Kingston SSDNow V300 240GB Review

kwakzalver 22 september 2015, laatste update op 22 september 2015, 529 views

Kingston SSDNow V300 240GB

Om het verhaal kort te maken: Zowel Kingston en PNY brengen een prima eerste serie uit. Zodra ze goede productreviews ontvangen vervangen ze stilletjes de componenten voor goedkopere (minder presterende) componenten. Is het product slecht? Nee, maar zeker niet meer zo goed zoals voorheen getest.

Pluspunten

• Niet meer

Minpunten

• Componenten downgraded na reviews

Van een koude kermis thuiskomen:
Met een cluster van identieke Intel NUC werkstations waren toch duidelijk verschillen te merken.
Maar wat de oorzaak was.....kon ik niet aangeven......

De huidige batch is gewoon minder waardoor de prestaties van de V300 SSD flink inzakken.
Met deze toegepaste praktijkmethode is het kopen van Kingston dus een hachelijke zaak. Goed uitkijken en controleren -of- een ander merk aanschaffen.

Praktijk:
De eerste batch was aangeschaft wegens goed reviews en ja daar waren we blij mee. De 2e batch was gewoon minder. Eerst denk je gewoon...zal wel de gebruiker zijn. Dan zal het wel... en zo blijf je zoeken.
Totdat je er toevallig achterkomt dat het aan de hardware ligt. De Kingston SSD werkt prima, alleen merkbaar langzamer.

Wat blijkt:
De eerste batch had prima componenten met een goede prijs kwaliteitsverhouding.
Daarna werden de componenten dus stilletjes gewijzigd:
  • Controller downgraded van Silicon Motion naar SandForce
  • NAND downgraded van synchronous naar asynchronous
Maar werkt het nu of niet?
De SSD's werken prima, maar niet zoals we hadden verwacht. Als je iets koopt met een bepaalde kwaliteit dan verwacht ik dat bij nieuwere versies de kwalitieit gelijk is of beter. En niet significant slechter.

Hoe kwamen we erachter:
Kwam na 4 maanden volgende review tegen wat ons vermoeden onderbouwde:
Kingston and PNY caught bait-and-switching

P.S. SSD's blijken toch zo hun haken en ogen te hebben. Hoewel ze duidelijk zorgen voor een performance winst hebben ze ook zo hun eigenaardigheden. Zeker met een power-outage (gebruiker herstart PC door de voeding er even uit te trekken..) levert rare problemen op.
Denk eraan dat (op het moment van schijven) de enige SSD die echt een 'poweroutage' overleeft de kostbare Intel S3500 en S3700 serie SSD. Het blijft dus een afweging van kosten en baten.

Heb jij ook een Kingston SSDNow V300 240GB?

Reviews door de redactie