Specificaties Socket FM2+ met AMD A88X chipset - Bekijk alle specificaties

Asus A88X-GAMER Review

3punt1415 28 september 2015, laatste update op 28 september 2015, 270 views

Asus A88X-GAMER

Heb recent een build gedaan met dit bord, fijn bordje maar heeb wel wat tweaken nodig om helemaal aan de praat te krijgen...

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Valt goed mee te overklokken
  • fijne vertrouwde Layout
  • Goeie pcie layout
  • heeft alle aansluitingen die je wilt
  • SATA heeft een zijwaardse aansluiting

Minpunten

• Goed het geheugen support checken, sommige producten helemaal niet compatibel
  • heeft een BIOS update nodig om goed te werken
  • zonder BIOS update onstabiel
  • iets smaller dan normaal ATX, buigt vrij veel bij geheugen en 24-pin installatie/aansluiting

Layout Score: 5
Ik had dit bord gebruikt voor een APU build een paar weken geleden,

De bouw verliep soepel (genoeg):
De CPU en geheugen installatie van normaal en vertrouwd vanwege dat het bord een hele normale Lay-out heeft.
De CPU koeler was iets ingewikkelder, maar dat kwam door de koeler zelf, niet door het moederbord (ik raad dan ook een extra paar handen aan bij een Dark Rock 3 installatie).
PCIe kaarten installatie is ook precies zoals bij alle andere moederborden dus daar ga ik verder niet op in

Stabiliteit:
Dit is een punt waar je een beetje op moet letten, het bord is een beetje kieskeurig met het geheugen, als je in de Memory Support folder kijkt en je ziet (bijvoorbeeld) dat de 1866 Mhz Cas lat. 9 Corsair Vengeance PRO werkt met dit bord, moet je niet aan nemen dat alle andere Corsair Vengeance Pro's ook automatisch werken (dit vindt ik altijd fijn aan Intel borden, memory support is goddelijk).
Ook voor stabiliteit (tenminste met de APU die ik gebruikte) is een BIOS update Vereist, ASUS heeft gelukkig hun EZ Flash utility, dus dit is in 5 minuten gebeurt

Formfactor:
Het bord is iets smaller dan een normaal ATX bord en mist dus 3 standoff's, voor mensen die nog niet (zo vaak) eerder een PC hebben gebouwd kan je er misschien van schrikken hoe veel het bord buigt bij de installatie van bepaalde componenten en kabels, daar hoef je je (meestal) geen zorgen om te maken, zorg er gewoon voor dat je hem niet breek, dus niet je volle gewicht gebruiken en je niet haasten, daarin tegen moet een pc bouwen ook iets zijn waar je van geniet en niet iets wat je even snel na je werk (of school) doet. :)

Overklokken:
Overklokken op dit bord is precies wat je van een ASUS bord verwacht, alleen moet geheugen wat 1600 of 1866 + Mhz is wel echt op de Memory support list staan anders kun je constant Bluescreens krijgen, en bij 2133+ Mhz kun je krijgen dat het systeem niet eens post, dus goed checken
een CPU overclock is in 2 minuten gebeurt, de EZ tuner utility in de BIOS geeft je een hele stabiele overclock, alhoewel er in mijn mening iets minder voltage op de CPU had gemogen, als je het met het handje wilt doen kan dat ook goed, maar daar zal je toch zeker een middagje of 2 voor aan de kant moeten zetten als je een stabiele overclock wilt krijgen, ik had mijn A10-7870k stabiel op 4,4 Ghz met Load Temperaturen van zo'n 50-60 graden op de Dark Rock 3 (en je kon de Harde Schijf horen over de ventilatoren)

Conclusie:
dit moederbord is perfect (en misschien een beetje OverKill) voor en APU build, en ik raad hem aan voor iedereen die een APU (of gewoon AMD) build wilt met een beetje bling en een goeie featureset

Heb jij ook een Asus A88X-GAMER?

Klein puntje van kritiek, het volgende is een beetje dubbel:
heeft een BIOS update nodig om goed te werken
zonder BIOS update onstabiel
En eigenlijk als het daarna goed werkt is het amper een minpunt. Die firmware updates zijn er ook niet voor niets. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Het is ook niet echt een minpunt, maar wel vervelend.
Ik weet ook niet eens zeker of dat wel met elke CPU zo is, met de A10-7870k die ik gebruikte tenminste wel.