Specificaties Tower, 7 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterCase Pro 5 Review

Foritain 24 september 2015, laatste update op 26 mei 2017, 7.202 views

Cooler Master MasterCase Pro 5

De MasterCase Pro 5 is in veel opzichten een echte topcase. Bouwkwaliteit en afwerking zijn werkelijk uitstekend, het interieur is slim en erg praktisch, en er zijn handige elementen die het maken van een show-build flink makkelijker maken. De case stelt echter teleur op CM hun grote focuspunt: echte modulariteit.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en afwerking bijzonder goed
  • Een bijna klassieke Cooler Master tower, maar dan in een 2015-approved jasje.
  • Interieur lekker slim: HDD bays verplaatsen, SSD's in of uit het zicht te plaatsen, PSU-compartiment optioneel uit het zicht te houden met blindering
  • ODD bays kunnen tevens plaats maken voor extra HDD's tot een totaal van 10 3.5" HDD's en 4 SSD's.
  • Ruim kabelmanagement mogelijkheden: eenvoudig bouwen
  • Degelijke stock koeling en voldoende optionele mogelijkheden.
  • Verwijderbare stoffilters op PSU en intakes.
  • Optionele extra's / accessoires kan je links laten liggen, het kant-en-klare "Pro 5" pakket is een praktisch geheel.

Minpunten

• Cooler Master legt overdreven nadruk op modulariteit, terwijl juist dat in de praktijk tegen valt.
  • Aantal accessoires beperkt en de positionering is onhandig. Voor de Pro 5 is de helft (van al weinig) niet relevant, als je een niet-Pro wilt upgraden kan je beter meteen een Pro kopen.
  • Niet bijster groot: Geen E-ATX/XL-ATX, iets langere GPU's gaan ten koste van je HDD of ODD ruimte, en koelopties zijn ruim voldoende maar zeker niet extreem.
  • De prijs is niet zo overdreven als ik vooraf had gedacht, maar hij is nog zeker 'aan de prijs'.

Review: Cooler Master MasterCase Pro 5

- Prijs & Alternatieven
- Accessoires
- Conclusie

Productpagina @ Cooler Master

De laatste weken heb ik de dames en heren van Cooler Master een aantal keren gepsproken over de nieuwe richting van het merk. Het grootste deel van de aandacht leek daarbij naar de nieuwe MasterCase uit te gaan, vermoedelijk vanwege het feit dat behuizingen toch wel –de- core zijn van Cooler Master, en ik gok deels vanwege het feit dat deze behuizing het eerste fysieke CM 2.0 product is wat daadwerkelijk in de winkel ligt. Eindelijk is het dan nu zo ver, want de MasterCase Pro 5 kwam enkele dagen geleden binnen.

Hoewel ik mijzelf niet nogmaals ga herhalen is het wel belangrijk om te onthouden wat Cooler Master met deze behuizing voor ogen heeft. De doelstelling leek een behuizing neer te zetten die zowel intern als extern modulair is waarbij je vervolgens als eindgebruiker de behuizing naar je eigen smaak kunt inrichten, dit door onderdelen te verplaatsen en/of extra accessoires aan te schaffen om meer mogelijk te maken. Of zoals Cooler Master het zegt: Customize, Adjust, Upgrade. Kijken we naar de CMStore, dan zien we inmiddels een vijftal accessoires beschikbaar, en dat zullen er binnenkort meer moeten worden. Dit is altijd een lastig concept voor een reviewer, want uiteindelijk moet je toch vooral beoordelen wat er nu is.

De MasterCase 5 komt in drie varianten, waarbij de derde en meest luxe variant, de Maker 5, nog even op zich laat wachten. De MasterCase 5 en de MasterCase Pro 5 liggen inmiddels wel in de winkels, en uiteraard komen de inhoudelijke verschillen straks aan bod. De MasterCase 5 is verkrijgbaar vanaf een eurotje of 110, de Pro 5 waar ik vandaag naar ga kijken zit een paar stapjes hoger met een prijskaartje vanaf circa 135-140 euro.

De features en specificaties van de Cooler Master website:

Voor de markt is het van belang dat het product wat je koopt wel een compleet product is, oftewel zelfs zonder ‘upgrades’ is de MasterCase die je koopt een geheel. Vandaar even een kijkje ook naar de ‘droge’ specs van deze MasterCase Pro 5. De MC5 is met 235x512x548mm een aardige ATX tower, maar valt daardoor, althans in de ogen van Cooler Master, nog wel in het ‘mid tower’ segment. Een Cosmos II vervanger lijkt het dus niet te zijn. De 10.7 kilo dat deze case weegt is echter zeker niet mis. Als mid-tower is er ondersteuning voor ATX moederborden en kleiner, echter ontbreken E-ATX en XL-ATX in de lijst.

Flink ruimte is er ook op andere fronten: 190mm voor processorkoelers, 412mm voor grafische kaarten zonder-, of 296mm voor grafische kaarten met HDD cages geïnstalleerd. 25mm kabelmanagement ruimte is ook niet verkeerd, en ruimte voor o.a. 240mm of 280mm radiatoren aan de voorzijde, en 240mm radiatoren aan de bovenzijde is ook niet mis. Heel extreem is dat uiteraard ook niet, maar zelden zal het een echte beperking zijn. Kijken we naar mogelijke luchtkoeling zien we ruimte voor zes 120mm of 140mm ventilatoren, waarbij je overigens drie 140mm ventilatoren erbij krijgt.

