Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S6 edge+ 32GB Zwart Review

PaTTestpanel 22 september 2015, laatste update op 29 oktober 2015, 481 views

Samsung Galaxy S6 edge+ 32GB Zwart (Testpanel)

Een heel mooi toestel met alle toeters en bellen die je maar kan bedenken. De Edge randen geven het toestel een heel mooi uiterlijk, maar bieden weinig extra functionaliteit

Pluspunten

• snel
  • mooi
  • enorm goede camera

Minpunten

• Touchwiz
  • beetje glad, (kwestie van wennen)
  • geen micro-sd

Introductie

We mochten als moderator-groep aan de slag met deze Samsung Galaxy S6 Edge+. Voor mij persoonlijk het tweede Galaxy S toestel aangezien mijn werkgever mij een Samsung Galaxy S4 heeft gegeven voor de broodnodige telefoontjes. Over dit toestel ben ik eigenlijk best tevreden, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik daar niet veel meer mee doen dan bellen en mails lezen.

De S6 Edge+ heb ik tijdens de testperiode gebruikt als "daily driver". Normaal gesproken is dat een LG G2 en over dat toestel ben ik enorm tevreden. De lat lag dus heel hoog voor de S6 Edge+.

In gebruik nemen

Toen het doosjes vanuit Tweakers HQ aankwam ging de S6 Edge+ direct aan de lader. Het toestel bleek al voor 92% vol te zitten en echt letterlijk in 7 minuten was de accu vol. Mooi!
Het toevoegen van de simkaart, let op een nano-sim is nodig!, is zo gepiept met het bijgeleverde tooltje om de sim-tray te openen.
Vervolgens loodst Samsung je door wat set-up vragen heen en dan ben je klaar voor gebruik.

Look and feel

Ja, de S6 Edge+ is groot, maar te groot, nee dat valt eigenlijk wel mee. Het formaat wendt razendsnel en zeker bij zaken als browsen is het grote scherm enorm prettig. Wat natuurlijk direct opvalt zijn de afgeronde randen. Dit geeft het toestel een hoogwaardig uiterlijk en zorgt er ook voor dat bijna iedereen hem herkent als een "Edge". Over de functionaliteit van de randjes later meer, maar in het dagelijks gebruik voelen de Edge randen wat bijzonder aan. Het is niet direct onconfortabel, maar echt lekker voelt het ook niet. "Scherp" is niet het juiste woord er voor, maar het voelt wel ongeveer zo aan.
Door het formaat is het toestel door mij, man, 1,77m, niet met 1 hand te bedienen. Nou doe ik dat toch vrijwel nooit, maar toch merk je dat je veelgebruikte icoontjes op een gegeven moment op zo'n plek op het homescreen neerzet dat je er makkelijk met 1 hand bij kan.

De achterzijde van het toestel is net als de voorkant van glas. Dit ziet er heel mooi uit, zonder dat het een vlekkenmagneet wordt. Ik heb de zwarte uitvoering, maar door het gebruikte glas krijgt het zwart een blauwe gloed. De camera steekt een heel klein stukje uit en rust op een chromen randje. Ik vraag mij af hoe lang dit randje er mooi uit blijft zien, maar tijdens de testperiode bleef dit vrolijk glimmen. Tenslotte vind je aan de achterzijde ook de hartslagmeter. Die bespreek ik later nog kort in deze review.

Camera

Een onderdeel dat ik veel gebruik in mijn smartphone is de camera. Als vader van 2 kinderen leg je heel veel vast en is het toch wel fijn als dat een beetje netjes gedaan wordt door je smartphone. Die heb je tenslotte praktisch altijd bij je.

De camera van de S6 Edge+ heeft mij heel positief verrast. Je kan tot UHD fotograferen en filmen, maar om heel eerlijk te zijn, dat is leuk voor de specgeile figuren, maar in de praktijk is full-HD opnemen van video prima genoeg. Erg leuke toevoegingen zijn het vertraagd en versneld weergeven van geschoten filmpjes. Dit kan niet in de UHD stand, maar wordt automatisch omgezet naar 720p. Wat je dan bijvoorbeeld met het vertragen kan bereiken is het volgende resultaat.

