Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 300Mbps - Bekijk alle specificaties

Sitecom N300 Wi-Fi Outdoor Range Extender Review

pclinde 23 september 2015, laatste update op 30 mei 2017, 9.733 views

Sitecom N300 Wi-Fi Outdoor Range Extender

De Sitecom WLX-2100 is een zeer krachtige outdoor WiFi extender. Met twee 5dBi antennes die in de praktijk prestaties leveren. De WLX-2100 is eenvoudig te installeren, heeft een uitgebreide featureset en is erg stabiel.

Pluspunten

• Complete verpakking met accessoires voor montage.
  • Twee krachtige 5dBi antennes, die in de praktijk goed presteren.
  • Power over Ethernet (PoE).
  • Client Router modus maakt de beheerbaarheid zeer uitgebreid en gebruiksvriendelijk.
  • Green modus kan je in- en uitschakelen voor nog een krachtiger signaal.
  • Beschermingsgraad IP65, gemaakt voor buitengebruik.
  • Eenvoudige installatie.

Minpunten

• Prijs is wat fors, al zijn er weinig concurrenten in het speelveld als het om 'outdoor' extenders gaat. Daarin maakt Sitecom een mooie stap.

Beheerbaarheid Score: 5

- In de Praktijk
- Software
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Sitecom WLX 2100 Outdoor WiFi Hotspot Extender productpagina

Kort geleden schreef ik een review over de Sitecom X8 AC1750 router. De X8 AC1750 is voorzien van zes interne antennes, maar jammer genoeg was dit nog niet sterk genoeg om iedere belangrijke plek te bereiken binnenshuis. Het blok van stenen heeft muren van 30 tot 40 cm voorzien van aluminium isolatiemateriaal, het ideale ‘ijzeren gordijn’ om signalen te blokkeren.

In mijn review bespreek ik de Sitecom N300 WiFi Outdoor Range Extender, beter bekend als de WLX-2100. Laten we de review maar WLX-2100 of extender gebruiken, anders wordt het een ‘review tongbreker’. De WLX-2100 moet mij helpen om het 2.4GHz WiFi signaal te versterken. Het beestje is voorzien van twee antennes van 5dBi. En zoals de naam al een beetje doet vermoeden ‘outdoor’ mag de WLX-2100 ook buitenspelen. Voor thuisgebruik zou het ideaal moeten zijn, maar Sitecom benadrukt ook gebruik op campings en havens. Op de camping ga je mij nooit vinden, en aan de haven zal het puur noodzaak zijn. Voor deze review blijf ik gewoon op het thuisfront.

Laten we in deze review ondervinden of ik in de zomer van 2016 lekker in de tuin kan zitten met een acceptabel 2.4GHz WiFi signaal. Voor nu geef ik het ‘signaal’ door aan de specificaties.

Een overzicht van de specificaties van de officile Sitecom website:

De WLX-2100 kan het signaal van je verbinding uitbreiden (verder uitzenden). Waar veel consumenten nog denken dat het WiFi signaal sneller wordt. Dit is jammer genoeg te mooi om waar te zijn. Een extender is een toevoeging / aanvulling om het signaal in en rondom je huis te vergroten. Wil je bijvoorbeeld in de tuin zitten, maar is het WiFi signaal te zwak vanaf de router? Dan kan een extender het signaal verder herhalen en uitzenden.

Het signaal wordt dus niet sneller, in de praktijk is het meestal zo dat we zelfs spreken over een prestatieverlies van 50 procent. De reden hiervoor is dat de extender het signaal opnieuw moet herhalen op hetzelfde kanaal / SSID.

De WLX-2100 is voorzien van twee 5dBi antennes en heeft beschermingsgraad IP65. Het eerste getal (6) wil zeggen dat de WLX-2100 aanrakingsveilig is doordat de behuizing geheel dicht is, en volledig beschermd tegen stof. Het tweede getal (5) is een aanduiding voor sproeidicht, indien bespoten (12,5l/min) vanaf iedere hoek.