Op de productpagina van Cooler Master kunnen we de specs van deze MC Pro 5 met de standaard MC 5 vergelijken, dan zien we toch aardig wat verschil. Zo krijgt de standaard MC 5 één 140mm ventilator minder, mist één van de HDD cages (met ruimte voor 3 HDD’s), en ontbreekt in de goedkoopste versie ook het bracket om een 240mm radiator aan de bovenzijde te plaatsen. Ook niet onbelangrijk: De MC 5 komt met een gesloten zijpaneel, de MC Pro 5 komt met een venster. Genoeg verschillen te vinden dus. Meer hierover onder de header 'accessoires'.

Ik heb inmiddels een flinke reeks Cooler Master producten beschreven, en voorheen kwam elk product in een keurige full-color doos met zwart en paars, of (bij goedkopere producten) in een eenvoudige bruine doos. Met een nieuwe richting komt een nieuwe verpakking, dus de MasterCase verpakking was een leuke verandering. Ook intern was het net even anders met o.a. grijze padding.

En daar is hij dan eindelijk: De MasterCase. Cooler Master lijkt hun roer dan wel om te gooien, maar de MasterCase is een echte, onmiskenbare Cooler Master behuizing. Een combinatie van mesh, vlakke kunststof elementen, en het herkenbare logo aan de voorzijde hebben we zeker eerder gezien, maar dan net even anders. Cooler Master spreekt ook van ‘dark metallic grey’, en donkergrijs is ook een correcte beschrijving. Het mesh is uiteraard wel zwart. Een serieuze uitdaging bij het reviewen van donkere behuizingen is altijd de hoeveelheid licht; te donker en je ziet totaal geen detail op de foto, te licht en je hebt een weinig representatieve foto van een behuizing die er vooral flets uit ziet. Straks kom ik er nog even op terug met wat donkerdere foto’s, maar je mag er van uit gaan dat de behuizing nu vol in het licht staat om enige details te kunnen bespreken.

Het eerste wat opvalt is hoe zwaar de MasterCase is, en hoe verdomd stevig alles aan voelt. Mocht je het idee hebben dat je naar de CM 690 IV zit te kijken, vermoedelijk al met de vraag waarom de MasterCase in een hoger segment zit, laat ik het je meteen vertellen: Deze behuizing is op gebied van materiaal en afwerking echt een flinke stap geëvolueerd. In de video van LinusTechTips ging iemand zelfs op de behuizing staan om aan te tonen hoe stevig het geheel is. Nu ben ik nog iets groter, en is een dergelijke actie niet aan te raden, het is toch een mooie indicatie. Daarover straks meer, eerst even de features: Aan de voorzijde krijgen we twee 5.25” bays, veelal voldoende, al zijn er nog altijd mensen die er echt drie of meer willen. In de voorgaande foto’s leek de bovenkant wellicht niet volledig aan te sluiten, dat kwam doordat ik de kap iets los had getrokken, in de foto met het frontpanel zie je dat de afwerking zoals het aansluiten van de panelen uitstekend in orde is. Frontpanel zelf heeft twee USB 3.0 aansluitingen, audio aansluitingen, en zo’n handig knopje op je PC ook daadwerkelijk aan te zetten. Het ziet er keurig uit, maar wel valt op dat een SD-kaartlezer ontbreekt (zoals op de Silencio reeks), en er ook geen fan controller aanwezig is.

De bovenkant van de Pro variant is erg tof. Netjes afgesloten met aan de voorzijde en achterzijde iets wat op een luchtinlaat lijkt. De top cover is eenvoudig te verwijderen wat ons de twee handvatten toont. Overigens kan je dat paneel keurig laten zitten als je je behuizing wilt verplaatsen. De handvatten tonen wederom aan hoe verdomd stevig deze behuizing in elkaar zit, want ook dit is werkelijk uitstekend; je kan gerust een complete build rondslingeren. Onder de cover zien we het bracket voor waterkoeling, iets wat de niet-Pro variant dus moet missen, en zien we dat deze met keurige duimschroeven vast zit.

Aan de onderkant zien we stevige voeten welke de behuizing een eind van de grond zet; niet onhandig voor mensen met vloerbedekking. Ook hier zien we een stevige hoeveelheid staal.

De achterkant is in eerste instantie niet gek opvallend, al valt wederom wel op dat de MasterCase geen smalle behuizing is. Kijken we echter wat langer dan zien we toch wat kleine opvallende puntjes. Zo is de plek voor de voeding voorzien van een bracket en duimschroeven, duimschroeven die overigens altijd in hun onderdeel blijven zitten zodat je ze niet kwijt raakt. Verder zien we een stoffilter voor onder de voeding en een apart afsluiting van het onderste expansie-slot, dit ‘gekke’ rooster is bedoeld als beveiliging voor je randapparatuur op een LAN-party, al is de toegevoegde waarde gezien de hoeveelheid toetsenborden en muizen met afneembare kabels anno 2015 wel iets verminderd. Desondanks een leuk onderdeel. Verder is de ventilator nog redelijk omhoog of omlaag te stellen, mocht je bijvoorbeeld hele dikke radiatoren bovenin willen plaatsen.

Hoewel Cooler Master met hun accessoires-/schroevendoosje niet de innovatieprijs wint, zijn ze zeker een heel eind gekomen. Het kartonnen doosje is lekker stevig, alles zit er netjes in verpakt, en de inhoud is ook zeker niet mis. Zo krijgen we molex adapters voor de ventilatoren en nog wat handige extra kabelbinders. Tie-wraps ontbreken helaas wel.