Samsung heeft naast de standaard "Auto" modus voor de foto-camera ook een "Pro" modus waarmee je zelf aan de slag kan gaan met focuspunten, witbalans, ISO-waarden enz. Ik heb daar wat mee zitten spelen en in lastige situaties kan je echt betere foto's maken. Om een voorbeeld te geven hieronder 2 plaatjes van de ochtendschemering. De eerste op "auto", de tweede met handmatige ISO.

donker iso auto

donker iso middel

Overdag kan je erg mooie plaatjes schieten met behoorlijk wat detail. Bij een bezoekje aan Diergaarde Blijdorp wist ik bijvoorbeeld dit vast te leggen.

Krokodil

Selfies kan je heel makkelijk maken met behulp van de hartslagsensor. Door op deze sensor te tappen maak je snel een selfie zonder je hand in onmogelijke bochten te moeten wringen.

Samenvattend is de camera van de Galaxy S6 Edge+ wat mij betreft gewoon top.

Edge

En dan, het unieke kenmerk van dit toestel, de Edge randen. Samsung presenteert ze als reuze handig en productiviteit verhogend. Als je toestel op het scherm ligt (dus met de achterkant naar boven) en 1 van je ╦dge-contacten" belt je, dan zou je dat makkelijk en discreet moeten kunnen zien doordat het Edge randje oplicht. Ik heb tijdens de testperiode wat contacten toegevoegd aan die rand, maar werkelijk waar nooit gebruik gemaakt van die functionaliteit. Het toestel op het scherm leggen voelt heel onnatuurlijk. Ook de "snelkoppelingen" in de rand voegen wat mij betreft weinig toe.

Misschien is de standaard methode om contacten op te zoeken via de contacten app in Android teveel in mijn systeem gesleten, maar ik heb niet 1 keer de behoefte gehad om een contact via de Edge rand op te zoeken. Datzelfde geldt voor de Edge apps shortcuts. Belangrijke apps heb ik, al dan niet in mapjes, op mijn homescreen staan en dat werkt net zo makkelijk.

In de Edge krijg je ook meldingen van gemiste oproepen of bijvoorbeeld de laatste trending topics op Twitter. Op zich leuk gevonden, maar ook hier weer, het is een gimmick om het toestel te laten onderscheiden van de rest en meer niet. Mogelijk dat in de toekomst bepaalde apps specifieke Edge-functionaliteit gaan krijgen, maar tot die tijd voegt het wat mij betreft weinig toe behalve een waanzinnig mooi uiterlijk.

Connectiviteit

Uiteraard heeft de S6Edge+ alle nieuwste snufjes qua connectiviteit aan boord. Misschien wel de meest verrassende was de ondersteuning van 4G+. Op station Schiedam Centrum haalde ik hiermee een onwaarschijnlijk hoge downloadsnelheid van meer dan 100Mbps. Andere modjes haalde in wat dunbevolktere gebieden van het land zelfs bijna 200Mbps!

Het bellen, met ondersteuning van HD Voice, is helder en duidelijk. Ook "de andere kant" geeft aan dat je luid en duidelijk te verstaan ben.
Het aansluiten van het toestel met behulp van bluetooth op mijn Toyota Touch&Go navigatie systeem ging probleemloos en ook daar was de verbinding superhelder.

Nog een verrassing was hoe de Samsung Galaxy S6Edge omging met het aansluiten op mijn Wireless Display Adapter (widi-dongel) van Microsoft. Waar ik bij de LG G2, maar ook bij de Surface Pro 1 en 3 soms nog wel wat problemen ervaar, daar was de Galaxy S6Edge+ probleemloos, maar vooral, zonder lag. Hoe dit precies komt is mij nog niet duidelijk, maar filmpjes afspelen via de WiDi dongel wordt zo wel heel aantrekkelijk.
NFC heb ik verder niet gebruikt, dus daar kan ik niets over vertellen.

Zoals gezegd zit aan de achterzijde een hartslagsenor en die werkt in combinatie met S-health prima. Je kan relatief snel een indicatie krijgen van wat je hartslag op dat moment is. Voor mij persoonlijk niet meer dan een gimmick, maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die het vaker gebruiken en meer kunnen waarderen.

