Specificaties 31" @ 4096x2160 (Cinema 4K) (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 31MU97Z-B Zwart Review

rudinie 26 september 2015, 1.496 views

LG 31MU97Z-B Zwart

Zeer mooie monitor met uitstekende resolutie, maar stelt veel eisen aan de grafische kaart.

Pluspunten

• Resolutie

Minpunten

• Moeilijk naast een ander scherm te plaatsen ivm zware eisen graka

De aanschaf van deze monitor ging niet heel soepel. LG hanteert een naar mijn mening ronduit belachelijk beleid voor dode pixels. (http://www.lg.com/ca_en/p...itor%20Pixel%20Policy.pdf)
Voor een scherm van deze prijs wil ik gewoon geen enkele dode pixel.

Uiteindelijk via de BCC de mogelijkheid gekregen om hem te mogen ruilen indien er een dode pixel in het scherm zou zitten. Gelukkig bleek dit niet nodig want alle 8.847.360 pixels doen het zoals het hoort. (maal drie als je subpixels rekent)
Levering bij BCC was trouwens niet zoals beloofd de volgende dag, maar een dag later, maar dat heeft niets met de monitor zelf te maken.

Bij het uitpakken neem je eerst de kabels en standaard. Die standaard komt niet heel erg stevig over maar het doet zijn werk. Er zitten twee cd's of dvd's bij maar aangezien de optische drives er bij mij een paar jaar geleden al uitgegaan zijn heb ik hier niets aan. Het bevat software True Color Pro, Screen Split op de een en een manual en driver op de andere. Dit is gewoon via de website van LG te downloaden.(http://www.lg.com/us/support-product/lg-31MU97-B)

Er zijn een aantal kabels meegeleverd, te weten een DP naar miniDP kabel, een HDMI en een appart type usb voor de hub functie.
De eerste heb ik gebruikt om mijn Quadro K5000 aan te sluiten.
Omdat ik in eerste instantie ook mijn Dell 30" U3014T aangesloten liet kreeg ik het niet voor elkaar de monitor op de native resolutie van 4096x2160 aan de praat te krijgen. Ik gebruik Windows 10 als OS en de resolutie werd niet weergegeven in de lijst. Wel kreeg ik 3840x2160 maar dan slechts op 30 Hz en daar werd ik nou niet bepaald vrolijk van. Door de scaling werd het beeld blurry, en de refresh rate is met 30 Hz zo laag dat je bij snelle bewegingen van je muis al veel lag ervaart.

In de bijgeleverde lijst met compatible graficCards staat de Quadro K6000 appart genoemd als enige Quadro die 60 Hz op de native resolutie aankan. Maar vanaf de K500 is die resolutie op maximaal 50Hz mogelijk volgens deze lijst. Toch kreeg ik het niet voor elkaar en heb met de (Amerikaanse) chat van de site van LG geprobeerd een oplossing te vinden. Hier kreeg ik in eerste instantie te horen dat de monitor helaas nog niet werkt op Windows 10. Over ongeveer twee weken zou er een nieuwe versie van de software uitkomen waardoor het wel werkt. Na enig doorvragen bleek dat het alleen om de splitscreen applicatie ging die niet helemaal jovel werkt op Windows 10, de rest zou het gewoon moeten doen.

Om een lang verhaal kort te maken: Nadat ik de andere monitor ontkoppeld heb werkt de monitor gewoon op 50 Hz op 4096x2160.
Mooi scherp beeld, de default UI scaling van Windows gaat op 150, maar dat heb ik terug gehaald naar normaal 100%. Dat is eerlijk gezegd wel wat klein. Met deze resolutie is het wel even wennen.
De 30" Dell heeft 2560x1600 en daarnaast had ik nog een Apple Cinema 30" met dezelfde resolutie en aan weerszijden van deze twee 30" monitoren twee hele oude Lacie schermen van 1600x1200 op zijn kant. Op die manier had ik 7520x1600 aan ruimte, verdeeld over 4 schermen.