Bij het openen van de behuizing is het eerste wat opvalt de nieuwe paneel-ophanging. Je moet het eerste stuk alsnog naar achteren schuiven, maar vervolgens kantelt het paneel een beetje naar voren alvorens je hem er af tilt. Het paneel valt in elk geval niet zo van de behuizing af. Een prima concept wat het terugplaatsen bij een volle build wat makkelijker maakt, je hoeft namelijk enkel nog maar aan de bovenzijde te drukken om het paneel weer vast te schuiven, waardoor je geen extra set handen nodig zou moeten hebben. In de praktijk werkt dit vrij goed, al vereist het laatste stukje schuiven met een complete build nog wel iets van kracht.

Het interieur brengt direct dezelfde gevoelens boven als de buitenkant: Dikke pluspunten voor bouwkwaliteit en afwerking. We zien een traditionele indeling wat het ATX moederbord betreft, maar in de details zien we al snel veel elementen die toch echt even anders zijn. De tool-less oplossing voor ODD’s is lekker stevig (maar om eerlijk te zijn blijft vastschroeven gewoon beter), het meegeleverde HDD bracket voor 3 HDD’s is verstelbaar, de voeding in een apart compartiment met ernaast nog twee HDD plekjes, en boven op de afscheiding zitten er twee SSD plekken. HDD brackets zijn tool-less uitgevoerd, SSD brackets maken gebruik van de duimschroeven die we al op andere plekken aantroffen.

Ook keurig zijn de vele kabel-routes aan de bovenkant, zijkanten, en onderzijde van het moederbord, waarbij de laatste twee sets van rubberen grommets zijn voorzien. Wederom net even anders is het bracket voor de voeding, welke vervolgens op rubberen randjes wordt geplaatst om extra geluid te dempen.

Beide HDD brackets zijn te verwijderen, al is er in de basis weinig reden om het onderste bracket weg te laten; zelfs met deze op plek kan je de meest extreme voedingen eenvoudig kwijt. Verwijderen we het blok met ruimte voor 3 HDD’s zien we wederom een uitstekend stevig stuk staal en de keurige duimschroeven. Wanneer je de schroeven los haalt blijft de bay overigens goed zitten totdat je hem met enige overtuiging los trekt; keurig en het laatste wat je wilt is dat onderdelen vallen tijdens het aanpassen van je systeem.

Zonder HDD bay krijgen we de twee 140mm ventilatoren aan de voorzijde te zien. Hoewel er wel ruimte is voor een derde 140mm ventilator (of je kan 3x 120mm ventilatoren plaatsen als je dat wilt) is een 360mm of 420mm radiator uitgesloten.

De achterzijde van het binnenwerk is ook een flinke stap vooruit voor Cooler Master. Kabelmanagement ruimte achter het moederbord is redelijk, niet extreem, maar voldoende dat inbouwen niet frustrerend is. Kabelmanagement uitvoering is echter uitstekend. Klittebandstrips, een mooie ‘gracht’ waar kabels doorheen kunnen, en uiteraard de vele (met rubber uitgevoerde) gaten maken het inbouwen uiteindelijk flink eenvoudiger. De gaten aan de bovenzijde zijn niet met rubbers uitgevoerd, al is dat praktisch geen bezwaar. Wel weer positief is de extra ruimte achter de voeding, aanzienlijk meer dan achter het moederbord, om eventueel wat semi- of niet-modulaire kabels te verbergen.

Mijn nieuwe ATX setup voor behuizingen reviews bestaat uit een MSI Z97 Gaming 9 AC moederbord, een setje Corsair Vengeance Pro DDR3 geheugen, en een Cooler Master V850 Modulaire voeding. Welke processorkoeler er in komt hangt van de behuizing af, en in dit geval ga ik een Cooler Master Nepton 240M plaatsen. De Pro variant van de MasterCase komt met een bracket om een radiator aan de bovenzijde te plaatsen, gecombineerd met een flink gat aan de bovenzijde is het installeren van dit rad echt een eitje.

Verder is het een ruime ATX tower, dus bouwen is sowieso een eitje. Omdat de waterkoeling vrij hoog zit zien we voldoende ruimte tussen deze Nepton, heatsinks van het moederbord, en hogere geheugentypes; oftewel genoeg ruimte voor dikkere radiatoren ook. AIO waterkoelers zoals deze CM Nepton zijn sowieso leuk om wat andere componenten wat beter zichtbaar te maken, het MSI setje met dit geheugen blijft een genot om naar te kijken. Hoewel custom sleeving voor je kabels leuk is, is een voeding zoals deze CM V-Series met geheel zwarte kabels ook een leuke bonus om je systeem netter te maken zonder ‘echt’ aan de slag te hoeven. Verder zien we dat deze behuizing met al die kabelmanagement gaten het lekker eenvoudig maakt om de kabels nog beter weg te werken dan gebruikelijk.

Zoals ik eerder al zei is de ruimte voor je voeding fors, zelfs met het HDD bracket er naast zien we iets van 15 centimeter vrij. Ook voor een high-end GPU is flink ruimte, zo zien we dat deze MSI GTX 980 Ti nog keurig naast de HDD bay past. Mocht je een nog langere grafische kaart willen combineren met meer opslag zal je wel moeten investeren in de optionele HDD-bay met ruimte voor 2 HDD’s, want zoals je op de foto kan zien zit de 3-HDD-bay ‘in de weg’ (als hij langer was geweest) van de GPU in zowel de bovenste als onderste positie. Je kan eventueel de grafische kaart in een lager PCI-E slot hangen, maar dat is gezien de uitstraling een weinig populaire keuze.

