Asus A8N-E Review

Gunner 17 augustus 2005, 1.728 views

Asus A8N-E

Pluspunten

• Uitgebreid bord
  • veel kabels in doos
  • PCI-xpress

Minpunten

• Compatibiliteit met Maxtor Diamondmax schijven

Layout Score: 4
Bij aanschaf van de Asus A8N-E had ik direct wat pech; het systeem werkte niet. Ook de 24 pins voedings aansluiting op het moederbord was nieuw. Na wat zoeke op GoT ben ik er achter gekomen dat ik niet de enige was die voor deze verassing kwam te staan.

Even een verloopje komen voor mijn Tagan voeding en gaan met die banaan.

Niet dus :( Moederbord DOA

Omgeruild voor een nieuw exemplaar. Deze deed het al een stuk beter dus kon ik lekker aan de gang met mijn systeem.

Voor aanschaf had ik me goed ingelezen en zodoende was ik er achter gekomen dat er wat problemen waren in combinatie met de Maxtor DiamondMax 9 en 10 schijven. Zolang je maar de nieuwste firmware op de schijf had zitten was er niets aan de hand.

Zo gezegt, zo gedaan. Via mijn leverancier een HDD geregeld die af fabriek van de laatste firmware was voorzien. Toch kreeg ik steeds vaker last van vastlopers in Windows. Daarna opstart problemen tijdens de bootloader van Windows XP.

Herinstallatie met nieuwste Nforce4 drivers en VGA drivers lijken de vastlopers in Windows verleden tijd (*klopt af). Echter een week geleden toch bij een koude start wat problemen met het booten van Windows.

Topic geopend op GoT en het blijkt dus dat er Tweakers zijn die dezelfde problemen als ik hadden.

Misschien toch een idee om de HDD om te ruilen tegen een ander merk.

Over het moederbord zelf:
Behave de compatibiliteits problemen met de HDD ben ik wel tevreden over het moederbord. Regelmatig komen er nieuwe BIOS updates en ook NVIDIA blijft niet stilzittenom de Nforce drivers te updaten.

In de doos tref je een zeer compleet geheel aan met verschillende kabels, zelfs SATA --> Molex converter zit er bij. Zeer goed.

Voor de rest biedt het bord ondersteuning voor PCI-express wat voor mij doorslaggevend was om niet bji AGP te blijven steken. DE 256 mb Geforce 6600 werkt probleemloos op dit bord.

Heb jij ook een Asus A8N-E?

Het lijkt mij een Maxtor probleem en niet een Asus probleem, aangezien de Maxtor schijven met veel andere controllers/moederborden ook problemen geven.
Inderdaad, de schuld ligt bij maxtor, aangezien ze op promise en ich5(r) ook niet werken.

zelf meegemaakt met epox 4pca3+.
Interresant, ik heb hetzelfde moederbord met een Daimondmax 10 SATA van 300 GB. Het draait probleemloos vanaf het begin (nu 3 weken). :*)
Over welke firmware-versie heb jij het precies?
Ik heb ook een A8N-E en heb nergens last van. M'n twee Diamondmax 9 HDD's had ik vorig jaar gekocht, dus er zit zeker niet de nieuwste firmware op, maar ze werken probleemloos.

Over je voedingaansluiting: Je hebt niet alle 24 pins nodig, die zijn optioneel als je voeding dat ondersteunt. Je kan gewoon je voeding aan 20 pins van je A8N-E aansluiten en de andere vier niet gebruiken. Ik heb zelf ook een verloopstukje gehaald omdat ik graag een stabieler systeem wil. Maar het is niet verplicht.