Specificaties 14" (1366x768), 32GB (flash) - Bekijk alle specificaties

Asus R417MA-WX0059T Review

henkMASTERPRO 23 september 2015, laatste update op 30 november 2015, 5.952 views

Asus R417MA-WX0059T

Prima laptop, zeker voor de prijs. Goed geluid, snel in gebruik en aardig scherm. Prestaties in dagelijks gebruik bij een beetje internetten en tekstverwerken is prima. Let wel op dat je wat handelingen de eerste keer verricht met het opslaggeheugen (zie review). Daarna helemaal top!

Pluspunten

• Snelheid
  • Geluid van speakers
  • Voelt stevig en solide aan
  • Prima touchpad en toetsenbord
  • Mooi ding
  • 2.5inch uitbreidings mogelijkheid

Minpunten

• Opslag (Ga zeker wat onnodige programma's verwijderen)
  • RAM gesoldeerd(Beperk het multitasken)
  • Tijdens het installeren van grote programma's loop je tegen de CPU prestaties aan
  • Ventilator (Niet storend, maar passief had volgens mij wel gekunt)

Deze review is gebaseerd op enkele uren gebruik. Hierbij is de accuduur niet getest. Ik heb de laptop inmiddels niet meer dus, los van want generieke vragen zal ik geen specifieke vragen meer kunnen beantwoorden die gerelateerd zijn aan deze laptop.

Samenvating
Laptop is voor een kennis klaargemaakt. Redelijk vlotte SSD met een aardige processor zorgt ervoor dat deze laptop prettig in gebruik is. Het toetsenbord en het touchpad zijn ook gewoon goed. Het scherm is helder, glanzend maar ook LCD, dus de kijkhoeken zijn niet geweldig. Recht van voren is het scherm prima. De opslag is beperkt, zowel de RAM als de SSD maar daar zijn wel dingen tegen te doen. Voor ¤250 euro heb je echter een prima koop met deze laptop voor de lichte gebruiker die meestal de laptop op een plek zal gebruiken maar die niet gelijk als bakbeest moet aanvoelen tijdens het verplaatsen.

Scherm
Met een resolutie van 1366x768 is het scherm niet heel scherp te noemen maar voldoende voor de meeste gebruikers. Het is een glanzende LCD. Dat houd in dat de kleuren redelijk zijn maar verwacht niet te veel van de kijkhoeken.

Geluid
Voor een laptop, zeker voor dit formaat en zeker voor de prijs zit er nog aardig geluid in. Er zit een standaard programma van Asus bij waar je het een en ander kan instellen waaronder verschillende EQ presets.

Over het geluid wat de laptop zelf kan maken: Tot mijn verbazing, tijdens het installeren van diverse programma's ging er een fannetje blazen. Deze is vrij stil en zal pas echt aangaan als er iets wordt geinstalleerd/verwijderd of geupdated wordt. BIj programmas als Word, Chrome, Internet Explorer, ook tijdens YouTube kijken (Dankzij HTML5) , is hij volledig passief.

Geheugen
De laptop komt met 32Gb SSD en 2 Gb RAM. Dit laatste kan voor sommige mensen een probleem zijn. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk opstartprogramma's heb om de 2Gb nog een beetje te gebruiken. Dit geheugen is namelijk vastgesoldeerd op het moederbord. Met alleen de virusscanner bij het opstarten heb ik nog 1Gb over wat voldoende is. Met de opslag is er iets interessants: Er zit standaard een 32Gb SSD (eMMC) module in die gewoon goed presteert wat je van een SSD mag verwachten. Met een SD-kaart is het geheugen makkelijk uit te breiden. Maar: Aan de onderkant van de laptop zit een verbogen 2,5inch luik waardoor er nog een SSD of HDD inpast. Door middel van 1 schroefje te verwijderen, zonder dat je garantie verloren gaat, kan er makkelijk een schijf (SSD of HDD) worden bijgeplaatst. Ik weet vrijwel zeker dat het wel om het dunste formaat gaat (7mm max).

Algemene prestaties
De voornaamste bottleneck van de laptop is de CPU. Tijdens het starten van een programma schiet hij even naar de 100% en daarna weer terug. Het installeren van de laptop kan wel even duren maar waneer de laptop gewoon gebruikt wordt voor bijv. Internet of Word schiet de CPU weinig tekort. Games heb ik niet geprobeerd maar ik heb een sterk vermoeden dat dat bij simpele internetspelletjes blijft.

Mobiliteit en bouwkwaliteit
14 inch is eigenlijk een perfect formaat voor veel mensen: Vooral de laptop op een plek laten maar toch af en toe willen verplaatsen. Deze laptop was voor een vriendin en die had graag dat de laptop in de handtas paste en ook niet als een bakbeest aanvoelde (Ze had er een van 3 a 3,5 Kg).

Prijs en conclusie
De belangrijkste eisen voor deze laptop waren:

* 13 of 14 inch
* Snel (Geen HDD)
* Prijs tot max 350 euro, liefst minder
* Windows

Als je dat in de Pricewatch selecteert blijft er erg weinig keuze over. Een serieuze kandidaat was: HP 14-ac002nd. Uiteindeljik toch het merk een rol mee laten spelen samen met wat eerder ervaringen.

