van dat is de software zeker niet mis! We gaan er gezamenlijk gewoon lekker doorheen.

Eenmaal aangesloten moeten we de 4020 natuurlijk even opzoeken via het internet. Dit kan je doen via fritz.box/ of je IP-adres. Hier kreeg ik nog even wat Duitse taal voorgeschoteld, maar daar kwam al snel verandering in met de tweede stap: het instellen van de taal. Op de onderkant van de 4020 staan de meegeleverd inlogcodes op een sticker. Dit is de internationale editie, waar momenteel zes talen op beschikbaar zijn. Hoe aantrekkelijk ‘Polski’ ook klinkt als taal ga ik niet te exotisch doen. Laten we maar voor Engels gaan.

Zodra de taal is ingesteld moet je nog de landinstelling bevestigen, waarna de 4020 klaar is met de setup en even de tijd nodig heeft om alles in te stellen. Dit duurt ongeveer twee minuten wat wel overeenkwam met de tijd dat ik moest wachten.

En dan arriveren we in het overzicht / startpagina met een menu aan de zijkant. Op de eerst pagina krijg je een eenvoudig overzicht van de instellingen, verbonden apparaten en computers en de firmware versie.

Ik ga het menulijstje gewoon van boven naar beneden af. Om te beginnen het internet menu, hier is het eerste onderdeel een online monitor / meter. Je kunt hier de downstream en upstream monitoren. Dit op vier verschillende lagen: real-time, prioriteit, basis en achtergrond applicaties.

Binnen de accountinformatie kan je de binnenkomende verbinding specifiŽren. Hier staat XS4ALL ook bij in het overzicht, want zij leveren standaard een FRITZ!box bij de door hun geleverde pakketten. De connectie instellingen in dit overzicht zijn zeker van belang, stel deze goed in.

Er is ook ondersteuning voor IPv6 je moet dit wel handmatig instellen, want de fabrieksinstellingen staan standaard op IPv4.

Het filter menu ontbreekt ook niet, mocht je per apparaat of computer restricties willen instellen dan is dit mogelijk. Je kunt de standaardprofielen gebruiken en deze eventueel nog bewerken. Je kunt zo profielen ontzien van specifieke applicaties en websites en ook volledig blokkeren. Op de 4020 is er zelfs een secundair gastennetwerk in te stellen met een ticketsysteem. Een ticket geeft de gebruiker 45 minuten toegang om gebruik te maken van het internet. Wederom wil ik even opmerken dat ik dit super tof vindt voor een 49 euro router. Wil je bijvoorbeeld dat gebruikers geen mail kunnen ophalen in hun digitale brievenbus? Dat is het uitschakelen met een simpel vinkje zo gedaan.

Binnen het menu is er ook een optie om specifieke gebruikers voorrang te geven op activiteiten. Zit je met meerdere mensen op een netwerk dan snoept niet iemand alles weg van de verbinding, terwijl jij hard aan het zwoegen bent om die deadline te halen. ‘Eerlijk zullen we alles delen.’

Mogelijkheden zoals poort forwarden, DDNS en een VPN functie zijn ook aanwezig. Je kunt met de VPN optie van buitenaf veilig toegang krijgen met het netwerk.

Je kunt vanuit de 4020 (en iedere FRITZ!box) een MyFRITZ! account aanmaken. Met een account is het beheren van je router en overige FRITZ! apparaten een stuk gebruiksvriendelijker. In het app hoofdstuk ‘MyFRITZ!’ vertel ik dadelijk meer over het gebruik.

Hier komen we nogmaals alle verbonden apparaten en computers tegen. De LAN-poorten staan op 100Mbps, wat de maximale doorvoersnelheid is op de 4020. Je kunt met een simpele klik op het notitieblokje drukken voor meer informatie, en om eventueel gegevens te bewerken.

Op de 4020 is ťťn USB 2.0 poort aanwezig. Deze is op meerdere manieren inzetbaar. De meest ‘straight forward’ manier is het aansluiten en vervolgens delen binnen het netwerk. Altijd handig als je bijvoorbeeld een filmpje wil kijken op een laptop die beneden staat. Wel moet je hiervoor de ‘FRITZ!Box USB remote connection software’ voor installeren.

