Bekijk alle uitvoeringen

BlackBerry Leap Zwart Review

Smobbo 23 september 2015, laatste update op 23 september 2015, 837 views

BlackBerry Leap Zwart

De Blackberry Leap laat goed zien dat ze bij Blackberry geen idee meer hebben wat een moderne smartphone moet zijn. Onhandige bediening van een lomp apparaat met slechte camera en beperkt app aanbod, vermijden indien mogelijk!

Pluspunten

• Robuust apparaat

Minpunten

• Extreem onhandige besturing
  • Slechte camera
  • Behuizing - schermverhouding bedroevend
  • Speciaal mute knopje wat je bijna nooit kan gebruiken
  • Blackberry AppWorld heeft beperkt aanbod (veel nep, rommel)
  • Ondersteuning Android Apps enigszins mank (geen google services ondersteuning)
  • Batterijduur verrassend slecht
  • Dik, lomp apparaat

Dit is mijn eerste review, dus ik ontvang graag op- en aanmerkingen!
Ik heb deze review geschreven vanuit mijn eigen beleving en hij is dus subjectief, wat ik handig of onhandig vind hoeft niet de mening van iedereen te zijn.

Eerdere ervaringen
Ik ben aardig vroeg ingestapt in het hele smartphone wereldje, al was het in het begin nog niet bijzonder smart ;) ...
Mijn eerste smartphone was de Motorola MPx200 een semi smartphone, leuk experiment.
Nummer 2 was de HTCH Touch HD voorloper van de later onder Tweakers zeer populaire HTC (Touch) HD2, een mooi apparaat wat toch wel erg veel last van Windows Mobile 5 (en later nog zelfs WM6) had.
Daarna volgden de toestellen elkaar wat sneller op: iPhone 4, iPhone 5, Jiayu G3, Jiayu G2s, FAEA F1, iPhone 5s, Motorola Moto X (2013), iPhone 5s en dan nu de Blackberry Leap.

Aanleiding
Een nieuwe baan levert soms een nieuwe telefoon op, zo ook hier. Stiekem toch wel tot mijn verbazing wordt blijkbaar de Blackberry nog wel eens als werktelefoon gebruikt. De overstap van iPhone 5s naar Blackberry Leap was dus onvrijwillig...

Eerste indruk
Wow, wat een groot, hoekig apparaat!
Zeker als je het scherm aan zet dan zie je dat er ontzettend grote 'bezels' rondom het toestel aanwezig zijn. Dit wordt in de bediening gebruikt, maar helaas betekent het ook dat dit toestel onnodig groot is. Daarnaast is het toestel ook vrij dik.

Hardware
Doorgaand op de bovenstaande constatering dat het toestel vrij groot is valt ook op dat het materiaal, euh, functioneel is. Mooi is het zeker niet.
De randen zijn iets afgehoekt waardoor hij wel prettig vast houdt.

Door naar de knopjes, helaas zijn deze dan weer klein en friemelig met een teleurstellende 'klik'. Met name de aan-uit knop heeft ontzettend weinig 'travel', waardoor hij niet goed indrukt. Daarnaast zit hij midden bovenop het toestel, een onbegrijpelijke keuze voor een groot en hoekig toestel.

Aan de rechterzijde zitten de volume knoppen met daar tussen een klein 3e knopje. Deze doet bijna niets. Zo ver ik weet heeft hij 2 functies:
- De telefoon muten als je gebeld wordt (zou ook gedaan kunnen worden door het toestel te draaien, oid)
- Muziek muten

Zonde dat het knopje niet in te stellen is op een andere functie!

Het scherm is een 5 inch 1280x720p scherm, prima scherm voor dit formaat. Helder genoeg en hij ligt redelijk dicht tegen het buitenglas aan. Helaas heeft het scherm wel last van enige backlight bleeding, in mijn geval zowel links boven als midden boven. Dit oogt toch slordig.

