Seagate Momentus 7200.4 ST9320423AS, 320GB Review

Astronaut 20 mei 2009, laatste update op 20 mei 2009, 2.544 views

Seagate Momentus 7200.4 ST9320423AS, 320GB

Pluspunten

• Leesprestaties
  • Energieconsumptie

Minpunten

• Geluidsproductie

Het sloomste onderdeel van een computer is de hardeschijf. Waarom ik destijds bij de aankoop van mijn Dell Vostro 1510 laptop heb gekozen voor een 5200rpm hardeschijf had dan ook meer te maken met het energieverbruik dan met de prestaties.
Maar goed, ik merkte toch dat mijn laptop zijn werk niet optimaal kon doen met de door Dell geleverde Hitachi 5200rpm. Een snellere schijf zou en moest er komen. De nieuwe Momentus 7200.4 lijn van Seagate bood uitkomst.

Keuze
Bij het zoeken naar een snellere hardeschijf kom je uit bij een SSD of een 7200rpm 2.5" medium uit. SSD's zijn per gb duurder dan conventionele hardeschijven en bovendien zijn de capaciteiten te gering. Voor mij werd het dus een een reguliere, ronddraaiende plaat in een behuizing.
Er zijn genoeg 7200rpm's voor laptops op de markt. Mijn belangrijkste criterium was energieconsumptie. Ik heb een laptop om wille van de draagbaarheid zonder een snoer eraan. En elke watt is er toch een :) Western Ditigal, Samsung, etc schijven verbruikten toch significant meer watt. Zo ook de oude Momentus 7200.3 lijn. De nieuwe 7200.4 echter niet: het energieverbruik zou slechts 0,05% hoger liggen dan een 5200rpm schijf. Dus, hop, naar de Hardwareshop van Ome Tom op de hoek. En allememachies, Seagate overdrijft het natuurlijk, maar niet veel! Energieconsumptie lag beneden alle andere 7200rpm's. En bovendien prijkte deze vriend bovenaan vele testbanken van Tommy's Harde Waren - average + max write/read throughput lagen 10% hoger dan de nummer 2. Op de latentie moest ik wel wat inleveren (17ms), maar ik had een nieuwe buddy! :9~
De prijzen van deze Seagate waren vergelijkbaar met andere schijven en dus werd het voor mij de Seagate Momentus 7200.4 2,5" 320GB 16MB. Ik heb er GBP 55,49 voor neergelegd (een euro of 62).

Eerste kennismaking
De Zeepoort werd geleverd in een uiterst kale en schrale doos met schuim. Geen handleiding of andere zaken werden meegeleverd. De doos waarin-ie geleverd werd was overigens wel aan de grote kant: 45x30x15cm. En dat voor een metalen plaat van 10x6x1cm :+
Schijf in 'n laptop gestopt, mijn oude hdd aan een usb kabeltje gehangen, Acronis TrueImage opgestart en de alles naar de nieuwe gekopieerd. Een klein uurtje later draaide Windows 7 weer alsof er niets was gebeurd. Thans, op de prestaties na dan...

Prestaties
Tom's Hardware is ÚÚn, maar Astronaut's Hardware is een ander. Tijd om HDTune erbij te halen. Even geen woorden, maar harde MB's:
Ik heb drie 512KB lees-testen gedraaid en daarvan het gemiddelde genomen:
Min: 39,3 MB/s
Max: 89,4 MB/s
Gemiddeld: 71,85 MB/s
Access time: 16,05 ms
Burst rate: 58 MB/s
CPU Usage: 8,85%
Een screenshot is bijgevoegd.
Vrij prima al zeg ik het zelf. Let wel, Windows draait op deze schijf en dat be´nvloed mogelijk de resultaten negatief. Helaas kan ik het energieverbruik niet meten. Wat ook opvalt is de lage burstrate. De schrijfprestaties heb ik niet kunnen meten, aangezien je daarvoor een lege hdd moet gebruiken.
Vergeleken met mijn oude Hitachi 5200rpm is dit een snelheidswinst van bijna 30% op het gebied van lezen en 25% bij de random access times.
Tot zover de cijfers, nu het gevoel erbij. Ik had niet verwacht dat het verschil zo goed te merken zijn. Naar mijn gevoel start Windows 7 een stuk sneller op (zal ik later vandaag nog testen), maar met name in windows gaat het een stuk vlotter. MS Outlook start gevoelsmatig veel sneller op en Photoshop heeft .psd bestanden sneller ingeladen. Het inlezen van mappen gaat sneller en ook vele andere programma's voelen de vibe.

