Specificaties 400GB (PCI-e 3.0 x4) @ 2.200/900MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB Review

JayJay 29 september 2015, laatste update op 20 oktober 2015, 1.195 views

Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB

it's a bird ? it's a plane ? no its the Intel 750 !!

Pluspunten

• Lightning speed ! 2000/900
  • NVME
  • Veeeelll iops

Minpunten

• write speed had hoger gemogen
  • ondersteunt door alleen uefi bios
  • 4k write valt tegen

Bij deze mijn visie op de Intel 750.

Ik heb lang gewikt en gewogen, welke SSD ging ik nou eens aanschaffen }> ?
(Alsof mijn ex-SSD niet snel en groot genoeg was : Samsung Evo 840 1TB :P )

Ik dacht aan 2 ssd's in Raid 0 is natuurlijk een optie, maar toch wou ik alle snelheid en betrouwbaarheid uit 1 drive halen.

Ik kwam tot de volgende opties:
- Samsung SM951
- Samsung SM951 NVME
- Intel 750

Gezien er geen ondersteuning is voor de SM951 voor AHCI en NVME(OEM product), zowel in firmware updates als in software en er throttling issues bekend zijn, (110 graden kan worden en dan snelheid omlaag gooit) koos ik dus voor de Intel 750 , goed gekoeld, hoge snelheid & NVME , betrouwbaar , goeie ondersteuning in firmware en software.

Prestaties:
Hij is snel , heel snel, misschien wel de snelste consumenten ssd op dit moment (zie iops speed) Indirect staat daar tegen over de NMVE versie van de sm951.

Hoge iops , 2000 read & boven de 900 write.

Met de laatste update via Intel data tool center ook snel booten.
(met de stock firmware langzamere boot dan de sm951)

Overigens vind ik de 4k read tegen vallen voor NVME pcie 3.0 x4 schijf. (+- 40mb/s)

(Het verschil tussen AHCI en NVME , AHCI kan 32 commando's tegelijk uitvoeren en NVME 65536 queues van 65536 commando's uitvoeren, dus dat is een aanzienlijk verschil 8)7 en geen bottleneck meer!)

Stabiel :
Tsja , Intel kan er niks anders over zeggen dan super stabiel. Is niet uit te drukke in cijfertjes , het is het gevoel en de werking waarvan je zoiets hebt van dit zit wel ''snor''.

Is hij dan sneller dan een Sata3 SSD, Ja absoluut , niet alleen op papier , maar in heel zijn doen en laten merk je gewoon dat deze Intel 750 niet je bottleneck is.

De real world ervaring is daarbij dus lastig uit te leggen en misschien marginaal als je een snelle sata3 SSD bezit, maar ik merk het verschil toch wel.

Compatibiliteit:
Alleen ondersteunt door de nieuwe chipsets van intel , 9 serie 10 serie en x99.
Hou rekening met uw uefi bios versie.

Ik ben speciaal overgestapt om alleen deze drive te kunnen kopen en te gebruiken gezien mijn dual socket 1366 12 core 24 threads dit niet kon.

Dat is dus voor menig tweakert toch een nadeel ondanks dat ik die nadeel niet meer heb, denk ik ook voor mijn mede mens :P.

Ondersteuning fabrikant :
Goeie software ondersteuning in de vorm van drivers , updates en bijbehorende Intel toolbox.

Prijs::
De prijs , een euro per GB , valt mee zou je denken , maar toch voor menig tweaker te duur : 400GB versie kost dan ook gemiddeld 400 euro.

Conclusie:
Deze drive heeft gewoon een ''must have'' factor , alleen al vanwege de snelheid.

Er is goeie ondersteuning , hij is van ''Intel'' dus betrouwbaar , de prijs gemiddeld genomen ''duur'' echter krijg je daarvoor wel een PCIE 3.0 x4 Intel 750 drive met 5 jaar fabrieksgarantie van Intel, welke op papier 7x sneller is dan een normale SSD.

Real world performance: in bepaalde scenario's ook merkbaar veel sneller , voor videobewerking , fotobewerking en dat soort toepassingen , echter in gamen kan onze tweaker af met een ''normale'' SSD.

Update:
Link naar de update :
downloads: Intel SSD Toolbox 3.3.2

Update :
- Er is ook een EKWB block voor de Intel 750 uitgebracht , ik heb hem natuurlijk gelijk gekocht , onder het mom van : waarom niet , een watergekoelde ssd hahaha.
De meerwaarde is dat hij beter gekoeld wordt

Heb jij ook een Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB?