De verdere hardware (SoC, GPU, etc) is prima voor de Blackberry software, het is zeker geen benchmark monster, maar het besturingssysteem hakkelt vrijwel nooit. Helaas zijn de Android apps betere hardware gewend en laten deze zich dan ook stroperig bedienen (zie ook het kopje Apps).

Software
Voor mij is dit onderdeel het belangrijkst: Blackberry OS 10.
Blackberry heeft gekozen voor een duidelijk afwijkende opzet van hun besturingssysteem, wat in mijn geval leidt tot een hoge leercurve.
Het systeem werkt met vegen van buiten het scherm naar binnen om allerlei functionaliteit toe te passen.
Een handig en goed voorbeeld is het aanzetten en ontgrendelen. Dit kan gedaan worden door van onderaf naar boven te vegen, het scherm gaat dan in 1 beweging aan en ontgrendelt.

Helaas loopt het hier wat mij betreft ook spaak. De gedachte is op zich niet verkeerd, maar de uitwerking helaas wel.
Het bovengenoemde voorbeeld is exemplarisch, je kan dus omhoog vegen vanaf de onderkant van het scherm om te ontgrendelen, maar je moet zo ver omhoog vegen dat het nauwelijks te doen is met 1 hand, daarnaast moet je echt van onder het scherm beginnen, als je iets te hoog start dan registreert hij je beweging niet. Zo komt het voor dat je hem 3-4 keer probeert aan te krijgen en dan is het aan-uit knopje (hoe onhandig hij ook is geplaatst) toch sneller.

Ook uit applicaties gaan werkt op deze manier, door van onderaf omhoog te swipen sluit je een applicatie af, dit werkt redelijk al blijft de foutmarge te groot.

Een ander kernpunt van Blackberry OS 10 is de Blackberry Hub. Dit is een soort combinatie van een notificatiescherm en berichten/e-mail/whatsapp/etc app in één. De gedachte zoals ik hem begrijp is dat alle berichten op 1 plek binnen komen en verwerkt kunnen worden. Ook hier is de gedachte op zich weer prima, maar de uitwerking niet. Als je wat meer berichten krijgt dan wordt het al snel een zooitje, zeker gezien het feit dat verstuurde mailtjes ook tussen de lijst komen te staan (als onderdeel 1 van een nieuwe conversatie gok ik).
Je kan gelukkig wel per onderdeel (mailaccount, sms, whatsapp, etc) je berichten filteren, maar hierdoor moet je continu naar het keuze menu swipen, iets aanklikken en weer terug gaan. Gewoon een losse app aanklikken zou dan veel makkelijker zijn. Daarnaast zijn de mogelijkheden tot archiveren e.d. beperkt, al ben ik gewend Inbox by Google te gebruiken, wat misschien een extreem voorbeeld is van een opgeruimde inbox.
Nou kun je gelukkig wel direct de losse whatsapp app in gaan, maar dit geldt niet voor je mail app. Inderdaad, er bestaat geen losse mail applicatie! Werkelijk waar onbegrijpelijk dat hier voor gekozen is!

Daarnaast zijn er nog wat meer eigenaardigheden die het gebruik van de software niet helpen, zo is het niet altijd mogelijk om een applicatie te minimaliseren als het toetsenbord open staat. Ook hebben een aantal applicaties de menu opties onder 3 streepjes zitten, of juist onder 3 puntjes, of door naar links te swipen, of naar rechts te swipen of juist naar beneden te swipen... Volkomen inconsequent!
Hierbij wordt de Blackberry niet geholpen door het feit dat Android Apps (deels) ondersteunt worden, hierdoor wordt de bediening bij kans nog minder consequent.

Connectiviteit
Je kan prima met de Blackberry bellen!
Internet doet het (3G, 4G kan ik helaas niet testen) en ook WiFi ontbreekt niet.
Handige optie hierbij is dat je de volgorde van prioriteit van WiFi kanalen kan instellen!
GPS doet het ook, al lijkt hij soms wat traag (kan ook aan het toestel liggen).