Datzelfde geldt voor de vingerafdruk scanner op de homeknop. Ook die werkt echt heel goed en is een makkelijke manier om je toestel te ontgrendelen. Daarmee gaat het weer net ietsjes sneller dan met een reguliere pincode of swipe-patroon.
De homeknop is ook een snelkoppeling naar de camera. Door 2 keer te drukken heb je in minder dan 2 seconden vanuit een uigeschakeld scherm de camera beschikbaar. Heel handig, hoewel het daardoor ook wel eens gebeurt dat je de camera in je broekzak activeert. Foto's kan je vervolgens schieten met de on-screen knop, of met behulp van de volume toetsen.

En wat ik nog meer heb te vertellen...

Tjsa en wat valt er dan nog meer te melden over dit toestel? Scherm is top, camera is top, de Edge-randen zien er top uit, maar voegen verder niet zoveel toe. Het toestel is door zijn afmetingen net wel / net niet "Broekzak-fahig". Als je gaat zitten vind ik het er niet comfortabel meer inzitten, maar als je aan het lopen ben gaat het verder prima. Dit komt met name doordat het toestel echt heel dun is.

Tijdens de testperiode liep Touchwiz bij mij 1 keer vast. Dan heb je ineens het Samsung logo in beeld. Dit duurt niet lang, maar zou bij zo'n duur toestel natuurlijk niet voor mogen komen.

En dan de hamvraag, zou ik zelf een Samsung Galaxy S6 Edge+ kopen? Het antwoord is nee.
Waarom niet? Ten eerste de prijs. Met rond de 750 euro is het gewoon een duur toestel. Ten tweede vind ik de Edge-randen te weinig toevoegen om specifiek voor dit toestel te gaan. Een Note 5 zou waarschijnlijk net zo goed bevallen wat dat betreft. Ook het ontbreken van een micro-SD slot vind ik eigenlijk niet kunnen op dit prijsniveau.
Vind ik het dan een slecht toestel? Nee, zeker niet. Op vrijwel alle vlakken is het een echte topper, waarbij voor mij de camera en het heldere scherm er het meest uitspringen.

Edit: een maandje later

Als je een toestel een tijdje gebruikt, dan leer je echt de ins en outs kennen.
Zo leer je ook met de tekortkomingen omgaan. Zo ervaar ik ondertussen het toestel niet meer als bijzonder glad. De micro-sd heb ik nog niet echt gemist, maar blijft eigenlijk voor deze prijs wel een vreemde omissie.

Waar ik echt niet aan kan wennen is de skin van Samsung. Sowieso vind ik de opzet niet altijd even handig, maar wat ik veel hinderlijker vind is dat de UI soms simpelweg niet juist reageert.
Om een voorbeeld te geven. Als ik op de home of powerknop druk om de S6Edge+ te laten ontwaken wil het wel eens gebeuren dat het toestel maar half ontwaakt. Je ziet dan wel "wat" beeld, maar niet het volledige lockscreen. Vervolgens gaat het toestel druk dingen doen en schakelt het scherm uiteindelijk weer uit. Nog een druk op de knop en meestal werkt alles dan weer prima.
Zo'n zelfde iets gebeurt wel eens bij de camera. Als je die direct unlocked via 2 keer de homebutton (handig!) heb ik al een paar keer gehad dat ik slechts 1 foto kon maken. Ik moest het toestel dan weer locken, unlocken en dan pas kan je weer verder. Wat ik persoonlijk verder ook vervelend vind is dat je in deze speciale camera modus nergens de mogelijkheid heb om alsnog het scherm te ontgrendelen. Je moet dan eerst weer terug naar het homescreen.Dat zou wel handig zijn als je de foto direct wil delen via een andere app.

Misschien lijkt het nu enkel kommer en kwel, maar dat is zeker niet het geval. Het is echt tophardware, de camera echt goed en het formaat van de S6 Edge+ went heel erg snel. Andere toestellen lijken dan ineens erg compact.
De geluidskwaliteit vind ik ook nog steeds prima, het volume kan best hoog en bijvoorbeeld YouTube filmpjes kijken is echt een genot op het mooie scherm.

De functionaliteit van het Edge scherm ben ik dan weer niet van overtuigd geraakt. Het gebogen randje blijft schitterend om te zien, maar productiever word je er echt niet van. Ik gebruik de Edge-apps echt nooit.

De totaalscore hoeft door het bovenstaande niet aangepast te worden. Mijn collega modjes hebben namelijk niet of nauwelijks bovenstaande problemen met Touchwiz. Wellicht dat ik een maandagmorgen exemplaar heb of dat een app voor problemen zorgt.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge+ 32GB Zwart?