Het resultaat in de MasterCase 5 mag er uiteindelijk wezen. Hoewel in dit plaatje wat secundaire kabels ontbreken, zien we amper iets van de kabels uit de voeding naar GPU en moederbord.

Het plexiglas zijpaneel is van een vrij goede kwaliteit, net als de HAF Stacker 935 bijvoorbeeld. Je kan er niet over klagen, al is het lastig om heel warm te worden van plexiglas. Uiteraard blijft het verstandig er niet met je vingers aan te gaan zitten, gezien het lastiger schoon maakt dan glas. Gezien het een fors venster is zie je praktisch alle onderdelen die in je behuizing zitten. Er is wel sprake van een tint, maar heel donker is het niet en zelfs zonder interne verlichting zie je wel wat van je componenten (Verlichting blijft wel aan te raden als je alles goed wilt zien). Als je de foto’s beter bekijkt dan zie je echter dat er totaal niets zichtbaar is van de voeding, of eigenlijk het hele onderste compartiment. Er zit namelijk een geblindeerd stuk op het venster waardoor je werkelijk niets kan zien. Het is eventueel te verwijderen als je je voeding wel graag wilt zien, op zich een prima idee gezien het daar donker genoeg is dat je van donkere kabels daar ook weinig ziet.

Het valt voor fabrikanten niet mee om de balans tussen geluidsproductie en koeling. Zonder controle over je ventilatoren is het vaak kiezen voor het één of het ander, en het feit dat er in de MasterCase 5 geen fancontroller aanwezig is is dan toch best jammer. Zeker in deze prijsklasse mag het ontbreken ervan toch als minpunt gelden. Ook in de constructie is het vaak kiezen voor het één of het ander, en we zien bij deze behuizing dat Cooler Master heeft gekozen voor ventilatie en geluidsdemping achterwege heeft gelaten. Overigens biedt een solide bouw en strakke afwerking in de praktijk vaak betere geluidsdemping dan enkel wat dempend schuim, maar dat terzijde.

Over de koeling valt niet veel te klagen met drie standaard ventilatoren, een gangbaar aantal in deze klasse. Totale inbouwopties voor koeling zijn wellicht niet zo extreem als we soms elders aantreffen, maar met ruimte voor drie ventilatoren aan de voorzijde, twee aan de bovenzijde, en één aan de achterkant is er vanuit een praktisch oogpunt geen sprake van een ‘beperking’. Enkel zij die met custom loops echt geen genoegen nemen met 240mm en 280mm radiatoren zullen elders moeten kijken. Daarbij is de behuizing voorzien van een flink rooster aan de voorzijde waardoor er genoeg ademruimte is. Wat mij betreft genoeg voor het predicaat ‘goed’.

Kijken we naar de geluidsproductie, dan is het dus een beetje geven en nemen. Uitstekende materialen en vibratiedemping op de voeding en HDD’s zijn fijne extra’s, al zijn de door mij gebruikte componenten uit zichzelf al praktisch onhoorbaar waardoor het ook weinig uit maakt waar je dat systeem in hangt. De stock ventilatoren zijn op 12V wel iets hoorbaar maar is nog altijd sprake van een rustige behuizing, en dankzij de meegeleverde molex-adapters is het een kleine moeite om deze drie ventilatoren op 7V te zetten waardoor je wel kan zorgen voor onhoorbare systemen. Niet zo spectaculair als een goede fan-oplossing, maar zelf relatief eenvoudig kunnen kiezen tussen onhoorbaar en iets hoorbaar (en net wat koeler) is wel een acceptabele oplossing.

Eerst even een droge beoordeling. De inbouwopties, zowel voor componenten als koeling, zijn dan wel praktisch prima maar voor dit bedrag vinden we (veelal grotere) torens die meer mogelijkheden bieden. Drie ventilatoren zijn netjes, maar ook dit is niet uitzonderlijk. De leuke innovaties aan de binnenkant, zoals de SSD brackets, PSU-cover, kabelmanagement goten en klittebandstrips, zijn uitstekend, maar het is ook zeker niet de enige behuizing die dit doet. En anderzijds zien we dat andere extra’s, zoals bijvoorbeeld SD-kaartlezers of fancontrollers (of hubs) simpelweg afwezig zijn.

Wat normaliter zou resteren is design, materiaalgebruik en afwerking. In het geval van de MasterCase mogen we natuurlijk het focuspunt van Cooler Master niet vergeten: Modulariteit. Om eerlijk te zijn is dat laatste punt niet het meest overtuigende. Kijken we naar de interne aanpasbaarheid dan zien we dat we inderdaad flink wat bays kunnen verhuizen en verstellen, maar de praktische gevolgen zijn zo gek groot niet. Verplaatsen we de SSD’s van de onderzijde naar de achterzijde dan.. uh.. leuk? Verwijderen we HDD bays krijgen we niet spontaan ruimte voor grote of dikke radiatoren, wat je vooral krijgt is de mogelijkheid om de indeling naar je eigen smaak aan te passen; oftewel het zo te stellen dat jij het zelf mooier vindt. Ik had na alle aandacht voor de nieuwe ‘make it yours’ slogan wellicht wat meer verwacht op gebied van inhoud, maar iets naar eigen smaak kunnen inrichten heeft natuurlijk ook wel waarde.