Momenteel maak ik gebruik van een Sitecom X8 AC1750 dual band router. Deze kan zowel een 2.4GHz als 5.0GHz WiFi signaal simultaan uitzenden. De WLX-2100 is een 2.4GHz extender, dus het 5.0GHz WiFi signaal zal onveranderd blijven. Wel is het leuk om dadelijk praktijktestjes te doen. Ik ben reuze benieuwd hoever de WLX-2100 dadelijk (stabiel) kan uitzenden. De verbinding moet gewoon wel acceptabel zijn bij het gebruik van bijvoorbeeld YouTube.

Verder komen we nog twee ethernetpoorten tegen met de ondersteuning voor Power over Ethernet (PoE). Je kunt met de tweede ethernetpoort een vaste printer bijvoorbeeld omtoveren tot een gedeelde netwerkprinter.

De verpakking staat uiteraard weer vol met belangrijke features. De rode stip ‘ultimate coverage outdoors’ moet gelijk duidelijk maken dat de WLX-2100 ook voor buitengebruik is. Als je uit een indianenfamilie komt is de WLX-2100 ook te gebruiken in je wigwam.

Eenmaal de verpakking wikkel verwijderd komt er een kartonnendoosje tevoorschijn. De extender moet nog heel even wachten met zijn introductie, want ik ga eerst de accessoires met jullie doornemen.

De antennes misschien wel n van de belangrijkste onderdelen om de WLX-2100 bruikbaar te maken. De 5dBi antennes heb een omni-directional signaal om het netwerk breder / verder uit te zenden. Dit is natuurlijk het doel wat je voor ogen hebt met een extender.

De twaalf volt adapter in combinatie met een PoE blokjes, zodat je meer vrijheid krijgt om de WLX-2100 te plaatsen waar jij wilt. Ik kan me voorstellen dat dit op een boot, of op een camping een fijne oplossing is.

In de verpakking komen we twee metalen bevestigingbeugels en twee tie-wraps tegen. Mocht je de WLX-2100 echt willen gebruiken op de camping, dan zou je de WLX-2100 kunnen bevestigen aan n van je tentstokken, of aan de caravan. Een 12Vauto-adapter ontbreekt ook niet. Ik kan stellen dat de WLX-2100 ‘camping ready’ is.

In de verpakking wordt ook een 5 meter LAN-kabel meegeleverd. En als laatste onderdeel van de accessoires de handleiding met bijhorende inlogcodes. De inlogcodes zijn dadelijk van belang om de WLX-2100 te configureren. Sluit je de WLX-2100 direct aan als access point (AP), dan hoef je niet in te loggen, en wordt het signaal automatisch verder uitgezonden. Ik raad je toch aan om even in te loggen, zodat je specifieke features aan- en uit kunt zetten. Deze features bespreek ik dadelijk verder in het hoofdstuk software.

Laten we nu maar eerst eens de WLX-2100 te voorschijn halen. De witte kleur is ondertussen wel een kenmerkende kleur van Sitecom. Bijna het gehele assortiment is wit. Op de voorkant is een logo zichtbaar, en aan de achterzijde een sticker met o.a. de MAC adressen, en de standaard WiFi sleutel (WPA2).

De antennes zitten los in de verpakking, zoals je hierboven eerder kon zien. De antennes zijn voorzien van schroefdraad, en zijn erg simpel om te monteren. Met de antennes gemonteerd krijgt de WLX-2100 een duidelijker doel; uitzenden!

Op de voorkant zit een klepje die je kunt verwijderen, om toegang te krijgen tot de ethernetpoorten en de reset knop. Het klepje heeft twee uitsparingen om de kabel(s) naar buiten te begeleiden. Deze uitsparingen zijn precies op maat en hebben vrijwel geen ruimte. Hier is rekening gehouden met het gesloten systeem, om stof en water buiten te houden.

Wil je de WLX-2100 aan de muur monteren, dan kan dit met twee schroeven. In de verpakking zijn ook twee schroeven met plugs meegeleverd. Netjes aan de muur naast de vierseizoenen zonnebloemen.