Batterij
Een echte tegenvaller wat mij betreft.
Ik bel redelijk veel (ongeveer een uur per dag) en daarnaast kijk ik geregeld naar mijn berichtjes (2 mail accounts, whatsapp en sms, geen facebook oid). Met dit gebruik haal ik meestal het einde van de werkdag amper, laat staan de volledige dag. Tussentijds overdag opladen is dus vereist! Dit had ik niet verwacht en ik kan nog steeds niet helemaal achterhalen hoe het komt dat de batterijduur zo bizar slecht is. Tips zijn welkom!

Camera
Tja, het toestel is een werkpaardje en blijkbaar hoort een camera daar niet bij.
Komende van een iPhone 5s is de vergelijking misschien ook niet eerlijk.
Anyhow, de camera reageert traag, bij weinig licht is het beeld belabberd en de autofocus bestaat niet...

Apps
Hier heb je eigenlijk 3 onderdelen: Blackberry World, Amazon Appstore en Google Playstore.
Blackberry ondersteunt namelijk naast zijn eigen applicaties ook die van Android. Amazon's Appstore staat standaard voorgeinstalleerd, Google Playstore moet je er zelf op zetten.

Blackberry World:
Teleurstellend aanbod, in mijn geval enkel Whatsapp te gebruiken. Geen bankier apps (die worden niet meer ondersteunt), geen nos/nu.nl, geen flitsmeister, geen buienradar, etc.

Amazon Appstore:
Tja, hier schijnen meer apps in te staan, maar ook hier is het aanbod niet interessant

Google Playstore:
Geweldig aanbod! Helaas heeft de Blackberry geen ondersteuning voor Google Play Services, er is het eea bij elkaar te rommelen, maar het blijft behelpen. Gelukkig zijn de bank apps er wel, evenals nos/nu.nl, flitsmeister etc.
De applicaties draaien echter bijzonder stroperig en crashen helaas geregeld.

Ik denk dat het bovenstaande wel duidelijk maakt dat ik niet enthousiast ben over dit toestel.
Hij schiet op hardware en software gebied gewoon duidelijk te kort en kan zich totaal niet meer meten met de hedendaagse smartphone. Hier heb ik het dus niet zozeer over de statistieken, maar over gebruiksgemak. Ik loop gewoon dagelijks tegen zaken aan die niet optimaal werken, onhandig zijn uitgevoerd, etc.
De komst van Android als besturingssysteem naar de volgende Blackberry (volgens de geruchten) zou kunnen helpen voor het software gedeelte, maar dan vraag ik me nog sterker af waarom iemand überhaupt nog voor Blackberry zou kiezen als er zoveel andere fabrikanten zijn die het beter doen...
Ik hoop dat het bedrijf voort zal blijven bestaan, misschien lukt dat als Blackberry zich puur zou focussen op waar ze goed in zijn (Blackberry Enterprise Server 12 bijvoorbeeld). Als ze zich blijven richten op het maken van smartphones dan zie ik het somber voor ze in.

Geïnstalleerde versie van Blackberry OS 10 tijdens deze review is 10.3.x

2015-09-23: Eerste versie van eerste review ooit gepubliceerd! :)

Heb jij ook een BlackBerry Leap Zwart?

Zeer herkenbaar van toen ik zelf een Z10 had. Sommige mensen zweren er echter bij ( reken maar dat die nog gaan reageren.) Vooral dat punt van dat je te ver omhoog moet swipen voordat het ding iets doet herken ik. Had hij nou fatsoenlijk kleine bezels gehad was dat nog minder erg geweest, maar dat heeft hij dus niet.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 23 september 2015 17:39]

Die wil ik best inkoppen als tevreden BB Q10-gebruiker hoor ;)

Ik herken het absoluut niet. Goed, ik heb dus geen Leap en ook geen Z10, maar ene Q10, met een kleiner, vierkant scherm van 55x55mm. Ik kan ongeveer 1cm vanaf de onderkant van het scherm, dus in het actieve scherm, beginnen met swipen en kan halverwege het scherm ophouden om dat het gewenste gesture te geven. Dat is dus een afstand van 2cm overbruggen. Werkt prima. Ik zou eerder zeggen dat ik het te vaak per ongeluk doe dan dat het te lastig uit te voeren is.

