Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG KM900 Arena Zilver Review

Slapstick 29 juni 2009, laatste update op 29 juni 2009, 4.227 views

LG KM900 Arena Zilver

Pluspunten

• Snel
  • Geen stylus
  • Design
  • Makkelijk in gebruik
  • erg helder scherm

Minpunten

• Sporadisch uitvallen
  • Achterkant moeilijk open
  • Motion Sensor

Mijn eerste review, don't be to rough on me ;)

Orientatie & aankoop

Zoals ik in mijn tweakblog heb aangegeven, ben ik specifiek opzoek gegaan naar een telefoon met deze eigenschappen:

• Touchscreen
• Geen qwerty-toetsenbord
• Prepaid en maximaal 400 euro.
• Tethering ondersteund
• Het liefste een hoog gadgetgehalte
• Handig werken en gewoon alle standaard functies aan boord.
• Makkelijk sms'en, maar de belkwaliteit mag ruk zijn.

En ik heb dus uiteindelijk voor de LG Arena gekozen, omdat ik deze er persoonlijk erg mooi uitvind zien en hij aan de bovenstaande eisen voldoet.

Specs

• Handleiding
• Oplader
• Kabel voor pc

Uiterlijk en functionaliteit

Zoals ik hierboven al aangaf, vind ik het een erg mooie telefoon. Het ontberen van zichtbare knoppen aan de voorkant is toch iets wat een meerwaarde geeft. Er zitten wel knoppen op, maar deze bevinden zich aan de zijkant van de mobiel. De aan/uit knop, een knop voor het volume en een knop om de camera direct in te schakelen.

De telefoon heeft ook een 3.5 mm audioplug, dus de oordopjes van je mp3 speler kunnen ook gewoon in je telefoon. Om er een SD kaartje in te doen of om de Simkaart te vervangen, moet de achterkant van de telefoon eraf en de batterij eruit. De achterkant van de telefoon vind ik er niet makkelijk afgaan, je moet een drukknopje aan de bovenkant indrukken zodat die onder de achterkant gaat en je die daardoor er overheen kan halen. Maar ik heb redelijk grote vingers en daardoor houd ik, als ik dat knopje indruk ook de achterkant tegen zodat deze er niet afgaat.

Krasbestendig is de telefoon jammer genoeg niet, daarom heb ik ook een beschermhoes gekocht die de telefoon goed afsluit. Er bevind zich al wel een plastic beschermplaatje over het scherm als deze gekocht is en deze is van redelijke kwaliteit

Features

Geluid

De telefoon heeft dolby surround als eerste telefoon op de markt. Maar eerlijk gezegd vind ik de kwaliteit van het geluid goed, maar niet echt super. het is zeker geen vervanger voor mijn Creative zen. De oordopjes die meegeleverd zijn passen me goed en het toeval wil dat ik nu eindelijk vervangen heb voor de rubbertjes van mijn EP-830 want de rubbertjes van deze telefoon passen daar op :). De kwaliteit van de originele oordopjes vind ik niet echt heel goed. Maar misschien komt dat, omdat ik verwend ben. In vergelijking met andere is het geluid wel boven gemiddeld goed, zowel van de oordopjes als van de telefoon zelf.

Camera

Een 5.0 Megapixel dus. Laat me het zo zeggen: Degene die een telefoon koopt omdat er toch zo'n goede camera opzit is niet helemaal goed bij z'n hoofd. De software van de camera vind ik wel erg goed en duidelijk en er is een hoop mee mogelijk, maar de kwaliteit is niet echt om over naar huis te schrijven. Goed voor een plaatje af en toe, maar verwacht er niet te veel van.

Snelheid

Hoewel het een LG is, vind ik de opstartsnelheid en de snelheid van de menu-interfaces wel aardig goed, het langste duurt het om mijn muziek collectie te openen, welke zo'n 6 gig bedraagt. Het duurt 3 á 4 seconden om het te openen. De muziek collectie heb ik op een SD kaartje gedaan en het intern geheugen van de telefoon is nog helemaal leeg. Misschien dat dit wel wat scheelt in snelheid. Nu de telefoon wat langer in gebruik is, valt de snelheid toch wel eens tegen. Een volle inbox met sms'jes verwijderen duurt ongeveer 2 minuten.