Op gebied van externe modulariteit valt er ook wel wat te zeggen, zeker als de Maker variant op termijn uitkomt en nog meer verschillende uitstralingen mogelijk maken. Hoewel dat best interessant is, zal je daarvoor ook wel in de buidel moeten tasten want ‘upgrades’ komen uiteraard met een prijskaartje. Nu zijn de prijzen van de accessoires niet extreen, en is de beschikbaarheid via de CM Store prima (iets wat veel andere fabrikanten met optionele extra’s duidelijk minder doen), het telt wel op en het maakt de niet bijster goedkope MasterCase uiteindelijk enkel nog duurder.

Dan keren we dus terug naar de onderdelen op welk front andere behuizingen ook concurreren: Design, materiaalgebruik, en afwerking. ‘Design’ is echter dusdanig subjectief dat ik daar geen punten voor geef of aftrek. De echte punten scoort de Cooler Master MasterCase in mijn ogen dan ook op het gebied van bouwkwaliteit en afwerking, want deze behuizing staat als... een huis! Het materiaal van elk paneel, elk individueel kleine onderdeel is werkelijk uitstekend uitgevoerd. En dan hebben we het niet over de typische opmerking ‘solide bouwkwaliteit’ aangevuld met wat handige schroefjes, maar we kunnen hier echt spreken van de overtreffende trap op gebied van tooling.

Nadat ik de MasterCase een aantal keer voorbij had zien komen moest ik de eerste keer dat ik de prijs hoorde even slikken. Waarom precies wist ik eigenlijk ook niet heel goed. Wellicht omdat de huidige ‘typische midtower’ van CM, de 690 III, onder de 100 euro zat? Eigenlijk had ik geen goede reden voor dat gevoel. Ik kan inmiddels echter wel zien waarom de MasterCase daar ruim boven zit. Desondanks ontkom ik niet aan het gevoel dat ze de hele MasterCase niet-pro beter hadden kunnen laten zitten, en de extra kosten van het niet voeren van twee modellen als een besparing kunnen doorvoeren op de MasterCase Pro 5, waar een prijskaartje van 120-125 euro meer op zijn plaats was geweest.

Materiaal en tooling van dit niveau zijn dan wel een compliment waardig, feit blijft dat de MasterCase in een segment speelt met andere behuizingen die stuk voor stuk het overwegen waard zijn en op andere fronten uitstekend scoren, en veelal op bouwkwaliteit en afwerking ook zeker niet door de mand vallen.

Een klein tussendoortje: Zware behuizingen zijn erg tricky om goed op de foto te zetten. In hun natuurgetrouwe donkere kleur zie je namelijk niets van detail. Ga je overbelichten dan zie je detail, maar lijkt een zwarte (of donkergrijze) kast eerder licht grijs. Deze foto dan ook bewust even toegevoegd om een beter beeld te geven van de uitstraling bij meer typische belichting.

Gezien de MasterCase in meerdere varianten, en met een collectie optionele extra’s, naar de markt komt even een specifiek stukje hierover. Tot dusver heb je de MasterCase Pro 5 ‘as is’ gezien, dat wil zeggen: Wat je ziet in deze review krijg je in die verpakking, ik heb geen optionele accessoires. Voor de goede orde een plaatje van de MasterCase Pro 5 van de CM website, gevolgd door een plaatje van de MasterCase 5.

Je moet even goed kijken, maar zoals onder ‘specificaties’ vermeld mist de standaard 5 dus een ventilator, een 3-bay HDD bracket, een bracket voor waterkoeling aan de bovenkant, en de complete topcover. Geen klein verschil. Hoewel meer accessoires in de planning zouden staan zijn er op dit moment een totaal van 5 accessoires beschikbaar, deze zijn via de CM Store te bestellen.

Hoewel het voor de normale MasterCase in eerste instantie wel leuk lijkt dat je bijvoorbeeld een zijpaneel met venster (25 euro) of een topcover (17 euro) kan bestellen krijg je die bij de Pro 5 al standaard, en daar krijg je dus een extra ventilator (laten we zeggen iets van 7-10 euro) en een HDD cage (15 euro) bij. Het maakt de standaard MasterCase 5 eigenlijk niet bijster interessant gezien de meerprijs voor de Pro 5 ongeveer gelijk is aan enkel het windowed zijpaneel. Ook vanuit het Pro 5 perspectief vallen de accessoires tegen, je krijgt tenslotte het venster en de topcover al, een gesloten zijpaneel is geen mogelijke accessoire, en eigenlijk is het enige wat je nog kan toevoegen een HDD bay, of een SSD bracket.

De HDD bays zijn op zich nog wel een leuke optie voor de storage-freaks, want als je de ODD bay weg laat kom je tot een tiental 3.5” HDD’s als je wat extra brackets aanschaft Daarbij vraag je je misschien af waarom je extra SSD brackets kan kopen gezien je er al twee krijgt: Deze kan je ook achter het moederbord plaatsen. Uiteraard houdt dat in dat je ook de standaard brackets naar achteren kan verplaatsen. Het totaal komt dan op tien 3.5" HDD's en 4 SSD's, dus wat storage betreft is dit (met optionele accessoires) een echt beest.