In de inleiding had ik het al even over IP65, wat wil zeggen dat de WLX-2100 stofbestendig is en waterbestendig tot een bepaalde hoeveelheid water. Als hobbyist even gek doen met een glaasje water, wat ook leuk is voor het beeldmateriaal.

In mijn Sitecom X8 AC1750 router review had ik het al eerder over onze dijkwoning. De woning is voorzien van 30 tot 40cm aluminium isolatiemateriaal, wat zeer nadelig is voor de WiFi verbinding, vooral 5.0GHz. De WLX-2100 ondersteunt alleen 2.4GHz, dus hier zijn de testen ook op gebaseerd. Nog even wat extra achtergrond informatie om een goed beeld te schetsen. De woning staat op 300m en heeft een totale inhoud van 700m. Hier zijn de tuin en het balkon bij meegerekend.

De WLX-2100 is in client router modus ingeschakeld, wat het mogelijk maakt om draadloos te verbinden. In het software hoofdstuk vertel ik meer over de twee verschillende manieren van gebruik. Mocht je dit eerst willen lezen, dan raad ik je aan om dit aan het begin van het hoofdstuk te lezen.

Ik heb de WLX-2100 op verschillende plekken binnen het huis gehad. De woning bestaat uit vier lagen. Vanaf beneden naar boven: de garage, de woonomgeving (huiskamer, wc, balkon en overige ruimtes), de slaapkamers en als laatst de zolder. De X8 AC1750 staat in mijn eigen kamer op de 3e verdieping, dus ik had er eerst voor gekozen om de WLX-2100 op afstand te plaatsen in de huiskamer, zodat het signaal vanaf hier verder uitgezonden wordt. De apparaten direct naast elkaar positioneren is natuurlijk zonde, omdat je juist het signaal op een degelijke afstand wilt herhalen met de WLX-2100. Toch heb ik ook wat testen met een afstand van 4 meter tussen de apparaten. Hier ligt dan vooral de focus op prestatieverschillen en afstand. Tijdens de test is de ‘Green’ modus uitgeschakeld, hierdoor zou de WLX-2100 nog krachtiger moeten uitzenden. Deze optie zie je ook dadelijk terug in het hoofdstuk software.

De resultaten hieronder komen vanaf mijn MSI GE620DX laptop voorzien van een Wireless-N 130 / Intel Centrino - 802.11b/g/n Wi-Fi chip. Mijn laptop is ongeveer 15 meter verwijderd vanaf de extender en de router. Je ziet hier dat de router nog sneller is dan de extender. Met een prestatie verschil van 12Mbps download.

Als ik dezelfde test uitvoer met de laptop ongeveer 2 meter verwijderd vanaf de extender en router. De prestatie winst voor zowel de router als extender zijn minimaal. Waar ik al eerder in het hoofdstuk specificaties een stukje had toegewijd aan mogelijk prestatieverlies door het herhalen van het WiFi signaal. Je ziet hier dat mijn router schommelt tussen de 40Mbps – 45Mbps, waar het bij de extender wat zwakker is. Als we 45Mbps (maximaal) pakken voor de router, en 30Mbps maximaal voor de extender, dan is er ongeveer een prestatie verlies van 33,3 procent.

We gaan door naar de WC! Het kleinste hokje in ons huis, maar wel erg gewaardeerd! Ik zit hier graag op mijn iPhone 6 Plus te browsen, filmpjes kijken en mijn mail te controleren. De WC bevindt zich weer tussen een extra laag aan muren. De iPhone 6 Plus draait iOS9 en is voorzien van 02.11 a/b/g/n/ac (2.4/5.0 GHz). De testen worden als eerder aangegeven alleen op 2.4GHz gedaan. Hier zien we ook nog dat de router een klein beetje sneller is, maar het komt al dichterbij elkaar.

