Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6s 64GB Zilver Review

Choasmarkk 25 september 2015, laatste update op 27 september 2015, 5.624 views

Apple iPhone 6s 64GB Zilver

Komende vanaf een iPhone 5s is de iPhone 6s een perfecte upgrade. Het 3D touch werkt gemakkelijker dan ik van ter voren had gedacht en ik betrap mijzelf nu al hard op de displays van andere telefoons te drukken wanneer ik die even vasthoudt. Kortom, de 'S-update' is weer prima!

Pluspunten

• 3D touch
  • Snelheid
  • Degelijkheid
  • Gemak
  • Touch ID is heel veel sneller

Minpunten

• Verkrijgbaarheid vooralsnog

25 sept' 2015

Daar was hij dan,

De iPhone 6s, vers uit Oberhausen. Na nog even te hebben gewinkeld in het overigens prachtige winkelcentrum bij de Apple store die daar is gevestigd is. Heb ik de telefoon thuis snel unboxet. Daarbij trof ik de standaard accessoires die van Apple gewend zijn aan, de Earbuds, de lader, een pinnetje en de telefoon die precies in het doosje past.

Het installeren en ophalen van alle gegevens van de vorige telefoon gaat snel, en ook voor het grootste deel automatisch mocht iemand dit wensen. Ook vanaf Android is de overstap tegenwoordig snel te maken maar dat was in dit geval niet aan de orde; ik kwam 2 jaar geleden van een HTC M7 naar de iPhone 5s en vanuit die situatie ben ik hiermee beland.

Op het gevoel is de iPhone een stuk sneller dan de iPhone 5s en de iPhone 6 plus die wij in de AnTuTu Benchmark (v5.2.0) naast elkaar hebben gelegd. Hierbij is ook te zien dat de A9 processor de A8 & A7 aan beide kanten voorbijloopt. Dit ondersteund door 2GB aan RAM in plaats van de voorgaande 1GB. Door de grotere hoeveelheid RAM is ook goed merkbaar dat applicaties veel langer openblijven wat erg prettig is bij het multitasken.

De camera is 'gewoon goed' te noemen. Deze was bij voorgaande toestellen ook al prima maar de 4K optie is natuurlijk leuk. Ook grappig is daarbij dat de 4K video ook prima op de telefoon zelf is te editten.

De vingerafdruk herkenning is heel erg veel sneller dan op de voorgaande twee iPhone modellen. Dit in overeenstemming met wat Apple zelf beweerd.

Het aantal uren dat de iPhone het uithoudt op een acculading heeft mij positief verrast. Gisteren ben ik op een volle accu begonnen om 11:00 en met gemiddeld/zwaar gebruik (o.a. boombeach, insta, Facebook, snapchat, de camera functie en een hoop 3D touch laten zien) had ik aan het einde van mijn dag om 05:00 (nachtdienst gewerkt) nog 25% over. Dit is ongeveer een factor 2 t.o.v. wat de iPhone 5s in de parktijk bij mij uithield.

Heb jij ook een Apple iPhone 6s 64GB Zilver?

Bij minpunten mag ook wel de prijs komen te staan, is toch extreem veel geld voor een iPhone.
Die onzin over de "hoge prijs" van Apple-producten mag stilaan ook eens stoppen. Ik heb vorig jaar een 5 en een 5S samen verkocht voor § 700. Probeer dat maar eens met een non-iPhone. De wederverkoopwaarde van Apple-producten ligt een stuk hoger dan van andere merken. Vergelijk het met BMW vs Volkswagen. Met beide kom je comfortabel en droog van A naar B en qua afwerking liggen ze heus niet zo ver uit elkaar, maar bekijk de prijs maar eens van een tweedehands...
De waardevastheid van iPhones is een beetje drogrede.
De tweedehands waarde ligt uiteraard hoger, maar daarbij ligt de nieuwprijs ook hoger en daalt deze nauwelijks tot niet.
Androids dalen snel in prijs, waardoor je deze ook goedkoper kan kopen, dat je er dan minder voor krijgt tweedehands is logisch.