Je kunt de USB poort instellen voor verschillende doeleinden, waaronder: netwerkprinter zelfs als de printer geen netwerkfunctie van zichzelf ondersteund, als remote opslag en overige apparaten. Misschien nog wel interessanter is de NAS optie. De USB remote optie moet wel uitgeschakeld zijn om de NAS optie te kunnen gebruiken. Met de NAS instelling kan je van een USB apparaat (externe HDD) tot netwerkschijf omtoveren. Met de 4020 is dit wel goed te doen, maar ben je wel vrij beperkt met de CPU van de 4020, wat natuurlijk geen high-end CPU is. Daarnaast is het een USB 2.0 interface, hierdoor zal snelheid niet superieur zijn, maar alsnog is het een zeer leuke en aangename optie!

Zodra de NAS optie actief is en volledig opgezet met een externe HDD is de netwerkschijf direct in Windows zichtbaar. In dit geval heb ik de schijf ingesteld als media server.

Je zou bijna denken dat ik een NAS of Externe HDD aan het reviewen ben. Terug naar de 4020 die ook over aangename WLAN features beschikt. De 4020 heeft een 2.4GHz WiFi signaal die ik al eerder in de praktijk heb getest. Ik moest even nadenken over een gepast naam voor het netwerk. Altijd leuk voor voorbijgangers die op zoek zijn naar een onbeveiligd netwerkje.

In het WLAN menu krijg je een overzicht van actieve draadloze apparaten. Hier kan je ook weer aanpassingen maken per verbonden apparaat. De QR-code is om gebruikers snel toegang te geven tot het netwerk.

De 4020 staat standaard ingesteld op ‘auto channel’ om het beste kanaal te selecteren. Jammer genoeg was dit niet echt een succes. Waar je zou zeggen dat de router het minst drukke kanaal selecteert, was dit juist het drukste kanaal. Ik heb deze later handmatig aangepast. Het grafiekje met de omgeving en bezetting per kanaal is erg handig, en een fijne weergave van actieve netwerkapparaten.

Met oog op energiebesparing kan je het WiFi signaal uitschakelen tussen een bepaald tijdstip. Dit kan ook handig zijn als de koters op tijd moeten slapen, en niet eindeloos YouTube liggen te kijken tot de latere uurtjes. Vroeger ging je gewoon nog met lego spelen of een boekje lezen!

Het gastnetwerk is ook apart in te stellen, die in theorie onder hetzelfde SSID werkt, maar toch onder een andere SSID naam uitgezonden kan worden. Om duidelijkheid te scheppen tussen de hogere ‘commanders’ van Mordor hebben we een passende naam.

De 4020 kan als access point (AP) en repeater worden ingesteld. De repeater functie kan ik alleen maar aanmoedigen. Als je een keer een upgrade uitvoert is de router niet per direct overbodig, maar kan deze juist nog zeer goed van pas komen om het signaal nog verder uit te zeden. De 4020 heeft geen ondersteuning voor WDS (wireless distribution system), draadloos met elkaar verbinden is jammer genoeg geen optie. De repeater functie vereist een bekabelde 4020.

Met de FRITZ!Box diagnostische tool kan je alle mogelijke en actieve instellingen controleren. De beveiligingsopties zijn hier ook te vinden.

Als laatste onderdeel hebben het de systeemopties. Hier heb je een volledig menu met… basisinstellingen! Het eventlog is altijd leuk om te bekijken, zeker handig om even te controleren mocht er iets fout gaan. In het overzicht is bijvoorbeeld ook het aansluiten van een USB apparaat zichtbaar.

Dit is een optie die iedere fabrikant van mij mag implementeren: LED opties. Ik zou graag nog een optie zien om alle LEDS uit te schakelen. Sinds ik de router in mijn kamer heb is er een nieuw ritueel ontstaan. De linker sok gaat rechtstreeks vanaf mijn voetje op de router LEDS. De rechter sok? Daar moet ik nog een taak voor vinden iemand een idee?