Nu deze monitor in zijn eentje mijn hele K5000 claimt kan ik er geen enkele andere monitor meer naast aansluiten. Dat is wel jammer.
Ik heb geprobeerd om er een tweede grafische kaart bij te plaatsen om daarmee de andere schermen (op zijn minst de twee 30" ) aan te sturen maar so far is dat niet gelukt. Dat ligt denk ik aan de type grafische kaarten die ik hiervoor nog in huis had, een oude Quadro 4000 en een nog veel oudere passief gekoelde GT610. Hoewel het gewoon in mijn systeem past schakelt windows de K5000 uit direct naar het booten van windows.
Volgens mij heb ik dan nu om die oude monitoren weer erbij aan te kunnen sluiten twee keuzes: Een extra grafische kaart erbij van dezelfde generatie als de K5000 of die hele K5000 wegdoen en er een nieuwe Quadro M4000 of M5000 in zetten. Die kunnen volgens de site van Nvidia simultaan meerdere 4096x2160 schermen aansturen op 60 Hz. Dat laatste is de beste keus maar ook de duurste denk ik.
Daarmee ben ik wel voorbereid op de toekomst, als ik eventueel besluit om een tweede LG31MU97 aan te schaffen en die ernaast te zetten.
Het verschil in resolutie en dus UI afmetingen is wel erg groot met de 2560x1600 schermen en die mix is niet optimaal.

Over de kleuren kan ik nog niet veel zeggen, behalve dat de kleuren iets warmer overkomen zo op het eerste gezicht dan op de Dell. Ik heb nu 10 bit ingeschakeld maar ik heb nog niet uitgebreid gekeken naar de TrueColorPro tool die ik geinstalleerd heb. Daarmee lijk je een soort calibratie te kunnen doen waarbij je o.a. helderheid, temperatuur en Gamma kunt regelen maar zoals gezegd heb ik hiermee nog niet gespeeld.

Al met al ben ik wel tevreden met de monitor maar ik had graag vooraf de informatie gehad over de zware eisen aan grafische kaart. Ik had dat natuurlijk wel verwacht maar met een redelijk recente top Quadro kaart, de K5000 verwachte ik ruimschoots genoeg te hebben om minstens 1 30" naast deze monitor te kunnen draaien.

Onderaan de monitor zit een soort joystickje waarmee je het OnScreenDisplay kunt besturen. Hierin kun je input regelen, maar ook helderheid, kleurtemperatuur, verschillende colorspaces (sRGB, AdobeRGB, DCM Sim, DCI-P3 Sim etc) die Picture Modes genoemd worden. Er zit ook nog een dual Color Space mogelijkheid op. Hiermee kun je de linkerkant van je scherm op 1 Color Space zetten en de rechterkant op een andere. Wellicht handig als je aan het color correcten bent.

Verder heb je nog de PBP optie, volgens mij de mogelijkheid om je scherm tegelijkertijd voor twee bronnen te gebruiken. Links rechts verschillende inputs. Nog niet gebruikt.

Al met al een verdraaid mooi scherm, zeker als je kijkt naar de concurentie. Er is maar 1 alternatief met deze exacte resolutie en die is een heel stuk duurder.
Mocht er echter in de nabije toekomst op deze resolutie een scherm uitkomen dat iets groter is zal ik wellicht de verleiding wel voelen. Maar ook een tweede identieke scherm i.c.m. een nieuwe Quadro is nog een optie.

Mocht iemand iets willen weten over dit scherm wat ik nog niet heb gemeld, vragen staat vrij. :-)

Heb jij ook een LG 31MU97Z-B Zwart?

Ik had dus exact hetzelfde en ben uiteindelijk voor de 34UC87C gegaan. 100% blijer van. Out of de box 60hz met geen enkele lag vorming (wel bij de 31MU97 op 60hz), 2x 24" ernaast aangesloten (aan elke zijde) en géén enkele issue.
Wat bedoel je met "zware eisen graka" ?
Ik bedoelde destijds dat de grafische kaart van een behoorlijk niveau moet zijn om de monitor aan te kunnen. De K5000 die ik had was toch best een aardige kaart, maar niet in staat om het maximale uit de monitor te halen. Dit "probleem" zal nu met de huidige generatie grafische kaarten een stuk minder zijn, want die ontwikkelingen zijn hard gegaan.
Ah zo, OK .. ja ik denk dat een GTX 970 wel goed zou moeten zijn. Ik zag alleen dat deze monitor dus alweer uit 2015 stamt, dus ik denk ik toch nog even verder ga kijken.
Hi , even een vraagje is de monitor glanzend of mat ?
ik wil hem eigenlijk aanschaffen ter vervanging van een imac beeldscherm.
komt dat een beetje in de buurt ?
Het is een mat scherm, het imac beeldscherm heb ik er nooit naast gezien dus ik kan geen vergelijking maken.
Oke , ja via de specificaties van tweakers kom ik op een glanzend scherm namelijk , dankjewel voor je reactie !
Dat zal vast een foutje zijn in de specs, het scherm is echt gewoon mat, gelukkig maar, want ik vind glanzende schermen niet echt fijn.