Specificaties Socket 1151 met Intel Z170 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac Review

misterbennie 22 september 2015, laatste update op 24 september 2015, 887 views

ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac

Klein krachtig bordje waar alles zo ongeveer op zit dat je in een klein systeem nodig hebt.

Pluspunten

• Veel features
  • 2.M slot
  • 32 GB geheugen
  • Hardware virtualisatie wordt ondersteund
  • Voldoende S-ATA porten

Minpunten

• WIFI connectoren zaten los

Layout Score: 4
Helaas heb ik weinig harde cijfers, maar wel ervaring met dit ITX-bordje.
Dus een kleine introductie hoe wij dit moederbord ervaren hebben.

Doel van de hardware
Wij hebben dit bord gebruikt om een portable mini server te maken met daarop ESXi 6.0 en 4 virtuele machine's (waaronder 1 wireless acces point). Helaas wordt de on-board netwerk chip nog niet door VMWare ondersteund en hebben we een netwerkkaartje in het enige PCI-E slot moeten steken. Verder werkt het uitstekend.

Verdere hardware
Het bordje zit in een TU100 icm met een Noctua NH-L9i en een 80Plus Gold voeding.
In Silent mode is deze met de Intel 6700K fluisterstil.

De reden om voor deze combinatie te gaan is het (zeer kleine) formaat van de kast (met handsvat) en daaruit volgend een min-ITX kaart. Socket 1151 is gekozen omdat we hier 32GB op kwijt konden (2 sloten), dit in tegenstelling tot Socket 1150 waarop maar 16GB past (2 sloten). Dit komt omdat de 6700K (in tegenstelling tot oudere processoren 64GB over 4 sloten ondersteund (ipv 32GB over 4 sloten).

Op en aanmerkingen
Helaas is er wel wat op het bordje aan te merken. Zo waren de connectoren van de Wifi niet goed vastgezet en in combinatie met de Case zit alles niet mooi uitgelijnd met de back plate. Maar dat kan ook door de Case komen.
Het vastdraaien van de connectoren kun je het beste doen wanneer het bord nog niet in de kast zit, want later wordt dit praktisch onmogelijk.

SATA
Het M.2 slot werkt perfect met de Samsung EVO 850 van 500GB.
Verder moet je er rekening mee houden dat er 2 (de SATA-Express port) van de 6 SATA sloten onbruikbaar worden als je het M.2 slot gebruikt.

Op het bord zit aangesloten:ESXi start op van de 120GB disk en als datastore worden de twee 500GB disks gebruikt. Het opstarten van ESXi 6.0 is een stuk sneller dan vanaf een USB stick en de virtuele machines starten ook in enkele seconden op.

Hardware virtualisatie
Als virtualisatie server is het soms belangrijk dat hardware virtualisatie ondersteund wordt. Wij hebben dit gebruikt om de WIFI adapter aan één virtuele machine te koppelen zodat deze als WIFI Access Point gebruikt kon worden om de overige virtuele machines via WIFI te kunnen bereiken. Dit was met dit bord geen probleem.

Cinebench R15
Ik heb Cinebench R15 op 1 virtueel machine losgelaten (Alleen CPU, want de geëmuleerde grafische kaart ondersteund geen OpenCL). Hierbij is de gehele processor aan deze virtuele machine ter beschikking gesteld.

Dit ligt volgens cinebench iets hoger dan de i7-4770K en presteert iets minder dan bij deze review.
Hierbij moet er natuurlijk rekening gehouden worden dat het een gevirtualiseerde machine is en dan valt het zeker niet tegen.

Heb jij ook een ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac?

Ik heb een vraag over de m.2, waar zit de connector? want ik zie hem niet op de foto van het MoBo.
of is het mini PCIe slotje waar de wifi kaart in zit?
het m.2 slot zit aan de onderkant van het bord.
Bij sommige cases kun je er naderhand niet meer bij.
Bij deze case gelukkig wel.

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 29 oktober 2015 22:58]

Misterbennie! Help. Ik heb deze mobo gekocht maar heb last van Coil Whine.

Ik heb een draadje geopend.

Kan jij wellicht testen of je met de onboard GPU last hebt van Coil Whine?
Nope, daar heb ik geen last van.
Ik zou zeggen, binnen 2 weken terug sturen en een nieuwe (ergens anders) kopen, maar dat heb je al gedaan. Misschien een batch met slechte spoelen.

Draait de pico PSU niet op zijn max?
Zeker weten dat het de pico PSU zelf niet is?

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 24 juni 2016 22:57]

Bedankt voor jouw reactie. Mijn late reactie bleef uit omdat ik zojuist een andere PSU van 300 watt heb kunnen uitproberen. Het ligt aan het moederbord.

De onboard GPU HD520/530 lijkt de verzoorzaker van de coil whine.

De Dell 13/15 XPS heeft hier ook last van

Deze gaat vandaag terug naar de webshop en vraag een ander merk. :(