Specificaties (HT)PC barebone met Intel Celeron 3205U - Bekijk alle specificaties

Gigabyte BRIX GB-BXCEH-3205 Review

rudybuitb 27 september 2015, laatste update op 17 oktober 2015, 6.796 views

Gigabyte BRIX GB-BXCEH-3205

Een erg kleine en zuinige PC, die voor simpele taken prima voldoet. Zeker geen krachtpatser, maar dat kun je voor deze prijs ook niet verwachten. Je moet de Brix zelf configureren (opslag en geheugen worden niet meegeleverd), dat zal echter voor vrijwel niemand te moeilijk zijn.

Pluspunten

• Voldoende performance voor dagelijks gebruik
  • Compact, eventueel achterop een monitor te bevestigen
  • Vrijwel geruisloos
  • Niet duur (er moet natuurlijk nog wel opslag + geheugen in)
  • Stroomverbruik is erg laag

Minpunten

• Start soms opnieuw op na afsluiten
  • Last van hoorbare storing (over speakers) bij gebruik van USB audio interface en wireless muis
  • Niet geschikt voor zwaardere taken

Inhoudsopgave

Verpakking
Uiterlijk en specificaties
Montage
Software en gebruik
Randapparatuur
Benchmarks
Alternatieven

Ik was al een tijdje aan het zoeken naar een betaalbare desktop voor licht gebruik.
Voor de zwaardere taken heb ik een MacBook Pro, maar aangezien ik niet constant kabels wil
inprikken (USB audio, scherm, muis), wilde ik liever een aparte desktop erbij voor dagelijks gebruik.
Omdat ik ook weer eens met Linux wilde ‘spelen’ en de meeste dagelijkse taken behoorlijk
standaard zijn (webbrowsen, muziek en video streamen, een stukje tekst typen, enz.), had ik een eenvoudige barebone zoals de Gigabyte Brix of de Intel NUC in gedachten.
Omdat ik in het verleden al eens een Chromebox en Chromebook heb gehad met de Intel Celeron
2955U processor (en deze processor prima beviel voor lichte taken), viel mijn oog op de
Gigabyte Brix met de Celeron 3205U. Deze processor is de opvolger van de 2955U,
dus ik had het vertrouwen dat ook deze bescheiden CPU goed zou passen bij mijn gebruik.
Na een week of vijf dan nu een korte review waarin ik wat over mijn aankoop zal vertellen.

Verpakking

Alles zit goed verpakt in een stevige doos met de volgende inhoud:

• adapter
• beknopte handleiding
• VESA mounting bracket
• schroeven voor montage
• de Brix zelf natuurlijk

Belangrijk om te vermelden is dat het hier dus om een barebone gaat, d.w.z. dat je zelf nog
een harde schijf of SSD moet toevoegen, net als intern geheugen.

Uiterlijk en specificaties

De Brix is een kleine, onopvallende zwarte behuizing met daarin ruimte voor een moederbord,
een wireless chip, 2x opslag (dit is de hogere variant waarin ook plaats is voor een
SATA 2,5” schijf) en 2 stripjes intern geheugen. Het moederbord inclusief processor en wireless (+ Bluetooth) chip worden standaard meegeleverd, incl. 65W voeding.
Aangezien ik nog een ongebruikte SATA 2,5” SSD had liggen (een 250 GB Samsung Evo 840)
hoefde ik alleen wat geheugen bij te kopen. Een stripje van 4GB leek me in dit geval genoeg.
Dit moet wel ‘low voltage’ geheugen zijn, oftewel een SO-DIMM DDR3L 1.35V module.
De bovenkant is gemaakt van glanzend plastic en zal dus makkelijk stof en vingerafdrukken
aantrekken (mocht je er vaak aanzitten tenminste). Zit de Brix bevestigd achterop een monitor
dan maakt het uiteraard weinig uit hoe de barebone eruitziet.
Aan de voorkant vinden we 2 USB 3.0 aansluitingen en een 3.5mm audio/microfoon aansluiting.