Automatisch en handmatig bijwerken is ook onderdeel van de mogelijkheden. En het maken van een back-up mag ook niet ontbreken. De ‘restart’ optie is ook erg gewenst, dan hoef ik niet uit mijn luie stoel te komen. :D

Tot zover het overzicht aan software! We gaan nu verder met de MyFRITZ! app.

Er zijn verschillende apps beschikbaar in de App Store en Google Play Store. In mijn review maak ik gebruik van de iPhone applicatie beter bekend als de MyFRITZ! app. Eenmaal als de router actief is kan je verbinden met de app. Hier ontstond voor mijn nog wat verwarring welke inloggegevens ik precies moest hebben, was het nu van de router of van mijn FRITZ! account. Uiteindelijk waren het de MyFRITZ! inloggegevens. Deze worden ook opgeslagen in de router, dus het staat direct met elkaar in verbinding. De beheerrechten kan je ook direct instellen in de router. Je kan er voor kiezen om toegang te geven tot alle functies, en je kunt gebruikers beperken tot bijvoorbeeld alleen de NAS optie.

De app ging uiteindelijk verder in mijn browser, dus echt een volwaardige ‘app’ kan ik het niet noemen. Hoewel je hier in de praktijk weinig van merkt. Eenmaal ingelogd krijg je een overzicht van je actieve FRITZ! apparaten, waar de 4020 ‘Mordor’ actief was. Je kunt vanaf je telefoon direct instellingen bewerken in de router.

Recht bovenin is er een klein drop down menu met de FRITZ!Box opties, NAS opties en je accountopties. Het routeroverzicht komt volledig overeen met het routeroverzicht dat we eerder zagen in het hoofdstuk software. Je kunt vanaf de telefoon on-the-go instellingen aanpassen, zelf heb ik de voorkeur om het via een browser te doen, omdat het niet echt gemaakt is voor op de telefoon. Desalniettemin is het een fijne optie voor gebruikers die het wel plezierig vinden.

Je kunt ook verbinding maken met de NAS, altijd handig als je documenten wilt ophalen of inzien via je telefoon of tablet. Er zijn nog meer apps voor FRITZ!box(en), maar omdat de 4020 een instapmodel is, zien we hier vrij weinig van terug.

De AVM FRITZ!Box 4020 is een compact routertje, en een grootmacht als het om software gaat. Dit leent de 4020 natuurlijk een beetje van de overige FRITZ!Box(en). Met uitzondering op sommige mogelijkheden, omdat het een instapmodel is. Toch doet de 4020 hier zijn voordeel mee, en is het voor AVM mogelijk om een zeer uitgebreid softwarepakket aan te leveren.

Wat ik persoonlijk altijd leuk vind van de FRITZ!Box productlijn is de kleurcombinatie en het design. De routers vallen altijd erg lekker op, en dat doet de 4020 ook erg goed. Het kleinste FRITZ!Boxje dat tot zover gemaakt is.

De 4020 heeft een 2.4GHz WiFi signaal, en is voorzien vier 100Mbps LAN poorten. Heb je een snellere internetverbinding dan 100Mbps, dan is het natuurlijk zeer spijtig dat je hier geen gebruik van kunt maken. Ik vind het daarom zeer spijtig dat er geen Gigabit poorten te vinden zijn op de 4020, zeker een minpunt hier.

Heb je gewoon behoeften aan een stabiele verbinding, hoeft het allemaal niet te moeilijk te zijn? En wil je toch wat extra experimenteren met software, dan is de 4020 een prima kandidaat. Zo kan je op een laagdrempelige manier snel een externe HDD omtoveren tot je eigen super budget NAS. Uiteraard werkt dit niet zo snel als een volwaardige NAS vanwege de beperkte CPU capaciteit en de USB 2.0 aansluiting, maar de optie is er en biedt wat leuke mogelijkheden voor gebruikers met eenvoudige wensen.