Al met al een goede laptop die nergens echt tekort schiet zolang je een beetje weet hoe je efficiënt het RAM en de opslag kan benutten. Na het klaarmaken daarvan kan iedereen hem gebruiken.

Belangrijk na het aanschaffen (Zie ook commetaar 24-9)
Verwijder programma's bij het instellen! Er zit nog wat bloatware op die soms honderden MB's zijn. De virusscanner is een drama en had ik ook gelijk als eerste eraf gegooid. Ook de EQ voor het geluid is een programma van 150 a 200 MB totaal en het vertraagd het opstarten, heb ik verwijderd. Voor de rest nog wat standaard games. Na deze schoonmaakbeurt was er 15 Gb vrije ruimte beschikbaar.

Update 24-9
Op de laptop zit na zo goed als alles opschonen, in C:\Recovery een migreer bestand. Dit is maar liefst 4,5Gb groot! Deze is met geen mogelijkheid, zover ik geprobeerd heb, te verwijderen. Ik raad daarom aan een schone installatie uit te voeren. Toen ik dat had gedaan was er nog een kleine snelheidsverbetering merkbaar. De drivers worden grotendeels automatisch geinstalleerd. Installeer alleen, op de ASUS site, de ATK driver en alles wat onder overige staat om de passieve werking van de laptop te verbeteren.

Heb jij ook een Asus R417MA-WX0059T?

Toffe review!

Ik heb deze laptop laatst gekocht maar weet niet previes welke programma's ik allemaal zou moeten verwijderen.
Zou u een lijstje kunnen sturen van de programma's die ik allemaal zou moeten verwijderen?
Hallo Floris,

Ik heb uiteindelijk gekozen om de laptop helemaal schoon te installeren. Dit scheelde toch weer enkele Gb's op de laptop Dit kan door de Migration Tool voor Windows 10:

Hiermee kan een bootable USB worden gemaakt met Windows 10. Vanaf daar verwijder je alle partities en installeren maar! Als je klaar bent, vergeet dan niet om 4 drivers te installeren vanaf de ASUS site: ATK driver (nieuwste) en 3 drivers die allemaal onder het kopje 'Overige' staan voor de processor en ventilator aan te sturen:

De rest haalt Windows zelf op via windows update. :)

"En waarom niet een voor een programma's verwijderen?"
Deze laptop werkt uitstekend bij rustig gebruik. Maar bij het installeren en verwijderen moet je soms even geduld hebben. Er zit dus zoveel zooi op dat het sneller is om Windows 10 opnieuw te installeren dan een voor een de programma's te verwijderen. Die programma's zitten soms heel diep in het systeem (zoals de gemodificeerde audio driver) waardoor het compleet weghalen soms onmogelijk of erg lastig is. Tenslotte ben je ook minder tijd kwijt omdat je tijdens het installeren van Windows de laptop met rust kunt laten en bij het een voor een verwijderen van programma's moet je toch altijd erbij blijven.

Succes! :)

[Reactie gewijzigd door henkMASTERPRO op 14 oktober 2015 21:20]

heel erg bedankt voor de reactie!
Mooie review. Ik had echter nog een vraag. Zit er achter dat klepje op de achterkant van de laptop alleen een plaats voor de HDD, of is het intern geheugen ook vervangbaar?
Dit wilde ik nog toevoegen aan de review. Via het klepje kan het RAM niet uitgebreid worden. Ik heb de laptop ook helemaal opengemaakt maar dan zie je 4x 512Mb geheugen chips op het moederbord gesoldeerd. Dus helaas is het niet uitbreidbaar.
Al geprobeerd om ubuntu erop te installeren?
Dank voor je review. Beantwoord bijna alle vragen over deze laptop, behalve één, waar je misschien iets meer over kan vertellen: Hoe staat het met de accu (en vooral de gebruiksduur op een volle accu) van deze laptop?
hallo onkl,

Ik heb tijdens het tijdelijke gebruik de laptop niet echt op de accu gebruikt. Ik kan hier dus niet veel over zeggen.

Maar om toch een indicatie te geven:
Ik gebruikte de laptop 1 uur op de accu (van 100 naar 82% tijdens het installeren van allerlei programma's zoals Microsoft office. (Helderheid 75%, WiFi aan).

Met deze gegevens zou ik zeggen dat de accu het tijdens het vol laten werken van het apparaat hij het rond de 4 a 5 uur volhoud. Bij het gebruik "een beetje internetten" met gemiddelde helderheid zou je dan wel een uur of 6 kunnen volhouden. Misschien iets meer als je geen flash sites bezoekt :).
Wow. Dat gaat snel. :) Dank je voor de indicatie, geeft een duidelijk beeld.
Ik heb hem ook al een tijdje in bezit. maar moet zeggen dat opslag toch niet genoeg is. kreeg laats een update en nu is hij helemaal vol. SD kaart steekt uit. dacht toch een ssd te plaatsen eronder. heeft iemand dit al gedaan en welke maat moet er in?
Hallo aaydemir:

1. Met programma's als ccleaner, met ccleaner enhanced + schijfopruiming kan er soms een flinke winst worden behaal van vele GB's :) zeker na updates van Windows.

2. SSD is simpel te plaatsen. 1 (of 2) schroefjes verwijderen en gebruik het dunste formaat 7mm en 2.5 inch.

[Reactie gewijzigd door henkMASTERPRO op 19 oktober 2016 11:09]

oke thanks ga het proberen...