En aan de achterkant vinden we nog 2 USB 3.0 aansluitingen, de video uitgangen,
een ethernet aansluiting en de aansluiting voor de stroomadapter.

De afmetingen zijn als volgt: 46.8 x 107.6 x 114.4mm. Hieronder een korte lijst met uitgebreide specificaties:

• Intel Celeron 3205U
• Intel HD Graphics
• 2x DDR3L slot
• 1x mSATA slot + 1x SATA-600 slot
• 1 Gbps Ethernet
• Wlan (802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n, dual band)
• Bluetooth 4.0
• 4x USB 3.0 (2x voorzijde, 2x achterzijde)
• Audio: 3,5mm (audio uit, microfoon, Realtek ALC283)
• Video: 1x HDMI (max. resolutie 2048 x 2160 @ 24Hz) +
1x Mini DisplayPort (max. resolutie 2560 x 1600 @ 60Hz)

Montage

Het samenstellen van deze kleine PC is een fluitje van een cent. Onderop vinden we 4 schroeven
in de rubberen voetjes (1 in elke hoek).

Nadat je deze verwijderd hebt kunt je de onderkant losmaken en zie je het moederbord met de
reeds ge´nstalleerde WiFi/Bluetooth module. Er kan nu een mSATA SSD worden geplaatst,
net als het interne geheugen. Omdat ik zelf dus nog een 2,5” SSD had liggen
heb ik echter geen mSATA SSD geplaatst.
De 2,5" SSD kan aan de andere zijde van het bodemplaatje geplaatst worden,
hiervoor kan de bracket losgeschroefd worden. Nadat de SSD in de bracket zit
kan deze weer aan de onderkant bevestigd worden (na het aansluiten van de kabel).

Daarna even het geheugen inprikken en alles zit op zijn plek!

De onderkant kan weer vastgeschroefd worden, daarna is het tijd om de randapparatuur
aan te sluiten en de Brix op te starten.

Software en gebruik

Na de instellingen in de BIOS te hebben doorgelopen heb ik Elementary OS Freya ge´nstalleerd.
Dit is een Linux distro gebaseerd op Ubuntu 14.04. Alle hardware wordt keurig herkend,
er zijn dus geen drivers die niet goed werken of ontbreken. Dat houdt in dat je binnen
een half uurtje een prima werkend (en gratis) besturingssysteem kunt gebruiken,
met alle applicaties die je voor thuisgebruik nodig hebt.
Dit kunnen bekende apps zijn zoals Chrome, Firefox, Spotify, VLC, enz., of soms alternatieven.

Voor mensen die niet bekend zijn met Linux: als je geen proprietary software hoeft te gebruiken
(zoals bijv. Photoshop of Pro Tools) dan zal dit gratis besturingssysteem je misschien wel verbazen.
De dagen dat er veel op de command line moest gebeuren liggen toch wel achter ons.
Vrijwel alles wat de ‘gewone’ gebruiker moet instellen kan in de GUI.
Er is veel keuze uit open source software, het OS is naar hartelust te tweaken (hoeft niet!),
er kan beduidend minder aandacht worden besteed aan anti-virus en anti-malware software,
het OS draait stabiel en snel (zelfs op bescheiden hardware)...
Het mag duidelijk zijn: ik ben een fan :).

