Nokia 6300 Zwart Review

appel437 28 mei 2009, laatste update op 28 mei 2009, 2.958 views

Nokia 6300 Zwart

Pluspunten

• erg goed geluid (speaker)
  • dun
  • gewicht
  • metalen behuizing
  • aanpasbaarheid OS

Minpunten

• camera is erg slecht bij minder licht
  • batterij kan beter
  • slechte oordopjes meegeleverd
  • geen beveiliging voor bellen, netwerkdiensten of b.v. inbox

inleiding

Hallo, ik ben Dirk, mijn review gaat over de Nokia 6300 (Zwart) die ik nu een paar weken in mijn bezit heb (sinds 12-05-09)

Waaron?

even kort; ik ben 16, ik ben arm, en mijn mobiel had kuren. om precies te zijn liep mijn 6 jaar (samsung x100) oude mobiel in 50% van de gevallen vast tijdens het bellen, SMSen, gebeld worden of geSMS'd worden. ik had dus een nieuw mobiel nodig van onder de 100 euro. deze was voor 80 euro in de aanbieding en had een goede featureset. ook was het belangrijk dat hij erg dun was.
verder speelde mee dat de telefoon, net als mijn vorige telefoon, T-Mobile prepaid heeft. met simlock welliswaar, maar ik wou graag mijn oude nummer behouden en de 30% belbonus die ik daarmee heb.

Featureset

2 megapixel camera, mp3 speler, bluetooth en een paar andere dingen. het is erg weinig, maar wat wil je met een telefoon die 80 euro kost. ik vind eigenlijk de features best goed voor deze prijs. hier komen de belangrijksten:

Camera:
de camera in de nokia 6300 is niet erg goed. tenminste, voor binnengebruik. hij heeft geen flitser en bij weinig licht, wat zeg ik; niet zo veel licht, zijn de Foto's erg slecht. je kan gelukkig wel veel instellen en voor binnen adviseer ik ook de nachtmodus met veel witbalans (fluorescerende instelling). dit maakt de foto's binnen al veel beter. het blijft echter magertjes
Foto 2 is een voorbeeld van een fot die binnen genomen is. (van de honden)
voor buitengebruik is de camera echter wel heel goed. op standaard instellingen maakt hij mooie, duidelijke, scherpe foto's.
Foto 2 is een voorbeeld van een foto die buiten genomen is. (ook van de honden)

de 176*144 resolutie van filmpjes is echter veel te weinig, en de filmpjes zijn dan ook bagger. deze moet je niet op je computer willen bekijken

MP3 speler:
de MP3 speler die op de nokia 6300 bijgeleverd word is goed. de UI is erg duidelijk en het geluid wat uit de speakers getoverd wordt is fantastisch. de bijgeleverde oordopjes zijn echter erg slecht en door de 2.5 cm jack kun je er geen normale oordopjes op aansluiten.
P.S. niet alle nummers klinken goed over de speakers, sommige nummers klinken erg slecht. dit zijn vooral de drukkere nummers, of de nummers met zware gitaren met veel distortion.
de geheugenkaart die bijgeleverd word is 512 MB. op de doos staat welliswaar 128 maar op het kaartje zelf 512. gelukkig kun je altijd nog een groter MicroSD kaartje erin zetten

Bereik

gewoon goed, beter als mijn oude x100 en hier in Enschede overal gewoon goed bereik. gesprekken zijn duidelijk. maar tegenwoordig is dit bijna geen probleem meer met mobieltjes. en dat komt ook door de goede netwerken in Nederland ;)
Bluetooth werkt snel genoeg, nothing special here.

Accuduur

iets minder, ik doe er zo'n 4 dagen mee, maar als je veel belt zou ik toch de accu vervangen.
mijn batterij heeft 860 mAh maar er zijn ook mensen die slechts 700 mAh hebben.
gelukkig kan je "onofficieel" de BL5C 970 mAh batterij erin zetten
BL5C batterij
er zijn op het internet ook veel verhalen over mensen die slechts 1 dag ermee halen. de oplossingen daarvoor zijn:
1. Bij instellingen > connectiviteit > Packet-gegevens > Packet-gegev.verb. zetten op: Wanneer nodig.
2. screensaver uit.
3. rode telefoontje inhouden als de telefoon op toetsenblokeren staat; dan gaat het scherm uit.
4. bluetooth uit.
5. de eerste 5 keer pas opladen als de batterij uitvalt.