De buitenkant van het kastje
Het rond laten draaien van de platter gaat dus erg goed. Maar hoe zit het met de warmte- en geluidsproductie? Tja, het is niet alleen maar rozegeur en maneschijn.
De warmteproductie is prima. De temperatuur ligt rond 39 graden en is aan de buitenkant van de laptop nauwelijks voelbaar. Vergeleken met m'n oude Hitachi scheelt het niks, noppes, nada.
Ik ben minder te spreken over de geluiden die geproduceerd worden. Je hoort 'm eigenlijk nagenoeg continue zoemen. Heel zachtjes wel en dit is eigenlijk op afstand met achtergrondruis moeilijk waarneembaar. Echter, van tijd tot tijd (een enkele keer minuut) hoor ik wel een redelijk harde tik eruit komen. Hoe hard? Probeer maar eens zo zacht mogelijk met een pen op een houten tafel te tikken en je heb het! Dit lijkt verband te houden met het gebruik van de schijf, oftewel de overgang van idle naar actief. Vermoedelijk wordt de leeskop dan ingeschakeld? Na een dag of wat valt het je al niet meer op.

Deze Momentus heeft zeker mijn waardering kunnen verdienen. Wie kan leven met een redelijke geluidsproductie, heeft hier een goede aan. De snelheid is zeer positief en de warmteproductie is laag. Helaas kan ik mijn voornaamste aankoopcriterium niet testen, en daarom zal ik dus maar moeten geloven dat dit de zuinigste ("groenste") schijf op de markt is. Aangezien ik tot nu toe geen significant verschil heb gemerkt in de accuduur, heb ik geen reden om aan te nemen dat het omgekeerde waar is. Wat mij op is gevallen, is dat de burstrate erg laag uitvalt.
Al met al, van mij krijgt hij een dikke 8! :D

Hardeschijf Cache: 16MB
Rotatiesnelheid: 7200rpm
Behuizing Bay: 2.5"
Command Queuing: Native Command Queuing

Heb jij ook een Seagate Momentus 7200.4 ST9320423AS, 320GB?

Klinkt goed! Ik ben zelf aan het twijfelen tussen deze schijf en de WD3200BEKT. Heb jij daar specifiek naar gekeken? Er zijn nogal wat verschillende uitkomsten in de snelheidstests door verschillende sites. Deze schijf (seagate) komt er bij THG goed vanaf, maar het voornaamste commentaar is dat die vrijwel alleen syntetische tests hebben die weinig representatief zijn voor real-life gebruik. Juist daar schijnt de WD schijf het erg goed vanaf te brengen.
Zie o.a. deze thread: http://forum.notebookrevi...ead.php?t=271131&page=147
Ik begin zelf steeds meer te denken om de WD te gaan halen...
Deze schijf haalt bij veel testen wellicht de hoogste scores, maar dat wil inderdaad niet veel zeggen over snelheid die jij als gebruiker ervaart. Het hangt er vanaf hoe de schijf gebruikt wordt.

Ik denk dat het verschil tussen de WD die jij voorstelt en mijn Seagate nauwelijks merkbaar is. Je praat dan over minimale verschillen die mogelijk insignificant zijn. De leessnelheiden van de Seagate liggen iets hoger, maar de access times van de WD weer iets lager.