Aangezien de Brix met deze configuratie niet zo’n krachtige hardware heeft was ik benieuwd
hoe goed dit PC’tje in de dagelijkse praktijk zou presteren. En dat valt helemaal niet tegen!
Apps open snel dankzij de SSD, maar ook lichte taken (even een paar foto’s bewerken,
software updaten, een film afspelen), het gaat allemaal goed.
Het enige dat opvalt in de performance is dat YouTube filmpjes - afgespeeld op 1080p60 -
toch wat frames ‘droppen’. Misschien dat een driver update hier nog wat aan kan verbeteren,
mocht dat zo zijn dan zal ik een update plaatsen bij de review.
Belangrijk om te vermelden: als je een computer zoekt om mee te gamen of om in te zetten
voor bijv. foto- en videobewerking, dan is dit niet de juiste keuze.
De processor heeft trouwens support voor virtualisatie (Intel Virtualization Technology, VT-d, VT-x),
maar gezien de bescheiden specs heb ik (nog) niet geprobeerd hoe deze performance is.
Ik gebruik overigens alleen de wireless verbinding (ik heb geen kabel aangesloten),
deze voldoet uitstekend. In de eerste plaats is de verbinding stabiel, snel met starten
nadat de Brix uit suspend komt en ook de doorvoersnelheid is goed in orde.
Onderstaand resultaat is in ieder geval de maximale snelheid die ik thuis kan halen.

Wat meer op de hardware gelet vallen een aantal dingen op:

• Het stroomverbruik is erg laag, rond 8W in rust en maar iets meer dan 20W onder belasting.

• Het apparaatje werkt erg stil. Heel soms is de fan een klein beetje hoorbaar,
maar dan moet je wel bijna met je oor tegen de behuizing zitten!

• De behuizing is zo klein en onopvallend dat deze zeker niet zal misstaan in de huiskamer.
De Brix is natuurlijk ook achter een monitor te bevestigen, dus zeer goed ‘weg te werken’.

• Soms start de Brix opnieuw op nadat je deze hebt afgesloten. Dit is een beetje vreemd,
zolang er nog stroom op het systeem staat gaat de Brix dus wel eens spontaan aan. Ik ben er
nog niet achter wat hiervan de oorzaak is, hopelijk kan ik daar in een update meer over vertellen.

• Bij het gebruik van mijn USB audio interface (Focusrite Scarlett 2i2) kan ik een duidelijke
storing horen over mijn speakers (Yamaha HS5), veroorzaakt door de draadloze muis.
Nu zijn deze speakers erg gevoelig voor interferentie, maar toch is dit een beetje slordig.
Misschien is de shielding niet helemaal top, met als gevolg dat er storing kan optreden.
Ik vond het zo irritant dat ik audio voortaan afspeel via mijn Logitech Bluetooth audio adapter
(aangesloten op dezelfde speakers), hierna heb ik geen last meer gehad van dit probleem.

Randapparatuur

Ik heb de Brix gebruikt in combinatie met:

• Logitech K270 wireless keyboard
• Logitech M705 wireless muis
• Logitech Bluetooth audio adapter
• Yamaha HS5 speakers (studio monitors)
• HP Pavilion 23xi monitor

Benchmarks

Hieronder enkele screenshots van benchmarks.
De bekende namen zoals Cinebench en PCMark zijn niet beschikbaar, als alternatief heb ik
Geekbench gebruikt aangezien deze benchmark cross-platform te draaien is.

Ik heb bovenstaande benchmarks een aantal keer gedraaid met vergelijkbare resultaten.
Deze grafieken geven dus een realistisch beeld van de performance.
Eventueel kan ik op verzoek ook enkele benchmarks draaien uit de Phoronix Test Suite,
aangezien daarmee echter zoveel getest kan worden heb ik die (nog) niet toegevoegd.

*Update 30-09-15
Ik heb nog 2 benchmarks van Unigine gedraaid: Heaven (4.0) en Valley (1.0).
Duidelijk wordt dat de GPU hier geen beste scores haalt:

Heaven (1280x720, quality low)
FPS: 16.5
Min FPS: 6.9
Max FPS: 27.0

Heaven (1920x1080, quality low)
FPS: 8.2
Min FPS: 5.2
Max FPS: 13.8

Valley (1280x720, quality low)
FPS: 10.0
Min FPS: 6.5
Max FPS: 18.0

Valley (1920x1080, quality low)
FPS: 5.9
Min FPS: 3.9
Max FPS: 10.9

Ik heb ook nog enkele films en series via Plex gestreamd (als kleine test).
Dit gaat goed: of het beeld nu naar mijn Android telefoon, mijn iPad of mijn Chromecast wordt
gestreamd, alles wordt zonder hapering afgespeeld op Full HD.
De processor wordt hierbij wel flink aan het werk gezet, maar met resultaat!