Ja gloeiende gloeiende, mooie boel: wil ook zo'n ding
(specs: 3930k, 64GB, X79 Chipset)

Dr is een hele website met poll:
Om X79 support maar Asus doet er niks mee.

Om nou de spullenboel a $$$$ te upgraden...zie ik niet zitten.

+1 voor je review ;)
Dankjewel , ik vond het het wel waard maar dat is ieder voor zich kan mij voorstellen als je x79 hebt dat je daar niet voor overstapt.
In theorie moet je met een Asus X79 gewoon kunnen booten van de 750. Ik heb namelijk een vergelijkbare configuratie (P9X79 Pro,4820K en Intel 750) en dat werkt gewoon :)

Als het toch onverhoopt niet werkt, kan je zelf het UEFI BIOS modden om NVMe aan te kunnen:

Let wel op dat je 3930K alleen PCIe 2.0 heeft, en geen PCIe 3.0 zoals de Ivy Bridge-E processors. De maximale snelheid van je 750 zal je dus net niet halen.
Hallo EanskeNL,

Vraagje welke Bios versie gebruik je?
Ik heb namelijk Asus P9x79 Pro met 4801 Bios, I7 3930K, 32 GB geheugen en wil graag de nieuwe Samsung 950 PRO 512 GB aanschaffen en via de DeLOCK PCI Express Card > 1 x internal M.2 NGFF aansluiten.

Alvast bedankt voor je antwoord. Groeten Ben

[Reactie gewijzigd door Haerkens op 20 oktober 2015 20:35]

Ik gebruik een gemodde versie van de 4701 BIOS. Hoe een Samsung 950 werkt op X79 weet ik niet. In theorie zou het moeten werken, maar ik zou even zoeken naar bevestiging van mensen die die combinatie al hebben. Voor je een snelle SSD hebt en er niet van kan booten :)
Bedankt voor je snelle reactie.
Is het mogelijk de gemodificeerde 4701 versie te verstrekken?
"Met de laatste update via Intel data tool center ook snel booten.
(met de stock firmware langzamere boot dan de sm951)"

Ik heb vlak na het uitbrengen van de Intel 750 serie een aantal reviews gelezen met dat issue. Dat zou echter niet aan de SSD(-firmware) liggen maar aan de manier waarop NVME-SSD's ge´nitialiseerd worden, of iets in die richting. Blijkbaar toch de firmware?
Is een combinatie van firmware en implementatie geweest , hij is gelukkig veel sneller geworden kwa booten hierdoor , echter niet zo snel als een sata implementatie. Scheelt niet veel tov sata.
Leuke review. Was de drive wel te gebruiken op je dual socket 1366 als losse drive (dus niet boot-drive) of wordt de 750 dan geheel niet ondersteund/gezien door het OS?
Ik heb begrepen dat hij het als 2e schijf gewoon doet onder Windows als opslag :)
Bedankt voor je snelle reactie; ik had dat ook begrepen, maar zo te lezen heb je het niet geprobeerd en is je opmerking "Ik ben speciaal overgestapt om alleen deze drive te kunnen kopen en te gebruiken gezien mijn dual socket 1366 12 core 24 threads dit niet kon" slaat eigenlijk op het booten vanaf de SSD...
Dat klopt inderdaad ging inderdaad om het booten , dus vanwege de nieuwe techniek ben ik overgestapt , kwa processor snelheid ben ik er niet op voorruit gegaan
Nogmaals dank voor je reactie...

Ik heb hier een LGA1567 4x8-core Xeon X7550 HT server waar ik deze als database schijf in wil gaan gebruiken (zelfde generatie als LGA1366) Al zal de Intel 750 door de PCIe v2.0 bus niet op vol vermogen kunnen performen, verwacht ik toch een flinke performance boost tov de H700 raid controller icm 4 SSD's... Ik denk dat de database benchmarks door het dak gaan ;-)
De 4K read is logisch laag en dat heeft ook niks met de stap naar NVME te maken dacht ik.

Je hebt het trouwens in je minpunten als "4k write valt tegen" gezet, dat moet dus read zijn!

Maar ik zou het zelf weghalen want de 4K test is maar met queudepth 1, volgens mij zou niemand die in de stof zit verwachten dat daar de score veel hoger zou zijn dan met high end sata drives.

Ik las via de links boven ook dat iemand hem in een x79 rampage iv formula heeft werken met stock bios 5001 en een 3930k, precies mijn systeem dus ik overweeg ook om er 1 te halen als bootdrive. :)

ohja x79 ;)

[Reactie gewijzigd door maratropa op 25 oktober 2015 17:36]