Verder ieder zijn ding natuurlijk. Als je voor de apps komt, tja, dan moet je een beetje mazzel hebben. Alle apps die ik wil draaien, draaien, maar dat is wel vrij beperkt. Ik draai (qua Android apps) Telegram, een app van mijn colocatie-provider, 9292 OV, GnuCash, wat relatief eenvoudige puzzelspelletjes, en natuurlijk ScummVM :+ . Draait allemaal perfect.

Heb af en toe wel eens geexperimenteerd met wat apps die minder goed werken. Rollercoaster Tycoon heeft het tijden prima gedaan maar stopte na een update. Nou ja, stopte, er werden geen letters meer weergegeven wat het effectief onspeelmaar maakte. HERE Maps komt niet verder dan een laadscherm en de Rabo Bankieren-app is niet vooruit te branden. Gelukkig werkt BlackBerry maps perfect en is Rabo Mobiel Bankieren via de website zeer goed te doen.

Hub vind ik ook compleet geweldig. Waarom een eigen e-mail app? Je hebt een eigen filter per e-mail-account. Je kunt daarbinnen ook prima bladeren binnen de mappen op je IMAP-account. Werkt allemaal perfect en snel, en goed doorzoekbaar. De verzameling in de globale hub is juist ideaal voor de chronologie van je communicatie. Ik heb wel eens met Android en iPhone gewerkt en daar mis ik het overzicht wat de Hub biedt juist enorm.

Maar goed, zoals ik al zei, ieder zijn ding. Het meest negatieve aspect wat ik in deze review lees is eigenlijk de batterij-duur. Minder dan een dag is echt niet acceptabel natuurlijk. Mijn Q10 houdt het zonder problemen 1,5 dag uit. Ik had liever langer, maar in vergelijking met andere smartphones is dat lang niet slecht.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 23 september 2015 19:35]

Eerlijk is eerlijk: ik heb de Leap zelf niet. Maar als voormalig gebruiker van een Z10 (GEWELDIGE smartphone) en tegenwoordig een Passport begrijp ik een hoop kritiek op BlackBerry OS10 niet. Ik bedoel: dat is met afstand het lekkerst werkende mobiele OS wat er is! O+

De hub: andere OS-makers kunnen alleen maar dromen van die functionaliteit. Zeggen dat gmail beter is vind ik echt een belediging. De apps: tja...no comment. Zelf mis ik weinig, maar als je van veel apps houd is BlackBerry niet het OS voor jou.

Dan dat knopje in het midden, tussen je volume-toetsen. Ik raad je aan even te Googelen op de BlackBerry Assistant. Werkt als een trein!
Bedankt voor je reactie.

Ik ben er ondertussen achter dat een os waardering stiekem een ontzettend persoonlijke beoordeling is.
Ik lees ook op het GoT topic mensen enthousiast over dingen waar ik mezelf behoorlijk aan erger :p .
Ik zal de bb assistent nog eens een 2e kans geven!
Heb hem zelf nu ongeveer 3 weken in gebruik.

ben zelf een poweruser dwz.

altijd online 3G/4G
paar telefoongesprekken per dag
bluetooth standaard aan en wifi ook indien beschikbaar
mail/facebook/whatsapp/imap mail accounts
af en toe een navigatie van 30 min

heb nog nooit dat dingen moeten opladen. Zonder navigeren is hij na een lange werkdag (16 uur ) op 50%

Toen mijn Z10 kapot was heb ik android weer een kans gegeven, maar hoeveel die telefoon sneller en nieuwer is ben ik toch terug weer snel naar een Leap gegaan.
Een BB is zo veel productiever en je hebt echt een telefoon in je handen die heel degelijk aanvoelt