Alternatieven

Binnen deze prijsklasse zijn er enkele alternatieven die te binnen schieten. Bijv. Intel met de NUC
(met dezelfde processor) of een Chromebox 2 van Asus (idem). De NUC is het beste te vergelijken
met de Brix en ook zelf te configureren (wat betreft CPU, geheugen, SSD en OS).
De Chromebox 2 wordt standaard geleverd met geheugen, SSD en Chrome OS.
Qua prijs en specificaties zit er niet veel verschil tussen deze opties,
het zal voornamelijk neerkomen op de keuze tussen een vooraf geconfigureerd systeem,
of een barebone die zelf nog verder samen te stellen is
(en waar een OS naar eigen keuze op kan worden ge´nstalleerd).

Al met al een prima systeempje voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker.
Er zijn enkele kleine minpunten (het systeem start soms uit zichzelf weer op,
vermoedelijk slechte shielding die kan zorgen voor storing over aangesloten speakers),
maar deze zijn - gezien de lage prijs - zeker te vergeven.
Mensen die geen hoge eisen stellen aan performance, niet veel geld uit willen geven
en geen grote PC kast in de woonkamer willen hebben, zullen goed uit de voeten kunnen
met deze Brix voorzien van de nieuwe generatie Broadwell processor.

*Update 30-09-15: kleine toevoeging m.b.t. benchmarks en Plex.

Heb jij ook een Gigabyte BRIX GB-BXCEH-3205?

Goed, zover ik geprobeerd heb. Ik speel niet veel lokale content af (ik stream vooral)...xbmc heb ik dan ook niet geprobeerd. Ik kan uiteraard best een paar filpmjes proberen af te spelen. Of een paar grafische benchmarks draaien eventueel?
Hey rudybuitb bedankt voor de geweldige review, ik ben zelf sinds een paar dagen opzoek naar een soortgelijk systeem echter zou ik graag nog willen weten of het mogelijk is om plex te draaien op een systeem zoals deze. Vooral om te kijken of hij wel full hd videos kantranscoden om dan bijvoorbeeld door te sturen naar een Chromecast of iets dergelijks.