Touchscreen

De kwaliteit van de touchscreen vind ik goed. Het is een capacitief touchscreen en dit werkt sowieso al erg prettig. Het reageert snel op aanraking en je hoeft niet te hard te drukken om de juiste reactie te krijgen. Hoewel ik wel even moest stoeien om in te zoomen op het internet, word dit vanzelf al wel veel beter. Soms als ik een tekstbalkje aantik, reageert de telefoon niet. Nu weet ik niet of ik dan mis tik, of dat de telefoon niet reageert. Hierover misschien later meer.

Motion sensor

Met deze heb ik constant ruzie, als ik mijn beeld wil draaien duurt het soms wel drie of 4 keer schudden voordat deze echt omdraait. En soms draait hij weer om, zonder dat je het wilt. Dit vind ik persoonlijk één van de negatiefste eigenschappen van de telefoon, maar het zou kunnen dat ik net een slechte gekregen heb. Na een maandje met deze functie gestoeid te hebben, bleek dat het een combinatie van dingen is, de telefoon reageert soms erg laat op het draaien, zo'n 3 á 4 seconden. Waardoor het lijkt alsof de motion sensor kapot is, maar het dus gewoon aan de snelheid ligt.

Batterij

Als de telefoon volledig opgeladen is, kan deze 6 uur onafgebroken muziek afspelen. De telefoon kan onder normaal gebruik zo'n 2 dagen zonder voeding. Ik heb nog niet geprobeert hoe lang de telefoon het uithoud op alleen maar standby, maar ik denk dat dit ongeveer een week zal bedragen. De kwaliteit van de batterij is dus goed.

Software

Sms'en

Goed, goed en nog eens goed. Ik was niet gewend om te kunnen zien wat de vorige smsjes die ontvangen zijn en verstuurd zijn van/naar een bepaald persoon. En dit bevalt mij heel erg goed. Je hebt namelijk soms van die mensen die reageren heel erg letterlijk op een bepaald smsje van je, zodat je percies moet nagaan wat je ook al weer allemaal gezegd heb. Je kunt op twee manieren sms'en als je de telefoon recht houd dan heb je een abc toetsenbord, maar houdt je de telefoon via de breedte naar je toe, dan heb je een qwerty toetsenbord. De toetsen bij het qwerty toetsenbord zijn jammer genoeg te klein voor mijn redelijk dikke vingers, maar sms'en met het abc toetsenbord gaat geweldig.

Bellen

Doe ik niet aan, dit doe ik altijd met mijn huistelefoon. Ik ben wel een enkele keer gebeld en daarbij was het goed verstaanbaar. Het bereik is wel altijd erg goed, kom eigenlijk nooit zonder te zitten. Maar dat ligt ook aan mijn provider.

3d interface
Marketingsverhaal, Het houd eigenlijk in dat je zelf snelkoppelingen naar bestanden op je telefoon in een 3d-kubus kunt zetten. Die je met één druk op de knop kan bereiken. Ik maak alleen gebruik van dit bij mijn muziek zodat ik snel even mijn favorieten kan horen. Voor de rest ben ik te lui om die snelkoppelingen te maken. Om iets te openen scheelt namelijk 2 om drie menu's openen.

E-mail
Het instellen van het geheel duurt even, maar dan heb je ook wat. Ik heb zelf mijn Hotmail :+ gesynchroniseerd met mijn telefoon waarbij ik alle oude berichten van de server af moest halen met een max van 150 en dan die te verwijderen en het geheel te herhalen totdat je aan je nieuwe emails ben toe gekomen. Dit hoeft gelukkig maar eenmalig, maar het is best veel werk opzich. Ik ben er nu wel uitermate content meer, even in de luie stoel kijken of je nog vrienden heb, is best wel handig.

Vastlopers

Ik heb de telefoon nu een week in mijn bezit en hij is nog geen enkele keer vastgelopen. Maar nu komt de grote maar: hij is wel al een vijftal keer om onverklaarbare redenen uitgevallen, meestal gebeurt het als ik helemaal niets aan heb staan en hij op standby staat. Het kan zijn dat het een toetsencombinatie is, maar ik vind het wel uitermate irritant.