Gebruiksgemak

het apparaat draait op Symbian s40 ontwikkelt door nokia. dit is een lichtgewicht versie van de s60 die je op veel smartphones terugvind. het is een duidelijk OS en, ook al was het even wennen, het is erg gemakkelijk in gebruik. een ander pluspunt aan het OS is de aanpasbaarheid. je hebt verschillende profielen voor geluidsinstellingen die je in kan stellen die erg makkelijk switchen. je hebt een Favorieten menu waar je snelkoppelingen neer kan zetten. je kan het menu aanpassen. enige minpunt is dat je bijna geen beveiliging hebt. je kan bijvoorbeeld niet het bellen blokeren met wachtwoord of je inbox.

Design

de nokia 6300 is erg dun, niet groot en, ook al is dit erg persoonlijk; erg mooi. het enige minpunt is dat hij een beetje vingerafdrukgevoelig is. ook weegt de telefoon slechts 91 gram.

Bouwkwaliteit en afwerking

hij is bij mij 1 keer op tegels gevallen, klein schrametje op de hoek. dit verbaast me niks want de behuizing is van sterk plastic en alluminium. nog geen krasjes op het scherm.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
tot nu toe 1 keer uitgevallen. dit was toen ik ermee aan het klooien was. dit lag dus ook een beetje aan mij. verder is het VEEL beter als mijn vorige telefoon, die vastliep, opnieuw opstate, tijdens het opnieuw opstarten vastliep, en dan na de batterij eruit te halen deed hij het weer. dan had je echter nog steeds niet gebeld...

ik heb er slechts 80 euro voor betaald. dit is erg weinig voor zo'n telefoon. je kan dezelfde features vinden voor een tientje minder, maar het design en de kwaliteit is erg zeldzaam onder de 100 euro.

conclusie
zeer goede telefoon. dun, mooi, genoeg features, en nog belangrijker: dit alles onder de honderd euro :P
de enige reden waarom deze telefoon geen perfecte score krijgt is door de batterij, waarmee veel problemen zijn, en die gewoon niet lang genoeg mee gaat.

Heb jij ook een Nokia 6300 Zwart?

Foto's komen later. ben nu bezig met examens
Hehe, last van Studie Ontwijkend Gedrag? :+ Ik heb morgen tentamen, maar zit nu op GoT.. :X

Leuke review verder. Die kopjes maken het lezen makkelijker.
Hehe, last van Studie Ontwijkend Gedrag?
niet eens, het is gewoon dat ik na het schrijven van de review eraan dacht dat ik vandaag Natuurkunde had. en daar moest ik toch wel een beetje voor leren.
Ringtoon is bij mij veel te zacht.
Althans in het begin..terwijl mijn instelling op "bellen"staat.

Herkenbaar of doe ik iets fout
Nee, je doet niets fout :) Hij gaat na een paar seconden automatisch harder.. Kun je niet in- of uitschakelen.
bij instellingen > profielen kan je al je geluidsinstellingen wijzigen, dat de ringtone aan het begin zacht is licht aan Nokia zelf; bij type signaal hebben ze namelijk niet een normaal signaal er tussen gezet
Hele nette review hoor! Lees hem nog even door, want er staan wel wat typo's en spelfoutjes in.
Als je dan de volgende keer ook niet je vinger voor de camera houdt (buitenfoto) is het helemaal top!

Volgens mij dus een heel praktisch toestelletje voor die paar tientjes!
eerlijk gezegd is die hand niet van mij maar van mijn vader :+
maar bedankt voor al het (positieve) commentaar. ik zal de typo's er wel uitvissen; helaas ben ik niet zo goed in nederlands 8)7
Ik zit er ook aan te denken om dit toestel te halen (twijfel nog tussen de 6300 en de veel-te-dure 6500). Dit is gewoon een degelijk simpel nokia hangijzer, met de vertrouwde besturing en stabiele software. Er is trouwens ook een i-versie, die heeft wifi.

Met een smak vakantiegeld op de rekening krijg ik alleen al gauw de neiging om een android toestel te gaan kopen, maar eerlijk gezegd, wat moet je met al die onzin. Na 2 maandjes spelen, bel- en sms- je er toch alleen nog maar mee.
als je een simpel toestel wil om te bellen en te SMSen zou ik of deze telefoon nemen, met een mooie 1200mAh bl-5c batterij (niet van Nokia zelf) zodat je minstens de 5 dagen haalt. of je haalt een andere telefoon. momenteel is mijn geld op, maar zodra het kan koop ik een betere batterij en een groter geheugenkaartje :P
simper rekensommetje:
nu doe ik 4 dagen op een 860 mAh batterij; een wissel naar een 1200mAh batterij zorgt dus voor (1200/860 * 4 = 5.6) bijna 2 dagen extra batterijduur. dan heb je dus eindelijk een acceptabele batterijduur. ik weet niet hoe het met de 6500 zit maar als je een mobiel lang gebruikt, ga je je het eerst ergeren aan de batterijduur.