Denk je dat dit mogelijk is met deze BRIX of dat je hier misschien al ervaring mee hebt?
Ik heb vandaag Plex geinstalleerd en een paar tests gedaan. Het streamen van Full HD content naar mijn telefoon (Android), iPad en Chromecast gaat goed. Geen haperingen, alles speelt gewoon vloeiend. Wel flinke processorbelasting daarbij, maar dus geen problemen!
Aah dat is fijn om te horen, heb je ook enig idee hoeveel processorbelasting er in totaal is tijdens het streamen van Full HD content?
Had stiekem gehoopt dat hij 2 streams tegelijk zou aankunnenmaar dat heb ik eigenlijk al opgegeven aangezien je daar een aanzienlijk krachtig systeem voor nodig hebt.
Twee streams tegelijk gaat 'm niet worden, hij zit regelmatig tegen de 98% of 99% aan. Niet constant hoor, maar er zal te weinig overblijven voor een 2e stream ;).
Ok, bedankt voor al je feedback denk dat ik binnenkort ook eigenaar ben van deze brix. Nogmaal bedankt voor de goede review!
Thanks! Ik weet dat (nu) nog niet, maar aangezien ik ook een Chromecast heb kan ik wel eens kijken of ik eea fatsoenlijk kan streamen...eventueel met Plex. Ik laat nog iets weten :).
Als je een paar benchmarks zou kunnen draaien, zou dat geweldig zijn! :)
Ik ga nog een paar benchmarks draaien, misschien dat ik er mogen wel even tijd voor heb!
Ik heb er een paar gedraaid (zie de update hierboven), niet al te beste scores maar dat mag je van deze GPU misschien ook niet verwachten. Films en series streamen via Plex (op Full HD) gaat overigens gewoon goed, dus zolang je niet gaat gamen moet het denk ik wel te doen zijn! :)
De goedkoopste NUC is goedkoper, waarom heb je daar niet voor gekozen?
Bedoel je de NUC met dezelfde processor? Waar ook een 2,5" SSD in past? Want dan heb ik misschien gewoon niet goed gekeken :)...
Nee, deze: pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH
Er zit wel een oudere gen Celeron in.
Ahh! Nee die processor wilde ik absoluut niet hebben. Heb ooit een laptopje gehad met de 2840 en die proc vond ik toch echt te langzaam. De 2820 vind ik geen goed alternatief voor de 3205...vandaar.
Ah, okÚ.
Hoe is de video prestaties? Is het draaien van bijvoorbeeld XBMC soepel enzovoort?
Leuke en duidelijke review, ikzelf overweeg ook een van deze kastjes te kopen voor gebruik met Windows 7 of 10. Daardoor was het jammer om te zien dat je voor Linux hebt gekozen bij de review aangezien ik denk dat de meeste kopers toch voor het bekendere platform Windows gaan.

Denk je dat dit systeem voldoende kracht biedt om Windows te draaien, daarbij denkende aan surfen, office en eventueel 1080p content afspelen?
Thanks! En ik snap zeker dat de meeste mensen Windows zullen gebruiken (ik gebruik het zelf ook), maar het kriebelde teveel om weer eens met Linux te rommelen ;). Misschien dat ik nog ooit een Windows installatie probeer, of een andere SSD met Windows erop bijplaats.

Ik denk trouwens dat ook Windows goed zal kunnen draaien op deze Brix, zeker met een SSD en voldoende geheugen. Deze bescheiden specs mogen voor lichte Office toepassingen en webbrowsing (+ 1080p filmjes afspelen) geen probleem zijn. Als je tenminste een beetje let op welke services allemaal op de achtergrond meelopen en geen zware virusscan gaat draaien terwijl je druk met iets bezig bent :).
Complimenten over de review. Professioneel . Voor iemand, ik dus, die zoiets interessant vind om te kopen een goede beschrijving als hulp. Met name over de sterkte van de processor voor thuis gebruik
Raak zo langzamerhand een beetje de weg kwijt tussen als die processors . Met name als er gesproken wordt over Celerons. De moderne zijn natuurlijk sterker dan die van 10 jaar geleden.
Dit review werkt motiverend.
Dank je! Erg leuk om te horen. Het is zeker niet altijd even duidelijk met al die verschillende processors, ik vind het zelf ook leuk om een review te lezen waarin iemand eea uittest. Blij dat ik kon helpen :).
Gefeliciteerd, terecht een prijs gewonnen, Winnaar Redactie! Naar aanleiding daarvan ben ik m gaan lezen...en inderdaad, goed werk geleverd!
Wat ik me nog afvraag is of hij met steam in-home streaming goed overweg kan? Grafisch doet de main-pc dan het werk, de rest is streaming, het zou dus goed moeten gaan...
Thanks, leuk om te lezen! Ik denk dat het met Steam thuis streaming inderdaad ook goed zou moeten kunnen gaan, als je tenminste een PC hebt die het zware werk kan leveren. Helaas heb ik niet een dergelijk systeem, dus ik zal dat niet in de praktijk kunnen testen...of ik moet nog snel een krachtige game PC gaan bouwen natuurlijk ;)