Het is simpelweg karig wat accessoires betreft. Cooler Master belooft dat er meer komt, maar je mag voor jezelf bepalen of je ze op hun woord wilt geloven. Vooralsnog kan ik niet meer dan gissen naar wat er nu wel of niet gaat komen.

Één accessoire ben ik natuurlijk wel erg blij mee, en dat is ons ‘eigen’ extra zijpaneel. In dit Tweakblog lees je meer over hoe die tot stand is gekomen. Mijn dank aan Cooler Master, Build4Power, en Major Airbrush voor deze leuke extra!

Toen Cooler Master met een flinke portie kabaal hun nieuwe richting aankondigde had ik wel het vermoeden dat hun nieuwe behuizing ook aardig wat in zijn mars zou hebben. Opvallend genoeg was dat eigenlijk niet op de ‘make it yours’ toer zoals Cooler Master die voor ogen had. Wellicht dat ik vanwege een gebrek aan creativiteit en een totaal gebrek aan casemod skills de mogelijkheden niet goed weet te beoordelen, maar echt overtuigd van de mogelijkheden om je behuizing helemaal naar wens in te richten ben ik niet. SSD brackets verplaatsen is niet meer dan ‘leuk’, HDD bays verwijderen is anno 2015 praktisch standaard, en het verschuiven van die bays is ook hooguit ‘leuk’, maar voeding, moederbord, en ODD’s zitten toch echt op de standaard plekjes wat de ‘feel’ niet heel anders maakt dan andere luxe towers. De aanpasbaarheid aan de buitenkant is leuker, maar de niet-Pro MasterCase oogt eerder ‘minder af’ dan dat de Pro variant als een echte upgrade voelt. Wat mij betreft is de Pro variant, of straks de Maker variant, het totaalplaatje wat je graag zou willen hebben. Ik kan er niet omheen: in veel opzichten is de MasterCase een toren zoals we al vaker van Cooler Master hebben gezien.

De eerste zin van de conclusie liet echter al een beetje doorschemeren dat ik wel degelijk onder de indruk was. Laat ik het marketing verhaal even los, dan zien we wel degelijk een bovengemiddeld ‘slim’ interieur, en vooral ook één met een hoog niveau van afwerking. Het PSU compartiment met strakke afdekking is tof, de SSD brackets zijn wel degelijk handig en mocht je willen kan je de SSD’s er ook gewoon op schroeven om ze zichtbaar te houden, en ook de opties voor kabelmanagement met o.a. een serie rubberen grommets, een gootje, en klittebandstrips zijn echt uitstekend. We zien eigenlijk een ‘echte’ Cooler Master behuizing, maar wel met een nieuw niveau wat betreft bouwkwaliteit en afwerking, zowel van alle panelen als van alle individuele onderdelen; de kleinste details zijn uitstekend uitgevoerd. Cooler Master stond altijd voor een goede prijs-kwaliteitverhouding, nu staan ze voor een werkelijk uitstekende kwaliteit. Dat het een herkenbare en zelfs ietwat klassieke Cooler Master behuizing lijkt met de combinatie van staal en mesh zal de liefhebbers van aluminium niet bekoren, maar de MasterCase blijft toch trouw aan zijn roots terwijl hij op elk front werkelijk uitstekend is uitgevoerd. Je kan dus concluderen dat Cooler Master beter het product had kunnen laten spreken dan het overijverige marketing praatje, zeker voor nuchtere Nederlanders.

De prijs lijkt in eerste instantie wel heel erg fors, maar de totale featureset past eigenlijk prima bij de klasse (al had dat fancontrollertje wel gemogen), en als je ziet hoe solide alles is uitgevoerd en afgewerkt dan snap je onmiddellijk dat dit een stap op is van de ~100 euro prijsklasse waar de 690 of de Silencio 652 in zat. Het grote ‘probleem’ voor Cooler Master met hun nieuwe prijsstellingen, wat ik bij de Quick Fire XTi review ook al aan gaf, is dat bij hun verschuiving van ‘lekker betaalbaar goed’ naar ‘premium’ de hogere prijzen meer pijn doen dan bij concurrenten die vanaf het begin af aan al wat hoger in de prijzen zaten. ‘Heel erg fors’ vind ik niet op zijn plaats gezien de kwaliteit die wordt geboden, maar desondanks had ik de MasterCase Pro 5 toch wel liever een tientje of twee lager gezien om de prijs-kwaliteitverhouding positiever te benoemen.

Inhoudelijk blijft de uitdaging voor deze verder keurige MasterCase dat de concurrentie in dit segment heel erg stevig is. Veel alternatieven zullen het op flexibiliteit en bouwkwaliteit wel moeten afleggen, maar er is simpelweg te veel ‘goeds’ te kiezen in dit segment om deze nieuwe uitvoering van Cooler Master de hoofdprijs te geven. Hoe dan ook: De Cooler Master MasterCase is een praktisch zeer prettige behuizing met een echte topkwaliteit, en is zeker een interessante nieuwe keuze op de markt. Zowel voor iemand die lekker los wil gaan met de modulaire mogelijkheden, en die de accessoires en aanpassingsmogelijkheden helemaal ziet zitten, als zij die simpelweg een goed geëvolueerde, en uitstekend uitgevoerde variant willen van de klassieke Cooler Master tower.

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:
Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie hieronder natuurlijk erg waarderen, dit geeft de motivatie om door te gaan met deze reviews. En uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterCase Pro 5?

Weer een pracht Review Foritain.

Tof ook die custom sidepanel van jullie:)

Ben ook wel benieuwd naar wat jij graag als accessoire zou willen zien?

