Zoom H4n Handy Recorder Review

ktf 25 september 2015, laatste update op 25 september 2015, 768 views

Zoom H4n Handy Recorder

De Zoom H4n is een solide apparaat dat geluidskwaliteit, gebruiksgemak en batterijduur goed heeft afgewogen. Ik gebruik hem nu al 4 jaar vaak en met veel plezier, en ik vermoed dat hij nog minstens zo lang top blijft functioneren.

Pluspunten

• Prima geluidskwaliteit
  • Stevig en solide gebouwd
  • Uitstekende accuduur

Minpunten

• Batterijklepje zwak (maar makkelijk te vervangen)
  • XLR-invoer zonder vergrendeling

Hoewel de Zoom H4n in de pricewatch nu onder memorecorders staat, wordt daarmee eigenlijk niet geadverteerd. Zoom heeft het in de markt gezet als een opnameapparaatje om je bandrepetitie mee vast te leggen o.i.d. Ik ben zelf van mening dat het veel meer kan dan dat, en heb het begin 2011 gekocht, toen nog voor 320 euro, om de tourneeconcerten van het symfonieorkest+koor waarbij ik was aangesloten vast te leggen. Ondertussen heb ik honderden uren aan (klassieke) muziek vastgelegd met het apparaat, dat me nog nooit in de steek heeft gelaten.

Deze review zal zich dan ook focussen op de use case van het vastleggen van akoestische (onversterkte) muziek. De multitrackfunctie bijvoorbeeld, heb ik nog nooit gebruikt, en zal dus ook niet ter sprake komen.

Kwaliteit ingebouwde microfoons
Hoewel de H4n met zijn twee XLR uitgangen en mic-ingang vooral heel interessant is om 4 externe microfoons op aan te sluiten, zijn de ingebouwde microfoons ook van behoorlijke kwaliteit. Uiteraard geldt hier dat de precieze plaatsing van de microfoons net zo belangrijk, als niet veel belangrijker is dan de microfoon zelf, dus het is sterk aan te raden hier eens een boek over te lezen en veel te experimenteren, als je nieuw bent op dit gebied. Zoals gezegd heb ik de H4n in 2011 gekocht voor de opname van een symfonieorkest+koor, en daarvan is toen een klein stukje online gezet. Je vind hem hier: https://www.youtube.com/watch?v=eXND4wvufJA Het geluid van die video komt rechtstreeks van de ingebouwde microfoons van de H4n, die je in de video opgesteld kunt zien staan ter hoogte van het hoofd van de dirigent. De opstelling vind je op de tweede foto onderaan deze review, de H4n stond op ongeveer 2.5 meter hoog, een meter of 4 achter de dirigent. Wat mij betreft is het geluid netjes gebalanceerd, de klank is goed (alleen wel een beetje flets) en het stereobeeld is mooi verdeeld.

Een ander voorbeeld met enkel de ingebouwde microfoons, een totaal ander ensemble en een totaal andere (nood-)opstelling vind je hier: https://www.youtube.com/watch?v=DYDX1eWEeMQ De klank is mooi (heeft ook met de akoestiek van de zaal te maken overigens), het stereobeeld is scherp en mooi verdeeld alleen niet erg breed en de balans is goed.

Kwaliteit met externe microfoons
Als je op het internet ervaringen opzoekt met de H4n, kom je al snel kritiekpuntjes tegen wat betreft de kwaliteit van de voorversterkers. Dit heeft voornamelijk te maken met het ruisniveau. Wat mij betreft is dit een kwestie van de grenzen van het apparaat kennen: probeer geen zachte bronnen (bijvoorbeeld een kamermuziekensemble) op te nemen met een zachte microfoon (dynamische microfoons bijvoorbeeld). In mijn microfooncollectie heb ik een paar condensatormicrofoons met een gevoeligheid van 10mV/Pa (-40dBV) en voor zachte kamermuziek wil je eigenlijk niet met minder dan dat werken. Om een zanger(es) met de microfoon kort bij op te nemen is een dynamische microfoon echter prima te gebruiken. In dat opzicht dus de tip: houd bij een microfoonkeuze rekening met de mogelijkheden van de H4n!