Deze waardevastheid geld dus enkel in vergelijking met mensen die hun android op launchday kopen, voor de gewone consument is dit helemaal niet het geval en zijn beide toestellen even winstmakend in de tweedehandsverkoop

[Reactie gewijzigd door TheMandroid op 26 september 2015 17:14]

Je uitleg raakt kant noch wal, want je wil bewijzen dat mijn stelling onzin is, terwijl je net het tegendeel bewijst, namelijk dat Apple devices waardevast zijn en Android-devices niet. Waardevast is waardevast. Dat je daar dan nog een +2 voor krijgt is helemaal niet te snappen.
Maar dan mag jij me vertellen wat de gewone consument die zijn toestel niet op de launchday koopt uit deze waardevastheid als voordeel haalt.

Henk / Ingrid kunnen ieder 6 maanden na de launch hun abonnement verlengen en kiezen een telefoon.
Henk kiest een waardevaste iPhone voor 600 euro. Na twee jaar verkoopt hij deze voor 300 euro.
Ingrid kiest een inmiddels sterk in prijs gedaalde Samsung voor 450 euro, na twee jaar krijgt ze hier nog maar 150 euro voor.
Uiteindelijk hebben beiden evenveel verlies gemaakt.

[Reactie gewijzigd door TheMandroid op 27 september 2015 11:04]

Hier geeft je voorbeeld precies het juiste weer :

De Iphone heeft nog een waarde van 50% en de Samsung nog maar 33%.

Waardevaster dus.

Had Ingrid de Samsung gekocht bij de launch dan was het nog maar 25%

Bovendien hebben beide dus 300 euro aan een telefoon uitgegeven. Het argument IPhone is duur gaat ook al niet op in je voorbeeld.
Is maar net hoe je het bekijkt, want die 50% waardedaling vertegenwoordigt waarschijnlijk meer geld dan een 66% waardedaling van elke andere telefoon. Plus dat die 66% voor populaire toestellen meevalt, zeker als je niet op de piek koopt maar even 2 maandjes geduld hebt gehad.
Klopt de waarde van iPhones is een stuk hoger 2e hands.. ik heb alle Galaxy en Note toestellen gehad en de iPhone 4, 5 en 6 en dat merk je zeker als je het verkoopt. De prijs van de S6/Edge is ook erg hard gezakt.. dat is het grote voordeel van Apple producten.. maar blijft een hoge prijs voor een iPhone maar goed dat is mijn mening :+
Voor veel mensen is het zeker (te)veel geld! Maar begrijp mijn argument het niet als minpunt te noemen over het toestel (in het technische aspect). Zeker mag je daar je mening over hebben! Het Android en Apple kamp mogen best wat liever tegen elkaar doen soms haha :+
Ik begrijp jou hoor.

Meeste mensen klagen ook dat je voor zoveel geld mindere hardware krijgt maar het werkt gewoon top samen met iOS dus waarom quadcore als dualcore ect goed genoeg is. Bij Android is het een heel ander verhaal..

Beide kampen zijn gewoon goed op zijn eigen manier.. persoonlijk vind ik wel dat je bij Android meer krijgt voor je geld achja blijft toch altijd wat :P
Auto merken vergelijken gaat nooit op met Apple vs Android!
Kijk dan naar de onderhoud? Zelf ff je accu vervangen, kan niet bij een apple, doe ik nog wel bij mijn note 4. Of je geheugen uitbreiden! Zeker met 4k. Prop er zo een 128gb kaartje in en gaan.
Het is niet alsof je dat geld mee gaat nemen naar het hiernaarmaals ik bedoel maar.
Veel geld is relatief. Is 849,- veel geld? Ja! Is het voor mij veel geld? Nee. Nederland heeft veel mensen die prima een duurder model telefoon kunnen betalen, daarom zou ik de prijs niet snel als minpunt noemen.