Cheers,

Vatt

PS; wanneer komt er een nieuwe food guide van je:D

[Reactie gewijzigd door Vattick op 24 september 2015 11:23]

Dank je wel :D En dat zijpaneel is natuurlijk erggg leuk, toch net even iets unieks :D

Accessoire. pfff... Als je 'echt' modulair probeert te denken kom je al heel snel uit bij ideeen die niet eenvoudig mogelijk zijn, bijvoorbeeld ruimte maken voor grotere moederborden, of juist het verhogen van het compartiment-split zodat je een mATX bord kan combineren met 15 HDD's en waarbij de helft van het venster geblindeerd is, of andere extreme gekkigheid. Dan kan je echt wat persoonlijks doen, maar ik zie niet hoe je dat praktisch kan toepassen op een retail product welke ook 'uit de doos' direct compleet moet zijn.

Meer praktisch zou ik denken aan een fancontroller (of SD kaartlezer misschien, maar dat zijn ook mierenfeatures) of een gesloten front, maar dat zit ook alleen maar in mn hoofd omdat de Maker 5 versie er aan komt en ik die combinatie van gesloten front met de volledige topcover sexy vind. Andere voetjes of Cosmos-stijl bars nog misschien? Je merkt het al, niet bijster creatief :D Ik heb echter een vaag vermoeden dat het voor CM ook niet eenvoudig is om creatieve -en- praktische accessoires te bedenken, getuige het feit dat ze er simpelweg niet zijn op het moment van release :D

Eerder zou ik dan denken aan typische extra's, zoals LED-kits (fans+strips), maar die mogelijkheid hoeft CM zelf niet los aan te bieden.

Heb jij ideetjes toevallig? :D

Mbt food. Ik ga even porren ;)
echt out of the box ideeën? sidepanel met beeldscherm erin^^ Maar das meer omdat ik geen plek heb voor een heel systeem incl los scherm^^ dus is een mooie oplossing voor mij:D
CM MasterAIO, weet niet of de MC5 daar het ideale platform voor is.

Wachten op de VESA mountable MasterCase 1? :)
Dat klinkt wel als een goed idee :) Me likey
Nu ik Skylake moederborden zit uit te zoeken voor mn upgrades begin ik echter weer te twijfelen. De features die ik dan wil passen niet op ITX, en zelfs wat mATX borden betreft is het beperkt. Zit ik straks weer aan ATX vast, hmm :D

Maar toch, kom maar op met kleinere MasterDoosjes.
Sluit het één het ander uit?

Met de veranderende eisen moet het mogelijk zijn een stuk kleinere ATX cases te ontwerpen. Op dat vlak is nu nog heel weinig keus, vind ik zelf. Maar laten we wel wezen, een ATX-kast zonder 5,25" slots (eventueel slimline drive-optie?), met de opslag verticaal aan de zijkant of voor de PSU, en met de breedte van een PCIe slot + paar centimeter frame? Moet kunnen, zelfs met wat aardige koelopties...

Er zijn een paar ATX-towers met volume kleiner dan 30 liter, maar dat mogen er van mij een stuk meer worden! Als CM zich daar aan wil wagen, en dan wellicht nog beetje flexibel ook? Doet u mij zoiets.
De vraag is hoe groot die markt gaat zijn. Meestal zal een mATX bordje dan toch ook wel voldoen, en dan is je keuze weer meer dan groot genoeg.

Het mag van mij hoor, maar of het gaat gebeuren...
Vermoedelijk niet zo groot inderdaad. full-size ATX geeft je alleen gewoon net even meer opties - alleen blijven we nog steeds zitten met die 3,5" drive bays/cages. Die hoeven van mij gewoon niet altijd meer, met alle m2 & 2,5" opties die er tegenwoordig zijn.

Kijk, stiekem wil ik gewoon zoiets als dit:
31 liter sketchup kladje

Maar om zonder enige ervaring op dat vlak nou zelf zoiets te gaan fabriceren - ik betwijfel of dat mooi wordt.

[Reactie gewijzigd door Twam op 28 september 2015 11:34]

Nouja ik denk dat het maken van een sidepanel met een vesamount wel een goed idee kan zijn. Aangezien de MasterCase 5 is gefocust op accessoires zou heb best cool zijn als ze een sidepanel met vesamount er op maken.
Prachtige review! Heerlijk gelezen in mijn ochtend pauze :Y)
Dank je :D

Zwerft er ergens niet een leuke foto van jou rond met MasterProtoTypes? :D
Die video op Computex inderdaad gezien. Zeker leuk. Was het overigens de opdracht dat jullie allemaal zo serieus keken? ;)
Haha nee, die paar seconden waren het resultaat van 3 dagen lang een complete video crew om je heen met camera op rails etc. Dus na een uurtje wen je er aan en doe je gewoon 'serieus' je werk. :)
Ik zou op Firstlook aan de slag gaan met een Mastercase maar heb ik helaas af moeten zeggen. Voor de rest heb ik nog niets gehoord of gezien ervan.
Jammer, was vast leuk om te zien geweest. Heb Firstlook nog wel op de agenda staan overigens, nog maar even achter die tickets aan. Wat ik daar echter zeker niet ga doen is modden :D Gewoon lekker leesvoer verzamelen.