Dit was het moment van een lach! De extender is buitenshuis sneller dan mijn router, terwijl beide in mijn slaapkamper op de 3e verdieping zijn gepositioneerd. De resultaten zijn ook afkomstig van mijn iPhone 6 Plus. We zien dat het signaal vanaf de router volledig in elkaar zakt naar 16.24Mbps download en 1.56Mbps upload. Waar de WLX-2100 nu de gouden beker pakt met 28.65Mbps download en 20.14Mbps upload. Dit was ongeveer op 22 meter afstand met twee binnenmuren en n buitenmuur. Het signaal vanaf de router was ook erg onstabiel op dit punt. Een stap naar links, rechts of naar achter was soms al genoeg om de verbinding te verliezen. Waar de WLX-2100 nog up & running was! Dit resultaat was ook wel te verwachten, omdat de WLX-2100 voorzien is van twee 5dBi antennes, wat echt flink meer is dan de gemiddelde router.

De laatste test was een afstandstest. Hiervoor moest ik mijn kamer verlaten. Ik wist niet dat de zon zo fel kon zijn! Ik ben eigenlijk heel praktisch meters gaan maken tot de verbinding weg viel. Ik ben onderaan de dijk belandt, dit is ongeveer hemelsbreed 35 meter afstand, maar ook nog eens 10 meter lager dat onze woning. De WLX-2100 zou nog betere prestaties leveren als deze buitenshuis hangt, maar ditmaal blijft de extender binnen. De WLX-2100 moet twee binnenmuren en n buitenmuur doorboren met zijn signaal, dan nog een afstand overbruggen waar ik vervolgens nog lager sta dan de woning. Dit was het uiterste wat ik er uit kon persen, na dit punt viel de verbinding weg.

Tot zover het gewenste resultaat dat ik bereikt heb met de WLX-2100. In mijn inleiding had ik stiekem de hoop op WiFi in mijn tuin. Wat nu geen hoop is maar realiteit! Gemiddeld scoor ik 26MBps download en 20MBps upload, wat voldoende is voor de meeste wensen en behoeften. Wat zeker niet vergeten mag worden zijn de variabelen. Je modem en router spelen een grote rol als het om de snelheid van je verbinding gaat. De omgeving en met name de bevolkingsdichtheid (meer routers en overige apparaten) spelen ook een grote rol. Ik ga zeker nog verder testen met de WLX-2100 al wachtend voor eventuele firmware updates in de toekomst!

Voordat ik stapsgewijs door de afbeeldingen met software ga, is het misschien handig om het volgende te melden: de WLX-2100 is op twee manieren inzetbaar. Dit is de access point (AP) modus en de client modus. In de access point modus sluit je de WLX-2100 rechtstreeks aan op de router met een LAN-kabel, afhankelijk van de kabellengte kan je dan spelen met de afstand. Het signaal wordt dan verder uitgezonden onder hetzelfde SSID.

In de client router modus kan je de WLX-2100 op een willekeurige locatie plaatsen. Met de Power over Ethernet (PoE) aansluiting voorzie je de WLX-2100 zowel van stroom als de mogelijkheid om data te leveren. Het is wel handig om rekening te houden met de afstand tussen de router en de WLX-2100. Met de client router modus maak je een secundaire WiFi verbinding aan, dit doe je door middel van het bestaande draadloze netwerk. De WLX-2100 is zeer uitgebreid hierdoor kan je het secundaire WiFi netwerk volledig worden ingesteld naar voorkeur. Je kunt bijvoorbeeld een buiten netwerk aanmaken met de WLX-2100, waar bezoekers of vrienden gebruik van kunnen maken. In dit hoofdstuk krijg je een overzicht van alle software opties van de WLX-2100.

Laten we beginnen met het inloggen. Je doet dit met de meegeleverde flyers voorzien van codes. Om in te loggen bezoek je de volgende link: https://sitecom.ext/ Zodra je de extender hebt ingesteld (als client router) zijn zowel de extender als router toegankelijk binnen je netwerk. Ik kan dus zowel inloggen op mijn router via https://sitecom.router/ en via https://sitecom.ext/ als mijn extender (WLX-2100) is aangesloten.

