Specificaties 11,6" (1366x768), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus EeeBook X205TA-BING-FD015BS Review

Geronnimo87 6 november 2015, laatste update op 3 december 2015, 1.126 views

Asus EeeBook X205TA-BING-FD015BS

Een erg handige reisgezel of schootmodel voor in de zetel!

Pluspunten

• Scherm
  • 100% capabel voor lichte taken
  • Toetsenbord dat best aangenaam typt

Minpunten

• Materiaalafwerking
  • Opslag zonder micro-SD

Op zoek naar een kleine metgezel

Wie een product koopt, heeft daar hopelijk een goed beeld van waarvoor hij/zij het product wilt aankopen. Een medion-laptopje van 400 euro koop je niet wanneer je uitgangspunt zware videobewerking is, en een mac Pro koop je ook niet om de klaverjassen :9. Ik stel dit scherp omdat ik me daar mateloos druk in kan maken: wie gewoon wat lichte zaken wilt draaien kan moeilijk verkeerd zitten, tenzij de echte "kat-in-een-zak" aanbiedingen.

Daarom was ik zo op zoek naar een kleine, lichte laptop die ik dagelijks in de trein kan gebruiken. Office moet er op kunnen draaien, en als ik een serie in relatief comfort kan bekijken zonder m'n ogen te pijnigen, ben ik tevreden. Op zich zijn dit heel lichte eisen, dus kon het budget ook beperkt blijven.

Wat een normale mens dan doet, is wat multimediazaken afschuimen om te zien wat er op de markt is. Soms erger ik me aan het feit dat de meeste verkopers in PC- en laptopzaken (niet enkel multimediazaken) verschrikkelijke overkill toepassen als ze een product aan de man willen brengen. Ik wéét wel dat commerciële belangen boven alles gaan, maar toch, een oma'tje die enkel de foto's van haar kleinkinderen wil zien met een 13' ultrabook i7 laten vertrekken...

Al met al adviseerden verschillende verkopers mij steevast een duur convertible-model aan waarbij mijn idee al een beetje vast stond op de Asus EeeBook X205TA. Gelukkig vond ik nog een zaak waar ze dit toestel voorradig hadden. Ik bekijk nu eenmaal graag mijn product op voorhand, zodat ik in tegenstelling tot online shoppen wéét wat ik in huis haal.

Dankzij de positieve reviews die ik vond was voor mij de keuze snel gemaakt, maar wat ik miste was een verhaal over de werkervaring, benchmarks over de "real life" toepassingen. Natuurlijk word je van een Atom-processor niet bepaald vrolijk als het op prestaties aankomt, maar toch. 4 jaar geleden zaten zulke processors (4 kernen, 1,83 ghz clock) nog in high-end producten.

Uiterlijk
Het toestel is in een mat-blauw plastic uitgevoerd dat aangenaam voelt, en een beetje een anti-slip afwerking geeft. Naar mijn mening heeft het toestel een mooie, duurzame uitstraling, die onmiddellijk teniet wordt gedaan als je het product met je hand vastnam. Het plastic is enorm gevoelig aan vingerafdrukken, die er bovendien niet onmiddellijk afgaan. Je ziet als het ware het vet van je vingers plakken op de laptop, wat natuurlijk geen propere indruk nalaat. De eerste foto hieronder laat zien dat zelf je handpalm een smerige indruk nalaat op het matte plastic.

Verder is het toestel uitzonderlijk dun! (dunner dan de diameter van een 2cent-stukje!). Het stopt makkelijk weg in je tas of rugzak, zo erg zelfs dat je hem misschien wel kwijt kan geraken.

Het scherm (11,6 inch) heeft geen overdreven grote bezels, 1,4 cm langs de zijkanten en ongeveer 2 cm boven- en onderaan. Er is een webcam aanwezig, mooi centraal. Het scherm is glanzend afgewerkt, en ligt een beetje in de behuizing, zoals we zien bij de hoofdmoot van de laptops. Het geeft de kleuren mooi weer maar gezien het géén ISP-paneel is zijn de kijkhoeken veelal beperkt. Toch zal je, gezien de prijs, niet teleurgesteld zijn van dit kleine scherm met een resolutie van 1366x768 pixels

Het toetsenbord is klein, maar went verrassend snel. Het typt licht, met relatief veel travel. De pijltjestoetsen zijn extreem klein, en leiden nogal eens tot vergissingen. Het trackpad is groot voor de afmetingen van de laptop, maar blinkt niet uit qua touch. Ook moet je erg veel kracht uitoefenen op de touchpad, waardoor ik steevast een externe draadloze muis gebruik. Leuk om weten: een Apple Bluetooth muis werkt prima samen met deze Windows hardware, maar ondertussen kocht ik toch een gewoon draadloos exemplaar (Logitech M235) aan.