Geen MC-mod van jou dus, maar gelukkig maken l3p pipe en steigerwood een HOOP goed. :D _/-\o_

(Voor de minder-geinformeerden, zie l3p's zn magie hier)
weer heerlijk geschreven! jammer genoeg heb ik net de nzxt H440 gekocht. erg tevreden over maar ik begin nu toch te twijfelen ;)
Dank je :D Ook een leuke case overigens, wel een heel andere uitstraling.
klopt. past wel bij mijn thema! rood zwart
Die dingen zijn ook populair met een reden natuurlijk :D Wel leuk om te zien dat CM met deze MC5 in één keer ook wel een inhaalslag maakt mbt zaken die in vorige generaties ontbraken: leuke SSD brackets, PSU cover, etc. Beetje aandacht besteedt aan hoe de eindgebruiker zijn hele build beter er uit laat zien. Dat zijn de dingen die je slechts enkele jaren geleden echt niet kon vinden.
ik deel die mening inderdaad. toch vind ik ondanks dat het een (klein beetje) oude kast is een mooie kast voor casemods en de ssd brackets onder het moederboard op de psu cover zijn erg gaaf
Het is zoals ik ook schreef zeker een herkenbaar Cooler Master 'kastje'. Dat is echter lastig te beoordelen en erg subjectief. Ik zou liegen als ik de 690 één van mijn mooiste kasten zou noemen (en de MC5 lijkt een beetje een 690 op steroiden?), maar het is echt wel één van de populairste behuizingen ooit, en dat wordt je niet omdat mensen je niet mooi vinden. Ik denk dat het herkenbare voor velen zeker als pluspunt zal gelden.

Ik moet wel zeggen, zeker van dichtbij, wat kwaliteit betreft is deze nieuwe CM toch echt wel even stappen beter (maar ja, ook duurder).
Waarom jeuken mijn handen en begint mijn portemonnee te protesteren, bij lezen van jouw review(s)?
Zodra ik je review heb gelezen, krijg je de zin om zelf deze case aan te schaffen en te bouwen.
Hier zat ik op te wachten :D !

Nette review, mooie foto's en een persoon die zijn ouder moet uitleggen dat ke deze case nodig heeft |:( ...man wat is dat moeilijk :P

+3 :)
Niets uitleggen. Gewoon doen/kopen is mijn ervaring als het op ouders aan komt ;)
Nou, makkelijker gezegt dan gedaan...als ik zo doe krijg ik op mn ballen :P Ach, nieuwe pc komt wel als ik het geld ervoor heb ;) Blijft leuk aan pc's knutselen :9
Makkelijker gedaan dan goedgemaakt lijkt mij? :D

En wat ik net al reageerde "alles op zn tijd" ;)
Wat een geweldige behuizing heeft CM weer gemaakt. Hier zou ik mijn Core V51 zo voor ruilen. Al vind ik wel dat er kwa functionaliteit afgekeken is van de Core series, maar het kan natuurlijk ook zijn dat Thermaltake dit ergens anders vandaan heeft. Maar wat een beest, eindelijk een fatsoenlijk CM behuizing met een volledig window zonder ventilator gaten. De prijs is naar mijn mening gerechtvaardigd door alle opties die erin zitten. Het blijft een klap geld, maar je hebt ook echt een beest van een behuizing.
Jouw review laat dit beest echt tot zijn recht komen, ik heb veel van je reviews gelezen, maar van je behuizing reviews geniet ik toch het meest, en van je muis reviews... och ook van je toetsenbord reviews... aah fuck it van elke review geniet ik wel.
Dank je wel voor de mooie woorden, wederom :D En dank ook voor de nominatie!

'afkijken' is altijd lastig te beoordelen. Inspiratie komt vaak uit de gekste dingen. Wat wij vaak denken dat echt uniek is is veelal een feature die ooit ergens gebruikt werd, maar toen niet uit de verf kwam omdat de rest niet in orde was. Zodra een behuizing groot wordt met een feature (bijv Phanteks/NZXT met PSU covers, Phanteks met klitteband kabelmanagement, etc. begint het pas op te vallen, maar geen idee of dit ook echt de eerste waren die dit deden. De V51 bestond ook vooral uit dingen die elders eerder te zien waren, maar vraag mij wederom niet wie waarmee echt het eerste was. Belangrijkste is dat CM toch een berg moderne features in die MC5 heeft zitten, en daar wordt je dan toch weer blij van.

.. of althans minder blij wanneer je nu een behuizing naast je hebt staan zonder PSU cover / 2e compartiment bijv ;)
Daar heb je inderdaad gelijk in. Het wiel kan je niet opnieuw uitvinden. Maar zoals gezegd een erg vette behuizing. Ik heb gelukkig nog niet het genot van een PSU cover mogen hebben, maar ik kan inderdaad begrijpen dat je dat mist als je een andere behuizing neemt. Datzelfde zou ik bij de modulairheid van mijn V51 hebben.

BTW keep tuned this week, mijn V51 heeft een mooie gekleurde upgrade gehad ;)
Mooie Review ! , Fijn geschreven !

Altijd leuk kasten , muhahaha O-)
Dank je wel :D

Vind kasten toch nog altijd één van de leukste dingen om te reviewen. Zo leuk zelfs dat ik zo even naar een club toe ga om een kastje te ontvreemden.
Bedankt weer. Mooie kast.
En wat een boel foto's deze keer.
Dank je :D

Berg foto's inderdaad, meer dan ik zou willen, Anderzijds voel ik nog alsof ik meer had moeten laten zien. Genoeg inhoud dus bij deze MC5 :D