De batterij is gelijk aan die van de iPhone 6 en daarom dus niet helemaal perfect natuurlijk, maar ik zal hem als minpunt vooralsnog weghalen.
In een teardown van ifixit is gebleken dat de accu minder capaciteit heeft. In die zin is een minpunt voor de accu niet verkeerd, in hoeverre de rest verbetert is zodat wat over de accuduur gezegd kan worden moet nog blijken
Ik ben wel erg benieuwd naar die batterij, tot op heden is er nog maar weinig over bekend.
Afgelopen zaterdag om 8 uur van de lader genomen, mee genomen naar een museum, hele dag mee lopen klooien (natuurlijk, nieuw speeltje) en redelijk wat foto's genomen einde van de dag om 10 uur +- 11% batterij over. Dus ongeveer het zelfde gebleven
Dankje voor de info!
Batterij een min, hoe kan je dat nu al aangeven? Heb je daarvoor benchmarks gedraait?
De batterij is waarschijnlijk niet 100% vol vanuit fabriek, heb je daar rekening mee gehouden?
Er is een low power mode die de telefoon langer laat meegaan op een lage percentage batterij power.
Deze telefoon ( iPhone 6s 64 gb) sinds 30/9/2015 in gebruik en is in aanschaf duur, maar is bijzonder snel
en is gewoon dik 5 sterren kwaliteit! jammer voor de apple-haters, maar is de beste smartphone op dit moment.
Hij is zeker snel. Sinds de 25e heb ik hem in bezit en zelfs bij webpagina's merk je de toegenomen snelheid O+
T-Mobile en weer 1 bolletje van de 5. Hilarisch en typisch. Fijn dat ik daar weg ben.

Zeer benieuwd naar de 6S! :)
Als je ziet hoe snel touch ID nu werkt dan wil je echt de nieuwe iPhone kopen ik wel hoor! Nu alleen nog de uitrol van draadloos betalen in Nederland Apple step up the game!
Veel plezier met de iPhone 👍

Ben zelf nog enorm tevreden met mijn iPhone 6 en de minimale upgrade naar de 6S is mij het geld niet waard. Ik wacht wel een jaartje op de 7. Vanaf de 5S is het een mooie stap en zeker het scherm lijkt me prettig door de 3D touch.

Het gezeur over de prijs mag inderdaad een keer afgelopen zijn. Ja, het toestel is duur. Maar nee, het toestel is niet duurder dan de concurrent. Mijn ervaring is dat iPhones gewoonweg langer meegaan, kijk naar hoeveel mensen nog een iPhone 4/4S gebruiken. Dat zijn toestellen van 4 a 5 jaar oud en doen nog precies wat ze moeten doen, alleen een fractie van een seconde langzamer.

Android toestellen in diezelfde prijsklasse van 4 a 5 jaar terug spot je niet meer in het wild en als ze toevallig nog ergens werkend te zien zijn dan lopen ze vaak zo hopeloos ver achter dat zelfs bepaalde apps niet meer functioneren (toegegeven dit kan bij een oude iPhone ook zo zijn). Je praat dan namelijk in de tijd van de Samsung S1/2 en de LG optimus 2X en Sony xperia S etc.

Het is niet alleen waardevaster maar naar mening duurzamer dan Android toestellen die vaak naar 2 a 3 jaar zijn afgeschreven.

Over Windows phones kan ik nog niet oordelen. Toestellen van een paar jaar terug worden netjes ge-update alleen het imago rondom Windows is voor mijn gevoel de reden dat ze 2e hands slecht verkopen. (Zeg dit puur op wat ik zie, geen ervaring in de verkoop van Windows toestellen).

Om weer even ontopic te komen: Ik hoop dat je de review in de komende dagen verder kan uitbereiden om wat meer van het nieuwe display te laten zien dmv screenshots en wat foto's op volledig formaat om de kwaliteit te bekijken. Al met al veel plezier met je nieuwe iPhone 😁
Ik vraag me af hoe deze telefoon merkbaar sneller kan zijn. Naar mijn weten zijn de iPhones gewoon snappy, net als de meeste andere topmodellen van andere fabrikanten. Of heb je het over het laden van specifieke zware apps zoals games?