Ik denk dat je in dit geval beter kunt kijken naar de prijs, kwaliteit en de verhouding daartussen, alsmede de energieconsumptie. Het prijsverschil is nou ook niet noemenswaardig (WD: €58 / Seagate: €56,40). Wel heeft WD een hoge reputatie qua kwaliteit. Seagate zou relatief gezien meer defecte HDDs leveren. (die van mij werkt nog prima :) ). Beide geven wel 5 jaar garantie.
Deze Seagate verbuikt 38% minder energie (2,50 vs 1,554 watt). De voelbare impact hiervan op mijn accu is onduidelijk, maar wel aanwezig.
Volgens de specificaties is de geluidsproductie nagenoeg hetzelfde en zo ook de rest van de specificaties.

Ik heb de Seagate gekozen vanwege het lage energieverbruik. Western Digital is een betere keus als je hier minder waarde aan hecht en liever een statistisch gezien betrouwbaardere schijf in huis wilt halen.

Kom je van een 5200rpm schijf vandaan, dan vraag je je af wat je ooit met zo'n traag ding gemoeten hebt :)

Succes met de aankoop!
Thnx voor je reactie Astro!
Ik heb nu een 80Gb Hitachi op 7200rpm draaien in m'n M1710. Energieverbruik kijk ik niet te veel naar met deze laptop, hij is ondertussen bijna 3 jaar oud en de accu begint flink af te takelen. Heb hem meestal toch aan de netspanning hangen. Ik vind dan de snelheid/responsiviteit belangrijker. De WD heeft daar met een kortere accestijd een klein voordeel denk ik. Hoewel de Seagate er idd niet echt voor onder zal doen. Blijft een lastige keuze, kiezen tussen twee lekkere snoepjes :)
Bedankt voor de review. De hoge CPU usage van 8,1% wordt waarschijnlijk veroorzaakt door achtergrond processen. Als je deze uitschakelt zal het resulltaat waarschijnlijk wat beter worden. Dit kan ook invloed hebben op de burst rate.
Mooie review. Wel lijkt het erop dat de 320GB (en 160GB) iets langzamer is dan de 250GB (single platter) en de 500GB. Iets lagere datadichtheid, denk ik. (De 500GB haalt iets over de 100MB/s en 80MB/s average). Ik zou nu het liefst de 250GB versie nemen (ik heb de 500GB ASG). Blijft de schijf op 39C zitten of wordt hij nog warmer? Die van mij loopt naar ongeveer 47C.
Het bereik van de temperatuur zit tussen de 35 en 41 graden C. Bij normaal gebruik zit het rond de 38~39 graden. Warmer dan 41 graden heb ik nog niet meegemaakt.

Ik kan me voorstellen dat 47 graden tegen een kritiek punt aanloopt in een laptop, waardoor het bij de handpalmen net iets te warm wordt.

Wat jij zegt over de datadichtheid klinkt logisch. Ook moet ik opmerken dat ik de schijf pas heb getest nadat ik al mijn bestanden erop had gekopieŰrd, gepartitioneerd en Windows 7 ervan had opgestart. Het was geen schone Windows-installatie, maar een kopie van mijn oude hardeschijf. Dit heeft uiteraard geen positief effect op de resultaten. Anderzijds geeft het wel beter weer hoe de schijf draait in een operatieve omgeving.
Goeie review! 5 sterren heb ik je gegeven, Top!
Ik heb hem ook, maar met dat geluid, ben ik het helaas niet mee eens, bij mij zit ie in m'n Media-PC/HT-PC, ik hoor hem echt niet, en alle koelingen hierin zijn pasief - dus geen ventilatoren; 0 stuks!
Het enige wat ik hoor is het gezoem van de DVD-RW/BluRay speler, maar gelukkig - niet wat jij noemt - dat getik van de start van de lees/schrijf kop. ;)

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 2 juni 2011 22:16]