Het ‘main’ scherm bestaat uit een overzicht aan systeeminformatie. Hier is ook meteen zichtbaar dat ik de WLX-2100 in client router modus heb ingeschakeld.

De opvolgende menu’s bestaan ook vooral uit overzicht pagina’s. Waar je puur wat kleine dingen kunt doen zoals gebruikers kicken, het verversen van gegevens en het bekijken van bijvoorbeeld het systeemlog. Hier ga ik niet al te diep op in, omdat het voor zichzelf spreekt.

Ik heb de client router ingesteld als client router. Dit kan je volledig handmatig doen, maar ook via een wizard. De wizard zoekt naar beschikbare WiFi netwerken in je omgeving. Mijn netwerk ‘LindeUltimatePro 2.4GHz’ staat er ook tussen.

Zodra je het gewenste netwerk selecteert, moet je de WiFi / WPA beveiligingscode invullen van je bestaande netwerk.

Het proces van het opzetten van de verbinding duurt een klein minuutje. Gewoon een bakje koffie pakken, en laat het systeem maar lekker zijn werk doen. Eenmaal weer terug bij de laptop hoop je natuurlijk op een succesvolle verbinding. Je krijgt direct je nieuwe netwerknaam te zien met bijhorende beveiligingscode.

Deze zijn na dit proces gewoon te veranderen, dit raad ik je ook gewoon aan. Je kunt nu op het ‘nieuwe’ netwerk (gebaseerd op het netwerk vanaf de router) verbinding maken. Hier is natuurlijk de uitbreiding van het signaal, dus de kracht om deze verder uit te zenden het belangrijkste. In mijn geval staat de router op mijn kamer, voor bezoekers die niet verder dan de huiskamer of de tuin komen is de 2e verbinding ideaal.

De client router modus staat nu ingeschakeld. Nu kan ik de WLX-2100 verder instellen met de beschikbare features. Je moet het zo zien: stel je bent eigenaar van een camping. Je maakt gebruik van de client router modus op de WLX-2100, dan kunnen bezoekers inloggen op het netwerk. Je kunt vanuit de WLX-2100 beperkingen opleggen, maar ook gewoon port forwarden, DMZ opties instellen en gebruikers (MAC-adressen) toevoegen en verwijderen.

Zodra je kleine en grotere instellingen aangepast moet je even wachten. In de schermafbeelding van hieronder is ook meteen zichtbaar dat de WLX-2100 als access point en client router ingesteld kan worden. De ‘Green’ modus staat hier een beetje onopvallend tussen de opties. Zodra je deze uitschakelt moet de WLX-2100 nog krachtiger uitzenden. Het is aangeraden om de WLX-2100 dan wel op afstand te hangen, en niet 2 meter naast je bed. Anders loop je de kans om hoofdpijn te krijgen van het sterke signaal. Wat het prestatieverschil is met de groene modus aan- en uit kun je teruglezen in het hoofdstuk de praktijk.

De ‘standaard’ router instelling zijn vanuit de WLX-2100 gemakkelijk te beheren. De standaard WAN- en LAN instellingen ontbreken niet. Er zijn voor deze instellingen nog uitgebreidere menu’s, waar je instellingen kunt wijzigen. De WLX-2100 ondersteunt VPN-Passtrough.

Het poort forwarden is ook mogelijk in de WLX-2100. Het forwarden en eigenlijk het volledig instellen voelt precies hetzelfde aan als een router. Wil je gebruik maken van een DMZ om alles vrij te zetten voor een specifieke IP-adres dan is dit ook mogelijk.

Naast de standaard informatieschermen zijn er ook opties met meer diepgang. Als je de client router ingeschakeld hebt, dan kun je het verlengde netwerk een nieuwe SSID naam geven. Terwijl deze op de achtergrond wel meedraait op het bestaande SSID. Toch wel erg fijn om onderscheid te maken tussen de verbindingen. Je kunt met de ‘wireless traffic shaping’ optie de hoeveelheid data die wordt verstuurd en ontvangen regelen. Dit is een fijne oplossing als de WLX-2100 bijvoorbeeld om een camping hangt met meerdere actieve gebruikers.