Het 5.0GHz signaal ontbreekt jammer genoeg, terwijl er wel routers te vinden voor dezelfde prijs die dit wel ondersteunen. Dit is spijtig, maar de ondersteuning en software van de 4020 bieden juist weer meerwaarde op een ander front. Ik durf ook geen uitspraken te doen over de werkelijke snelheid en stabiliteit van de concurrerende routers, omdat ik er geen ervaring mee heb. De stabiliteit van de 4020 is op het 2.4GHz zeer goed. Zo was het voor mij niet mogelijk om een verbinding te ontvangen op het balkon, maar binnenshuis en dan in het bijzonder de huiskamer (2e verdieping), en de slaapkamers (3e verdieping) hadden een zeer stabiele verbinding.

Met de AVM FRITZ!Box 4020 kan je eigenlijk niet de fout ingaan, mits je met beperkingen zoals het ontbreken van 5GHz ondersteuning en 1 Gbps poorten kunt leven. Je weet vooraf wat je krijgt, de specificaties zijn tenslotte uitgebreid en duidelijk, en vervolgens presteert AVM op een zeer goede manier; een stabiel beestje met veel mogelijkheden. Hij was nog spannender geweest als er een 5.0GHz verbinding op had gezeten, want die feature is best te vinden rond deze prijs. Wel moet ik toevoegen dat de goedkopere 5GHz routers veelal slechts een deel van die kanalen kunnen toepassen.

Ondersteuning voor DFS, wat meer en snellere kanalen op de 5GHz band mogelijk maakt ontbreekt daar vaak gezien de kosten voor de fabrikant. AVM apparatuur met 5GHz ondersteuning ondersteunt ook DFS, maar de directe concurrentie in dit segment niet. Indien dat is gewenst kan je best een FRITZ!Box 3490 overwegen, al kom je dan wel op meer dan het dubbele uit. Ben je echter opzoek naar een betaalbaar instapmodel waar de naam FRITZ!Box op staat en een apparaat welke gewoon goed werkt in de praktijk en tevens lekker veelzijdig is met tig mogelijkheden in de software? Dan is de 4020 zeker een product om toe te voegen op je wenslijstje.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 4020 (International)?

weer lekker geschreven! zelf heb ik nu een sitecom staan maar die werkt voor geen meter. heb je tips voor een nieuwe router?
Hoi Powermoon,

Ik stuur je even een PM! Misschien kan ik je helpen met je netwerk setup. :)
Goede, uitgebreide en vlot geschreven review die een goed beeld geeft van de mogelijkheden en prestaties van de 4020. Dit is ook volledig in overeenstemming met mijn ervaringen met vele FritzBoxen, te beginnen met de 7050 in 2007 en momenteel een 7490.
Ik kijk reikhalzend uit om de 4080 (met Gigabit, 5Ghz en AC wave2) te kunnen gaan inzetten.
Thanks! Ja, dit model is 'basic leuk', maar in de praktijk mis je toch wat. De 7490 is ook enorm uitgebreid. Ik deel het gevoel 100% met je over de 4080. :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 1 oktober 2015 10:21]

"Ik moest even nadenken over een gepast naam voor het netwerk. Altijd leuk voor voorbijgangers die op zoek zijn naar een onbeveiligd netwerkje."

de mijne is : downloadfreemidgetrodeoclownpornhere

verder, mooie review, zelf heb ik de 7490, toptoestel, nog geen enkel keer downtime in de 5 maand dat ik hem heb
'downloadfreemidgetrodeoclownpornhere' Briljant! _/-\o_

Netjes! Die 7490 is zeker een mooi model. Misschien iets voor volgende keer. :D
Goede review. Ik ben sterk geÔnteresseerd om ook dit model te kopen.

Welke FRITZ!OS draai je op dit moment?
En als je Luxemburg als land selecteert, is "Luxembourg Online - FIBER" dan een keuze optie bij internet service provider?
Op dit moment woon ik in Luxemburg en zou ik mijn huurmodem willen vervangen door de 4020.

Bedankt, Pim.