Sony Xperia M4 Aqua Dual-SIM Zwart Review

edwardo 19 september 2015, 1.628 views

Sony Xperia M4 Aqua Dual-SIM Zwart

Prima duo sim toestel met goede camera en lange accuduur

Pluspunten

• Stof- en waterdicht/bestendig
  • Redelijk vlot met goede camera
  • 2.4 Ghz én 5 Ghz AC WiFi + 4G

Minpunten

• Heel soms iets onstabiel

Ik was op zoek naar een waterdicht toestel onder de 300 euro met redelijke specificaties en het liefst een duo sim (zakelijk en privé sim in één toestel).

Even op Google gezocht en ja hoor, er blijkt een dual sim variant van de Xperia Aqua te koop te zijn voor 271 euro (pimania, 19-09-15). Bijkomend voordeel van deze duo sim variant is 16GB intern geheugen in plaats van de standaard 8Gb in de Xperia Aqua. Voor 2 tientjes meer dus 2 simkaarten en 2 keer zoveel geheugen, dan klinkt goed!

Toestel ontvangen en deze valt me totaal niet tegen! Fraai 720p scherm met mooie heldere kleuren, prima 13mp camera waarbij ik het fotoformaat op 4:3 heb gezet. Pas dan worden 13mp foto's gemaakt namelijk. De video's zien er ook prima uit, waarbij wel 1 ding moet worden opgemerkt, zet SteadyShot namelijk even UIT bij de video instellingen. Met SteadyShot aan viel het mij namelijk op dat ik erg rare vervormde video beelden kreeg! Verder echt dik in orde deze camera.

Een enorm pluspunt is ook dat het een waterdicht toestel is met aparte sluiterknop om onderwater foto's te kunnen maken. Sowieso is waterdicht handig als je een keer in de regen loopt of een keer in bad gebruik wilt maken van je mobiel. Perfect ook dat er geen klepje meer voor het aansluitpunt zit om op te laden, door speciale nano coating is het toestel toch waterdicht (bestendig).

De accu gaat verbazingwekkend lang mee. Zeker wanneer je even op een paar instellingen let. Bluetooth uit als je het niet gebruikt, WiFi uitzetten wanneer je van huis gaat, Locatie uitzetten (gps) en e-mail ophaal frequentie even verlagen naar eens per uur ofzo. Daarnaast kun je nog gebruik maken van de Stamina modus van Sony waarbij bepaalde functies automatisch worden uitgeschakeld wanneer het toestel in slaapmodus staat. Werkt allemaal perfect.

De snapdragon 615 processor en 2Gb RAM geheugen is ruim voldoende voor goede prestaties. In combinatie met Android 5.0 draait het allemaal vlot!

Moet het nog sneller reageren allemaal? Volg dan onderstaande stappen even.

1. Instellingen, Toestel info, tik 5 keer achter elkaar op Buildnummer. Ga terug en als het goed is zie je er nu een pictogram Ontwikkelaars opties bij staan.

2. Ga naar Ontwikkelaars opties en scroll naar onderen naar Tekening. Verander vervolgens Vensteranimatie schalen, Animatieschaal overgang en Schaal van duur Animator van 1X naar 0,5X (bij alle 3). (evt. kan 0X ook, uit dus).

3. Ga naar de app store en download Nova Launcher (gratis) of Nova Launcher Prime (3 euro). Klik op Nova Launcher en stel deze in als standaard launcher.

Vervolgens kun je zoveel instellingen doen als je wilt en ben je niet meer beperkt door de standaard launcher.

Binnen Nova naar instellingen: Bij Animatie snelheid stel je bijvoorbeeld in Sneller dan het licht en er gaat een wereld voor je open, zo heerlijk snel reageert je toestel!

4. Als laatste nog even een snelle browser installeren als CM Browser

Ik heb het zo gedaan op zowel mijn Xperia m4 Aqua als op de S3 Neo van mijn zoon, beide zijn onherkenbaar veranderd is supersnel reagerende smartphones! Kind kan de was doen…

Ik kan je de Sony Xperia m4 Aqua Dual van harte aanbevelen!

Heb jij ook een Sony Xperia M4 Aqua Dual-SIM Zwart?

Bedankt voor de review! Ik overweeg deze telefoon ook. Op een andere site las ik enkele gebruikers klagen dat de achterkant erg heet wordt, en iemand wiens telefoon snel stuk was gegaan en hij ook dacht dat het aan de hitte lag. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

En is er al een upgrade naar Android 6 beschikbaar?
Strict genomen : ja er is een update beschikbaar.

Voor mijn toestel is deze nog niet uitgerold. Blijkbaar gebeurt dit in fases, operator per operator. Belgie zit er nog niet tussen. Via Sony Companion kan ik het ook nog niet hebben.

Via een achterpoortje is het wel mogelijk blijkbaar (file downloaden, erop zetten via USB).
Ik heb de M4 destijds daadwerkelijk gekocht en weer teruggestuurd. Hij reboote elke paar minuten, blijkbaar omdat hij het te warm kreeg, terwijl ik enkel wat door menuutjes aan het bladeren was. Onwerkbaar.
Niet omgeruild voor een nieuw exemplaar want ik had er geen vertrouwen meer in.

Uiteindelijk een Moto X Play gekocht en die bevalt me veel beter. Houdt lekkerder vast (want achterkant klein beetje bol), behuizing koeler, achterkant is niet vingerafdrukgevoelig, een wat grotere aan/uit-knop, half inch groter scherm wat gecompenseerd wordt door kleinere bezels.