We komen zelfs remote access voor de WLX-2100 tegen en ‘simple network management protocol’ (SNMP).

De back-up en herstelinstellingen ontbreken zijn ook een onderdeel. Waar ik me kan voorstellen dat het bij de WLX-2100 een prima oplossing is voor als je op vakantie gaat. Je kunt dan snel schakelen tussen bestanden / instellingen, zodat je bij aankomst direct de WLX-2100 kunt plaatsen.

De WLX-2100 moet wel handmatig voorzien worden van nieuwe updates. Jammer genoeg is er geen optie om dit te automatiseren voor gebruikers die dit wel willen.

En als laatste een overzicht van de verbonden apparaten, en een DoS beveilig. De beveiliging staat standaard uitgeschakeld, dus houd hier rekening mee tijdens het instellen.

De Sitecom WLX-2100 Outdoor WiFi Extender is ‘buitengewone’ extender. Het doel wat ik voor ogen had is gelukt: stabiel WiFi in mijn achtertuin. Jammer genoeg is de zomer net voorbij, dan maar dadelijk met de winterjas de achtertuin in. Je moet er toch wat voor overhebben?

De WLX-2100 is direct toepasbaar binnen je netwerk, wat altijd mooi meegenomen is. Het plug-and-play principe in combinatie met de bijhorende inlogcodes zorgen voor een snelle installatie. Wat voor de gemiddelde consument erg fijn is. Zeker als je de WLX-2100 op de camping wil gebruiken is niet te veel gezeur altijd fijn. Je Je bent tenslotte toch op vakantie?

Toch ben ik inhoudelijk wat dieper ingegaan op de functionaliteiten van de WLX-2100. De client router modus zorgt ervoor dat de WLX-2100 bijna aanvoelt als volwaardige router. Uiteraard draait deze gewoon op het bestaande draadloze WiFi netwerk. De PoE mogelijkheid optie is in dit geval een winnaar.

Met de 5dBi antennes belooft de WLX-2100 een sterk signaal. Onze dijkwoning met muren van 30 tot 40 cm voorzien van aluminium isolatiemateriaal zijn dan ook een uitdaging. In de praktijk heeft de WLX-2100 deze goed doorstaan. De X8 AC1750 router kon de WLX-2100 uiteindelijk niet meer bijbenen met het 2.4GHz WiFi signaal, en dat is toch een stevige router. Dit was vooral in de buitensituaties.

Nu ik het toch over buitensituaties heb, hier is de WLX-2100 eigenlijk voor gemaakt. De WLX-2100 heeft een beschermingsgraad IP65. Dit wil zeggen dan de behuizing geheel dicht is, volledig beschermd tegen stof en ook nog eens sproeidicht indien de extender bespoten wordt tot (12,5l/min). Dus heb je een buurman op de camping die iedere ochtend en avond zijn planten water geeft? Dan is het handig om even een ‘liter per minuut’ regeling met hem te treffen.

Ik spring toch nog even terug naar de praktijk, in het bijzonder de prestaties. De WLX-2100 had zelfs nog bereik toen ik bij ons onderaan de dijk stond. Dit is hemelsbreed 35 meter afstand, met drie muren en ook nog eens 10 meter lager dan de woning. Dit was ook nog niet in de meest ideale setup, dus ik ben benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen. Ik hoop ook zeker nog op mooie firmware updates van Sitecom. Hoe dan ook, het resultaat is er en mag er zeker zijn.

Het accessoires pakket is erg netjes en volledig. Dit bewijs leverde Sitecom al eerder tijdens mijn X8 AC1750 router review. De WLX-2100 is wel voor zij met een groter budget, want met een adviesprijs van 169,99 euro is het een vrij grote uitgave. Waar je dan weer wel de vrijheid krijgt om de WLX-2100 zowel binnen als buiten te gebruiken.