*update:

De telefoon valt nog steeds uit, het ligt dus niet aan een toetsencombinatie, maar het is dus echt van de software zelf. Er is onlangs een nieuwe ROM uitgekomen die dit probleem zou kunnen verhelpen. Alleen deze kan alleen worden geïnstaleerd met XP en * Slapstick is al Windows 7 Gebruiker

Synchroniseren met PC
In de telefoon zelf kun je instellen of je hem wil connecten via LG sync of dat je de telefoon wil benaderen als geheugen. LG sync vind ik persoonlijk geen fijn progamma en ik benader mijn telefoon dus gewoon als Storage Media. De snelheid waarmee bestanden worden overgedragen is uitstekend.

Ik heb zeker geen spijt van me aankoop, maar als je iets meer geld te besteden heb als mij, dan kun je beter gewoon voor de i-Phone gaan, want dit is eigenlijk gewoon een cheap rip-off van die telefoon. Voor de prijsklasse van deze telefoon vind ik het toch wel een goede aankoop.

PICS!1!!

http://tweakers.net/ext/f/x88yKPuVHo9OiTpcXHelZ9nv/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/7AUnqX6YfL2SRBgtStBqZE8n/thumb.jpg

What's in the box:

Telefoon in doos http://tweakers.net/ext/f/mPdYJtnu3RY6XYgIi5OTwl7S/thumb.jpg

3d Interface:

Menu telefoon over de breedte:

Menu telefoon over de lengte:

Heb jij ook een LG KM900 Arena Zilver?

Ik weet niet of ik dit mag vergelijken met mijn Lg viewty. Maar deze doet er ook al snel 2 minuten over.

Dit is dan wel geen 20 min maar wel zeer lang naar mijn zin.
Mijn LG Cookie doet er ook duidend lang over om mijn Inbox te legen. Is bij alle LG's zo, heeft te maken met de OS.
Ik heb de viewty en vandaag net de nieuwe viewty smart, deze is net weer beter als de arena. ik moet hem nog meer testen voordat ik er een oordeel over kan geven.
iphone kost in belgie €575 (3GS 8GB), zonder abo!
mooie review, ben ook van plan om de LG arena te kopen, dat sporadisch uitvallen klinkt niet goed, ik zou hem daarvoor terug sturen als je het mankement niet krijgt gevonden, klinkt toch echt als hardeware die niet goed functioneert.

Maargoed, een Iphone is los nog wel 900 euro voor de 8 GB versie en 1000 euro voor de 16 GB versie.
Goeie maat van mij heeft hem ook. Heeft geen last van uitvallen. Achterkant moeilijk open vind ik van niet, en hoe vaak doe je hem nou open? 1x per jaar?

Motion sensor kan ik me wel in vinden, dit probleem heb ik ook bij mij eigen Cookie, maar het is wel te doen. Truukje is al gauw om hem beetje achterover te houden.
Staat de 'Auto-uit' functie misschien aan? Deze heb ik zelf op mijn Samsung Omnia moeten uitzetten.

Deze staat normaal bij de energie/batterij instellingen.

[Reactie gewijzigd door michaelmou op 29 mei 2009 10:28]

20 minuten om je sms-inbox te legen? Ik hoop dat je 20 seconden bedoelt, anders is er iets mis mee! :P
een 0 te veel. Het duurt ongeveer 2 minuten.
Ik heb een probleem. Dat is als ik ongeveer 5 minuten met iemand belt in eens bij gedeelte bovenkant by boxertje heel warm wordt dat mijn oren bijna verbranden.

Nu vraag ik me af ligt het aan mijn mobiel of hebben jullie ook deze probleem?
nee, ik kan een uur zonder problemen met iemand aan de telefoon hangen. Misschien toch maar even RMA aanvragen denk ik voor je. Of terug naar de winkel;)
Ik heb 2 vragen over de KM900-Arena
- Hoe krijg ik Hotmail goed ingesteld... zodat ik een melding krijg als ik nieuwe email berichten heb? (gebruik thuis WIFI en buiten huis internet van kpn)
- Hoe krijg ik Japanese tekens ondersteuning geinstalleerd zodat mijn vriendin haar Japanse Emailtjes en websites kan lezen of deze telefoon???

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen!

groetjes,

B