Dan kom ik op het volgende puntje: hoewel de H4n 2 XLR ingangen heeft, kun je 4 microfoons op het apparaat aansluiten. Er zit aan de achterkant namelijk ook nog een micingang voor electretmicrofoons met plug-in power, zoals die gebruikelijk zijn in de computerwereld. Omdat er weinig van dat soort microfoons geschikt voor opnames te koop zijn heb ik in wat DIY-projectjes zelf geschikte microfoons gemaakt. Echter, met een gebalanceerd->ongebalanceerd omzetter en, indien nodig, een fantoomvoedkastje, kun je dus 4 XLR-microfoons aansluiten. Ik heb dit meermaals gedaan, en het resultaat is prima te noemen. Het enige probleem is dat de twee microfoons die via XLR worden aangesloten geen last van brom hebben, maar de twee die ongebalanceerd worden aangesloten zijn daar niet ongevoelig voor. In storingrijke gebieden oppassen dus!

In de 4-kanaals configuratie heb ik echter heel veel uur aan materiaal gemaakt: eerst met de in de H4n ingebouwde microfoons gecombineerd met twee externe microfoons (zoals vaak wordt geadverteerd), later met 4 microfoons aangesloten. Zolang je rekening houdt met de bovengenoemde restricties is het resultaat zeer goed te noemen, en is de H4n niet langer de zwakste schakel, maar de plaatsing van de microfoons en de microfoons zelf. In deze configuratie heb ik heel veel materiaal gemaakt, bijvoorbeeld deze: https://www.youtube.com/watch?v=4Dv7sNcgkbY Hier zijn de in de H4n ingebouwde microfoons (met windhoes) gecombineerd met twee drukveldmicrofoons aangesloten op XLR. Allevier de microfoons zijn gebruikt in de mix. Zeker de houtblazers klinken vrij schel, maar dat is grotendeels te wijten aan het feit dat het in de open lucht was: zo klonk het ter plekke ook.

Batterijduur
Zoom adverteert met een batterijduur van 11 uur op twee AA-batterijen in STAMINA-mode. Ik denk dat ze zichzelf daarmee te kort doen: met goede oplaadbare batterijen haal je makkelijk meer, zolang je de fantoomvoeding uit laat. Als je fantoomvoeding nodig hebt, weet dan dat de H4n niet meer dan 10mA kan leveren op 48V, en dat de accuduur dan verkort tot een krappe 3 uur. Mijn tip wat dat betreft: check even of je microfoons op 24V fantoomvoeding ook werken (bij de meeste microfoons is dat het geval, ondanks dat het niet vermeld wordt), dan haal je prima het dubbele. Ook als je 4-kanaalsopnamen maakt is de accuduur prima: een uurtje of 4 a 5 haal je wel. Zorg wel altijd dat je accu's opgeladen zijn en dat je een vol reserve paar bij je hebt, dat is altijd een goed idee.

Bouwkwaliteit
De Zoom H4n is een zeer solide gebouwd apparaat. Het plastic en rubber zijn dik en goed uitgevoerd, en het gedeelte dat de microfoons vasthoudt is aluminium. Het apparaat weegt verrassend veel en ligt daardoor stevig in de hand. De statiefaansluiting op de onderkant is 1/4-inch (zoals standaard in fotoapparatuur, NIET zoals bij de meeste microfoons) en is praktisch onverwoestbaar. Enkel het batterijklepje is vrij zwak, maar er is verrassend makkelijk aan een nieuw klepje te komen.

Gebruik als interface
Je kunt de Zoom H4n als interface gebruiken, dat wil zeggen dat je het apparaat aan je computer kan hangen om mee op te nemen. Dat werkt prima, drivers zijn niet nodig omdat de H4n USB-class compliant is. Je hebt bij de ongebalanceerde ingangen wel snel kans op brom, want de USB-voedingsaarde is niet galvanisch gescheiden.

Heb jij ook een Zoom H4n Handy Recorder?