De WLX-2100 is op het moment van schrijven nog maar net op de markt. Ben je op zoek naar een extender voor binnen- en buitengebruik? Wil je nog genieten van firmware updates en gewoon een zeer strakke en stabiele extender? Dan ben je met de WLX-2100 op het juiste adres. Vanaf het ontvangen, tot het heel even installeren en het daadwerkelijk online gaan zit weinig tijd. Het kan allemaal gewoon lekker snel zonder allemaal moeilijke vragen. De WLX-2100 is een uitstekende extender, die me tot zover geen moment zonder internet heeft laten zitten.

Hieronder nog een aantal hoge resolutie foto's voor nog meer beeldplezier! Klikken om de foto's uit te vergroten:

Heb jij ook een Sitecom N300 Wi-Fi Outdoor Range Extender?

Duidelijk verhaal, en een keurige review.

Wel uitermate teleurgesteld over de inhoud van 'wc-iphone.png'. Ik verwacht toch minstens een plaatje van Pim op de pot die zit te 9gaggen ofzo. Al dan niet met een thumbs up omdat ie bereik heeft.

Maar geheel mee eens, bereik op het wc is een primaire levensbehoefte.
'Pim op de pot die zit te 9gaggen ofzo'
Met mijn vluchtige stoelgang vertoef ik hier per dag aardig wat tijd. Ik ga eens goed nadenken over je 9GAG voorstel! ;)
Gewoon hotspot in de pot ophangen. Hotspot?
Deze Sitecom WLX-2100 is een EnGenius ENS202EXT, maar dan 50 euro duurder.
Zelfs webinterface is vrijwel identiek.
Sitecom deed in het verleden wel vaker zaken met EnGenius.
De internals dus ook. ;) Dit product bestaat al 2,5 jaar.
Product komt rechtstreeks van EnGenius, eigenlijk Senao.
Het heeft de kenmerkende interface van de OpenWrt fork van EnGenius.
Op het PCB zit een Atheros AR9341 (AR1321) met 64MB RAM en 16MB flashgeheugen.
De ENS202EXT is al te verkrijgen voor 100 euro en heeft levenslange (beperkte) garantie.
NOOOO!!!! Reaaally? :9 :)
de ENS202ext heeft btw bij zijn vorige update ook de virtual AP functie er bij gekregen.

zag je review, (Zeer netjes btw, kudos for that), en dacht krek het zelfde als Dav1d.
grootste verschil is dat de ens202ext niet met de auto charger komt.
Wat een functies in een range extender! Heerlijke review weer! +3!
Bedankt! Het is inderdaad erg tof dat je de extender zo kunt plaatsen, als je wat verder gaat kijken dan kom je nog een dikke featureset tegen. :D
Wat houd de "distance" slider in? Grotere distance = meer zendvermogen?
Als de WLX-2100 verder moet uitzenden naar een specifiek apparaat (iPhone, laptop of overige) dan is dit vooral van toepassing. De WLX-2100 stuurt een signaal, het apparaat ontvangt dit, het ontvangen apparaat stuurt een signaal terug naar de WLX-2100 (een ACK), de WLX-2100 doet een controle / leest de gegevens uit.

Als de afstand dusdanig groot is tussen de WLX-2100 en het apparaat, is er een kans dat dat de WLX-2100 opnieuw een pakket stuurt, maar deze komt niet aan, omdat de afstand te groot is en het apparaat stuurt geen signaal terug. Met de afstand slider kan je beter de afstand specificeren. Voor thuisgebruik is dit bijna niet nodig, of je moet zoveel land hebben, of een eigen camping.

Als ik nu de afstand slider op de hoogste stand zou zetten, dan verlies ik eerder snelheid, dan dat ik ergens een winst behaal.
Leuke review, helaas wel erg duur product.
Gelukkig heeft mijn tp link van 17 euro berijk door heel mijn huis en tuin.
Lekker! Welke TP-Link is dit? :) Officieel wordt de WLX-2100 gepromoot voor campings en havengebieden. :)