Aansluitingen
Het toestel is voorzien van 2 full-size USB 2.0 aansluitingen, een mini micro-HDMI en een 3,5mm jack-aansluiting die zowel als ingang als uitgang moet dienen. De aansluitingen zijn karig, maar voldoende voor mobiel gebruik. Vooral de aanwezigheid van full-size USB aansluitingen was voor mij een grote plus: zo kan ik alle noodzakelijke hardware aansluiten en, belangrijker nog, een USB-stick gebruiken als compensatie voor de lage opslag. Er is tevens een micro-SD aansluiting aanwezig om de capaciteit van 32 gb te vergroten. Dit is, gezien mijn gebruik toch wel noodzakelijk. Ik kan je vertellen, er is geen merkbare vertraging als een programma op het SD-kaartje werd geïnstalleerd i.p.v. het interne geheugen.

Niet onbelangrijk om te vermelden is dat de luidsprekers van het toestel een vrij mooi geluid produceren. Het mist natuurlijk een zeer groot gedeelte aan basgeluid, maar de andere tonen worden accuraat weergegeven. Pluspunt: het gaat over 2 speakers die op een goede positie staan: vooraan aan de onderkant, net onder de rubber steuntjes van het trackpad.

Gebruik
Bij een toestel met beperkte specificaties zijn de verwachtingen in lijn met de lagere prijs die je er voor betaalt. Een Intel® Bay Trail-T Quad Core Z3735 1.33 GHz Processor met 2 GB DDR 3 geheugen dat op 1333 Mhz klokt is niet bepaald indrukwekkend.

Toch geeft het toestel zich niet prijs: de werkervaring is soepel en vooral het opstarten van het toestel gaat ontzettend snel (binnen 5 seconden) dankzij het "semi-SSD" geheugen.
Ik deed een benchmark en de respectievelijke lees- en schrijfsnelheid kwam neer op: 175 mb/s en 53 mb/s. .

De dagelijkse werking en het gebruik van Office toepassingen gaat ontzettend vlot en ook de surfervaring is meer dan prima. Je merkt wél dat bij gebruik van Chrome (die erom bekend staat niet zuinig met geheugen om te gaan) je tegen de limieten aanloopt als je meerdere tabbladen open hebt staan.

Wat me ook steeds verbaast is de capaciteit van de batterij bij gebruik. Ik kom probleemloos 7 uur rond met 1 lading, en gezien mijn occasioneel gebruik is het dus perfect mogelijk een 3-tal dagen te pendelen zonder op te laden. Zonder meer een prima resultaat!

Daarenboven speel ik al eens een occasioneel spel op dit kleinood en wat betreft de iets oudere titels is dit tot mijn grote verrassing goed te doen. Spelletjes als AOE en TES Oblivion draaien zonder noemenswaardige problemen. Héél fijn :-)

Ik ben een grote fan van dit toestel. Het is licht, zuinig en toch performant genoeg voor mijn dagelijkse behoeftes. In mijn ogen zouden véél mensen tevreden zijn met dit toestel, en kan ik het alleen maar aanraden!

Heb jij ook een Asus EeeBook X205TA-BING-FD015BS?

Mooi review. Eens met de eindconclusie.
Ik zou de materiaalafwerking eerder bij de pluspunten zetten. Tenzij je hiermee de "vingerafdrukgevoeligheid" bedoelde. Ding is een magneet wat dat betreft.
Het scherm is juist nog maar kantje boord acceptabel door de extreem kleine kijkhoek.

[Reactie gewijzigd door BertV op 7 november 2015 10:41]

Een punt dat mij opviel na het kopen van deze laptop is dat het erg lastig is om een ander OS er op te zetten. Ik wou een lichte netbook om daar dan Arch Linux op te zetten maar dit bleek niet zo eenvoudig.

Ook heb ik gemerkt dat de netwerkkaart niet altijd naar behoren werkt, de drivers hiervoor crashen redelijk vaak ook in Windows. De netwerkkaart is daarom eigenlijk mijn grootste teleurstelling, de adapter is vrij onconventioneel en er is dus weinig ondersteuning voor.

Verder ben ik het helemaal eens met je review, deze laptop is prima voor dagelijks 'licht' gebruik en door zijn uitstekende batterijduur erg geschikt voor onderweg.

Overigens, ik zie net dat in je review staat dat deze netbook een mini-HDMI aansluiting heeft, dit is in werkelijkheid echter een Micro-HDMI aansluiting. (Erg leuk om hier achter te komen als je net een mini-HDMI adapter hebt gekocht om dan uit te vinden dat deze toch echt niet gaat passen, zoals ik heb gedaan 8)7 )

[Reactie gewijzigd door Nycrea op 17 november 2015 10:36]

Beste Nycrea,

Is het je ook gelukt om Arch Linux te installeren?
Helaas heb ik ook al gelezen dat een linux-distributie erg moeilijk is door een nukkige bios. Ik ervaar ook problemen met de netwerkkaart hoewel mijn ervaring is dat W10 dit gedeeltelijk heeft opgelost. Bedankt voor je opmerking over de micro-HDMI, ik heb het aangepast! ;)